X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המדיניות הפייסנית של אובמה מגלמת מחדש את המדיניות האסונית של העבר אנשי המדיניות של ארה"ב התעלמו מאופיה של אירן כאויב, ועל-ידי תיגמול תוקפנותה עם שוחד וסלחנות, הם עודדו את הטיפוס הספיראלי של ההתקפות הבאות
▪  ▪  ▪
חלק משושלת ארוכה של נשיאים סלחניים מדי. אובמה [צילום: AP]

בנאומו בפני המושב המשותף של הקונגרס אמר הנשיא אובמה: "אין אנו יכולים להימנע משולחן הדיונים" בניהול מדיניות החוץ שלנו. הוא פירט קודם לכן כי "אם מדינות כמו אירן יהיו מוכנות לפתוח את אגרופיהן הקמוצים, הן תמצאנה יד מושטת מצידנו". נשיא אירן אחמדינג'אד בירך באופן זמני "שיחות המבוססות על כבוד הדדי ובאווירה הוגנת"; הרעיון המשותף, כך מעידים הם, הוא שהסכסוך של ארה"ב עם אירן נובע באופן גדול מכישלון לעשות שימוש במה שקרוי דיפלומטיה ליישוב המחלוקת. ברמיזה למדיניות הלכאורה קשוחה של ג'ורג בוש הבן, אמר אובמה כי הוא מבקש לשקם "את אותם הכבוד והשותפות שהיו לאמריקה עם העולם המוסלמי לפני 20 או 30 שנה".
באמת? לפני שלושים שנה בחודש נובמבר, חסידי האיאטולה חומייני שהוביל את המהפכה האיסלאמית, הסתערו על שגרירות ארה"ב בטהרן ולקחו את צוות העובדים כבני ערובה. הנשיא קרטר הוכיח את אירן בעדינות, אך פסל תגובה צבאית. במקום זאת בילו יועציו חודשים בטווית תוכניות הזויות לשיחוד אירן על-מנת שתשחרר את בני הערובה - בעוד הם מתכופפים לכל כיוון על-מנת לאפשר למשטר להציל את כבודו. לבסוף גבתה הרפובליקה האיסלאמית של חומייני תשלום נאה עבור תוקפנותה, והסיקה, בצדק, כי אם אמריקה תותקף היא תרד על ברכיה.
האם חשב אובמה על שנות ה-80'? באפריל 1983 בני חסותה הג'יהאדיסטים של אירן בלבנון הטיחו משאית תופת לתוך שגרירות ארה"ב בביירות; ממשל רייגן הגיב בחוסר תגובה. חודשים לאחר מכן, מעודדת מחוסר התגובה של וושינגטון, הנפיקה טהרן פקודת הרג – באמצעות שגרירה בסוריה – לבני בריתה בביירות. בבוקרו של אחד הימים הבאים, מחבל מתאבד איסלמי הפעיל מטען גדול במתחם המגורים והשינה של המארינס והרג 241 מהם.
רייגן הפיח אוויר חם אודות עמידה ללא פשרות - ומיד לאחר מכן הורה לכוחות ארה"ב להסתלק מלבנון. הג'יהאדיסטים רצו לסלק את אמריקה, הם טבחו בחיילינו, ואנו נכנענו והענקנו להם את מבוקשם. אוסמה בין לאדן, כמו הג'יהאדיסטים באירן ובמקומות אחרים, ראה בתגובותינו עדות נוספת לכך שהאידיאולוגיה שלהם המונעת על-ידי מלחמה הינה משימה ברת מימוש. וכך, כשהוא מקבל השראה מהתוקפנות האירנית, המשיך הג'יהאד האנטי אמריקני להשתולל.
אולי התכוון אובמה לימים הרגועים של שנות ה-90', כאשר הנשיא קלינטון ניסה להתעמת עם אירן? בשנת 1996 קבוצת ג'יהאדיסטים – מאומנת וממומנת על-ידי טהרן – פוצצה את מגדלי חובר בערב הסעודית, כשהיא הורגת 19 חיילים אמריקניים. הממשל של קלינטון גילה כי אירן היא שעמדה מאחורי ההתקפה, אולם וושינגטון התנערה מכל מחשבה של גמול נגד אירן, על-מנת לאפשר "השלמה" עם המשטר הרצחני הזה. בהקבלה מפחידה לימינו, אירן ביטאה את פתיחותה להתרפסותה של ארה"ב – הזדמנות בה קלינטון נאחז.
כך, קלינטון הופיע להאזין לנאום של מנהיג אירן באו"ם; הממשל גם התיר למכור חלקי מטוסים שהיו במחסור לאירן, בין שאר הממתקים. בהינתן לה הדימוי של מכובדות, אירן התחזקה בטיפוח התוקפנות האיסלאמית והחלה לקדם בלהיטות את מה שהיה אז, תוכנית גרעינית בשלבים עובריים.
המדיניות הפייסנית של אובמה מגלמת מחדש את המדיניות האסונית של העבר. אנשי המדיניות שלנו התעלמו מאופיה של אירן כאויב, ועל-ידי תיגמול תוקפנותה עם שוחד וסלחנות, הם עודדו את הטיפוס הספיראלי של ההתקפות הבאות.
לא. בוש לא היה יוצא מן הכלל במגמה זאת. לאחר אירועי ה-11 בספטמבר ממשלו הזמין את אירן – נותנת החסות המובילה לטרוריזם האיסלאמי – להצטרף לקואליציה אנטי-טרוריסטית (!). הדיבורים על ציר הרשע נזנחו במהירות, וושינגטון תמכה בתוכנית האירופאית לשחד את אירן על-מנת לעצור את תוכניתה הגרעינית. לקראת סוף אותה שנה, כבר היו דיבורים על פתיחת משרד אינטרסים אמריקני (צעד אחד לפני פתיחת שגרירות) באירן. ובאותה העת משימת המלחמה של בוש בעירק מנוגדת לדרישות הביטחון של ארה"ב ומאפשרת לאירן להצמיח ללא הפרעה את כוחה והחלטיותה.
מדיניות חדשה באמת ורציונאלית כלפי אירן תפנה את גבה אל שלושים השנה האחרונות ותתייצב פנים מול פנים מול מלחמת המתווכים של אירן נגדנו.

