X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשבר עדיין אינו מורגש במלוא עוצמתו בגלל ה"שוטף פלוס" בעוד חודש-חודשיים תגיע ההשפעה האמיתית לחברות
▪  ▪  ▪
לא ליפול לשאננות [צילום: AP]

בפגישות וסיורים שאני עורך במפעלים אני מגלה שלמרות העיסוק הרב במשבר העולמי, רבים עדיין לא הפנימו את המצב החדש שבו אנו נמצאים ושאיש מאיתנו לא התנסה בו. אני שומע אנשים שממציאים כל מיני "הסברים" על מכירות שירדו זמנית ושברבעון השני הכל צפוי להשתנות וכו'. הלוואי שהם צודקים, אבל אסור להתבסס על תקוות בלבד.
המשבר הכלכלי גרם לעצירה דרמטית בביקושים. חלק מהענפים כמו הבנייה והרכב ומי שקשורים לתעשיות אלו, ספגו את המכה הראשונה ותעשיות אחרות מתחילות להרגיש את זה. כיום, איננו יודעים היכן זה יסתיים.
הסיבה שהשפעת המשבר עדיין לא מורגשת בעוצמתה האמיתית היא תרבות ה"שוטף פלוס" במגזר העסקי. חברות ועצמאים נהנים כעת מתזרים מזומנים על עסקות ומוצרים שסיפקו לפני מספר חודשים. הירידה בעלויות האנרגיה וחומרי הגלם מפחיתה את עוצמת המכה. המנהלים מקווים שאיכשהו הביקושים יחזרו וניתן יהיה לגשר על החסר, אך שוב - זו תקווה ולא אסטרטגיה עסקית.
כולנו יודעים שכלכלת ישראל נפגעה עד כה הרבה פחות מארצות הברית, אירופה והמזרח הרחוק. ייתכן שנצא מהמשבר העולמי "בזול", אבל האפשרות השניה היא שחריקת הבלמים בכלכלה העולמית תפקוד גם אותנו במלוא העוצמה. חברות שמתבססות על אספקת מוצרים ושירותים לשוק המקומי ושעד כה הפגיעה שחוו הייתה נמוכה יחסית צריכות להיערך לכך.
כמעט כל מי שעוסק בניהול עסקי התנסה בתקופות של ירידה במכירות בגלל גורמים שונים. דווקא ניסיון זה עלול להיות לרועץ כי הוא עלול לגרום לתחושה של "עברנו את פרעה נעבור גם את זה". בשנה האחרונה התמודדו היצואנים עם משבר חריף של הירידה בשערי החליפין, אבל זה עדיין סיפור שונה לחלוטין מעצירת ביקושים שגורמת להשבתה של קווי יצור.
בעבר יכולנו להסתמך על הבנקים או גורמים אחרים שיסייעו לעבור את התקופה הקשה, אבל כידוע, האשראי ניתן כיום במשורה ותמורת בטחונות רבים מבעבר. כבר נאמר שהבנק הוא מוסד שנותן לך מטריה בקיץ ונוטל אותה ממך כשיורד גשם – אז עכשיו יורד ברד על כולנו.
אינני כותב דברים אלו כדי לזרות אימים, אלא על-מנת להגביר את המודעות לצורך הדחוף להגביר את השליטה על תזרים המזומנים ולא לחכות לדקה התשעים שעלולה להיות הרת אסון.
איגוד התעשיה הקיבוצית יצא כבר לפני למעלה מחצי שנה עם המלצות למפעלים, עוד כשהמשבר בארץ היה סוג של שמועה מאמריקה. קראנו לחברות לא לחלק דיבידנדים, לבדוק כל הוצאה בקפידה ולחפש מקורות הכנסה חדשים. לשמחתי חלק גדול נקטו בפעולות הנדרשות.
אני מקווה שההיסטוריה תזכור את נקודת הזמן שאנחנו נמצאים בה כ"תיקון זמני במהלך הצמיחה העולמי", כפי שיש המתבטאים ולא כנקודת מפנה ותחילה של שפל גדול. אנו איננו היסטוריונים ולכן שתי האפשרויות צריכות לעמוד כל העת מול עינינו.

הכותב הינו יו"ר איגוד התעשיה הקיבוצית.
תאריך:  05/03/2009   |   עודכן:  05/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפגיעה בתזרים - הצונאמי של המשבר הכלכלי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני רשף
לשיטתה של ציפי לבני, אם היא מאמינה בדבריה שלה עצמה, כולנו אמורים להיות שפוטים של אבו מאזן ואבו עלא ואין נושא הראוי באמת לטפול ולקידום בחברה הישראלית זולת תחזוקת התהליך מול הפלשתינים
ד"ר אברהם בן-עזרא
ובהתאם לדין כפי שנקבע גם על-ידי וועדת הערר, אין לגבי תוכניות המתאר ייחוד פעולות לאדריכל רשוי בלבד
ניצן פלדמן
עיקר יעילותה של המערכה הכלכלית שארה"ב מובילה כלפי סוריה טמונה ביכולתה לשכנע חברות זרות להימנע מלעשות עסקים עמה    זוהי הסיבה המרכזית כי האיתותים על התחממות אפשרית ביחסי המדינות עלולים להקל על כלכלת סוריה, מבלי שהיא תעניק דבר בתמורה
מוטי היינריך
צודקים הטוענים שהשוק הפרטי אינו מושלם, אינו תמיד איכותי ולפעמים אפילו נכשל – אך בתחרות מי "מושלם" יותר: הסקטור הציבורי-פוליטי או הסקטור הפרטי – אין הרבה ספקות מי מסוגל לספק יותר "אחריות"
אליקים העצני
את פקעת הנחשים של חטיפת שליט וירי טילים על ישראל - עזבון ההינתקות והגירוש - המלחמה האחרונה לא התירה, כי אם סיבכה עוד יותר    כעת הפקעת הזאת רובצת לפיתחו של ראש ממשלת ישראל הבא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il