X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ספר חדש: "דרמת אמצע החיים" - הוא עוד ביטוי להתפכחות ההדרגתית מהפמיניזם הלוחמני ולנכונות להכיר בהבדלים בין מהות גברית "קווית" למהות נשית "מעגלית"
▪  ▪  ▪
הולכות במעגלים. מתוך ההצגה 'נשים קטנות' [צילום: יוסי צבקר, עכבר העיר]
לא לוחמני
"דרמת אמצע החיים" אינו מאמץ את ניסיונותיו של הפמיניזם הלוחמני לדחות את האתוס הנשי הקלאסי ולייסד תחתיו אתוס נשי כמעט הפוך, ואינו מפנה אצבע מאשימה כלפי "החברה" או "התרבות" ה"פטריארכליות"

ספרה החדש של אירית קדם - "דרמת אמצע החיים", שכותרת המשנה שלו היא "מסע שלו, משא שלה", עוסק בתקופת אמצע החיים בחייו של אדם ובאופני הייצוג שלה בדרמה המערבית לתקופותיה. בעוד שאצל גברים, מסבירה קדם, מתבטא המשבר - הן בחיים והן בדרמה - במסע קווי הנע לעבר מטרה, אשר נפתח בהתעוררות ספקות ופחדים לנוכח מחציות החיים שנותרו מאחוריהם ולפניהם, דרך כמיהה להתחדשות ועד לניסיון לבנות זהות אחרת (העשויה להוביל לנטישת משפחה, בת-זוג, קריירה, מקום מגורים ולאובדן כושר היצירה), המסע הנשי הוא מעגלי או ספירלי, קצר טווח, וכולל גיחות קצרות או דריכה במקום עד היקלעות למבוי סתום. וכך, משבר אמצע החיים של האשה מתבטא בדרך כלל בזוגיות, בהחלפת עיסוק ובהתמודדות עם משבר הזדקנות ההורים.
"מסעה של האשה, אם הוא קיים", מודה קדם, "מואט או מעוכב בשל נטל המשא שהיא נושאת על גבה, מהיותה שונה במבנה אישיותה ובחינוכה". ובמילים אחרות: "הצורך של האשה בתלות, בחום, בקשר עם הזולת - גורם לה להישאר בתחום הבית, להיות תמיד בזיקה אל הזולת, להשתייך ולהתחבר. גם כאשר תנוע קדימה תתאפיין ב'אתנחתות' רבות בדרך, בכניסה למערבולות מעגליות במקום ההתקדמות הליניארית. כל מעגל ומעגל עשוי לקדמה באופן ספירלי בדרכה אל שלב הבגרות. אולם עדיין יהיה אופי תנועתה שונה מן החתירה למטרה תוך התמקדות במשימה וברעיון, המאפיינת את כיוון התפתחותו של הגבר".
"דרמת אמצע החיים" אינו מאמץ אפוא את ניסיונותיו של הפמיניזם הלוחמני לדחות את האתוס הנשי הקלאסי - כלומר, התכונות, הערכים והגישות המיוחסים לנשים באופן מסורתי - ולייסד תחתיו אתוס נשי שונה ולעתים גם הפוך. הוא אומנם זהיר, ובהיותו מבוסס על עבודת הדוקטורט של המחברת, משלם מדי פעם את "חובו לאקדמיה" באמצעות הסתייגויות מסוג "בדרך כלל" או "עם זאת", או מזכיר פה ושם אפשרויות פמיניסטיות דוגמת "קריאה חתרנית" של מחזה קלאסי - אך רוח הדברים היא אבולוציונית, לא רבולוציונית, ואין כאן הפניית אצבע מאשימה כלפי "החברה" או "התרבות הפטריארכליות".
גומיות לעומת גלים
בנוסף לשלל דמויות מן המחזאות המערבית, המגלמות את המהות הגברית ה"קווית" והנשית "המעגלית" במשבר אמצע החיים, מתבסס "דרמת אמצע החיים" גם על פרסומים פוסט-פמיניסטיים פוקחי עיניים, שנכתבו אחרי הגל הפמיניסטי הגדול שתחילתו בסימון דה-בובואר, המשכו בננסי פריידי וקולט דאולינג ועד לקרול גיליגן.
