X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העולם, כפי שנגלה לנו לאחרונה אף ביתר שאת, מראה שהתבדלות לאומית היא הכרח בל יגונה, ואולי אף פתרון ראוי רק בפתרון של שתי מדינות גלומה התקווה לשקט ולשלום, גם אם יהיו אלה רצופי מהמורות כל פתרון אחר מביא להקזת דם נמשכת
▪  ▪  ▪
הדרך היחידה להפסיק את שפיכות הדמים. שתי מדינות לשני עמים [צילום: פלאש 90]

במאמר קודם התייחסתי למניעים שהביאו לשינוי המגמה מ"שתי מדינות" ל"מדינה דו-לאומית" או לרעיונות אחרים. הפעם אתייחס לשאלה האם פתרון של "מדינה דו-לאומית" הוא פתרון ישים שהשמאל הישראלי - ובעקר השמאל הציוני - צריך לאמץ כתחליף לרעיון "שתי המדינות", שיש הטוענים שאינו ישים עוד.
אם נתעלם מתנועות שפעלו לפני קום המדינה ברקע היסטוריוגראפי שונה לחלוטין, כ'ברית שלום' - אולי הראשון שסימן את הכיוון היה דווקא מירון בנבנישתי. מתוך קריאה דמוגרפית, מלומדת וקרה של מפת ההתנחלויות, וללא קשר לעמדה אידיאולוגית, טען שהתהליך הוא "בלתי הפיך". כדי להדגיש את "אי ההפיכות" וכדי לרפות את ידינו, יש המונים גם את תושבי השכונות בירושלים שמעבר לקו הירוק - כאילו היה הקו הירוק "קדוש", ואין כל אפשרות לחילופי שטחים או לפתרון מוסכם אחר.
עד היום נראה היה שהקריאה להקמתה של "דינה דו לאומית היא טקטיקה שנועדה לדחוק את קובעי המדיניות בישראל - "הזדרזו להגיע להסדר של שתי מדינות, אחרת החלופה תהיה מדינה דו-לאומית". קריאה זו עולה בקנה אחד עם הסכנה הדמוגרפית - שוב גורם שצריך להאיץ בנו להגיע לפתרון של שתי מדינות. גם את הרעיון "הלא-ציוני" של מדינת כל אזרחיה, שהגתה תנועת בל"ד באמצעות דוברה הרהוט לשעבר עזמי בשארה, ניתן להכיל במסגרת זו - הרחב את הרעיון לכל השטח שממערב לירדן ויש לך מדינה דו-לאומית. גם הימין תומך, גם אם במובלע ומבלי להודות בכך, ברעיון זה. אלא שלפי שיטתו זכויות שני הלאומים אינן - ולא יהיו לעולם - שוות. הימין לא ייתן לפלשתינים שוויון פוליטי, דהיינו זכות הצבעה. בקיצור: אפרטהייד.
ברור שרעיון זה מהווה סכנה ממשית לקיומה של ישראל, לא רק כישות ציונית (עם חוק השבות וכל מה שנלווה לכך), ולא רק כמדינה בעלת רוב יהודי (בשל המגמה הדמוגרפית), אלא גם כמדינה בעלת צביון יהודי-עברי בר-קיימא. לאור דברים אלה ניתן להבין מדוע התנועה הלאומית הערבית עלולה לתמוך ברעיון זה, הן כצעד טקטי - כדי לדחוק בישראל ולהאיץ את פתרון שתי המדינות, והן כאסטרטגיה - שכאמור תחסל את ישראל כמדינה בעלת צביון יהודי.
