X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במקרים ובהם אין חשש ל'ספק נישואין' ואין צורך ליתן 'גט לחומרא' ניתן להתיר קשרי נישואין אזרחיים בישראל ללא גט על המהלך המשותף של ברק ודיכובסקי דובר רבות בכנס לכבוד פרישתו של הרב דיכובסקי לאחר כ - 33 שנות דיינות בבית הדין הרבני הגדול לערעורים
▪  ▪  ▪
"להציל את העשוק מידי עושקו". דיכובסקי
השופט ברק:
אם הכרתם הלכתית בנישואי קפריסין, כנישואי בני נוח, מדוע לא ללכת צעד אחד קדימה ולהכיר בנישואין אזרחיים בתוך ישראל, מה הנפקא מינא? הרי הזכות להינשא הינה זכות חוקתית, חלק מכבוד האדם. אם הכנסת אינה מסירה את העניין, הוא מפרה את הזכות הזו הפרה גסה.

הרב דיכובסקי:
לקחת ללב, לכאוב על עוול שנעשה, לראות את העוול כאילו נעשה לדיין עצמו. כאשר הלב כואב אז הלב מכוון את השכל לעשות את האפשר ואת הלא-אפשרי בכדי להציל עשוק מידי עושקו. שלמה המלך התפלל לקב"ה לקבל לב שומע, לא מוח שומע.

הצעתי את דיכובסקי לעליון
ענבל בר-און
אהרן ברק גילה כי הדיין הרב שלמה דיכובסקי נמצא ראוי להיות שופט בבית המשפט העליון למרות שהוא חסר השכלה משפטית אלא רק משפטן בידיעותיו
לרשימה המלאה

דיכובסקי לדיינים: לא להתגרות בבתי דין אזרחיים
עידן יוסף
הרב הדיין שלמה דיכובסקי יוצא לגמלאות ומשאיר צוואה רוחנית לעמיתיו: לא להסתמך על חוות דעתם של גורמים חיצוניים, לפסוק מיד ולא לענות את הדין
לרשימה המלאה

הרב דיכובסקי: אין לשלח אישה בידיים ריקות כשמדובר בפירוק נישואין אזרחיים
גיל איל
- קבע בדעת מיעוט; פסק: מבחינת ההגינות שבין אדם לחברו, יש לקבוע לה פיצוי מתאים, וזאת מדין "הענקה"
לרשימה המלאה

"על הערכאות (האזרחית והדתית) לכבד זו את זו"
ענבל בר-און
מהו כלל 'כיבוד הערכאות' בדיני המשפחה? זהו הכלל ולפיו אם אחת הערכאות תפסה סמכות, על הערכאה השניה לסגרת ולהימנע מלדון בעניין * למעט חריגים, כמובן
לרשימה המלאה

כך הכיר בג"צ בנישואין אזרחיים בישראל
ענבל בר-און
בעוד בזירה הפוליטית בישראל מתחולל מאבק להכרה בנישואין אזרחיים בישראל, בבית המשפטי העליון הצעדים האלו נעשו, אט אט, עקב בצד אגודל * כך זה בוצע
לרשימה המלאה

ההלכה שהרגיזה את בתי הדין הרבניים
ענבל בר-און
האם בתי הדין הרבניים מחויבים לדון ב"דיני ממונות" על-פי הדין האזרחי? כן, קבע השופט (בדימ.) ברק בפרשת 'בבלי' * בכך הוא קרא תיגר על מסורת יהודית עתיקת יומן
לרשימה המלאה

