X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרדכי ואסתר נאלצו לנהל מאבק ממושך עד שפורים התקבל כחג. בדרך היה עליהם להשתמש אפילו במעמדם הממלכתי בחצרו של אחשורוש
▪  ▪  ▪
אסתר, אחשורוש והמן [ציור: רמברנדט]

לעתיד לבוא - אומרים חכמינו - כל החגים יתבטלו, למעט פורים. מובן שאין לקבל מאמר זה כפשוטו, שהרי התורה היא נצחית וכך גם החגים עליהם היא מצווה. אבל אין ספק שחז"ל רצו להדגיש את נצחיותו של פורים, ועוד יותר מכך - את הרעיון העומד בבסיסו: השגחת ה' על עמו במסגרת הטבע, בלי ניסים ובלי ששמו אפילו נזכר פעם אחת.
אלא שלא תמיד זכה פורים ליחס כזה. הגמרא מספרת לנו על ויכוח בין אסתר לבין חכמים, לאחר שאסתר ביקשה שהמגילה תיכנס לכתבי הקודש. חז"ל התנגדו: מדוע להנציח בריש גלי את העובדה שיהודי פרס ומדי הרגו 75,000 גויים? רק לאחר שאסתר ציינה בפניהם שהמעשה מופיע ממילא בהיסטוריה הרשמית של ממלכת פרס, נעתרו חכמים.
במגילה עצמה ניתן לראות רמזים ברורים לקושי בו נתקלו מרדכי ואסתר כאשר ביקשו לקבוע את החג. לא צריך לחפור יותר מדי; הדברים נאמרים כמעט במפורש - ויש לזכור שמרדכי ואסתר עצמם הם שכתבו את המגילה.
הבה ונראה מה התרחש. בי"ג אדר היכו היהודים את אויביהם ולמחרת חגגו במשתה, שמחה ויום טוב. יהודי שושן קיבלו עוד יום לסגור חשבונות, ולכן החג שלהם חל בט"ו באדר. באותה שנה החגיגה הייתה נרחבת וספונטנית, מסיבות ברורות: הרי רק לפני 11 חודשים נועדו ימים אלו לרצח עם מוחלט של היהודים, והנה התהפך הגלגל.
נראה, שמחוץ לשושן התקבעה כבר אז מסורת עממית של קיום חג הפורים. אחרי תיאור השמחה של אותה שנת הצלה, נאמר במגילה: "על כן היהודים הפרזים היושבים בערי הפרזות עושים את יום ארבעה עשר לחודש אדר שמחה ומשתה ויום טוב ומשלוח מנות איש לרעהו".

להיכן נעלמו הקדוש ברוך הוא והמוני העם?

הפסוקים הבאים הם מקור הבעיה. יש כאן תיאור תמציתי של ההתרחשויות, והוא כנראה שעורר התנגדות לחג כולו. וכך נאמר: "כי המן בן המדתא האגגי צורר כל היהודים חשב על היהודים לאבדם והפיל פור הוא הגורל להוּמם ולאבדם. ובבואה לפני המלך אמר: עם הספר ישוב מחשבתו הרעה על ראשו, ותלו אותו ואת בניו על העץ".
האם זהו תיאור מלא ואמין? מה פתאום החליט המן להרוג את היהודים? נכון, הוא היה צורר - אבל הייתה לו עילה ברורה: סירובו של מרדכי להשתחוות לו. למרדכי אומנם היו סיבות טובות לכך (לדברי חז"ל, על חזהו של המן הייתה תלויה עבודה זרה), אבל בשורה התחתונה - הוא זה שהכניס את העם היהודי לבוץ הזה.
והאם אסתר לבדה הצילה את העם? שוב: נכון שהיא הייתה בחזית, אבל מה עם כל יהודי שושן שצמו שלוש יממות רצופות? ומה עם התפילות של כל יהודי ממלכת פרס? ואיפה הקדוש ברוך הוא?
בקיצור: התיאור הזה הופך את פורים ל"חג מטעם" של מרדכי ואסתר. מצד אחד - נעלמת ממנו אחריותו של מרדכי לגזירה. מצד שני - כל הקרדיט על ההצלה ניתן לאסתר. וזה כנראה גרם לתסיסה והתנגדות.
פסוקים כ"ז-כ"ח של פרק ט' היו קרוב לוודאי הסיום המקורי של מגילת אסתר. הדבר ניכר הן מתוכנם והן מסגנונם החגיגי: "קיימו וקיבלו היהודים עליהם ועל זרעם ועל כל הנלווים עליהם ולא יעבור, להיות עושים את שני הימים האלה ככתבם וכזמנם בכל שנה ושנה. והימים האלה נזכרים ונעשים בכל דור ודור, משפחה ומשפחה, מדינה מדינה ועיר ועיר, וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים וזכרם לא יסוף מזרעם".