אלא שמוטב גם לאינטרנציונליסטים וגם למי שצביון יהודי-עברי אינו בעל חשיבות או משמעות עבורם, שלא לדבוק ברעיון זה. היה אולי טעם להגות את הרעיון הזה בעולם אידילי ואוטופי. העולם, כפי שנגלה לנו לאחרונה אף ביתר שאת, מראה שהתבדלות לאומית היא הכרח בל יגונה, ואולי אף פתרון ראוי. כל פתרון אחר מביא להקזת דם נמשכת. הדוגמאות רבות: קפריסין, יוגוסלביה, אירלנד, הקווקז... אפילו סלובקיה וצ'כיה בקשו להינתק זו מזו, מקרה בודד שבו ההיפרדות הייתה בדרכי שלום. המתח בין הפלמים והוולונים בבלגיה גואה, גם מבלי שיהיה "דם רע" בין הצדדים, כמו כאן במזרח התיכון המדמם כבר כמעט מאה שנה.
כפי שהאמינו בהתמדה שוחרי השלום כבר לפני ארבעה עשורים, יש רק מצב יציב אחד, סטטי, שאליו תתכנס המטוטלת ברבות השנים: הפתרון של שתי מדינות. יש לחתור לפתרון זה כי בו, ורק בו, גלומה התקווה לשקט ולשלום, גם אם יהיו אלה רצופי מהמורות. מדינה דו-לאומית, לעומת זאת, היא מרשם בטוח להקזת דם עד דור אחרון. יש להימנע מלהתגייס להגשמת רעיון זה. זה רעיון עוועים, שיכול "להפיל לקרשים" את תנועת השמאל הציוני המדממת והמנסה להשתקם.

למאמר במקור
דוד אדלר הוא ד"ר להנדסה רפואית, כיהן כמנהל האגף למכשור, הנדסה רפואית ותקשורת, בבתי החולים של "הדסה". מחבר מאמרים בנושאי מדע חברה וספרות. בעבר עורך אפסילון עיתון הסטודנטים בטכניון, חיפה. שיריו בשלבי עריכה סופיים לפני פרסומם בספר.
תאריך:  10/04/2009   |   עודכן:  25/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדינה דו-לאומית - הקזת דם נצחית
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
כל עוד מוקז דם יהודי, ה"מחיר"
אחמד זיבי אורגינל  |  10/04/09 15:53
2
השמאל רוצה במדינה דו-לאומית
fdyuj7676u  |  10/04/09 16:22
3
השמאל שהתחיל את הרעיון ההזוי
יעקב איציקוביץ  |  10/04/09 19:32
4
דמוגרפיה
דר יובל   |  11/04/09 21:01
5
"שתי מדינות" פיתרון אפשרי?
אורי ג.  |  11/04/09 21:28
6
אתה יכול לחזיר את תואר הדוקטור ל"ת
שמאלן מצוי  |  12/04/09 09:41
7
הפיתרון?לתת לחמאס לשלוט בגדה -
r  |  13/04/09 11:19
8
מה הפיתרון הרצוי לשתי האוכלוסי
מנסה להבין  |  13/04/09 15:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
התנאי הנדרש לתייר, לאכילת העוגה ולהותרתה כמעט בשלמותה, הוא חישוב נכון של כלכלת המגורים והמחיה היומיומית שלו
יוגב שריד
מי שחפץ בהמשך קיומה של ההתיישבות הכפרית בישראל בפריסתה ובמתכונתה הנוכחית, חייב להבין שבשנת 2009 חוקי המשחק צריכים להשתנות!
אורי גנני
עדיפה שיטת "ייבוש הביצה" מאשר מלחמה עם ה"יתושים"    שינוי כיוון!
ענבל בר-און
יובל אלבשן, במאמרו - מסביר את תהליך הפיחות של אמון הציבור במערכת בתי המשפט    לשיטתו, בית המשפט העליון הפך לדוברו של המעמד הבינוני, במסגרת 'מיסחור, מגזור והפרטת' כל רשויות המדינה    כולל ולרבות - בית המשפט העליון
גד אבי אסף עמבר
כשם שחייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, כך חייב הוא לראות עצמו כאילו הוא כבש את הארץ עם יהושע, שהרי זאת שלמות אחת ולא יצא ידי חובתו אלא בשלושתם ואי-אפשר להפריד בין גלותם וגאולתם כמו שאי-אפשר להפריד בין מילה למשפט או בין הזרע לפרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il