X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחרונה הופרט משק המים וכיום תאגידים פרטיים אמונים על גביית התשלומים בגין מים, במקום הרשויות המקומיות עם זאת, המונופול על אספקת המיים נותר בידי 'מקורות'
▪  ▪  ▪

אידיאולוגיית ההפרטה הגיעה גם אל שלטון המקומי בישראל.
למרות הקשיים האחרונים שנערמו על דרכה עם נפילת הבורסה בניו-יורק לאחרונה, וקריסת חלק נכבד מהמערכת הפיננסית העולמית, הרי שבישראל משרד הפנים מוביל מהלך של הפרטה חלקית לפחות של משק המים העירוני.
כידוע, קיימים מספר סוגים של הפרטה: מלאה, חלקית, סלקטיבית או באמצעות צוו זיכיון. משרד הפנים דחף לחקיקת "חוק תאגידי המים והביוב-2001", הקים את מנהל המים ברשויות המקומיות,ויחד עם הרשות לשירותים ציבוריים מים וביוב, הוחלט על הפרדת משק המים ברשויות המקומיות משאר הפעילויות של הרשויות המקומיות.
מדובר על 20000 ק"מ של קווי מים וביוב ומעל 1000 מתקנים. העלות המשוערת של נכסי משק המים המוניציפאלי היא 12-14 מיליארד שקלים. לשם השקעה בתשתיות כמו החלפת צנרת יש צורך בכ-1.8 מיליארד שקלים (אקלימטון,2009).
מטרת חוק תאגידי המים והביוב מתוארת בסעיף 1(א) לחוק זה הינה:
(1) להבטיח רמת שירות, איכות ואמינות נאותים, במחירים סבירים ובלא הפליה, בתחום שירותי המים והביוב;
(2) להבטיח ייעוד של ההכנסות ממתן שירותי אספקת מים וביוב לצורך השקעות במערכות המים והביוב, הפעלתן ומתן השירותים;
(3) לאפשר גיוס הון להשקעות במשק המים והביוב, ושיתוף משקיעים פרטיים בבעלות ובחלוקת הרווחים;
(4) להביא לניהול עסקי, מקצועי ויעיל של מערכות המים והביוב ברשויות המקומיות;
(5) לעודד חיסכון במים ובמשאבים אחרים, שמירה על מקורות המים, בריאות הציבור, איכות הסביבה וערכי טבע ונוף ומניעת זיהום הים והנחלים, ככל שהדברים נובעים ממשק המים והביוב;
(6) לעודד תחרות במתן שירותים הקשורים במשק המים והביוב.
(2) (ב) לשם השגת מטרות החוק יוסמכו הרשויות המקומיות להקים, לפי חוק זה, חברות לשירות ציבורי, שתפקידן העיקרי יהיה לתת שירותי מים וביוב בתחומיהן; על החברות יוטלו חובות לעניין מתן השירותים, באיכות נאותה לכלל התושבים בלא הפליה, יוסמכו לגבות את התשלומים בעד השירותים, והן יהיו נתונות לפיקוח הממונה ולבקרת איכות ועלויות השירותים בידי הרשות, אשר תקבע גם את תעריפי השירותים.
החוק אסר על הרשויות המקומיות לטפל במים והביוב שברשותן מפברואר 2008 והעביר את האחריות לכך לידי תאגיד נפרד. החוק מאפשר לשתף משקיעים פרטיים בבעלות על התאגיד וברווחים מהמים באמצעות התשלומים שנגבים מהתושבים.
עד כה הוקמו רק 28 תאגידי מים ב-48 מתוך 252 רשויות מקומיות. עם זאת ניתן לפטור רשויות מהקמת תאגידים מטעמים מיוחדים.
ב-2008 הנחה ראש הממשלה אולמרט את שרי הפנים והאוצר לגבש קריטריונים שלפיהם יוענק פטור לרשויות. בעקבות כך הקפיאו חלק מהרשויות את הליך הקמת התאגיד, עד עתה לא נקבעו תקנות.
לאחרונה החל משרד הפנים בשורת סנקציות נגד הרשויות, הכוללות אי אישור תקציבים והפסקת אישורים ללקיחת מלוות. מכיוון שמדובר בתקופה בה אמורות הרשויות לאשר את תקציבם ל-
2009, מדובר בפגיעה משמעותית. מהמשרד נמסר כי הוא מפעיל סנקציות כנגד כל רשות מקומית שלא סיימה את הליך התאגוד. בין הרשויות שבהן לא הוקם תאגיד נמצאות רמת גן, הרצלייה, רעננה ורחובות. גורמים בשלטון המקומי הגדירו זאת כ 'מלחמה' נגדם.