בכנס שהתקיים (יום ד, 25.3.09) לכבודו של הרב דיכובסקי, דיין בית הדין הרבני הגדול לערעורים, חשף נשיא בית המשפט העליון ((בדימ.)) אהרן ברק, כי הציע את דיכובסקי כמועמד לבית המשפט העליון, הגם שזה אינו משפטן בהשכלתו אלא "בידיעותיו". באותו כינוס הועלתה אד הוק, בלהט רב-השיח, הצעה כי תוקם ועדה לישוב המחלוקות בין בתי הדין הרבניים למערכת בתי המשפט, ועו"ד יורי גיא רון, ראש לשכת עורכי הדין, הציע כי דיכובסקי יוכל לעמוד בראשה של ועדה זו.
את הכנס פתח מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אליהו בן דהאן אשר ציין כיצד הייטיב לשלב הרב דיכובסקי את הדין הדתי עם דין המדינה, אך מנגד "הצטיין במלחמתו על סמכויותיהם של בתי הדין הרבניים", אשר ננגסות, לטעמו, בין היתר בשל מירוץ הסמכויות בין הערכאות, אשר מקנה לבתי המשפט לענייני משפחה, לדבריו, "סמכות להכנס לקרביה של הכרעת בית הדין הרבני" בכדי לבדוק אם הכריכה של נושא הממון בנושא הגירושין הייתה כנה. עם זאת, הוא מודה כי פסק הדין בפרשת פלמן מיתן את המתח בין הערכאות - וזאת כאשר קבע כי כאשר אחת הערכאות (הרבנית או האזרחית) נטלה סמכות לדון ברכוש בני הזוג, הערכאה השניה תיסוג ותכבדה.
אכן, בין מערכת בתי המשפט האזרחית במדינת ישראל לבין מערכת בתי הדין הרבניים בישראל ניצח כל השנים מאבק שקט על עיצוב דמותה של מדינת ישראל. זהו אינו אך ורק מאבק על סמכות, היינו, באיזו ערכאה ידון נושא המזונות ומשמורת הילדים של בני זוג מתגרשים, זהו מאבק על עיצוב דמותה של מדינת ישראל ועל הכתבת ערכיה.
החוק הוא אותו חוק, אך פרשנותו משתנה כאשר היא נדונה בבית המשפט העליון או בבית הדין הרבני הגדול לערעורים. כך לדוגמא סעיף 15(ד)(4) לחוק יסוד השפיטה קובע כי לבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק יכולת להתערב בנעשה בבתי הדין הרבניים, מקום בו אלו פעלו "שלא בסמכות".
האם כאשר בית הדין הרבני פוסק כבורר בענייני ממונות, למרות שלא הוסמך לכך על-ידי המחוקק, וזאת מכוח הסכמת הצדדים הוא פעל בסמכות? בית המשפט העליון, בפסק הדין המפורסם בעניין סימה אמיר ( בג"צ 8638/03 סימה אמיר נ' בית הדין הרבני הגדול בירושלים ואח', תק-על 2006(2)), סבר שלא, וזאת היות והחוק לא הסמיך מפורשות את בית הדין הרבני לפעול כבורר.
פרופ' אליאב שוחטמן, מומחה למשפט עברי אשר דיבר במהלך המושב הראשון של הכינוס, סבר שכן. בהרצאתו במהלך הפאנל הוא ניתח צעד אחר צעד את ההליכים ההיסטורים אשר הובילו לחקיקת סעיף זה וקבע כי המחוקק נתכוון לאפשר המשך מסורת יהודית בת מאות בשנים שבה יהודים מתדיינים לפי דין תורה גם בענייני מממונות ולא רק בענייני המעמד האישי. מאוחר יותר, במושבו השני של הפאנל, כאשר נשיא בית המשפט העליון (בדימ.) יעלה לנאום, הוא יביע את עמדתו כי במדינת חוק לא יתכן שלאותו רכוש יהיו שני סטטוסים בשני בתי דין שונים, וכי במדינה אחת צריך להיות חוק אזרחי אחד לכל. באותה פרשה שלחה השופטת פרוקצ'יה את המעוניינים להתדיין בבתי דין רבניים בעניינים אזרחים "לפנות לבתי דין רבניים פרטיים".
