X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הסיבה היחידה שהכלים הפיננסים שהפילו את וול-סטריט לא אומצו בישראל, היא הביורוקרטיה הישראלית יש תקווה שגם הפעם הביורוקרטיה הממשלתית תציל אותנו, תמסמס ותגרור – וכך יידחה גם החיקוי של צעדי ה"חילוץ" האמריקנים, שעלולים להטביע אותנו עמוק יותר בביצת המשבר
▪  ▪  ▪
הבירוקרטיה הישראלית הצילה מן המשבר, ולא חוכמת קברניטי המשק

הכלכלן המוערך ד"ר יעקב שיינין מסביר במעריב של שבת (דרור גלוברמן 6.3.09) איך להיחלץ מהמשבר. התרופה העיקרית: חיקוי אובמה. בלהט הראיון נתן שיינין מספר דוגמאות והנמקות ל"עשייה" הנדרשת. לא צריך להיות כלכלן כדי לתהות:
1. "...חשוב שיתחילו לבנות (פרויקטים ציבוריים) כדי שאנשים יעבדו יותר ויקנו יותר. ככה דוחפים כלכלה, וככה המדינה צריכה לעשות...": . האם אחת מבעיות היסוד של כלכלת ישראל היא העדר רכבת תחתית בתל אביב או רכבת לאשקלון ולבית שאן? אם הבעיה היא רק "שיתחילו לבנות", אז למה שלא נבנה מהר את המשכן המתוכנן לבית ראש הממשלה בירושלים ב-600 מיליון שקל שבוודאי יצמחו למיליארד שקל? מדוע לא לבנות עוד מספר "משכנים" כאלה? בית חדש לנשיא המדינה לא חשוב? האם הפרויקטים האלה לא "ייצרו מקומות עבודה" ואולי אפילו מהר מרכבת? אפשר להמציא עוד "פרויקטים" – אריק שרון הצטיין בכך: צריך ללמוד ממנו איך שורפים חצי מיליארד דולר על בניית קו רכבת לירושלים בתוואי הישן מבלי שאף קטר נוסע בו. מי ישלם, מר שיינין? כמה עסקים אחרים לא יקומו בגלל המיסים הגבוהים שהממשלה תצטרך לגבות? כמה עסקים אחרים יפשטו רגל בגלל הריבית שתעלה בעקבות גיוס הכסף הממשלתי באגרות חוב? וכמה עסקים שוב ייסגרו כשהממשלה תצטרך לפרוע בבוא היום את אגרות החוב באמצעות הטלת מיסים חדשים?
2. "הקבלן הישראלי לוקח 100 פועלים תאילנדים... להפוך את המשק למתוחכם ולאסור לחלוטין שימוש בעובדים זרים":. האם העובדים התאילנדים הם הבעיה, או שמא חוקי העבודה במדינת ישראל שמגינים על הזכות לקבל כסף שלא תמורת עבודה? תבטיח לתאילנדים שכר מינימום, קביעות בעבודה, משכורת 14, דמי אבטלה, קצבאות בשפע, זכות שביתה בלתי מוגבלת, וזכות לכלוא את המנהל במשרדו – גם הם יתחילו לעבוד כמו שישראלים עובדים בחקלאות ובבניין.
3. "אם ניקח הלוואה כדי להשקיע בדברים הנכונים, אז בזכות הצמיחה אני אוכל להחזיר את החוב":. ומי יחליט מהם "הדברים הנכונים"? פקידי ממשלה בירושלים שלא מסכנים אגורה מכיסם כתוצאה מ"החלטתם"? פוליטיקאים עם פנסיה מובטחת לכל החיים? גם אנשי עסקים מנוסים עלולים לטעות, אבל במקרה זה הם אמורים להפסיד מכיסם (אם פוליטיקאים לא "יחלצו אותם"). הניסיון ההיסטורי מלמד שהסיכוי להשקעות ממשלתיות בדברים "לא נכונים" גדול יותר. את השאלה מי יחזיר את החוב כבר שאלנו.
4. "בסוף איך (האמריקנים) יצאו מהמיתון (של 1929)? במלחמת העולם השנייה." . אם מלחמה יכולה להוציא משק ממיתון בזכות כוח האדם שהמלחמה "מעסיקה" והצורך לבנות תשתיות מחדש, מה דעתך שנארגן שריפת ענק בגוש דן, מלחמה עם סוריה וגם נבקש מהרב עובדיה להתפלל לרעידת אדמה הגונה. הרי הבנייה מחדש תזניק את המשק... איך בדיוק הרס מביא לצמיחה?
