X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרעה מוכן לשחרר את בני ישראל רק כאשר הוא חש בסכנה אישית, בעוד משה מוכן להקריב את עצמו למענם מבט למקרא עם היבט עכשווי
▪  ▪  ▪
משה ואהרן לפני פרעה [ציור הולנדי מהמאה ה-17]
ברור שמשה מוכן להקריב את עצמו לטובת עמו. בין אם מדובר בחייו ובין אם מדובר בהסרת שמו מן התורה - משה הוא המנהיג הראשון הקובע את התנהגות ה"אחרַי". הוא רואה עצמו כחלק בלתי נפרד מהעם, ואם העם בצרה - הוא איתם

חוש הומור נדיר למדי בדברי חז"ל, אם כי איננו נעדר מהם לחלוטין. אחד המדרשים היותר מבדחים מתאר את שאירע בליל הסדר הראשון, שקדם ליציאת מצרים. על-פי המדרש, לאחר מכת בכורות התרוצץ פרעה בין בתי היהודים בארץ גושן ושאל היכן משה ואהרן. העבדים-לשעבר ניצלו היטב את ההזדמנות ו"טירטרו" אותו מצד לצד, עד שרק בקושי רב מצא את שני המנהיגים.
חייבים לומר, שפשט המקרא אינו תומך בסיפור זה, שהרי נאמר במפורש "ויקם פרעה לילה... ויקרא למשה ולאהרן לילה" - הם באו אליו ולא הוא אליהם. אך בכל זאת, נעים לחשוב על המלך מוכה ההלם, שוודאי לא נראה במיטבו, כאשר הוא מסתובב אנה ואנה לקול מצהלות ילדי ישראל.
מכל מקום, מעניין יותר וחשוב יותר לראות מה אמר פרעה למשה ולאהרן באותה פגישה לילית. "קומו צאו מתוך עמי, גם אתם גם בני ישראל, ולכו עִבדו את ה' כדַבֶּרכם. גם צאנכם ובקרכם קחו כאשר דיברתם ולכו, וברכתם גם אותי". ההתחלה ברורה: זוהי כניעה מוחלטת וללא תנאי, היענות לדרישה לאפשר לבני ישראל לצאת לשלושה ימים ולעבוד את ה'. (משה מעולם לא ביקש שחרור מוחלט ופרעה מעולם לא העניק אותו, אבל זה נושא בפני עצמו). אבל מה שייך כאן "וברכתם גם אותי"?
רש"י במקום מסביר בקיצור בשם מדרש ההלכה, המכילתא: "התפללו עלי שלא אמות, שאני בכור". הרי כל בכורות מצרים מתו, "מבכור פרעה היושב על כסאו עד בכור השבי אשר בבית הבור". הבכור היחיד שנותר בחיים היה פרעה עצמו. כעת הוא חושש לעורו וממש מתחנן שבני ישראל ייצאו, לפני שגם הוא ימות.
אין זו נקודה שולית כלל ועיקר. זהו הנימוק היחיד שנותן פרעה להסכמתו ליציאת בני ישראל. כאשר אמרו לו חרטומיו לאחר מכת כינים "אצבע אלוקים היא" - לא התייחס פרעה לכך שכוח אלוקי נלחם נגדו. כאשר יעצו לו עבדיו לאחר מכת הברד "שַלח את האנשים ויעבדו את ה' אלקיהם, הטרם תדע כי אבדה מצרים?" - התעלם פרעה מדבריהם. גם כעת הוא אינו מסביר פרעה את החלטתו בהכרה בכך שהאלוקים התייצב מולו וגם לא בנזקים האדירים שנגרמו למצרים. הסיבה היחידה: "שלא אמות, שאני בכור".

"מאבק אישי" בין ה' לפרעה

אין זו הפעם הראשונה בה מפגין פרעה אנוכיות מוחלטת. כבר במכת דם מספרת התורה: "ויפן פרעה ויבוא אל ביתו ולא שָת ליבו גם לָזאת". אך בעוד פרעה יכול להתעלם ממכת הדם - מן הסתם היין ולא המים היו המשקה העיקרי על שולחנו, כמנהג מלכים באותם ימים - מתאר הפסוק הבא את מצוקת האדם מן הרחוב: "ויחפרו כל מצרים סביבות היאור מים לשתות, כי לא יכלו לשתות ממימי היאור".
אפשר להראות, שכמעט לכל אורך פרשת המכות מתבטא פרעה בגוף ראשון. זה מתחיל כבר במפגש הראשון בינו לבין משה ואהרן. בתשובה לדרישתם "שלח את עמי", עונה פרעה: "מי ה' אשר אשמע בקולו לשלח את ישראל? לא ידעתי את ה' וגם את ישראל לא אשלח". מה שקובע הוא הידיעה האישית של פרעה; מה שהוא אינו יודע - אינו קיים.
אחרי מכת צפרדע מבקש פרעה: "העתירו אל ה' ויסר הצפרדעים ממני ומעמי". אחרי מכת ארבה, אשר חיסלה את היבול החקלאי במצרים, מתחנן פרעה: "העתירו לה' אלקיכם ויסר מעלי רק את המוות הזה". ובמפגש האחרון לפני מכת בכורות, מאיים פרעה על משה: "לך מעלי, אל תוסף ראות פני, כי ביום ראותך פני תמות".
ה' מצידו מנהל גם הוא כביכול "מאבק אישי" נגד פרעה, מתוך ידיעה ברורה שרק בדרך זו הוא עתיד להיכנע. כאשר משה עודנו בדרך למצרים, מצווהו ה' לומר פרעה: "ואומַר אליך: שלח את בני ויעבדני, ותמאן לשלחו; הנה אנכי הורג את בנך בכורך". לפני מכת ערוב אומר משה: "הנני משליח בך ובעבדיך ובעמך ובבתיך את הערוב". האזהרה לפני מכת דבר היא: "הנה יד ה' הוֹיָה במקנך אשר בשדה". על מכת ברד אומר משה בשם ה': "כי בפעם הזאת אני שולח את כל מגפותי אל ליבך". על ארבה: "הנני מביא מחר ארבה בגבולך".