הרקע לחקיקת החוק

חוק תאגוד משק המים העירוני נחקק על-רקע גירעון ענקי של 2 מיליארד שקל בהשקעה בתשתיות מים וביוב ברשויות המקומיות, שיעור גבוה של פחת מים (העומד על 60 מיליון מ"ק בשנה) ושיעורי גבייה ירודים.
הפתרון למספרים הקשים הללו היה טמון בביצוע רפורמה ארגונית מקיפה במשק המים: הקמת תאגידי מים עירוניים ואזוריים. עד עתה הוקמו כ־ 14 תאגידי מים בישראל, המספקים 200 מיליון מ"ק בשנה - שליש מכמות המים העירונית הנצרכת בישראל.
הרשויות המקומיות טוענות שהקמת התאגידים פוגעת בקופת העיר ומעלה את תעריפי המים בעשרות אחוזים. ברם, תאגיד מית"ב בפ"ת למשל, העביר השנה לקופת העירייה 83 מיליון שקל,ועד סוף השנה יעביר 12 מיליון שקל נוספים כדיבידנד. וקופת העיר התמלאה.
הרפורמה במשק המים הינה צעד לקראת ההפרטה, שכן הממשלה השאירה את הטיפול במשק המים בידי הרשויות המקומיות, על-מנת שאלו ישמשו כזרוע הארוכה של השלטון לצרכי גבייה, מואצת מהגבייה שהייתה בטרם הוקמו התאגידים. חשוב לציין כי בתחום שאיבת המים קיים המונופול של חברת "מקורות", אשר מספקת המים לרשויות ואלו מובילים אותם אל בתי התושבים.
למעשה עד היום לא הובאו לציבור לצורך דיון ציבורי כל נתונים, חלק טוען שמחיר המים יאמיר שכן הרשויות רואות כאן פוטנציאל מימוני, חלק טוען שלטווח הארוך איכות המים תשתפר.
מכל מקום ריבוי הגופים המעורבים בתהליך התאגוד: הרשויות המקומיות, משרד הפנים, הרשות הציבורית למים שתחליף את נציבות המים במשרד החקלאות, משרד התשתיות, חברת מקורות,רשות החברות הממשלתיות שהתאגידים העירוניים יהיו תחתה כרגולאטור, כל אלו טומנים ידם בתהליך התאגוד.
למעשה ניתן היה להעביר חלק מהפעילות באופן של זיכיונות, מיקור חוץ, או מכרזים, ברם, הממשלה נקטה בהליך ביניים של פשרה כלומר: הפיכת מחלקות המים בעיריות לחברות לתאגידים, אך השאירה את הטיפול במים כמונופול בידי מקורות והממשלה.

תאריך:  05/04/2009   |   עודכן:  05/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תאגידי המים בישראל: בין תאגוד להפרטה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כאב לב
אפרת  |  18/08/11 11:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
טירקל סבור ששופט צריך למתוח את החוק עד היכן שאפשר בכדי להשיג תוצאה צודקת    הוא מודאג מ(אי) נגישותן של אוכלוסיות מוחלשות לבית המשפט    כשהיה שופט שלום סירב ליישר קו עם המערכת בכדי "להתקדם" ובכל זאת, הגיע למשרת שופט עליון
ד"ר יובל ברנדשטטר
הסיכום בין שלושת הברווזים הצולעים - אולמרט, בוש ואבו מאזן - איננו יצוק יותר מאשר עופרת יצוקה    מכונת התקשורת עדיין לא הפנימה שהבחירות הסתיימו, העם בחר בממשלה אחרת, בדרך אחרת ובמנהיגות אחרת
גד גזית
נאמר במקורותינו "סוף מעשה במחשבה תחילה", משפט פשטני כמעט. המשפט מנוסח הפוך לתוכנו. האם משמעותו היחידה תחילה חשוב ואחר עשה? האם ואיך זה מתקשר למעבר מעבדות לחירות? מה לזה ולמצבנו היום ערב פסח תשס"ט
אביתר בן-צדף
התקשורת מפעילה לחץ על נתניהו לבל ישנה את המדיניות המוטעית של קודמיו    העלית הישראלית רוצה כאן מדינת כל-אזרחיה, שתמלא את אסמי העלית בר    אם צריכים בשביל זה לכופף את רצון הבוחר - לא נורא
זאב גלילי
מדינת ישראל איננה דמוקרטיה אלא פדרציה של אוליגרכיות    אף שלטון מאז עליית בגין לשלטון לא הצליח לעשות משהו כנגדן    האם נתניהו יצליח במה שהחל ולא סיים בקדנציה הקודמת?
רשימות נוספות
אמנת ילדים למען המים בישראל  /  דב גרינבלט
אולמרט במשא-ומתן לייבוא מים מטורקיה   /  רותי אברהם
בר רפאלי ונינט מתייבשות על המסך  /  עדי דברת
הרחקה ביולוגית של ניטראט ממי שתייה  /  גיל יוספן, יוליה סוגרין, תמר ארבל
צרכי ההתפלה לטווח הבינוני והארוך  /  מיקי זיידה , מו פרוביזור
בידוד אזור מזוהם במערכת המים - תאגיד "הגיחון"  /  ד"ר סבטלנה לומלסקי, אריאל קרפיבקה, ירון גפן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il