X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש כאלה שמיועדות לקהילות ולעדות מסויימות; יש שהודפסו במיוחד עבור חיילים במלחמה; ויש כאלה שהייחוד שלהן הוא בהיותן אמנותיות ומצוירות
▪  ▪  ▪
לכל עדה ועדה

בין אלפי הגדות הפסח, שנדפסו עד היום, יש כאלה שנכתבו לפי מנהגי קהילות וארצות, כמו אלה המיועדות ליהודי תימן, אפריקה הצפונית, בגדד, קרים ובוכרה. לעומתן יש הגדות לעדות מיוחדות, כמו אלה של הקראים שבמצרים וברוסיה, הגדה של "בני ישראל" שבהודו, עם עיטורים מיוחדים של אפיית המצות ועריכת ה"סדר" אצל היהודים השחורים שבמזרח הרחוק; ויש גם הגדה לאנוסי פורטוגל שחזרו ליהדותם, שנדפסה בלשון הפורטוגזית, בשנת 1928 בעיר פורטו.
בין ההגדות הנבחרות יש כאלה שהן אמנותיות, עם עיטורים של בודקו, שטיינהארט, אלחנני וגוטמן. המדובר בכתבי-יד שהודפסו בפקסימיליה ונותרו נאמנים למקור. המיוחסות שבהגדות האלה הן הגדת דרמשטט, מהמאה ה-14, שכולה כתבי-יד עם ציורים נפלאים; והגדת פראג, משנת 1526, שמצטיינת ביופי אותיותיה ועיטוריה, העשויים מפיתוחי-על.
במלחמת העולם הראשונה, שבה נלחמו יהודים בשני המחנות, נדפסו עבורם הגדות שונות ומיוחדות. הגדות כאלה נדפסו באנגליה, באמריקה ובהודו, ונאמר בהן, במפורש, שהן מיועדות ל"חיילים ולמלחים יהודים". באוסטריה ובגרמניה כונו הגדות אלה "הגדת מלחמה" או "הגדת שדה".

אילומינטיבית ואילוסטרטיבית

ההגדה המצוירת מקובלת מזה מאות שנים, ראשית מתוך הדחף הפנימי של הציירים היהודים לעטרה יחד עם התנ"ך וה"סידור", ומאוחר יותר, בעת הריאקציה לגבי הציור בחוגים ידועים, בנימוק שהתמונות גורמות קורת-רוח לנערים ומעוררות אותם משנתם בליל הסדר.
במרוצת הזמן התבלו רבות מן ההגדות המצוירות וכיום מצויות רק כמאה מהן. בהגדות האלה יש כדי לספר על האמנות בת התקופה, אשר קנתה לה מקום ברחוב היהודי; על המסורת העתיקה של תיאורים ידועים ועל הרפתקאותיה של כל הגדה כזו.
בהגדות שבכתבי היד מבחינים בין אלה של החוג הספרדי לבין אלה של החוג הגרמני. החוג הספרדי נותן לנו את מחזור התמונות של יציאת מצרים, מתחילתה ועד סופה, והטיפוסית שבהן היא הגדת סארייבו. בהגדות המצוירות שבחוג הגרמני, מחבל הריינוס, בולטת במיוחד ההשתדלות לתאר עניינים הנוגעים להגדה עצמה. בעוד שההגדה הספרדית היא אילומינטיבית לפי מגמתה, ההגדה הגרמנית היא אילוסטרטיבית במהותה. אפילו הגדת דרמשטט, שלמרות מוצאה אינה נכללת בטיפוס הגרמני, יש בה נטייה לאילוסטרטיביות, עם ביטוי פורטרטי מצויין. הגדה זו, שעברה מאבות לבנים, שימשה עדות נאמנה למקרים רבים שהתרחשו מסביבה. אפילו נרשמו בה מעשים שהיו, כמו המקרה שבו נפלה גויה אחת, בימי הגזירות של קהילת מינצברג, לתוך באר עמוקה, כשעל היהודים העלילו שהם היו אלה שהשליכוה לתוכה.

תאריך:  08/04/2009   |   עודכן:  08/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יחיאל (חיליק) רוזמן
אינטואיציה והגנה עיקשת על תיזה משפטית ראשונית
יואב יצחק
אולמרט מנסה להרוויח זמן ולדחות את הקץ    המטרה: להוציא את ההכרעה מידיו של מזוז, שמסיים תפקידו בראשית 2010, ולגלגל את תפוח האדמה הלוהט לידי היועמ"ש הבא    אולמרט טוען, בין היתר, כי יש לדחות את השימועים עד להכרעת היועמ"ש בפרשת כרמיה ובפרשת המינויים הפוליטיים
ציפי לידר
נתניהו א' ונתניהו ב'; שרה אשת חיל    אם אין קמח - יאכלו תרבות?    המחבלת הבדואית - סנונית המבשרת את אביב השאהידים?    הכיס והכיסא ומה שביניהם    הטלוויזיה מצטרפת למעגל השובתים. יְמוֹת המשיח?
שמואל אבן
גילויי הגז הטבעי יספקו למשק הישראלי אנרגיה ידידותית לסביבה וזולה יחסית    הם מגוונים את מקורות האנרגיה של ישראל ותואמים את האינטרסים שלה לצמצום התלות באנרגיה ממקורות חיצוניים    עם זאת, חשוב להאיץ גם את פיתוחם של תחליפי נפט ופחם אחרים, ובמיוחד לפתח את ענפי האנרגיות המתחדשות
ענבל בר-און
סבור כי הביקורת על בית המשפט העליון הייתה קמה בכל מקרה, גם אם פסקי הדין היו בני עמוד אחד, וללא רטוריקה של 'שפיטות', וכי "אי-אפשר לרצות את כולם כל הזמן"    עם זאת, הוא סבור כי שופט צריך להתרחק משפיטה בעניינים פוליטיים
רשימות נוספות
הרבנות: פיצה האט אינה כשרה לפסח  /  עידן יוסף
אל תשכחו לנקות גם את המחשב  /  גלית יצחק
האגודה למלחמה בסרטן בשת"פ עם מיכל נגרין  /  רבקה פרייליך-זלצר
חג החירות  /  יריב מני
פעם שנייה - עונש מוות!  /  הרב ישראל רוזן
בין גרים לשריפת חמץ  /  ליאת נוקד-וינדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il