X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הניב השימושי מאוד בימים אלו, 'סדר פסח', כולל בתוכו סתירה פנימית לכאורה; אם סדר אז לא פסח (מלשון פסיחה ודילוג) ואם פסח - היכן הסדר?!
▪  ▪  ▪

איך אומרים, 'הגדה של פסח' או 'אגדה של פסח'? אומרים 'הגדה', להגיד; כי זה מה שעושים בליל הסדר - מקיימים את המצווה החינוכית של היום: (שמות י"ג) [ח] וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ, בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר: בַּעֲבוּר זֶה, עָשָׂה ה' לִי, בְּצֵאתִי, מִמִּצְרָיִם. בכל יום אנחנו מצווים על חינוך הדור הבא, אבל בחג המצות זה מודגש במיוחד. כי הרעיון של גאולת הגוף והרוח מכבלי שיעבוד מצרים או שיעבוד בכלל, הוא העומד בבסיס קיומו של עמנו לכל אורך ההיסטוריה, ואנחנו מצווים להנחילו לדור הבא. שיידעו שהמצב הנכון עבורם הוא מצב של חירות. וגם אם וכאשר נמצאים בגלות ובשיעבוד כזה או אחר, זה יכול לתפוס את הגופים בלבד, לא את הרוח, שאמורה להישאר חופשייה ומשוחררת מכבלי השיעבוד. זה לא מובן מאליו - החירות הזאת של הרוח, צריכים להתאמץ כדי לזכות בה, וזהו המסר של חג המצות בכלל ושל סדר פסח בפרט.
בע"ה נביא כאן כמה רעיונות חסידיים בפירוש קטעים מההגדה, וה' יתברך יעזור שזה יהיה לתועלת הקוראים.
הניב השימושי מאוד בימים אלו, 'סדר פסח', כולל בתוכו סתירה פנימית לכאורה; אם סדר אז לא פסח (מלשון פסיחה ודילוג) ואם פסח - היכן הסדר?! אכן, הסדר אמור לשלוט ביד רמה בכל פעולות הלילה הזה כדלקמן, ואודות הפסיחה המוצעת נדבר בהמשך בע"ה. סדר הפעולות בערב זה עקרוני עד כדי כך שמכריזים עליו מראש במעין כותרות: קדש, ורחץ, כרפס, יחץ, מגיד, רחצה, מוציא, מצה, מרור, כורך, שלחן עורך, צפוּן, ברך, הלל, נרצה. ט"ו פעולות שהולכים לעשות לפי הסדר שהכריזו מראש, כאשר חלקן אורכות שניות ספורות וחלקן מתמשכות, אפילו מאוד, כמו למשל 'מגיד', אמירת ההגדה הארוכה בשעה שהקיבה מקרקרת ברעב.
כאמור, המגמה הכללית והמודגשת היא חינוכית. על כן משנים מהמנהג המוכר כדי להתמיה את התינוקות עד שישאלו "מה נשתנה" ובכך יתנו לנו הזדמנות להשיב להם בסיפור הארוך שמתחיל בציון העובדה ש"עבדים היינו לפרעה במצרים". אבל לפני כן אומרים: הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים (זה לחם העוני שאכלו אבותינו במצרים) וכו' ורק אחר כך באות הקושיות של הילדים. כידוע, בימינו המצה יקרה יותר מלחם. ומי שמקפיד על מצה שמורה, המחיר גבוה הרבה יותר, אז למה קוראים לה לחם עוני? הטעם הוא, אומרים המפרשים, שבמצרים היו לחוצים בזמן, כי היו משועבדים, ולא יכלו להמתין עד שיתפח הבצק בטרם יאפו אותו, לכן אכלו מצות דרך קבע. הם נהגו כך כי היו עניים ואנחנו נוהגים כך כתזכורת לאותו עוני שמתוך שיעבוד. בחסידות מבואר שצריכים להרגיש תמיד שאנחנו עניים בדעת, לצמצם את האגו כמצה שנאפתה מבצק שלא תפח, וזו הדרך לחתור קדימה, אל העושר בדעת, ללא לאות.
הילדים רגילים שבכל חג ושבת הסדר הוא קידוש, נטילת ידיים עם ברכה, סעודה. כאן פתאום הם רואים סדר חדש. מתחילים בקידוש כרגיל, נוטלים ידיים בלי ברכה, אוכלים כרפס טבול במי מלח או בחומץ, מגביהים את המצות ומספרים שזהו לחם העוני שאכלו אבותינו במצרים. כאן פוקעת סבלנותם והם שואלים "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות"? בתשובה מספרים להם שעבדים היינו לפרעה וכו' אבל מוסיפים עוד פרטים רבים שתכליתם להפוך את החוויה למשהו אקטואלי לגמרי. שלא יטעה מישהו לחשוב שאמנם עבדים היינו אבל זה נגמר, סכנת העבדות חלפה. גם מקפידים להבהיר שלא בכוחנו יצאנו ממצרים אז, ואין בכוחנו להשתחרר מכבלי השיעבוד כיום. הקב"ה הוציא אותנו לחירות ממצרים של פרעה ורק הוא בכוחו לגאול אותנו בכל עת.
אלא שכדי שהקב"ה יתערב בסדרי הטבע ויגאל אותנו, אנחנו צריכים לפחות לרצות בכך. שעל כן אנחנו מצווים להזכיר לעצמנו את יציאת מצרים בכל יום, כי היציאה הזאת היא תהליך מתמשך. זה לא משהו שהיה פעם ונגמר. וכמובן, הדגש הוא על הגאולה, לא על העבדות חלילה. בליל הסדר אנחנו לא בוכים חלילה על הסבל שהיה מנת חלקנו במצרים וגם אין אנו נשבעים לזכור ולא לשכוח את הצרות שעשו לנו. אדרבה, מזכירים לעצמנו, ובשמחה רבה, שגם אם נפלנו לשיעבוד קשה ביותר - קשה עד כדי כך שאפילו הימים שלנו נראים אפלים, צריכים לשמור על אופטימיות מתוך ביטחון מלא שסוף סוף הקב"ה יגאל אותנו. כדברי השיר שהיה פופולרי בזמנו: עברנו את פרעה - נעבור גם את זה. הפסח נועד לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ. כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ, כולל בלילות, בזמנים הקשים ביותר כנ"ל, כדעת בן זומא, וכולל גם בימים הטובים מאוד שעוד יגיעו, ימות המשיח, כדעת חכמים.

