X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ברגע שעיתונים/עיתונאים מתחילים "להתחשבן" אחד עם השני בעיתון או על גבם של המקורות, הם פוגעים בעצמם
▪  ▪  ▪
מלחמת העטים [צילום: AP]

מדברים הרבה על התקשורת - מצבה, דרכי פעולתה, מושאי כתיבתה, השפעתה, קלקוליה והעדפותיה. בימים אלה עוסקים בשאלה האם הסיקור התקשורתי בפרשת גלעד שליט תרם לקידום המו"מ או להפך - הזיק לעניינו של גלעד.
בוויכוח הציבורי בשאלה זו, עולים נימוקים לכאן או לכאן. בין השאר גם שאלת "הרייטינג"/תפוצה ומכירת עיתונים, וגם התחרות העזה בין כלי התקשורת השונים. כל כך עזה התחרות עד ששיקול הדעת כיצד לסקר, באיזה אופן ומתי, כמעט ונעלם. כל עורך וכל מערכת פוזלים הצידה לעבר המתחרה בבחינת "אם אני לא אעשה" (כך או אחרת) המתחרה בוודאי שיעשה, אז אין בעצם ברירה.
תחרות, בדרך כלל, היא גורם חיובי. לא תמיד. הכלל הזה יפה גם לנושא התחרות העיתונאית. כבר כתבו ודיברו על הנזק של כתיבה בלוח זמנים קצר, הבעייתיות בבדיקת עובדות בגלל קוצר הזמן, המרוץ אחר מקורות מהימנים יותר או פחות וכיו"ב.
להלן דוגמא לסוג נוסף של תחרות עיתונאית - כזו החושפת מקורות של מתחרים ומשמיצה אותם משום שדיווחו לעיתונאי מתחרה.
מוספי סוף השבוע (20.3.09) הקדישו מקום נרחב לסיקור השתלשלות המו"מ עם החמאס בנושא גלעד שליט, בימים האחרונים. כל עיתון השתדל להביא "סיפור" - התרחשות מהמשא-ומתן שלא ניתן לו פומבי, וכמובן גם להביא דעות בעד ונגד הסיכום בישיבת הממשלה, שלא לקבל את דרישות החמאס. כל זה לגיטימי לחלוטין.
בידיעות אחרונות פרשו נחום ברנע ושמעון שיפר דיווח נרחב על גבי שני עמודים לנושא. ותיארו באופן די מפורט את השתלשלות העניינים. גם במעריב הוקדש לנושא מקום נרחב ברשימתו של בן כספית. הדיווח ב"ידיעות" כלל קצת יותר פרטים, אבל זה הספיק להוציא את הכתב הבכיר כספית מכליו... ותחת הכותרת "דקל רץ לספר לחברה" הוא מגלה כי ביום שלישי שעבר ישב עופר דקל שליח ראש הממשלה לשיחות, עם העיתונאי שמעון שיפר מידיעות אחרונות בחומוסיית גשר הירקון בתל אביב. שרי הממשלה - כך כספית, התבקשו לשמור על דממה תקשורתית בנושא, אבל עופר דקל מתראיין במקומם... זה בעיני כספית לא בסדר. חוץ מזה, כותב כספית, דקל חתם חוזה עם הוצאת ידיעות אחרונות על פרסום ספר בנושא. בינתיים לא קיבל אישור לכך. בנוסף, הוא חבר בקבוצת אנשי עסקים ישראלים המנסים למכור נשק לניגריה... חוץ מזה צריך למנות מישהו אחר במקומו. כספית מוסיף, למען הסדר, כי אין לו טענות לעיתונאי שמעון שיפר שעושה את עבודתו.
אז יכול להיות שצריך להחליף את עופר דקל במלאכת התיווך, אבל לא זו השאלה שלפנינו. השאלה היא מדוע חושף כספית בעיתון מקור של שיפר (המתחרה שלו) ותוך כדי כך גם מחלק לאותו מקור ציונים בלתי מחמיאים. האם הסיבה היא שדקל בחר לשוחח עם שיפר ולא עם כספית? האם כספית עקב אחרי דקל כדי לגלות למרבה תסכולו שהוא משוחח עם המתחרה?
חשיפת מקור של עיתונאי מתחרה אינה מעשה של יום ביומו, אבל כבר היו דברים מעולם. מעשה כזה ודאי גורם אי-נעימות למקור שלא רצה להיחשף, אבל עיתונאי שלא יידע לכבד אנונימיות של מקור, גם אם הוא של המתחרה, מסתכן בכך שמקורות אחרים שיזדקק להם בעבודתו בעתיד יירתעו מלשוחח עימו מחשש שייחשפו, אם לא על ידיו הרי על-ידי המתחרה שלו שיבקש לגמול...
ברגע שעיתונים/עיתונאים מתחילים "להתחשבן" אחד עם השני בעיתון או על גבם של המקורות, הם פוגעים בעצמם.
עכשיו נותר לחכות ולקרוא כיצד יגיב שיפר על חשיפת המקור שלו על-ידי המתחרה...

פורסם גם באתר המחבר
תאריך:  22/03/2009   |   עודכן:  22/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חגי הדס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תחרות עיתונאית בפרשת שליט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איידי איידי לשפוך הכול החוצה
יש מיש  |  27/04/09 07:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
"משוואות הזיקנה" שבספר קהלת - החיובית הזיקנה אם שלילית?
ד"ר צ'לו רוזנברג
על ממשלת ישראל לשקול לא רק שיקולים ביטחוניים בפרשת שליט אלא גם שיקולים מוסריים    אך כאשר מותירים את המו"מ על שחרורו לדרג הצבאי, יש בכך אמירה כי רק שיקולים ביטחוניים ילקחו בחשבון
ראובן לייב
דניאל כהן, דניאל גורטלר וויקטור סטניסלבסקי בתוכנית חגיגית מפניני הרפרטואר של מוצרט (25 ו-26 במרס, בשעה 20:00 באולם הקונצרטים על-שם קראון בתיאטרון ירושלים)
עו"ד א. בבג'נוב, עו"ד א. סטופל
התקנות החדשות לפינוי מושכר מאפשרת לפנות דייר שאינו משלם בסדר דין הדומה לסדר דין המהיר    אך הן אינן מטפלות בביצוע הפינוי, בפולשים, ועוד...
קובי לירז
התפיסה לפיה לכלכלה יש רק שני כיוונים - קפיטליזם או סוציאליזם אינה מדוייקת דיה    כמו לרוחות השמים, גם לכלכלה ארבעה כיוונים אפשריים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il