X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם בתי הדין הרבניים מחויבים לדון ב"דיני ממונות" על-פי הדין האזרחי? כן, קבע השופט (בדימ.) ברק בפרשת 'בבלי' בכך הוא קרא תיגר על מסורת יהודית עתיקת יומן
▪  ▪  ▪
בית הדין הרבני מחויב להפעיל את הדין האזרחי בדיני ממונות [צילום: AP]
הצעתי את דיכובסקי לעליון
ענבל בר-און
אהרן ברק גילה כי הדיין הרב שלמה דיכובסקי נמצא ראוי להיות שופט בבית המשפט העליון למרות שהוא חסר השכלה משפטית אלא רק משפטן בידיעותיו
לרשימה המלאה

"על הערכאות (האזרחית והדתית) לכבד זו את זו"
ענבל בר-און
מהו כלל 'כיבוד הערכאות' בדיני המשפחה? זהו הכלל ולפיו אם אחת הערכאות תפסה סמכות, על הערכאה השניה לסגרת ולהימנע מלדון בעניין * למעט חריגים, כמובן
לרשימה המלאה

פסק דינו של השופט (כתוארו אז) אהרן ברק, בפרשת בבלי ( בג"צ 1000/92 - חוה בבלי נ' בית הדין הרבני הגדול , פ"ד מח(2), 221) היווה את אחת מנקודות הציון במאבק בין מערכת בתי המשפט לבין מערכת בתי הדין הרבניים על יצוב דמותה של החברה הישראלית. באותה פרשה הוכרע כי בתי הדין הרבניים כפופים לחוק האזרחי.
ראשיתה של הפרשה בסיפור גירושין 'רגיל' של בני זוג, אשר הגיע אל פאתי בית הדין הרבני. האחרון קבע כי למרות שבישראל של אותם שנים בתי המשפט האזרחיים נהגו לחלק את רכוש בני הזוג לאור 'הלכת השיתוף', הלכה זו לא תחול בבית הדין הרבני.
הלכת השיתוף קובעת כי לא משנה מה תרם כל אחד מבני הזוג לרכוש המשותף, עם סיום קשר הנישואין יתחלק הרכוש שנצבר עד כה במהלך חיי הנישואין באופן שווה. הלכה זו נוצרה בשורה ארוכה של פסקי דין של בית המשפט העליון, החל משנות השישים המאוחרות ואילך, במענה להסדר הלקוי של 'דין תורה' ולפיו עם הגירושין, כל שמקבלת אישה הוא "את כתובתה". בתי המשפט סיפקו מענה לסיטואציה שבה בכדי לאפשר לגבר להתפתח, להתקדם ולבנות קריירה, האישה ישבה בבית, גידלה את הילדים, ודאגה לכל צרכי משק הבית. בתי המשפט מצאו כי אין זה צודק וראוי כי עם סיום קשר הנישואין תוותר האישה בחוסר כל, ויצרו את "הלכת השיתוף" ולפיה במהלך חיי נישואין נוצר בין בני זוג "חוזה מכללא" של שיתוף רכושי.
בתי הדין הרבניים לא ראו עצמם מחויבים בהלכה 'אזרחית' זו, והמשיכו "לחלק" רכוש בתיקי גירושין אשר נדונו בפניהם באופן אשר מקפח את האישה, לפי הדין הדתי.
עד להופעתו של בג"צ בבלי המפורסם.

"קטיגוריות סיוטיות"