מעבר מחגיגה ספונטנית לחג קבוע

מרדכי נכנס לתמונה רק בפסוק הבא, כאשר הוא מבקש לעשות שני מהלכים: להבטיח שהחג אכן יישמר לדורות, ולקבוע שבשושן הוא ייחגג בט"ו באדר. הוא עושה זאת באמצעי המופיע לכל אורך המגילה: "ויכתוב מרדכי את הדברים האלה וישלח ספרים אל כל היהודים אשר בכל מדינות המלך אחשורוש הקרובים והרחוקים. לקיים עליהם להיות עושים את יום ארבעה עשר לחודש אדר ואת יום חמישה עשר בו, בכל שנה ושנה. כימים אשר נחו בהם היהודים מאויביהם והחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב, לעשות אותם ימי משתה ושמחה ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים".
אגב: נמצא מי שהעיר במילתא דבדיחותא, שבפסוק זה נעלמו המילים "יום טוב" אשר שימשו לציון החגיגות שתוארו קודם לכן. הסיבה - אמר - הייתה שהעשירים שמעו שעליהם לתת גם מתנות לאביונים (אשר נוספו כאן), ומיד נמחק מבחינתם היום-טוב...
נחזור לענייננו. מרדכי הוא היוזם את פורים, וכדאי לשים לב שהוא נזכר כאן בלי שום תואר - עובדה בעלת משמעות, כפי שנראה בהמשך. הוא מסביר שיש מקום לחגוג את הימים שהפכו מאבל ליום טוב, וכלל אינו מזכיר את חלקו שלו ואת חלקה של אסתר בהצלת העם. אלו הם פסוקים פשוטים וענייניים.
אלא שזה לא הלך בקלות. אומנם הפסוק הבא טוען: "וקיבל היהודים את אשר החלו לעשות ואת אשר כתב מרדכי עליהם" - "קיבל" בלשון יחיד, המורה על הסכמה כללית, כולם כאיש אחד. אך מיד נראה, שלא היה זה תיאור מדויק של המציאות.