אם דה-בובואר קבעה בספרה "המין השני" כי "אשה אינה נולדת אשה, היא נעשית אשה" והסבירה כי הנשיות אינה מהותית וטבעית אלא נרכשת בהקשר תרבותי, כלכלי והיסטורי, ואם גיליגן קבעה כי מקור הנחיתות הפסיכולוגית המיוחסת לנשים הוא תיאוריית ההתפתחות של זיגמונד פרויד (על קביעותיה בדבר "קנאת הפין" של הילדה וחוסר יכולתה ליישב את תסביך אדיפוס) וכי הפאסיביות הנשית אינה מוּלדת אלא נרכשת - בא ג'ון גריי ובספרו "גברים ממאדים ונשים מנגה", כפי שמצטטת אותו קדם בספרה, השווה את הגברים לגומיות, "בשל התרחקותם מאינטימיות יתר לכיוון של אוטונומיה. זאת עד לאותה נקודה שממנה הם שבים למקומם בכיוון ליניארי. לעומתם מושוות הנשים לגלים, אשר הערכתם העצמית ואהבת הזולת גואה ויורדת בתנועה מעגלית בהתאם לתנועתם המחזורית של הגלים".
ספר אחר שבו מוצאת קדם תשתית למחקרה שלה הוא "שמאל, ימין ומה שביניהם" של אירית רושין, המתאר גם הוא את מסלולו של הגבר - "הגיבור האקטיבי של 'מחזה מסע האמצע'" - כקווי, לעומת המסלול המעגלי והסגור בדרך כלל של האשה הפאסיבית, מסלול שבו היא מממשת את פנימיותה, קשריה הרגשיים והחברתיים והמשכיות המשפחה. רושין, מסבירה קדם, טוענת כי מוח האדם מסוגל לתפוס רק שתי תנועות: הקו הישר או תנועת המעגל, וכל תנועה אחרת היא פועל יוצא של שתי תנועות אלה או שילוב שלהן. וכך מבחינה רושין בין אנשי הקו - ההרפתקניים, האקטיביים, בעלי היוזמה, החיפוש והנטייה לחידושים, לבין אנשי המעגל - הפאסיביים, חסרי היוזמה או התנועה העצמאית, נעדרי ההתנגדות או הסירוב, אשר חיים בתוך עולמם הפנימי.
גם בקבלה, מסבירה קדם, יש תפיסה דומה, אשר לה "קשר הדוק עם מה שעיצב יונג מאוחר יותר בפסיכולוגיית המעמקים: העיקרון הנשי הוא עיקרון המעגליות, המסמן את הסתגרותה, את פחדה מפני החריגה מן הבית, את הנטייה לקביעות ולשימור. לעומת זאת, העיקרון הגברי, הקווי, מתייחס לשינוי, לתכנון העתיד, לנטילת סיכון ולקבלת אחריות".
וכך, אם מותר ללמוד מהספר המעמיק הזה משהו על הלך רוח תרבותי כללי יותר שאולי מתרקם סביבנו, נראה שכמה "מיתוסים פמיניסטיים" מרכזיים כבר אינם פרות קדושות כמו שהיו לפני עשור או שניים, ושגם המהפכה הפמיניסטית, כמו המהפכה הקומוניסטית, נמצאת בדרכה להשאיר אחריה רק את הבר.

שרית ילוב היא מבקרת תרבות, עיתונאית ועורכת במגזין "מראה"
תאריך:  20/03/2009   |   עודכן:  21/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יחי ההבדל בין הקו למעגל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הספר מרתק
הדי  |  21/03/09 23:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד טלי אויזרוביץ
הלכת השיתוף קבעה כי בין בני הזוג שורר שיתוף קנייני בנכסים במשך כל זמן הנישואין    הלכת טווינקו מחדשת וקובעת כי השיתוף בחובות מתגבש עם פקיעת הנישואין
מאיה מנדלוביץ
האמנית אסתר בק מפסלת בחימר    אך בניגוד למסורת, היא אינה משתמשת באובניים, אלא בפטישים, באגרופים ובשפכטלים    כשהיא מכניסה לתנור את יצירתה היא אינה יודעת מה תהא התוצאה    ממש כמו בחיים    "אני לעולם לא יודעת מה תהא התוצאה", אומרת אסתר בק
ד"ר מוטי גולן
יום השבת ניחן בשפע רב של סגולות ויתרונות. חשיבות עצומה ואין סופית יש לו ליום השבת. הוכחה ועדות לכך מוצאים אנו בעשרות ובמאות מקורות
אילן מהרשק
בנימין נתניהו מ-פ-ח-ד מן התקשורת שתטרוף אותו מן הרגע שבו ימצא עצמו בקואליציה עם כצל'ה, אריאל, אריה, ושלוחו של מרזל וכהנא
אלעזר לוין
ישראל זעירא אירגן קבוצת רכישה, שתבנה 56 דירות מול ארמון הנציב    עומד בראש קבוצות של דתיים-לאומיים, שכבר קנו 1,500 דירות    פרשת המכרז בלוד
רשימות נוספות
על-פי דרישת הקהל   /  שאול רוזנפלד
החור השחור שבולע ירוקים  /  רחל אהרנפלד
האם סלאם פיאד מתפוטר?  /  מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il