5. "תסתכל על המשבר הגדול של 1929: חיכו עד 1945 כדי לפתור אותו. דור שלם נמחק". אם כל הפרויקטים הציבוריים הענקיים של הנשיא רוזוולט במסגרת ה"ניו דיל", שפע העבודות היזומות ומיליארדי הדולרים שנשפכו – לא הצליחו להוציא את אמריקה מהמיתון, איך אתה רואה את הפטנט כראוי לחיקוי? הצמיחה החלה 16 שנים לאחר תחילת משבר 1929 והבורסה חזרה לרמה של ערב המשבר רק לאחר 25 שנים! הצמיחה לא החלה לפני שהנשיא טרומן ביטל חלק ניכר מחוקי הניו דיל ואת משטר הפיקוח והקיצוב שהונהגו. ולא לפני שהסתיימה המלחמה שכילתה משאבים.
6. "הרגולטור צריך להיות צדיק, ישר וחכם, ולהתערב איפה שצריך". מה דעתך שנחפש גם ראש ממשלה כזה, וחברי כנסת כאלה? רצוי שכולם יהיו גם בריאים, גבוהים, ויפים. אלן גרינשפן, נגיד הבנק המרכזי של ארצות הברית לא היה חכם? עכשיו כולם מאשימים אותו. לאחרונה הודה שלא הבין דבר בכל המכשירים הפיננסיים... 250 כלכלנים, מלומדים ופקידים, עובדים במוסד רגולציה אמריקני ייחודי. תפקידם היחיד מבוקר עד ערב הוא ביקורת יום-יומית על שני ענקי המשכנתאות באמריקה שפשטו את הרגל למרות הרגולציה המדוקדקת – האם הם היו טיפשים? ואיך המפקח החכם על הבנקים בישראל לא גילה בזמן את המעילה של אתי אלון ב-250 מיליון שקל בבנק ישראלי קטנטן? אולי השווקים הפיננסים ושוק ההון מסובכים מדי בשביל רגולטור בן אנוש? אולי אין בנמצא כזה "צדיק, ישר וחכם"? אולי האמונה ברגולציה ממשלתית על פעילויות כלכליות מסבה יותר נזק מתועלת?
לפני מספר חודשים, בתחילת המשבר, טפחו "ראשי המשק" על שכמם בגאווה שהמערכת הפיננסית בישראל "לא אימצה" את הכלים הפיננסים המתוחכמים שפיתחו בוול סטריט, ולכן הבנקים הישראלים נפגעו פחות. רבע אמת. הסיבה היחידה שהכלים לא אומצו בישראל היא הביורוקרטיה הישראלית שזקוקה לזמן ארוך כדי להפנים ולהטמיע חידושים. לא חוכמת "קברניטי המשק" הצילה אותנו, אלא העצלות הביורוקרטית. יש תקווה שגם הפעם הביורוקרטיה הממשלתית תציל אותנו, תמסמס, תגרור, תקים וועדות – וכך יידחה גם החיקוי של צעדי ה"חילוץ" האמריקנים. צעדים שעלולים להטביע את אמריקה והעולם עמוק יותר בביצת המשבר.

הכותב הוא בעל האתר קו ישר המציג מודל כלכלי שונה למדינת ישראל המתבסס על קפיטליזם וחופש. www.kav.org.il
תאריך:  09/03/2009   |   עודכן:  09/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
6 שאלות קשות לד"ר יעקב שיינין
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
עדיין לא הוכח שתוכנית אובמה
מקיין  |  9/03/09 19:10
2
יש רכבת לאשקלון !!
שמיל44  |  10/03/09 07:43
3
שיינין לא התכוון לשקוע בפילים
צבי גלברד  |  10/03/09 10:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
כאשר המדובר באידיאולוגיה, אין אחדות ומוטב שכך    מי שמבקש למשול והמנדט ניתן לו, אינו יכול לבקש שכולם ידבקו בדעותיו    על כן, יתכבד מר נתניהו לכונן ממשלה ואילו האחרים ילכו לאופוזיציה
דני רוזן
פרופ' דב גולדברגר עשה גאולה לסיפורים על פורים שנשכחו. התוצאה - "ונהפוך הוא" בצורה מיוחדת
ד"ר חיים משגב
מה שנעשה עתה למשה קצב הוא לא פחות ממעשה נבלה. להעמיד אותו לדין על יסוד עדות יחידה שהיועמ"ש לממשלה טען לגביה בעליון שקשה לסמוך עליה, זה פשוט מעשה לא ראוי    ועוד: בעיות האגו של לדור
גרשון אקשטיין
לאור הגשת כתב אישום נגד קצב נשאלו לא אחת השאלות: איך וכיצד הוא נבחר ומי הביא לבחירתו לנשיא השמיני של ישראל? האם לא הגיעה העת לבדוק כיצד זה קרה? האם זו לא העת לעבור לשיטת הבחירה הגלויה?
ד"ר אברהם בן-עזרא
איני מזדהה כלל עם הגיבור, ואיני סבור כי דרכו מהווה מודל לחיקוי כלל ועיקר. אלא שכהצגת סרט, היה בה - בהצגה - עיקר המרכיבים העושים את הסרט לכזה, שלא נשכח עם חלוף הזמן, ולא מתערבב עם קטעי סרטים אחרים במהלך השנים, ללא קשר עם דברי הביקורת שהיו ושיהיו ועם הפרסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il