ברק רואה את הסוגיה בה רכוש שנצבר בידי שני בני זוג במהלך חיים משותפים זוכה לסטטוסים שונים בשיטות משפט שונות (האזרחית והדתית) – סוגיה אשר איננה נקודתית אלא מהווה חלק מסוגייה רחבה יותר של "אחדות של שיטה ומשפט". היות ודיני תחרות הזכויות ותקנת השוק שונים בדין העברי ובדין האזרחי, היות ודיני הקניין שונים בדין העברי ובדין האזרחי, צפויים אינספור מצבים אשר בהם לרכוש אחד שני סטטוסים, וזאת בניגוד לתכליתם של דיני הקניין – ליצור ודאות באשר לשאלת הבעלות על הקניין. ברק קובע כי:
"לבעיה הניצבת בפנינו בעתירה זו, יש רק פתרון אפשרי אחד, והוא זה: על כל בתי הדין הדתיים במדינה להפעיל, בסוגיות "אזרחיות" נלוות שאינן חלק מענייני המעמד האישי (כפי שדיבור זה מתפרש על-פי דין המדינה) הנתון לסמכותם, את המשפט האזרחי הכללי, כפי שפורש על-ידי בית המשפט העליון. פתרון זה מבטיח מחד-גיסא, אחדות של המשפט האזרחי בכל רחבי השיטה. הוא מונע "פיצול קניין", "פיצול חיוב" ו"פיצול בעלות" במסגרת אותה שיטת משפט עצמה".
בתי הדין הרבניים אם כן מחויבים, אליבא דהלכת בבלי, לא אך ורק לחוק האזרחי בעניינים אזרחיים אלא גם לאופן שבו פורש חוק זה בידי בית המשפט העליון, קרי להלכה הפסוקה. הטעם לכך אינו אך ורק טעם תורתי משפטי של הרמוניה נורמטיבית, אלא גם טעם הנעוץ בזכויות הפרט: "חוק שיפוט בתי הדין הרבניים, הקובע כי ענייני נישואין וגירושין של יהודים בישראל יערכו לפי דין תורה- הוא מפלה, אך צריך לחול בצמצום ולא להתפרש גם על סוגיית הרכוש".
פסק דין זה כאמור הפך לאבן דרך בתולדות היחסים בין מערכת בתי המשפט הדתית לזו החילונית בישראל.

רכוש אחד. שני דינים

על-פי סעיף 1 לחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), התשי"ג – 1953, "ענייני נישואין וגירושין" מצויים תחת סמכותם הבלעדית של בתי הדין הרבניים, ונדונים על-פי הדין העברי ואך ורק על פיו. ברם, בעוד שהמחוקק אינו יכול להתערב בתוכנו של הדין העברי ואינו יכול להתערב בתוכנה של ההלכה, הוא בהחלט יכול להתערב בהגדרת המונח נישואין וגירושין, והוא אכן קבע עם קום המדינה כי הסוגיות הרכושיות בין בני הזוג אינן מצויות תחת הגדרת "ענייני נישואין וגירושין".
בשנת 2000 הוסף סעיף 7 ל חוק שיווי זכויות האשה, תשי"א-1951, וקבע כי בתי הדין הרבניים כפופים לחוק זה.
היחסים הרכושיים בין הבעל והאישה אינם נכללים תחת הגדרת 'ענייני נישואין' כמשמעותה בחוק שיפוט בתי דין רבניים.
בתי הדין האזרחיים קבעו, כאמור, כי עם פקיעת הנישואין הרכוש המשותף שנצבר מתחלק שווה בשווה בין הבעל לבין האישה. ברם, לפי ההלכה עם תום הנישואין, כאמור, זכאית האישה אך ורק לכתובתה. "התוצאה המתקבלת הינה אפוא זו, שמכלול זכויותיה האזרחיות של האשה, המוכרות בדין הכללי ובבית המשפט האזרחי, אינן מוכרות בבית-הדין הרבני", כותב ברק בפסק דינו שיהפוך עם פרסומו לציון דרך ביחסים בין מערכת בתי המשפט האזרחית לדתית. אחת התוצאות העגומות של סיטואציה זו, היא 'מרוץ הסמכויות' אשר בו כל צד בהליך הגירושין מנסה להקדים את רעהו ולהגיש תביעת גירושין מוקדם יותר: האם זה נכון, שואל ברק בפסק הדין, שעל אותו רכוש יחולו דינים שונים בבתי משפט שונים? ברק מכנה סיטואציה זו בפסק דינו "קטיגוריות סיוטיות" – קרי סיטואציה שבה על אותו רכוש חלים דינים שונים אשר לפיהם הוא מתחלק באופן שונה בכל פעם. ברק מציין כי לאור סעיף 7 לחוק שיווי זכויות האישה, התש"י – 1951, בתי הדין הרבניים כפופים לחוק זה (חוק שיווי זכויות האישה), אשר מחייב אותם לנקוט "שוויון" בין הגבר לאישה. אמנם, מציין ברק, יטענו מי שיטענו כי כאשר שני בני הזוג, על-פי הדין הדתי, יוצאים בתום הנישואין עם הרכוש שהביאו אל תוך חיי נישואין אלו, הרי זה שוויון, אך:
"אין לקבל גישה זו. קיומה או העדרה של הפליה נקבע, בין השאר, על-פי האפקט שדבר חקיקה משיג, הלכה למעשה.....הפליה עשויה להיות "נסתרת" ו"שיטתית", במובן זה, שאין היא מופיעה "על פני" הנורמה, אלא נובעת מ"האפקט" של הנורמה. כך הוא המצב על-פי המשפט העברי. האפקט, הלכה למעשה, של אי התחשבות בחיים המשותפים כבסיס ליצירת שיתוף בנכסים הינו כי רוב רובם של הנכסים, אשר נרכשו בתקופת הנישואין, ישויכו לגבר ולא לאשה."
היות ובית הדין הרבני מחויב לחוק שיווי זכויות האישה, עליו לנקוט שוויון דה-פקטו בחלוקת הרכוש בין בני הזוג עם תום הנישואין, קובע ברק.
ברק היה יכול להסתפק בכך ולחתום את פסק הדין, אלא שכדרכו במשפט, ברק אינו אוהב 'להשאיר חורים' בלתי פתורים בסוגיה משפטית שהובאה בפניו, וכך הוא מתפנה לעסוק בעניין תורתי משפטי רחב יותר, הקשור בצורך ב"אחדות של שיטה ומשפט", כפי שהוא כינה זאת פעמים רבות בפסקי דינו, או ב"הרמוניה נורמטיבית", היינו, בקוהנרנטיות בתוך שיטת המשפט.