פרופ שוחטמן סבור כי גישה זו שגויה מן היסוד: "יש חשיבות הלכתית לקיומו של ביה"ד בעל מעמד קבוע, וזה לכבודה של מדינת ישראל שמה שהיה חוקי ולגיטימי כך וכך שנים לפני הקמת המדינה, וכך וכך שנים לאחר הקמת המדינה, יוותר על כנו".
גם שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה דרורי, דיבר על חשיבות בתי הדין הרבניים כממשיכי מסורת יהודית ארוכה בת מאות בשנים: הוא מאזכר את השופט ((בדימ.)) מנחם אילון אשר ציין כי "חשוב מאד לראות בבתי הדין הרבניים המשך של ספרות השו"ת, המשך של פיתוח התרבות היהודית לאורך כל ההיסטוריה". דרורי ציין כי חשוב שהיהדות תתמודד עם כל בעיות העולם המודרני. מעיון היסטורי, אנו מגלים כי בימי המנד"ט קמו בתי הדין הרבניים בכדי לפסוק בכל סוגיה (וגם בכדי להתקין תקנות), וזאת כביטוי לאוטונומיה היהודית בארץ ישראל.
לדעת דרורי, ברמה הסוציולוגית, בתי הדין הרבניים היו צריכם להצמיח את המנהיגות של עם ישראל, אך הייתה "תקלה אחת", פסק דינו של ברק בעניין צבן נ' שר הדתות ( בג"צ 732/84 ח"כ יאיר צבן נ' השר לענייני דתות ואח', פ"ד מ(4), 141), אשר קבע כי הרב עובדיה יוסף, בהיותו דיין ומכוח עיקרון הפרדת הרשויות, אינו יכול לעסוק בפוליטיקה. דרורי שואל: כיצד שופטים יכולים לכהן כראשי ועדות חקירה, אך הדיינים אינם יכולים לעסוק בפוליטיקה? הרי הם המשך של הסנהדרין שהיה כל השנים! מאוחר יותר, כאשר הנשיא ((בדימ.)) ברק יעלה לדבר, הוא יגיב לדבריו של דרורי: לדבריו, הוא רואה בדיינים שופטים כמותו, ושופטים אסורים להימצא בניגוד עניינים, ואסור להם לכהן בתפקידים פוליטיים.
עם זאת מציין דרורי, הגם שהמערכת המשפטית האזרחית עושה הכל בכדי להצר צעדיה של מערכת בתי הדין הרבניים, בתחום אחד אותה מערכת מבקשת ליתן אוטונומיה נרחבת ככל האפשר לבתי הדין הרבניים: תחום התרת הנישואין. כך למשל מחזקת מערכת בתי המשפט האזרחיים את ידיה של מערכת בתי הדין הרבניים בכל הקשור לסמכויות לכפות ציות על סרבני גט. לאחרונה התאפשר מכוח חקיקה של הכנסת לעצור סרבן גט יהודי מחו"ל בארץ, ולאלץ אותו להתיר את גרושתו העגונה.
אחד השיאים היה מתן אפשרות לבתי הדין הרבניים להתיר נישואין אזרחיים ללא גט לחומרא במקרים מסוימים, מה שהוביל דה פקטו להכרה בנישואין אלו.
דרורי הביע את חששו ולפיו דווקא עיגון ברית הזוגיות בחוק של הכנסת תחבל בפתרון בעית העגונות: כל עוד נשים יהודיות בישראל נאלצות להינשא לפי דין תורה, סבור דרורי, אין להן ברירה אלא להיות כפופות לדין זה וכאשר הן כלואות בסיטואציה של עגינות, בית המשפט מצווה לבוא לעזרתן. אולם לשיטת דרורי, אם לנשים תנתן בחירה להינשא בנישואין אזרחיים או דתיים, מדוע תאבה מערכת בתי המשפט להיחלץ לעזרתן מקום בו 'נכלאו' במסלול נישואין בו הן בחרו?
בכל הכבוד, דומה כי פה דרורי קצת הרחיק לכת. התקשרותו של אדם בקשר חוזי מרצון, אין פירושה כי הוא הסכים להכבלות לקשר זה בהמשך. היעלה על הדעת שבתי המשפט לא יחלצו אדם מחוזה כבילה מצד מעביד אך ורק משום שאותו אדם בחר בעבר מרצון במקום עבודה זה? דומה כי גם בעידן ברית הזוגיות תיעתר מערכת המשפט לבעייתן של מסורבות הגט והעגונות.

