X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק דין החדש בעניין אשד איילון קובע כללים מנחים בכל הנוגע לפרשנות המונח "זכות במקרקעין"
▪  ▪  ▪

אחת השאלות הבסיסיות בתחום מיסוי המקרקעין הינה מהי "זכות במקרקעין". ככל שמדובר בזכות במקרקעין, מיסוייה ייעשה במסגרת חוק מיסוי מקרקעין, ובמקרה כזה בנוסף למס המוטל על הרווח מהמכירה (מס שבח, הדומה באופיו למס רווח הון), מוטלים גם מיסים עקיפים - מס רכישה, ובעבר גם מס מכירה (עד ליום 31.7.07).
לאחרונה ניתן ע"י ועדת הערר שליד ביה"מ המחוזי בת"א פסק דין הבוחן באופן יסודי ומקיף את הגדרת המונח "זכות במקרקעין" (ו"ע 1380/00 אשד איילון ופרידמן חכשורי נ' מנהל מיסוי מקרקעין רחובות ). באותו עניין נדונה סיטואציה בה מושב יציץ היה בעל זכויות של בר רשות ביחס לקרקעות של מינהל מקרקעי ישראל. המושב מכר את זכויותיו לחברת אשד איילון ומאוחר יותר נרכשו מניות חברה זו ע"י חברת פרידמן חכשורי. במועדי העסקאות (שנת 1994) לא הוגדרו זכויות של בר רשות כ - "זכות במקרקעין" (מאוחר יותר תוקן החוק - תיקון 33 משנת 1996). מנהל מיסוי מקרקעין טען כי מדובר במכירה של זכות במקרקעין ושל זכות באיגוד מקרקעין (בהתאמה).
לטענת המנהל, מושב יציץ היה זכאי מול ממ"י לפיצוי כספי או לקרקע חלופית, והזכות שנמכרה על ידי מושב יציץ היתה למעשה הזכות לקבל קרקע חלופית שזוהי זכות במקרקעין. אמנם ממ"י התנגד באותה עת להעניק פיצוי בקרקע אלא פיצוי כספי בלבד, ורק למעלה משנה לאחר העסקה שונתה החלטת המינהל והוחלט על פיצוי בקרקע, ואולם לטענת המנהל - יש לראות את העסקה כאילו הותנתה בתנאי מתלה ולפיו המינהל אכן יאשר את הפיצוי בקרקע.
הועדה דחתה את טענת המנהל וקיבלה את טענות העוררות, שיוצגו ע"י עו"ד זיו שרון ועו"ד מיכל סולומונוביץ. בפסק דין ארוך ומפורט סקר חבר הועדה רו"ח צבי פרידמן את הפסיקה הרלוונטית ביחס להגדרת המונח "זכות במקרקעין" וקבע כי לא די בפעולה של "מכירה" (שהגדרתה רחבה מאוד) אלא נדרש כי פעולת ה"מכירה" כאמור תיעשה לגבי נכס העונה אחר הגדרת "זכות במקרקעין". הפסיקה צמצמה את הגדרת "זכות במקרקעין" כך שנדרש כי תהא זו זכות משפטית מחייבת הניתנת לאכיפה (זאת לעומת הגדרת "נכס" שבפקודת מס הכנסה הכפוף למס רווח הון) ולא בכדי, שכן חלק ניכר מההבדלים בין מיסוי מקרקעין לבין מיסוי רווחי הון מתבטא בהטלת מיסים עקיפים- מס רכישה ומס מכירה. מיסים אלו הינם מיסים היוצרים הכבדה על הפעילות העסקית והכלכלית במשק, היות והם אינם מוטלים על הרווח ולכן יש לפרש בצמצום את היקף הפעלתם ותחולתם, וכפי שקבע בית המשפט העליון בע"א 156/81 בעניין שרבט.
הועדה קבעה כי יש לבחון את מצב הדברים בהתאם להחלטה הרלוונטית של ממ"י שהיתה בתוקף באותה עת בה בוצעו העסקאות. כיוון שבאותה עת סרב המינהל להעניק פיצוי קרקעי, ולא היתה החלטת מינהל שחייבה מתן פיצוי כאמור - הרי שלא היתה בידי המושב זכות משפטית מחייבת ואכיפה במועד זה, ולפיכך אין המדובר בהעברת "זכות במקרקעין", אלא לכל היותר בהעברת "זכות ראויה" הכפופה לפרק רווחי הון שבפקודת מס הכנסה.
כפי שצויין לעיל, החל מ - 1996 מוגדרות זכויות "בר רשות" במפורש כזכות במקרקעין כך שההשלכה המיידית של פסק הדין כיום איננה גדולה. עם זאת, יש בפסק הדין כדי להצביע על אופן הפרשנות שיש ליתן למונח "זכות במקרקעין" ועל המגמות המנחות בהקשר זה, ולכך עשויות להיות השלכות נכבדות ביחס לסוגיות המתעוררות גם כיום.

עורך הדין המסוקר במאמר, עו"ד זיו שרון, הינו שותפו של עו"ד ניר הורנשטיין
תאריך:  21/03/2009   |   עודכן:  21/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד גיל איכבום
אולמרט כשל כאשר הסכים לנהל מו"מ עם רוצחים בני בליעל    גלעד שליט הוא חטוף, לא "שבוי מלחמה"    גם המרצחים שהחמאס רוצה לשחרר אינם "שבויי מלחמה" אלא פושעי מלחמה
עו"ד אברהם פכטר
האם הנשיא קצב יכול בנסיבות הקיימות לצפות למשפט צדק? - בספק    משפט ע"י התקשורת, הציבור, העמותות למיניהן, הופכים את המשפטים של אנשי ציבור, ידוענים פוליטיקאים, למסלול משני
רחל אהרנפלד
למרות ההכרה באיום הביטחוני הקיים בחיבור שבין קרטלי סמים, ארגוני פשע וארגוני טרור, אין ארה"ב ממהרת ליישם שימוש במיקוהרביצידים - סוג של פטריות לקטילת צמחי הפרג, הקוקה והקנביס
ד"ר מרטין שרמן
שחרור מחבלים לא רק ירוקן מתוכן את שירותו הצבאי של שליט, אלא יעמיד בספק את עצם משמעות השירות בצה"ל    הלא אם הצלת חייל מצדיקה סיכון אזרחים רבים, יש בה משום ביטול תכליתו של הצבא ויצירת היפוך מגוחך ביחסים שבין המגזר הצבאי לאזרחי
שרית ילוב
ספר חדש: "דרמת אמצע החיים" - הוא עוד ביטוי להתפכחות ההדרגתית מהפמיניזם הלוחמני ולנכונות להכיר בהבדלים בין מהות גברית "קווית" למהות נשית "מעגלית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il