נאלצים לכתוב איגרת שנייה

והנה, פתאום יש למגילה תוספת: "ותכתוב אסתר המלכה בת אביחיל ומרדכי היהודי את כל תוקף, לקיים את איגרת הפורים הזאת השנית". אם ימי הפורים נזכרים ונעשים בכל מקום ובכל זמן, אם היהודים קיבלו אותם על עצמם לדורות - מדוע צריך לכתוב איגרת נוספת? והבה נשים לב גם לדיוק לשוני: "ותכתוב אסתר המלכה ומרדכי היהודי" - כאשר הפועל הוא ביחיד והנושא הוא ברבים, האדם הראשון הוא העיקר. אסתר נכנסת לתמונה, היא החותמת הראשית (ואולי הבלעדית) על מגילת פורים השנייה, והיא מדגישה את היותה מלכה.
המגילה מתארת את האיגרת השנייה במילים "דברי שלום ואמת". מדוע יש לציין זאת? וכי חשדנו במרדכי ואסתר שכתבו דברי ריב ושקר? אין זאת אלא שהיו מי שאכן התייחסו בצורה הזו לאיגרת הפורים הראשונה, ולכן נאלצו מרדכי ואסתר להדגיש את ההיפך באיגרת השנייה. וזה מה שנאמר בה: "לקיים את ימי הפורים האלה בזמניהם, כאשר קיים עליהם מרדכי היהודי ואסתר המלכה וכאשר קיימו על נפשם ועל זרעם, דברי הצומות וזעקתם".
נכון - אומרים מרדכי ואסתר - אנחנו עשינו את העבודה, אבל זה לא היה בשבילנו. עשינו את זה למען עם ישראל כולו, למענכם ולמען ילדיכם. ויש גם הכרה בכך שהם לא היו לבד במאבק: "דברי הצומות וזעקתם" - של היהודים כולם.
חשוב גם השימוש בתואר "מרדכי היהודי". זוהי הדגשה, שכפי שנראה מיד חוזרת ביתר שאת בפסוק האחרון של המגילה, של הכפילות בה נתון מרדכי: יהודי - ומשנה למלך. כאן הוא רוצה להדגיש, שפנייתו אינה מכוח מעמדו הממלכתי אלא מכוח היותו אחד מן העם וממנהיגיו (חז"ל אומרים שמרדכי היה חבר בסנהדרין). אסתר היא הפונה מכוח היותה מלכה; מרדכי - מכוח היותו יהודי. זהו מעין משחק של "שוטר טוב ושוטר רע".
אבל הסיום של המגילה מגלה, שמרדכי נאלץ להשתמש גם הוא במעמדו בחצר אחשורוש. הפסוק האחרון שלה אומר: "כי מרדכי היהודי משנה למלך אחשורוש וגדול ליהודים ורצוי לרוב אחיו, דורש טוב לעמו ודובר שלום לכל זרעו". גם יהודי - וגם משנה למלך אחשורוש. אל תשכחו זאת, כאילו רומז מרדכי בבואו לחתום את המגילה. הוא אומנם מדגיש את מעמדו בקרב עמו ואת היותו מליץ יושר בעבורם, אך עובדת היותו המשנה למלך כבר אינה מרחפת ברקע אלא מוצגת בגלוי על השולחן.
באיגרת השנייה משלבים מרדכי ואסתר את מעמדם בחצר המלך עם היותם מגיני העם היהודי. הם אינם נסוגים מהתיאור של עצמם כדמויות המרכזיות בהצלה - מה שנכון לכשעצמו - אך מוסיפים גם את כוחם של ההמונים שעמדו מאחוריהם. רק אחרי האיגרת הזאת, מתקבל פורים לדורות.

תאריך:  10/03/2009   |   עודכן:  10/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
בימי מרדכי ואסתר לא קרה שום אירוע על-טבעי, אבל היה צירוף-מקרים מיוחד במינו. נס ההצלה של פורים נחשב לגדול אפילו מנס גאולת מצרים
אריה יואלי
עובדי עבודה זרה לא היו טיפשים    מבחינה אינטלקטואלית, הם עברו כמה וכמה מלומדים של ימינו    התורה היא שמדריכה אותנו איך לא ליפול לרעיונות שליליים, שעל פניו נראים כחיוביים
אורי גנני
עם כל כאבכם האישי, אני משוכנע שעדיין אפשר לדבר איתכם בהגיון    אתם יודעים ששחרור אסירים עם דם יהודים על הידיים, ועוד במאות, יעודד את אויבינו לחטיפות ורציחות נוספים ויחליש את כח ההרתעה של ישראל
הרצל חקק
תערוכה מרתקת במוזיאון אלכסנדר לתולדות הדואר והבולאות בתל אביב: סיפורה של מהפכת תקשורת, התכתובת והגלויות שתיעדו הכל, הדלק הדתי שמעבר לכל ההיסטוריה
ד"ר רון בריימן
מראיין טוב בתוכניות האקטואליה הוא כזה שדעותיו שמורות לו עצמו ואינן מועברות למאזינים    יש גם כאלה ברשות השידור, אבל הם נמנים על המיעוט
רשימות נוספות
מהו ערכן הקלורי של אוזני המן?  /  גלית יצחק
גידול 5%-7% במכירת אוזני המן  /  עופר וולפסון
היום פורים?  /  עידן יוסף
"ונהפוך הוא" - פורים והומור יהודי  /  דני רוזן
חג פורים  /  יריב מני
זֶרֶם חִלּוּפִין  /  אורנה רב-הון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il