"קולם של המתדיינים נעלם"
בית הדין הרבני נגיש יותר לעניים [צילום: AP]

הרב שיינבום ז"ל רצה לשמוע אותם רבים, מגמגמים. נכון שזה רע, זה כואב זה לא נעים, אבל צריך לשמוע אותם מוציאים את הכביסה המלוכלכת. כך ניתן לראות איך הם רבים, על מה הם רבים. אם עורכי הדין מדברים בשמם אין כנות.

הדוברת הבאה, ד"ר דפנה האקר מהתוכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל אביב, ציינה כי בהיבטים מסוימים, למערכת בתי הדין הרבניים יתרון על בתי המשפט לענייני משפחה.
מערכת בתי הדין הרבניים פתוחה יותר לחוקרים מן האקדמיה ומשתפת עימם פעולה. בעוד ששופטי בית המשפט לעניני משפחה סירבו, לדבריה, להתראיין אצלה, שופטי בית הדין הרבניים היו פתוחים להתראיינות לצורך מחקר אקדמי. אך בעוד שניתן לחיות עם היעדר הנגישות של מערכת בתי המשפט לענייני משפחה לחוקרים אקדמים, קשה לחיות עם היעדר נגישותה של מערכת בתי משפט זו לדלי אמצעים: בעוד שכל כתבי הטענות בבתי המשפט לענייני משפחה כתובים בשפה משפטית מהוקצעת, סטרילית ומעובדת, ומודפסים באופן סדור במחשב, כתבי הטענות בבית הדין הרבני כתובים בכתב יד, לעיתים בשפה עילגת, בשפה אנושית עירומה מן המניפולצית המשפטיות. היא מציינת כי האגרות הנמוכות בבתי הדין הרבניים, הטפסים אשר מאפשרים לצדדים המתגרשים לפתוח הליך גירושין בכתב ידם ללא היזקקות לעורכי דין, כמו גם השיטה האינקוויזיטורית בבתי הדין הרבניים, ולפיה לעורכי הדין אין תפקיד בדיון, כי את השאלות שואלים הדיינים (תוך שהם מצפים לשמוע את תשובתם של הצדדים בשפתם הם ולא תוך עיבוד סכריני משפטי של עורכי דינם): כל אלו מסייעים לנגישות של השכבות החלשות למערכת בתי הדין הרבניים.
"סיכוייהם של מתגרשים עניים להתדיין בבית הדין הרבני גדולים פי 37 מסיכוייהם להתדיין בפני בית הדין לענייני משפחה" – מציינת ד"ר דפנה האקר.
בשלב זה עולה לבימה מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אליהו דן דהאן ומסביר, תוך ציטוט הדיין הרב שיינבום ז"ל כי בעוד שבבתי המשפט האזרחיים עורכי הדין מדברים בשמם של הצדדים, בשקט ובלקוניות, הרי ש"בבתי הדין הרבניים זה כמו שוק הכרמל". הדיין שינבום ז"ל "רצה לשמוע אותם רבים, מגמגמים. נכון שזה רע, זה כואב זה לא נעים, אבל צריך לשמוע אותם מוציאים את הכביסה המלוכלכת. כך ניתן לראות איך הם רבים, על מה הם רבים. אם עורכי הדין מדברים בשמם אין כנות".
בעוד שמערכת בתי המשפט האזרחיים, מציין דהאן, רואה בצורת ההתדיינות של המתדיינים פגיעה בכבוד, ההדיינים רואים בה את הדרך להגיע לחקר האמת. בבתי המשפט האזרחיים, הוא מציין, "קולם של המתדיינים נעלם".
עם זאת, לא 'הכל דבש' בבתי הדין הרבניים. אומנם לצדדים יש ביטוי, עורכי הדין לא מדבררים את טענותיהם באופן מניפולטיבי, מלאכותי ומשפטי, אך מצד שני האקר מציינת כי בתי הדין הרבניים מפלים נשים, וכן כי היעדרם של עורכי הדין – יש בו אולי יתרון בשלב ההתדיינות שבו ניתן לחשוף את האמת מבעד למעטה מניפולציות עורכי הדין, אך בשלב הכנת הסכמי הגירושין יש בשיטה זו חסרון - לטענת ד"ר דפנה האקר הסכמי הגירושין אינם מפורטים דיים ואינם מבהירים באופן ברור את הסדרי הראיה והרכוש, ויוצא שבהיעדר הסדרי ראיה מפורטים, אבות פחות מעורבים בחיי ילדיהם.

