X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מטרה אחת של הכנסת ה-18 צריכה להיות יחצ"ון תהליך כינון החוקה, להביאו לתודעה הציבורית ולעודד את שיתוף הציבור בתהליך
▪  ▪  ▪

החל משנת 2003 מתקיים בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת מהלך לניסוח חוקה למדינת ישראל, מהלך שאמור להשלים שרשרת חוקתית שהחלה עם קום המדינה. ועדת החוקה קיימה עשרות ישיבות, קיבלה אלפי עמודים של מסמכי רקע, כל זאת בהשתתפות אנשי אקדמיה, ארגונים ונציגי ציבור. בנוסף, ועדת החוקה מנהלת אתר אינטרנט פעיל ובו מוצגים חומרי הרקע שהוגשו לוועדה, פרוטוקולי הישיבות שקיימה, ובראש ובראשונה, הצעת החוקה המפורטת שהכין צוות וועדת החוקה על-סמך דיוני הוועדה.
הצעת חוקה זו כוללת חלופות וגרסאות שונות למגוון סוגיות והיא מלווה בדברי הסבר והצעות לדיון. אז מה הבעיה? אם הינכם אזרחים מן השורה (שלא צופים בערוץ הכנסת - המצוין, דרך אגב); לא משפטנים שמתעניינים באופן מיוחד במהלך החוקתי, ולא האזרח המתעניין שיושב דרך קבע בוועדות הכנסת למיניהן, קרוב לוודאי שלא שמעתם על המהלך החשוב הזה. אם כבר שמעתם על משהו שקוראים לו "חוקה בהסכמה", ככל הנראה שמעתם על פרויקט "חוקה בהסכמה" של המכון הישראלי לדמוקרטיה שהשקיע רבות בפרסום מאמציו לכינון חוקה וליצירת הסכמה ציבורית ופוליטית רחבה. מאמצי המכון הישראלי לדמוקרטיה ראויים להערכה אבל מאמצים דומים צריכים לבוא מכיוונה של הכנסת. דוגמא לכך אפשר לשאוב מההליך החוקתי של דרום אפריקה.
בשנת 1994 נכנסה דרום אפריקה לשלב האחרון בהליך כינון חוקה שקבלתה עתידה הייתה להיות תחילתו של עידן חדש. השלב הזה כלל ניסוח ואישור המסמך החוקתי הסופי - לא רחוק מהשלב בו הכנסת נמצאת כיום. חברי המועצה החוקתית חרשו את הארץ ונפגשו עם יחידים וקבוצות בכל דרך אפשרית, החל מדיונים בטלוויזיה ועד לפגישות בפאתי כפרים. חשוב מכל, התנהל קמפיין טלוויזיוני נרחב שליווה כל שלב בדיונים החוקתיים, כל זאת כדי להביא את הסוגיות החוקתיות לעיני הציבור. הסלוגן היה: "זכותך להחליט על הזכויות החוקתיות שלך!". הוקם ונוהל אתר אינטרנט פעיל בו הציבור יכול היה לשאול שאלות ולשלוח פניות ואכן, יותר משתי מיליון פניות נשלחו על-ידי הציבור! בנוסף לאתר האינטרנט, פעל קו טלפון שהיה זמין לפניות הציבור. פרסומי המועצה החוקתית התפרסמו בכל 11 השפות הרשמיות במדינה ובניסוח פשוט יחסית, כך שהציבור יוכל להבינם בקלות. לשם כך, זימנה המועצה מומחים רבים שניסחו סוגיות חוקתיות שונות בשפת יום-יום. המטרה הייתה ליצור הכרה לרעיון החוקתי ולהקנות לו לגיטימציה.
אז נכון, דרום אפריקה של שנת 1994 אינה ישראל של שנת 2009. שם דובר על אוכלוסיה המונה 40 מיליון איש, רבים מהם אוכלוסיה כפרית שחלקם אינם יודעים קרוא וכתוב, ואילו בישראל מדובר על אוכלוסיה של כ-7 מיליון איש, כאשר כמעט 3 מיליון איש מחוברים לאינטרנט. בדיוק בשל כך, שיתוף הציבור הישראלי בתהליך אמור להיות קל יחסית. דווקא בשל הלגיטימיות המעורערת של המהפכה החוקתית ובאופן כללי של הסמכות המכוננת המצויה בידי הכנסת, המחלוקות הרבות שיש להכריע בהן ועצם העובדה כי עד כה טרם נשלם המפעל החוקתי, יש להקנות לחוקה העתידית לגיטימיות רבה בציבור. את זה אפשר לעשות באמצעות קמפיין תקשורתי נרחב ושיתוף הציבור בהליך הכנת החוקה. הדגש כאן הוא שאנשים ירגישו שקולם נשמע. לכן, מטרה אחת של הכנסת ה-18 צריכה להיות יחצ"ון תהליך כינון החוקה, להביאו לתודעה הציבורית ולעודד את שיתוף הציבור בתהליך.
כינון חוקה הוא יותר מאשר מאורע - הוא תהליך. אכן, ניתן לערב את האזרחים בעיצוב ההסדרים החוקתיים, הזכויות החוקתיות ועקרונות היסוד העתידיים של המדינה. שיתוף נרחב של האזרחים יתרום לא רק להרגשת שייכות לחוקה אלא יוכל ליצור תרבות חוקתית בעלת שורשים חזקים יותר.

הכותב הינו סטודנט לתואר שני במשפטים ב-London School of Economics and Political Science
תאריך:  19/03/2009   |   עודכן:  20/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
מדינת ישראל צריכה ליצור מצב שונה בהתנהלותה מול כנופיות הטרור, ובמצב מוצע זה, הן יבינו כי גלעד אצלן מהווה נטל ולא קלף מיקוח, והאינטרס לשחררו הוא שלהן. אי-הוודאות צריכה להיות נחלת כנופיות הטרור לאור ה"שגעונות" של מדינת ישראל, ולא להפך
מתן פריידין
עונש מוות למחבלים ימנע חטיפות של ישראלים וימנע מישראל את הצורך להחזיק על חשבונה חיות אדם שהביאו למותם של אלפי בני אדם
יצחק מאיר
צדודית של דמות רפאים היכולה להלך ברבים רק בעולם בו אין ישראל, חולפת באפלולית לנגד עיני היראים והחרדים, ובין קצתה דמיון ובין כולה הזיה - היא דמות שלא נראתה עוד בעולם מאז "בארץ ישראל קם העם היהודי"
עו"ד שמחה ניר
על כך שאנחנו חלשים בסחר-סוסים - אין מחלוקת, כי כולנו מתגעגעים להצעת-המחיר המקורית תמורת גלעד, לה הסכים החמאס בתחילה, ואם, בסופו של דבר, נשלם עבור גלעד "כל מחיר", זה יהיה עונש הולם על הטיפשות והשחצנות שלנו - אבל גם הערבים עשויים לשלם ביוקר על טיפשותם
אביתר בן-צדף
הבליץ התקשורתי למען שחרורו של גלעד שליט מתנהל במקום הלא-נכון    הממשלה היא החוליה החלשה, שעליה קל ללחוץ    לדעת ראש "המוסד" וראש השב"כ - חיבל הבליץ התקשורתי במאמציה לשחרר את שליט    נזכרו מאוחר לבדוק את תנאי הכליאה של המחבלים בשב"ס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il