X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חובה לטפל בנושאים שהועלו במהירות ולפרסם את הממצאים והלקחים חשוב שחיילים בצה"ל ידעו כי המטרה במלחמה היא לבלום את האויב ולצמצם את יכולתו להילחם בנו
▪  ▪  ▪

בשיח לוחמים שהתקיים במכינה קדם צבאית העלו חיילים מקרים בהם ההתנהגות המוסרית של במלחמת "עופרת יצוקה" לא הייתה תקינה ומחייבת בדיקה.
לפי מה שהתפרסם, דובר על שלושה סוגים של מקרים:
1. הרג לא מוצדק של יחידים. ממה שפורסם קראתי על שני מקרים (אם ובנותיה, ואישה זקנה).
2. חיילים מספרים על הנחיות והלכי רוח בקרב הכוחות הלוחמים מהם ניתן להבין כי החיילים לא הוגבלו תמיד בהנחיות חדות לא לפגוע באזרחים שאינם מהווים סיכון ביטחוני לכוח.
3. אירועים של ונדליזם כלפי רכוש של אזרחים. ברוב המקרים בתים שחיילים שהו בהם במהלך המלחמה.
אני שמח על העלאת הנושאים בפומבי. זה מלמד אותנו שאירועים חריגים מטרידים חלק מהחיילים והם מדברים על-כך בקול רם. זוהי תכונה שיש לעודד. העלאת הנושאים בפומבי תחייב את צה"ל לחקור את פעילותו ולתת לציבור את ממצאיו ולקחיו לתיקון המצב, בפרק זמן סביר.
אינני חושב שהממצאים שהועלו עד כה מפתיעים. משלוש סיבות:
  • הראשונה, המלחמה שנכפתה עלינו מול ארגון הטרור, החמאס, השולט בכל רצועת עזה יוצרת מצב בו קשה לצה"ל להבחין מיהו חייל אויב ומיהו אזרח. מדובר בתבנית קבועה ומכוונת של התנהגות החמאס ועלינו להסתגל אליה כי היא לא תשתנה. להסתגלות ישנו מחיר, ואי-הבהירות להבין מיהו אויב ומיהו אזרח גורמת לשגיאות מצערות בירי מיותר על אזרחים.
  • השנייה, צה"ל הוא צבא העם. יש בו חיילים לוחמים עם מגוון של תכונות. ישנם קרי רוח ושקולים וישנם חמומי מוח ופזיזים. במלחמה, קשה לעיתים לרסן את כל הפזיזים. אין לקבל כמובן נתון זה וחובה למצוא דרכי חינוך ואכיפה כדי שמקרים חריגים כמו אלה שנתגלו יהיו חריגים מאד.
  • השלישית, מלחמה היא פעילות מאד מורכבת. יש בה הרבה נתונים משתנים בכל רגע נתון והרבה אי-ודאות. במערכת מורכבת כזו, גם אם ישנן הוראות מפורשות של המטכ"ל כיצד לפעול בכל מצב נתון, קיימת עדין אפשרות לאי-הבנה, תיאום לקוי וחוסר פיקוח הולם במועד. כל אלה גובים את מחירם לא רק בקרב התושבים המקומיים אלא גם באבדות בקרב כוחותינו.
מבלי להקל ראש באירועי ההרג שייבדקו, הכי מטרידים הם אירועי הונדאליזם – פגיעה ברכוש של אוכלוסיה אזרחית כגון השחתת ריהוט ותמונות וציורים על קירות. זוהי פעילות אווילית שהרי רגע לאחר שחוזרים תושבי המקום לבתיהם מתגלות הכתובות והופכות לבומרנג נגד ישראל. קל מאד לוודא שמקרים כאלו לא יישנו. עדיף היה יותר להדגיש בקרב מפקדי הכוחות הזוטרים גישה של סיוע לאזרחים, בזמן הקרבות, על-ידי חלוקת מזון ומים. אם מדובר בשהות קצרה, זה בלתי ישים אך אם הכוחות שוהים במקום ימים אחדים ויותר, זה הופך לכורח. מדינת ישראל ממילא מספקת משלוחים של מזון חרום לרצועה.
חובה לטפל בנושאים שהועלו במהירות ולפרסם את הממצאים והלקחים. חשוב שחיילים בצה"ל ידעו כי המטרה במלחמה היא לבלום את האויב ולצמצם את יכולתו להילחם בנו להבא, עם פגיעה מינימאלית בתושבים שאינם מסייעים ללחימה. תושבי הרצועה אינם האויב. רק החמאס.

מנהל בבנק מסחרי
תאריך:  21/03/2009   |   עודכן:  21/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ניר הורנשטיין
פסק דין החדש בעניין אשד איילון קובע כללים מנחים בכל הנוגע לפרשנות המונח "זכות במקרקעין"
עו"ד גיל איכבום
אולמרט כשל כאשר הסכים לנהל מו"מ עם רוצחים בני בליעל    גלעד שליט הוא חטוף, לא "שבוי מלחמה"    גם המרצחים שהחמאס רוצה לשחרר אינם "שבויי מלחמה" אלא פושעי מלחמה
עו"ד אברהם פכטר
האם הנשיא קצב יכול בנסיבות הקיימות לצפות למשפט צדק? - בספק    משפט ע"י התקשורת, הציבור, העמותות למיניהן, הופכים את המשפטים של אנשי ציבור, ידוענים פוליטיקאים, למסלול משני
רחל אהרנפלד
למרות ההכרה באיום הביטחוני הקיים בחיבור שבין קרטלי סמים, ארגוני פשע וארגוני טרור, אין ארה"ב ממהרת ליישם שימוש במיקוהרביצידים - סוג של פטריות לקטילת צמחי הפרג, הקוקה והקנביס
ד"ר מרטין שרמן
שחרור מחבלים לא רק ירוקן מתוכן את שירותו הצבאי של שליט, אלא יעמיד בספק את עצם משמעות השירות בצה"ל    הלא אם הצלת חייל מצדיקה סיכון אזרחים רבים, יש בה משום ביטול תכליתו של הצבא ויצירת היפוך מגוחך ביחסים שבין המגזר הצבאי לאזרחי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il