המאמר פורסם לראשונה על-ידי מרכז איין ראנד לזכויות הפרט ARC בוושינגטון, ומתפרסם באדיבות אנכי www.Anochi.com
אלן ז'ורנו הינו עמית במרכז איין ראנד לזכויות אדם המתמחה בנושאי מדיניות חוץ.
תאריך:  13/03/2009   |   עודכן:  13/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אובמה מלבין את אירן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חזרה לפייסנות כלפי היטלר
שי אלידע  |  14/03/09 10:40
 
- צודק
יצרן  |  10/04/09 08:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
בחסות החוק הישראלי תוענק ככל הנראה לתושבי ישראל הפלשתינים "זכות היסוד לחיי משפחה, לצד בני זוג אשר מגיעים מהשטחים הכבושים וממדינות שהוגדרו כמדינות אויב"    הם מצהירים תחת כל עץ רענן כי אזרחותם הישראלית כפויה עליהם, ובכל זאת רק אזרחותם מאפשרת להם את קיומה של חזית מלחמה כבדת משקל נגד מדינת-ישראל בהיכלי משפטיה
אברהם (פריצי) פריד
נפעל - או שנשלם מחיר נוראי    שר אוצר חשוב משר משפטים    לבנות תשתית זה לפטר עובדי ציבור    המצב לא מעודד, אבל המנהיגות היא הבעיה    שורת אזהרות ללא רחמים, לפני שנזדקק להם
אורי גנני
איך קורה שתחקיר על טיב החומוס במסעדות מעורר כזה עניין בציבור, בשעה שאחד המחדלים הגדולים בתולדות המדינה מושתק?!    מערכת הביטחון בעצם זרקה לפח מערכת וטכנולוגיה עתידניות שיכלו לתת תשובה לאיומים על תושבי עוטף עזה, צפון הארץ ובעצם כל מדינת ישראל
צבי גיל
חברי הכנסת הערביים מייצגים את הציבור שלהם אך לא בהכרח את האינטרסים של "שולחיהם", ואילו הציבור הערבי עצמו לא נותן את דעתו לקיים מערכת של "יחסי ציבור" נרחבת עם הרוב כדי לשכנעו שגם לערביי ישראל "ישראל היא ביתנו"
יוסי עבדי
אל מכת השמים שניחתה על הנכה, צרפה עצמה מכת אדם אף היא, מתעצמת לנוכח חידלון משפטי בלתי מובן    כמעט עשור חלף מאז שהכנסת חוקקה את חוק 'שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלויות', וטרם נאכף החוק במלואו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il