כמו מנהיגי החמאס

התנהגותו של פרעה עומדת בניגוד גמור לזו של משה. לאחר חטא העגל, כאשר נדמה למשה שהקדוש ברוך הוא לעולם לא יסלח על החטא, הוא אומר לו: "ועתה אם תשא חטאתם, ואם אַיִן - מחני נא מספרך אשר כתבת". שני פירושים עיקריים ניתנו למילים "מספרך אשר כתבת". יש מפרשים: מן התורה; משה אינו רוצה להיות חתום עליה אם ישראל יושמדו. ויש מפרשים: מספר החיים; משה אינו רוצה לחיות בלא עם ישראל.
יהא הפירוש אשר יהא, ברור שמשה מוכן להקריב את עצמו לטובת עמו. בין אם מדובר בחייו ובין אם מדובר בהסרת שמו מן התורה - משה הוא המנהיג הראשון הקובע את התנהגות ה"אחרַי". הוא רואה עצמו כחלק בלתי נפרד מהעם, ואם העם בצרה - הוא איתם. יתרה מזאת: אם העם חטא - משה נוטל על עצמו את האחריות, למרות שכלל לא היה במקום בזמן החטא.
ומה התנהגותו של פרעה כן מזכירה לנו? את זו של אויבינו הנוכחיים. כאשר ראשי החמאס מרגישים שהם על הכוונת, שצה"ל הולך ומתקרב אליהם - הם יורדים למחתרת ומתחננים ל"רגיעה". הם מוכנים להקריב ללא היסוס את חייהם של הפנאטים המסתנוורים מדבריהם, אך חוששים שמא שערה אחת משערות ראשיהם שלהם תיפול ארצה. והלקח מיציאת מצרים: לחץ אישי על האויב הוא זה שמשיג את התוצאות.

תאריך:  08/04/2009   |   עודכן:  08/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
יש כאלה שמיועדות לקהילות ולעדות מסויימות; יש שהודפסו במיוחד עבור חיילים במלחמה; ויש כאלה שהייחוד שלהן הוא בהיותן אמנותיות ומצוירות
יחיאל (חיליק) רוזמן
אינטואיציה והגנה עיקשת על תיזה משפטית ראשונית
יואב יצחק
אולמרט מנסה להרוויח זמן ולדחות את הקץ    המטרה: להוציא את ההכרעה מידיו של מזוז, שמסיים תפקידו בראשית 2010, ולגלגל את תפוח האדמה הלוהט לידי היועמ"ש הבא    אולמרט טוען, בין היתר, כי יש לדחות את השימועים עד להכרעת היועמ"ש בפרשת כרמיה ובפרשת המינויים הפוליטיים
ציפי לידר
נתניהו א' ונתניהו ב'; שרה אשת חיל    אם אין קמח - יאכלו תרבות?    המחבלת הבדואית - סנונית המבשרת את אביב השאהידים?    הכיס והכיסא ומה שביניהם    הטלוויזיה מצטרפת למעגל השובתים. יְמוֹת המשיח?
שמואל אבן
גילויי הגז הטבעי יספקו למשק הישראלי אנרגיה ידידותית לסביבה וזולה יחסית    הם מגוונים את מקורות האנרגיה של ישראל ותואמים את האינטרסים שלה לצמצום התלות באנרגיה ממקורות חיצוניים    עם זאת, חשוב להאיץ גם את פיתוחם של תחליפי נפט ופחם אחרים, ובמיוחד לפתח את ענפי האנרגיות המתחדשות
רשימות נוספות
המשטרה נערכת ללחצי תנועה  /  עידן יוסף
הרבנות: פיצה האט אינה כשרה לפסח  /  עידן יוסף
אל תשכחו לנקות גם את המחשב  /  גלית יצחק
חג החירות  /  יריב מני
פעם שנייה - עונש מוות!  /  הרב ישראל רוזן
בין גרים לשריפת חמץ  /  ליאת נוקד-וינדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il