אני הנדסאי אדריכלות, חבר באגודת אדריכלי הפנים בישראל. הכנתי לפי בקשת לקוח תוכנית מתאר נקודתית בנושא שינוי בקווי בניין ובאחוזי בנייה, וכאשר ניסיתי להגיש אותה לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה כדי שהתוכנית תידון ותאושר – סרבו שם לקבל את התוכנית בטענה כי רק אדריכל רשוי מוסמך להגיש תוכניות מתאר.
האם הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה נהגה בי כדין?
הוועדה המקומית טעתה בסירובה לדון בתוכנית המתאר. אומנם ישנן תקנות רישוי וייחוד פעולות לגבי תכנון מבנים, ובתקנות אלו מובהר מהם סוגי המבנים שיוחדו להנדסאים, מהנדסים, אדריכלים והנדסאי אדריכלות, אך למרבה הצער אין שום חוק ותקנות בנושא ייחוד ורישוי של תוכניות מתאר.
בוועדות שונות לתכנון ולבנייה לא מצליחים להבין את ההבדל המהותי שבין תוכנית היתר בנייה ותוכניות ביצוע מצד אחד, לבין תוכנית מתאר ותוכנית מפורטת מצד שני.
לגבי תוכניות בקשה להיתר בנייה והתוכניות הנוספות שנדרשות כדי להקים בניין בתחום ההנדסה ובתחום האדריכלות, יש תקנות ברורות לפיהן אפשר לדעת למי מותר לתכנן כל סוג של מבנה ולמי מותר לערוך ולחתום על כל סוג של תוכנית.
לגבי תוכניות מתאר ברמותיהן השונות לרבות תוכניות מפורטות – אין שום חוק ואין שום תקנה אשר מבהירים מי מוסמך להכין תוכניות אלו.
נושא זה נדון בערר 6081/08
זוהדי אבו ג'אמע נ' הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה שמעונים ב' ואח', וועדת ערר מחוזית לתכנון ולבנייה מחוז הדרום, החלטה מיום 15 לינואר 2009, וכה הוחלט שם:
"81. עיון בתוכניות נשוא הערר מגלה כי אלו אינן תוכניות בינוי ועיצוב ארכיטקטוני.
82. אף אם יש בתוכניות אלו מימד אדריכלי או עיצובי, הרי מדובר במימד נלווה שאינו עיקרה של התוכנית.
83. יכך, בהתאם לפרשנות שקבענו לעיל, אנו סבורים כי לא ניתן לדרוש כי תוכניות אלו יערכו וייחתמו רק על-ידי אדריכל רשוי".
באותו עניין דובר על תוכניות מתאר מהסוג שבשאלה. בכל מקרה, אלו תוכניות המתאר השכיחות, ובהתאם לדין כפי שנקבע גם על-ידי וועדת הערר, אין לגבי תוכניות המתאר ייחוד פעולות לאדריכל רשוי בלבד, ואתה מוסמך להכין תוכניות מתאר, לחתום עליהם ולהגישן לדיון ולאישור.