תאריך:  27/03/2009   |   עודכן:  27/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההלכה שהרגיזה את בתי הדין הרבניים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ה"הלכה" שחיסלה את המדינה
ירון זכאי  |  29/03/09 14:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קנת פרייס
האם ההיסטוריה של שנות ה-30' חוזרת? ערב מלחמת העולם השנייה התקשו מדעני גרמניה להתנגד להטלת חרם על מדענים יהודים    לו עשו זאת, ייתכן כי שרשרת האירועים שהובילה למלחמה הייתה מוסטת לכיוון שונה
אברהם (פריצי) פריד
תורת המימדים הזעירים    על העבודה של העבודה    בין ברבור לאווזה    מי הזיז לי את השעון    ביבי במסע קניות    הדרום מתקרב לישראל
ציפי לידר
בין שמות לויקרא - עקרון השוויון    מנחת העני ריח ניחוח לה'    משה דייר ואורח באוהל מועד - תרבות הקריאה    פני הדור כפני הכלב    תתחדשו בין משכן לניסן: מועדי א' ו-ב'    יש לְמַה לצַפות
יוסי אחימאיר
הבוחר אשם בסחטנות המפלגות    הרוב שהיקנה הבוחר בזו הפעם למפלגה שביוקרתה הוא רצה, לא היה בסדר גדול כזה שיצמצם למינימום את מספר השותפות לקואליציה, יקטין את מימדי הסחיטה ויבטיח את שלום קופת המדינה
מאיה מנדלוביץ
יש המדברים ויש שעושים, יש שחושבים ויש שפועלים, פרופסור שוהם חוקר ומיישם, חושב ומדבר, יוצר ונוסק מעלה ברוחו אך אינו מתנשא    קשת עיסוקיו מתחומי מחקריו ועד הגותו כל כך גדולה אך אינה מאפילה על ההעמקה והאיכויות היחידות בדורן שהיא משרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il