X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מגילת אסתר היא אכן כוחנית, בלתי מתקדמת וחסרת אופקים אוניברסליים, אבל היא גם סיפור שמהלך קסמים על העולם כולו אלפי שנים כנראה משום שהוא עשוי מחומרים עמידים יותר מן "התקינות הפוליטית" החולפת
▪  ▪  ▪
לא תקינה פוליטית אבל מרתקת. מגילת אסתר

פורים, הזדמנות לנער אבק ממגילת אסתר, הספר המזולזל ביותר בתנ"ך (אחרי ספר יהושע הסובל מכתם "הכיבוש").
נפתח בהצעה הקונסטרוקטיבית להכתיר את ושתי בכתר "מלכת הפמיניזם". כי מה בסך-הכל דרש ממנה אחשורוש? להופיע בכתר מלכות ולהראות את יופייה בפני כל העמים והשרים. לא נדרש ממנה ולו אבק של חשפנות, ועל כן האישה הזאת נצרכה לגאווה נשית בלתי רגילה כדי לסרב לדרישה פשוטה כל כך, ובלבד שלא להיות אובייקט לתצוגה. על כך היא שילמה בכיתרה, ובדור שחרור האישה מן הראוי שישיבו לה אותו. מעמד הכתרתה ייתן הזדמנות לתקן את "פתגם המלך" כך, שמעתה לא רק הנשים תחוייבנה "לתת יקר לבעליהן", אלא בני הזוג - זה לזה.
יש הרואים במגילה "ספר גלותי", ואכן יש בה פנים רבות מחיי יהודים בגולה. למשל, השמות הזרים (מרדכי/מרדוק, אסתר/אישתר, שניהם אלילי ניכר) ועימהם תופעת השמות הכפולים, כמו אסתר והדסה. ומוצאים אנחנו הגדרה אנטישמית קלאסית - "ישנו עם אחד, מפוזר ומפורד בין העמים... דתיהם שונות מכל עם ואת דתי המלך אינם עושים ולמלך אין שווה להניחם", ביחד עם המסקנה: "להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים, מנער ועד זקן, טף ונשים ביום אחד". הכל כבר יש כאן, אלפי שנים לפני אושוויץ.
יש המייחסים את האנטישמיות לחשמונאים "שהתגרו" בגויים, הרסו ושרפו ערים ואף גיירו בכפייה. אחרים מצביעים על צליבת ישו שנוצלה כדי לסמן את היהודים כ-"רוצחי אל". אולם עובדה היא, שהמן קדם לכל אלה, ואנחנו איננו יכולים אלא להשתאות נוכח הדמיון האקטואלי בשמות: חומייני, חמינאי – המן, רק החליפו את ה-"ח" ב-"ה".
ועוד סממן גלותי, מוכר ולא חביב. משנלקחה אסתר אל בית המלך ציווה עליה מרדכי "אשר לא תגיד את עמה ואת מולדתה". סטנדאפיסטית יהודית צעירה באמריקה כעסה כשניסו "להחמיא" לה: 'את בכלל לא נראית יהודייה!'...
וכשמרדכי מגלה קשר נגד המלך ומציל את חייו הוא אינו זוכה לכל הכרה - מעניין למה. מזלו, שנדדה שנת המלך והיתר היסטוריה.
ובתוך כל אלה, מגילת אסתר היא דווקא שיר תהילה לגאווה ולגבורה היהודית, על אף הכל.
מדוע סרב מרדכי לכרוע ולהשתחוות להמן למרות ש"כן ציווה המלך", ש"שם את כיסאו מעל כל השרים אשר איתו", ולמרות שעבדי המלך שאלו אותו יום יום - "מדוע אתה עובר את מצוות המלך?" לפי המגילה מרדכי, כתשובה, "הגיד להם אשר הוא יהודי", כלומר: יהודי אינו משתטח אלא לפני אלוהיו. התשובה הזאת העלתה אצל המן מן המעמקים את שנאת ישראל הרצחנית: "ויימלא המן חימה, וייבז בעיניו לשלוח יד במרדכי לבדו, כי הגידו לו את עם מרדכי, ויבקש המן להשמיד את כל היהודים...".
ניתן לשער, שגם הרבה מאחיו היהודים הרימו גבה וראו במרדכי "פנאט קיצוני", המסכן את הקהילה כולה. זאת במיוחד לאחר שכבר יצאה גזירת ההשמדה, ותארו לכם: עדיין "מרדכי בשער המלך.. לא קם ולא זע ממנו"!... גם היום במדינת ישראל המשוחררת והעצמאית, עם צבא מן החזקים בעולם – לא תמצאו מנהיג אחד, שעד כדי כך לא ניתן לכופף את קומתו היהודית!