"תצומי עד שתקבלי מזונות"
בית המשפט העליון פעל [צילום: פלאש 90]

אם יש אישה נולדה בבריה"מ, ונשאה לפי דיני המדינה הזו בנישואין אזרחיים, והמחוקק אינו מקנה לה מזונות כי מזונות ניתנים רק לאישה שנשאה לפי דין תורה, מה מצפים מבית המשפט העליון? לומר לה "תצומי עד שתקבלי מזונות"?

עו"ד יוסי מנדלסון, הדובר הבא בפאנל, עו"ד לענייני משפחה ומרצה באוניברסיטת תל אביב ובמרכז הבינתחומי בהרצליה, החליט להתייחס לביקורת הציבורית על מה שנתפס כ"אקטיביזם שיפוטי מבית מדרשו של בית המשפט העליון". אם יש אישה שנולדה בבריה"מ, ונשאה לפי דיני המדינה הזו בנישואין אזרחיים, והמחוקק אינו מקנה לה מזונות כי מזונות ניתנים רק לאישה שנשאה לפי דין תורה, מה מצפים מבית המשפט העליון? לומר לה "תצומי עד שתקבלי מזונות"?
בכך התייחס עו"ד יוסי מנדלסון לפסק דינו של הנשיא ברק ולפיו מזונות בנישואין אזרחיים ינתנו מכוח היות הנישואין 'מערכת חוזית' בו מתחייבים הצדדים לדאוג אחד לשני בעיתות מחסור (רע"א 8256/99 - פלונית נ' פלוני ואח', פ"ד נח(2), 213).
לדברי מנדלסון (שלא התיימר להכנס לנעליו של ברק אלא הציג את פרשנותו שלו למהלכים), זה היה הצעד הראשון בחפירת השוחות לקראת הכרה בנישואין אזרחיים בישראל - יציקת התוכן הפנימי לנישואין אלו- מחויבות הדדית מכוח חוזה. הצעד הבא היה לקבוע כי יהודים תושבי הארץ שנישאו בנישואי קפריסין, נישואיהם לפי ההלכה יוכרו כ"נישואי בני נוח", מינוח הלכתי לנישואין אזרחיים.
מנדלסון רואה בפסק הדין פלונית אשר מכיר בנישואי בני נוח בישראל "מהלך שחמט מבריק: ברק ודיכובסקי יצרו בישראל נישואין אזרחיים מגובים על-ידי המערכת האזרחית". הגאוניות במהלך, לשיטת מנדלסון, היא שבנישואין אזרחיים אין כל בעיה של מירוץ סמכויות, וזאת משום שלא ניתן לכרוך את נושא משמורת הילדים והרכוש לתביעת הגירושין בבית דין רבני, שכן כאשר הנישואין הם אזרחיים – המקום הטבעי של הדיון בתביעות הרכוש הינו בבית המשפט לענייני משפחה.