בדילוג אחד אל הגאולה

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה: אחד חכם, אחד רשע, אחד תם, ואחד שאינו יודע לשאול. אם היה כתוב רק שארבעת הבנים הם חכם, רשע, תם, ושאינו יודע לשאול, הייתי מבין שמדובר באחד מכל מדרגה, זו עברית פשוטה, אז בשביל מה מדגישים אחד חכם, אחד וכו'? משיב על כך כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש, שזה כדי ללמדנו שיהודי - בכל מדרגה שנמצא - שאיפתו היא אל האחד, ה' אחד ושמו אחד. החזות החיצונית שלו ואף התנהגותו הגלויה עשויים להיות כאלה או אחרים, בפנימיותו הוא שואף אל האחד ושאיפה זו משותפת לכל המדרגות שמונה ההגדה. בחיצוניות, גם חכם עלול להיכשל. די בכך שיהיה מודע לעובדת היותו חכם כדי להעמידו בניסיון קשה של גאווה. שכן חכם היודע שהוא חכם עלול להיות במצב רוחני ירוד מזה של רשע היודע שהוא רשע.
והרשע, מי שנראה ומתנהג כרשע עד ששואל בסגנון שנשמע כאילו הוציא את עצמו מכלל ישראל ר"ל, אומרת לנו ההגדה שעלינו להקהות את שִׁנָּיו וזו הדרך להשיבו אל הכלל. שכן רשע (=570) פחות שניו (=366) התוצאה היא צדיק (=204). אם רק נקרב אותו אלינו באמת, יתגלה הצדיק שמסתתר מאחורי תחפושת של רשע, והנה הרווחנו עוד יהודי, שזו בעצם התכלית, כי זה רצונו של הבורא יתברך. אבל לכאורה, הפירוש הזה סותר לנוסח התשובה שמקבל הרשע: בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי, בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם. לי ולא לו; שאילו היה שם - לא היה נגאל. מבאר הרבי שאכן אילו היה שם, במצרים, לא היה נגאל. אבל בגאולה האמיתית והשלמה שתבוא מיד ממש, שום יהודי לא יישאר בגלות. גם מי שנראה ומתנהג כרשע, עוד יעשה תשובה; אם לא לפני התגלות המשיח - אז אחרי התגלותו, אבל כולנו ניגאל, כי לא ידח ממנו נידח.
ברוך שומר הבטחתו לישראל; באיזו הבטחה מדובר? (בראשית ט"ו) [יג] וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם, יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם, וְעִנּוּ אֹתָם--אַרְבַּע מֵאוֹת, שָׁנָה. [יד] וְגַם אֶת-הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ, דָּן אָנֹכִי; וְאַחֲרֵי-כֵן יֵצְאוּ, בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל. לא נתעכב כאן על השאלה מדוע היינו צריכים את השלב הזה של שיעבוד מצרים, כי זה נושא נכבד וגדול בפני עצמו. השאלה היא, מדוע למצרים מגיע דין קשה, ככתוב וְגַם אֶת-הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי? ומהמצרים יש ללמוד על כל אלה שהציקו לנו באלפי שנות קיומנו. הרי הקב"ה קבע שימשלו בנו וישעבדו אותנו. הם רק ביצעו את התפקיד שהקב"ה הטיל עליהם מראש, על כך מגיע להם עונש?
ובכן: א) הם לא ידעו על אודות התפקיד שהוטל עליהם כי איש לא עדכן אותם. הם נהגו בנו בדרך שמצאו לנכון בהתאם לאינטרסים שלהם, בלא שחשבו על תפקיד כזה או אחר שהוטל עליהם. ב) וזו הנקודה העיקרית, הם לא הסתפקו בשיעבודנו בהתאם לאינטרס הכלכלי שלהם, אלא נהנו להתעלל בנו. סתם ככה בשביל הכיף, בלי שיהיה להם איזשהו רווח מהתעללות זו, ובמרבית המקרים אפילו להפך, ההתעללות שלהם בנו גרמה להם נזקים כלכליים כבדים. בין גדולי ישראל יש דעות שונות אם העונש הוא רק על חלק ההגזמה או על כלל השיעבוד. הדעה הרווחת היא שההגזמה חשפה את מניעיהם השליליים ולפיכך היא סוחפת עימה את כלל השיעבוד לצורך העונש שיקבלו.
שיעבוד מצרים ארך מאתיים ועשר שנים. במהלכו, רק בכשמונים השנים האחרונות היה שיעבוד קשה, עבודת פרך. בני ישראל היו במצב שעל סף ייאוש והמצרים היו בטוחים שהעם הזה צפוי ללכת בדרך כל העמים, קרי לכליון ר"ל. כאשר התייצב משה לפני פרעה בדרישה "שלח את עמי" הוא זכה לסירוב זועם. זעמו של פרעה הוחמר על-ידי העלבון שחש מכך שמישהו מעז להציג בפניו דרישה שהתפרשה כפגיעה בריבונותו ובשלטונו המוחלט. ואז באה סדרת מכות שנועדו לשבור את התנגדותו של פרעה לשחרר את בני ישראל. המכות נחתו בסדר שמן הקל אל הכבד, ממכת דם הקלה יחסית עד למכת בכורות הנוראה. סדרת מכות זו התמשכה עד אשר זיכתה אותנו בסדר פסח, אבל הפסח עצמו בא דווקא בעקבות דילוג גדול, לא בעקבות סדר שקדם לו. סדרת המכות לא שיכנעה את פרעה, רק מכת בכורות שבמהותה חרגה לגמרי מכל סדר מוכר.
והמסר עבורנו, אומנם נכון שצריכים להתקדם צעד צעד, בצורה מסודרת, אבל לפעמים מגלים שהליכה בדרך הזאת של התקדמות בסדר והדרגה, אינה מובילה אותנו לשום מקום, או לפחות שבדרך זו אנחנו דורכים במקום ולא מתקדמים. זהו הרעיון של סדר פסח; אומנם סדר מאוד מסודר, אבל הוא עצמו מציע לנו את האפשרות לפרוץ קדימה בדילוג גדול, מעומק החושך של הגלות היישר אל הגאולה האמיתית והשלמה. והתנאי היחיד שזה יקרה סוף סוף הוא שנרצה בכך.