יש אצלנו המעקמים את האף נוכח ההרג שעשו היהודים בשונאיהם: 75,000 באימפריה הפרסית כולה ושמונה מאות פלוס עשרת בני המן בשושן הבירה. אולם, תנוח דעתם של בעלי המצפון הרגיש. המגילה אינה מותירה ספק שהייתה כאן מלחמה, לא טבח - "כי כתב אשר נכתב בשם המלך ונחתום בטבעת המלך אין להשיב", כלומר - גזירת ההשמדה הייתה בלתי הפיכה. והואיל ולא היה ניתן לבטלה, ניתנה רשות ליהודים להילחם, וכך נאמר:" אשר נתן המלך ליהודים אשר בכל עיר ועיר להקהל ולעמוד על נפשם, להשמיד, להרוג ולאבד את כל חיל עם ומדינה הצרים אותם".
כלומר, אם וכאשר הנאצים הפרסים יפעלו עפ"י פתשגן ההשמדה שעמד בתוקפו, יהיו היהודים רשאים להשיב מלחמה עפ"י פתשגן מלחמת-המגן, ובמלים אחרות - מלחמת אזרחים ברישיון, מוגבלת ליום אחד באימפריה כולה וליומיים בשושן הבירה.
ובכל זאת יש להניח, שהציבור הנאור בקרב היהודים היפנה עורף לאסתר ולמרדכי שלא גילו מתינות, לא "דיברו שלום" עם אויביהם, לא חתרו להגיע עימהם "לפתרון מדיני", ובכלל - לא היססו למצות את ניצחונם עד הסוף:" ויכו היהודים בכל אויביהם מכת חרב והרג ואבדן, ויעשו בשונאיהם כרצונם". עד כדי כך, שאסתר המלכה לא הסתפקה בעשרת בני המן ההרוגים, אלא ביקשה מאת המלך במיוחד שגם "יתלו אותם על העץ".
מפתיע הריאליזם הקר של המגילה. למרות "מעשה תוקפו וגבורתו ופרשת גדולת מרדכי אשר גידלו המלך", ולמרות היותו "משנה למלך אחשורוש וגדול ליהודים", מרדכי היה רצוי רק "לרוב אחיו", לא לכולם. אם לשפוט על-פי הסקרים אצלנו, הרוב הזה הגיע בערך לשלושה רבעים. גם שם נשאר כנראה אותו הרבע "השפוי" שסלד מן הלאומנות של מרדכי שהיה רק "דורש טוב לעמו ודובר שלום לכל זרעו " - לא לשונאים, לא לאויבים.
אכן, מגילה כוחנית, בלתי מתקדמת וחסרת אופקים אוניברסליים, אבל סיפור שמהלך קסמים על העולם כולו, דור אחר דור, אלפי שנים.
כנראה, משום שהוא עשוי מחומרים עמידים יותר מן "התקינות הפוליטית" החולפת.

תאריך:  10/03/2009   |   עודכן:  10/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניעור האבק מעל מגילת אסתר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מגילת אסתר בהיבט מודרני
שי אלידע  |  11/03/09 10:12
2
העמלקים
ירון זכאי  |  11/03/09 15:03
3
פנינה שיש לנצור--יישר כוח ל"ת
מוקיר  |  11/03/09 15:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
ישראל פתחה את המעברים לרצועת עזה ואיפשרה כניסת 450 אלף טון "סולר להסקה" - שמא קר להם שם בעזה ויורד גשם, דבר שבעליל אינו נכון, ועוד 98 טון "גז לבישול"    ומעניין מה יבשלו כנופיות הטרור בגז הזה, אשר כתוב על מיכליו כי הוא נועד לבישול
עו"ד דוד ששון
במהלך השנים התברר כי יש לכלכלה המערבית "תופעות לוואי": הטיפוס המערבי הקלאסי החליט לוותר יותר ויותר על הזכות להביא ילדים לעולם    משהופנו משאביו לעצמו, הפך האדם המערבי ליצור אגואיסט וחסר ערכים    כך אט אט אובד הדלק האמיתי לכלכלה המערבית
ד"ר יובל ברנדשטטר
המפתח להפיכת המשבר הכלכלי להזדמנות לאומית הוא בעמידה נחרצת של הממשלה נגד הדרישה לקבל דמי אבטלה במקום דמי עבודה    זה האתגר לאחד את הארץ הזאת באמצעות פרויקטים לאומיים נדרשים ושימור כוח העבודה המעולה בארץ עד שהשוק החופשי יעמיד הצעות טובות יותר
ד"ר שמעון קורץ
שתי המחלות עלולות לגרום לפגיעה משמעותית בתפקודי הראייה, ואף שבקטרקט המצב עשוי להיות הפיך, הרי שבגלאוקומה הנזק הוא לרוב בלתי הפיך
עו"ד שמחה ניר
מדוע מותר (ואפילו צריך) להתחשבן עם שופטים, גם אחרי שהלכו לעולמם    מדוע שס מגוננת על הפטורים-מגיוס שהושגו במירמה    מדוע אין להרוג את מפגעי-הטרקטורים
רשימות נוספות
פורים בג'רוזלם פוסט  /  אמיר אורני
מהו ערכן הקלורי של אוזני המן?  /  גלית יצחק
גידול 5%-7% במכירת אוזני המן  /  עופר וולפסון
המאבק על פורים  /  איתמר לוין
פורים: צירוף-מקרים או ניסים?  /  ראובן לייב
"ונהפוך הוא" - פורים והומור יהודי  /  דני רוזן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il