"לשים קץ למירוץ הסמכויות"

את חלקו השני של הפאנל פתח הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב שלמה עמאר, אשר ניצל את הבמה בכדי לקרוא להביא לפתרון של מירוץ הסמכויות, "מירוץ אשר גוזל את מירב זמנם וממונם של בני הזוג המתדיינים, ואינו תורם לשמה הטוב של מערכת בתי המשפט", לדבריו. "אני בטחח שכל מי שקרוב לעניינים, קצה נפשו מן המרוץ הזה. הלעד תאכל חרב? ישנם אנשים שרואים לעצמם מצווה להלחם בבתי הדין הרבניים ונבנים מן הביקורת על בתי דין אלו". הרב עמאר מספר כיצד בראשית דרכו כדיין בפתח תקוה, בא אליו זוג להתגרש, הוא קרא אותם ללשכתו, יישב את כל המחלוקות ביניהם וסידר להם גט באותו יום. הבעל, עיתונאי ידוע, כתב לו כעבור שבועות מכתב בו הוא ציין כי כל חששותיו מבית הדין הרבני הופגו באותו יום. הוא מציין כי למרות השיפורים הניכרים שנערכו בשנים האחרונות במערכת בתי הדין הרבניים, "ישנם אנשים שחרטו על דגלם להלחם במערכת".
הרב עמאר ציין כי מזמן כבר ניסה להקים בשיתוף עם הנשיא (בדימ.) ברק גוף אשר יישב את המחלוקות לעניין סמכות בין בתי הדין הרבניים לבין מערכת בתי המשפט.

"לפתח את המשפט העברי"

נשיא בית המשפט (בדימ.), אהרן ברק, אשר היה הבא לדבר בפאנל, אישר את דבריו של הראשון לציון בנוגע ליוזמה להקמת גוף שכזה. באותה הזדמנות הוא גם אישר כי הציע את דיכובסקי, לו הוא רוכש הערכה רבה, כמועמד לבית המשפט העליון, וזאת בשל ידיעותיו הרבות במשפט האזרחי ויכולתו לשלב בין המשפט האזרחי לדתי. בניגוד לתחושה אשר נוצרה בציבור ולפיה בית המשפט העליון, והמוביל העיקרי של מגמותיו בשנים האחרונות, פרופ' אהרן ברק, הוא 'אנטי דת', ציין ברק כי "בתי הדין הרבניים הם אבר מאבריה של הרשות השופטת". בדיינים הוא רואה את "אחיו".
בכך סיפק הסבר לפסק הדין שנתן בעניין צבן ( בג"צ 732/84 ח"כ יאיר צבן נ' השר לענייני דתות ואח', פ"ד מ(4), 141) ובו אסר על הרב עובדייה יוסף לעסוק בפוליטיקה. "אני הייתי הגואל שהביא אותו לש"ס" מציין בהומור ברק. "אף פעם לא רציתי להצר את סמכויותיהם של בתי הדין הרבניים" הוא מציין, "אנו כולנו אותם אברים של מערכת אחת".
לא זו בלבד שברק לא רצה להצר את סמכויותיהם של בתי הדין הרבניים, הוא אף חפץ להרחיב סמכויות אלו: באותו מעמד הוא הציע למערכת הדין הרבניים לנקוט אקטיביזם שיפוטי במשפט העברי ולפתח את המשפט העברי, וזאת בכדי לפתור את בעיות החיים המודרנים, בייחוד אלו אשר אותן הכנסת מתעצל בפתרונן, כגון היכולת להינשא נישואין אזרחיים בישראל "אם הכרתם הלכתית בנישואי קפריסין, כנישואי בני נוח, מדוע לא ללכת צעד אחד קדימה ולהכיר בנישואין אזרחיים בתוך ישראל, מה הנפקא מינא? הרי הזכות להינשא הינה זכות חוקתית, חלק מכבוד האדם. אם הכנסת אינה מסירה את העניין, הוא מפרה את הזכות הזו הפרה גסה".
בין היתר הציע גם לבתי הדין הרבניים לבדוק את חוקיותם של חוקים.