תאריך:  08/04/2009   |   עודכן:  08/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
והגדת לבנך הגדה של פסח
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
"שנרצה בכך"?
הניה  |  10/04/09 23:38
 
- איך אמור להתבטא הרצון שלנו
נסים ישעיהו  |  11/04/09 20:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
פרעה מוכן לשחרר את בני ישראל רק כאשר הוא חש בסכנה אישית, בעוד משה מוכן להקריב את עצמו למענם    מבט למקרא עם היבט עכשווי
ראובן לייב
יש כאלה שמיועדות לקהילות ולעדות מסויימות; יש שהודפסו במיוחד עבור חיילים במלחמה; ויש כאלה שהייחוד שלהן הוא בהיותן אמנותיות ומצוירות
יחיאל (חיליק) רוזמן
אינטואיציה והגנה עיקשת על תיזה משפטית ראשונית
יואב יצחק
אולמרט מנסה להרוויח זמן ולדחות את הקץ    המטרה: להוציא את ההכרעה מידיו של מזוז, שמסיים תפקידו בראשית 2010, ולגלגל את תפוח האדמה הלוהט לידי היועמ"ש הבא    אולמרט טוען, בין היתר, כי יש לדחות את השימועים עד להכרעת היועמ"ש בפרשת כרמיה ובפרשת המינויים הפוליטיים
ציפי לידר
נתניהו א' ונתניהו ב'; שרה אשת חיל    אם אין קמח - יאכלו תרבות?    המחבלת הבדואית - סנונית המבשרת את אביב השאהידים?    הכיס והכיסא ומה שביניהם    הטלוויזיה מצטרפת למעגל השובתים. יְמוֹת המשיח?
רשימות נוספות
מה לראות בטלוויזיה בפסח?  /  תיגל נשיא
המשטרה נערכת ללחצי תנועה  /  עידן יוסף
הרבנות: פיצה האט אינה כשרה לפסח  /  עידן יוסף
חג החירות  /  יריב מני
פעם שנייה - עונש מוות!  /  הרב ישראל רוזן
בין גרים לשריפת חמץ  /  ליאת נוקד-וינדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il