X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חגיגות המאה לתל אביב נפתחו בחילול שבת המוני, פומבי וחסר תקדים המנוגד גם לחוק וזה באירוע ממלכתי, הממומן בידי משלם המיסים העירוני איזה אסון היה קורה אילו החגיגות היו נפתחות בערב אחר?
▪  ▪  ▪
חילול שבת באדיבות משלמי המסים - גם שומרי השבת [צילום: AP]

כמעט כל חיי אני גר בתל אביב, ליתר דיוק - 43 שנים. קרוב ל-30 שנה מתוכן אני מתגורר בסמוך לכיכר מלכי ישראל. ראיתי כאן הרבה מאוד אירועים, ולצערי הייתי עד גם להרבה חילולי שבת סביב אירועים אלו. אבל כמו חילול השבת של היום - כזה דבר עוד לא ראיתי.
כבר בשעה 10 בבוקר נפרסו סביב הכיכר עשרות שוטרים והתנהלו הכנות למופע. ב-4 אחרי הצהריים - למעלה משלוש שעות וחצי לפני צאת השבת - נסגרו כל הרחובות ומאות שוטרים, סדרנים ואנשי ביטחון היו בתפקיד. שעה לפני צאת השבת נשמעה המוזיקה מן הכיכר. אלפים נהרו בכלי רכב לאזור הסמוך לכיכר, המסוק של המשטרה פיטרל מלמעלה. ומותר להניח, שמאחורי הקלעים עמלו עוד עשרות ואולי מאות עובדים.
נניח בצד את השאלה האם העסק הזה חוקי; קרוב לוודאי שלא, ודאי לגבי מי שאינם אנשי ביטחון, לאור חוק שעות עבודה ומנוחה. נעסוק רק בצד הציבורי: כיצד זה שאירוע ממלכתי, הממומן בידי משלמי הארנונה - ובהם רבבות שומרי מצוות - גורר כזה חילול שבת?
ואל תגידו שלא הייתה ברירה. היתה, ועוד איך היתה. מה היה קורה אילו האירוע היה מתקיים בערב אחר בשבוע? למה דווקא מוצאי שבת? יש משחקי כדורגל בימים אחרים, יש מופעי תרבות בימים אחרים, יש עצרות בחירות ועצרות פוליטיות בימים אחרים. אז רק את החינגה הזאת לא הייתה שום אפשרות לקיים בשום יום אחר?
תל אביב מתהדרת בכך שהיא עיר ללא הפסקה, עיר של כל תושביה. חגיגות המאה יורקות בפניהם של התושבים הדתיים שעוד לא ברחו מהעיר הזאת. זה התחיל עם החסות של AP:PM (חסות שהוסרה רק לאחר שמישהו שם לב שמדובר ברשת הנתבעת בידי העירייה על חילולי השבת שלה), נמשך במקום השולי שניתן לחיים הדתיים בעיר (תפילה חגיגית אחת היום וזהו) והגיע לשיאו בחילול השבת הענק.
זוהי גם יריקה על קברותיהם של מייסדי תל אביב, שהיו חילוניים אך כיבדו את המסורת ואת השבת. בציוריו של נחום גוטמן ניתן לראות את השרשרת שחסמה את רחוב הרצל ומנעה כניסת מרכבות ובהמות לשכונה בשבתות. והנה שני קטעים מתוך הפרוטוקולים של ועד אחוזת בית (שתוארכו רק בתאריך העברי):
  • מוצאי שבת קודש, אור ליום י"א ניסן תרע"א [8.4.1911]: "לכתוב להאדונים י' שלוש ווילסון, שאם יעבדו אצלם ערבים בשבת או שחמורים יביאו אבנים בשבת - ישלמו קנס 5 פראנק. וזאת אזהרה אחרונה".
  • ט"ז אדר שני תרע"ג [25.3.1913]: "מקריאים את המכתב של הרב קוק [שהיה אז רבה של יפו] שמסרו לו שהדיליז'נס של תל אביב נוסע בשבת. ההחלטה: להודיע לרב קוק שהדיליז'נס לא נסע בשבת בתל אביב, יען כי הדרך שלנו סגורה בשבת, אולם שלחו את הדיליז'נס לתקן בשבת".
כאשר מישהו מנסה להקים בית כנסת בשכונה חילונית - קמות זעקות עד לב השמים. מבצעי תפילין של חב"ד נתקלים בצעקות שבר על "מיסיונריות". אבל לרמוס בראש כל חוצות את השבת, באירוע רשמי שעליו אני כאדם דתי משלם - זה בסדר.
השבת היא כבר מזמן מרמס בתל אביב. יש אוטובוסים ויש בתי קולנוע ויש בתי קפה ויש חנויות ומה לא. אך הפעם, העירייה היא ש"הגדילה" לעשות והראתה שאין שום הבדל בין העיר העברית הראשונה לבין אחרונת ערי הגויים.

תאריך:  04/04/2009   |   עודכן:  04/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היריקה של תל אביב בפרצופי
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
לתבוע את העיריה על טירוף הכיכר
אחד אחד   |  4/04/09 21:19
2
כמה אנשים יכלו לחגוג -
הרשלה  |  4/04/09 21:33
3
תפסיק לזיין את השכל
בום  |  4/04/09 22:01
 
- בום
ינטה  |  5/04/09 19:47
4
התשובה למאמר שלך פשוטה
רווק תל אביבי  |  4/04/09 22:40
 
- אתה גולת הכותרת של התל-אביבים
הרואים רק את עצמם  |  5/04/09 02:50
 
- העיר העברית הראשונה
ינטה  |  5/04/09 20:26
5
חילול שבת?
פלייבק  |  4/04/09 23:15
 
- כן, וממך אני אלמד הלכות שבת ל"ת
והטפות מוסר..  |  5/04/09 02:56
6
מי יורק למי
פלייבק  |  4/04/09 23:26
7
לרווק התל -אביבי
vbnr  |  5/04/09 16:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז ארד
האם קידתו של ברק אובמה בפניו של העריץ הסעודי מסמלת את תפיסתו באשר לנחיתותו בפני עריץ זה? כך נתיניו יתפסו זאת
ענבל בר-און
ה'שופט הדתי' של בית המשפט העליון מודע לכך שהיווה עלה תאנה    הוא סבור כי חוק ההינתקות היה חוק רע, וגם מתנגד למדינת כל אזרחיה    טל: "לא יעלה על הדעת שמיעוטים יכולים לדרוש הגדרה עצמית"
עו"ד יעל גיל
חוק למניעת אלימות במשפחה וחוק למניעת הטרדה מאיימת נועדו להגן על נשים וילדים (לרוב) החשופים לסיכון תמידי של אלימות במשפחה    יש מי שמנצל חוקים אלו לרעה להשגת יתרונות בהליכי גירושין
ענבל בר-און
כמו ילדים קטנים זבי חוטם שזקוקים לקצת ממתקים וטפיחה על השכם מן הדודה כדי לעשות נפשות לאגו שלהם, כך השרים לענייני שום דבר או השרים שמונו למרות היעדר ניסיון בתחום - מזינים את האגו הפגוע שלהם על חשבון טובתם של אזרחי ישראל
אמנון לורד
יתרונה הבולט של הממשלה החדשה הוא שבקבינט אשר יקבל בקרוב את ההחלטות הגורליות בנושאי אירן, סוריה או חמאסטאן, יישבו בוגי יעלון, בני בגין, דן מרידור, נתניהו, ליברמן וברק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il