"אין זה ראוי כי דיינים מטעם המדינה ישמשו כבוררים"

עוד פסק דין מבית מדרשו של ברק זכה להסבר והתנצלות באותו מעמד: פסק הדין בבלי, אשר קבע כי מערכת המשפט הדתית כפופה להלכות בית המשפט העליון, הרגיז את הממסד הדתי.
ברק הסביר כי לא ייתכן כי במדינה אחת, לאותו רכוש יהיו סטטוסים שונים בבתי משפט שונים, ועל כן הרמוניה נורמטיבית מתבקשת. הוא התייחס גם לפסק דינה של השופטת פרוקצ'יה בפרשת סימה אמיר ולפיו דיינים מטעם המדינה אינם יכולים לשמש כבוררים: "אני חושב שהרעיון שדיינים שיושבים מתחת לשמלה של מדינת ישראל, ומקבלים משכורת ממדינת ישראל, ישמשו כבוררים, הוא מעשה לא ראוי. אני לא רוצה להקצין את העמדה, לאמר לא חוקתי, אבל מספיק שאני אומר לא ראוי. אני חושב שזה לא ראוי ששופטים – בשעות הפנאי יעסוק בבוררות. אני חושב שזה יהא מאד לא ראוי שבתי דין מוסלמים יחליטו שהם עוסקים בבורויות בין מוסלמים. כי דיין הוא שופט, אח הוא לי, הוא כמוני, לי אסור להיות בורר, לו אסור. לו אסור להיות פוליטיקאי, לי אסור. אני מבין את הטיעונים ההיסטורים, הם כבדי משקל. נכון, שנים על גבי שנים המוסד הזה התקיים. אבל אני חושב שהמחיר שמשתלם הוא כבד מידי. רוצים להקים מערכות בוררות? תקימו אותן מחוץ למערכות בתי המשפט. בית משפט הוא בית משפט הוא איננו בורר, כשם שאני לא יכול לא יכול להיות בורר. איני סבור כי זה ראוי שהרב דיכובסקי לאחר פרישתו יהא בורר. כי אנשים יגיעו לפתחו מבלי לדעת באיזה כובע הוא מכהן".
גישתו זו של ברק אשר על פניה נדמית כניסיון להצר את רגליהם של בתי הדין הרבניים הינה למעשה גישה ממלכתית, של הכרה בדיינים כשופטים לכל דבר, על ה'איסורים' ועל ה'היתרים' שבדבר. ברוח זו סבור ברק כי מערכת בתי המשפט, לרבות הדתיים, צריכה להיות רשות שלישית ולא "יחידת סמך של משרד המשפטים".

"לבחון כל מקרה לגופו"

הדובר הבא בפנאל היה עו"ד יעקוב דיכובסקי, בנו של הרב שלמה דיכובסקי חתן הערב, שלמד את לימודי המשפטים שלו במכללת שערי משפט. בדבריו הוא המחיש כיצד ההלכה מציעה פתרונות למורכבות החיים, תוך שמקרה נישואי בני נוח מהווה אך ורק דוגמא לכך.
הוא ייצג בעבר אישה שחפצה להתיר את נישואיה האזרחיים בכדי להינשא לכהן, אך ידעה שאם תתגרש בגט, לא תהא מותרת לכהן. היא ביקשה מבית הדין שיעשה מאמץ שלא להתיר את נישואיה האזרחיים ב'גט לחומרא' בכדי שלא תיחשב גרושה. דיכובסקי, כעורך דינה, סקר את הספרות והפסקים הקיימים בנושא והראה כי ניתן להתיר את נישואיה ללא גט, מה שיאפשר לה להינשא מחדש לכהן, תוך שסטטוס דתי של "גרושה" לא יעיב על תוכנית-נישואין זו.

"להציל את העשוק מיד העושק"

הדובר הבא אשר עלה לפנאל הוא חתן הערב, הרב דיכובסקי בעצמו. הוא בוחר לדבר על "חכמת הלב". מדוע נקטו בצלאל ואהליאב בוני המשכן במינוח "חכמי לב" ולא "חכמי ראש", שכן ידוע שהחכמה היא בראש? דיכובסקי מספר, תוך הפניה למקורות כי "החכמה היא בלב: הלב מכווין את השכל לראות את הדברים ולמצוא להם את הפתרון".
לשיטתו של דיכובסקי, על הדיין לקחת ללב. "פשוטו כמשמעו", הוא גורס, "לקחת ללב, לכאוב על עוול שנעשה, לראות את העוול כאילו נעשה לדיין עצמו. כאשר הלב כואב אז הלב מכוון את השכל לעשות את האפשר ואת הלא-אפשרי בכדי להציל עשוק מידי עושקו. שלמה המלך התפלל לקב"ה לקבל לב שומע, לא מוח שומע".
דיכובסקי מעיד על עצמו שלא פעם לקח דברים לליבו, תרתי משמע. הוא חש בליבו ופעם אף "לקה בהתקף לב בעת הדיון". הוא מבהיר ש"אינו מצפה מדיינים לקבל התקף לב", אך דומה כי משנתו ברורה. לשפוט מתוך הלב, ולא מתוך השכל הקר: "על הדיין ועל השופט לזהות היטב את העשוק ואת העושק, ולאחר מכן לעשות הכל בחכמת המשפט בכדי להציל את העשוק מידי העושק". הוא מוסיף: "צריך לעשות הכל, גם בכדי להכנס בפרצה דחוקה, בכדי להציל עשוק מיד עושקו".

תאריך:  28/03/2009   |   עודכן:  28/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ברק ודיכובסקי יצרו נישואין אזרחיים בישראל"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הרב דיכובסקי - דמות ומופת. ל"ת
כנניהו המיסר  |  29/03/09 00:50
2
הדילמה בעיניין אהרון ברק(כנסו)
לאהוב או לחשוש?  |  29/03/09 05:30
 
- הויתור שאתה מוותר על עקרונות
ללאהוב או לחשוש  |  29/03/09 18:51
3
תודה על הסיקור המעניין  ל"ת
אביבו  |  29/03/09 20:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
אחרי שלוש שנים של חשיפות ומאבק תקשורתי וציבורי, המטרה הושגה: אהוד אולמרט סולק מתפקידו כראש הממשלה    עם או בלי היועץ המשפטי לממשלה; ועם או בלי מיצוי הדין שהתחייב בפרשת כרמיה ובפרשת לאומי    כלי התקשורת וכתבי החצר של אולמרט הובסו
דניאל פרדקין
שוב נעים להיווכח כי יש תרבות טובה גם בשוליים: קומדיה דל'ארטה בביצוע אביתר ליכטנשטט, מוזיקה רוסית בביצוע Altera Musica, ומוזיקה מ"מוצא" ספרדי וארגנטיני בביצוע רוסי-ישראלי
מרדכי קידר
הפגנת הימין קיצוני באום אל-פחם, למרות שקיבלה חותם כשרות מבג"צ - עלולה להעניק לשונאי ישראל עילה למעשי הרס והרג
מרטין שרמן
אחרי הכתרת ההינתקות כ"החלטה קשה" וכ"הקרבה מכאיבה", אילו טענות יוכלו להיות לישראל כלפי עולם הדורש ממנה "החלטות קשות" ו"הקרבות מכאיבות" למען פיוס עם האיסלאם?    חלק א'
אריה אבנרי
בתום שלוש שנות כהונה, סקירה של הישגיו וכשלונותיו של אהוד אולמרט    בכל התחומים: נכשל ומטה    הערת אזהרה (29)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il