X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
תל אביב של היום איבדה את צביונה הקלאסי מן העבר
▪  ▪  ▪
איבדה את האופי. תל-אביב [צילום: תפוז]

נכון, אומנם תל אביב היא עיר שוקקת-חיים ללא הפסקה, ובכל זאת היה הרצל, שהגה אותה, מתהפך בקברו לו ראה לאן הידרדרה. מן הסתם לא זו העיר שלה פילל כל כך.
גם כותב שורות אלה, שנולד בעיר הזאת ושבילה בה את מיטב שנות-נעוריו, מתגעגע אל ימיה הטובים, כשהיא עודה טובלת בירק, עם ים נקי, בתים מעוצבים ורחובות מטופחים. כל אלה נעלמו כלא היו.
תל אביב הגיעה, אמנם, לשנתה ה- 100 - גיל מופלג ונכבד כשלעצמו - אבל זקנתה מביישת את נעוריה. דווקא משזרקה בה שיבה, היא איבדה את הדרת-פניה.
מי שזוכר את תל אביב של פעם יכול היום רק להצטער על המהפך השלילי שעברה. במרוצת השנים היא איבדה את צביון הבראשית הבתולי שלה ואת אצילותה כעיר מסוגננת ומטופחת. כל יופי הנעורים שלה חלף עם הרוח. בתי הבאוהאוס שהעניקו לה את אצילותה; הים הצלול; הירקון, שבו אפשר היה לשחות ולהפליג לרמת-גן; שדרות העצים המטופחות שקישטו את רחובותיה - כל אלה פסו מן העולם.
את מקומם של הבתים המסוגננים, בני שלוש הקומות, עם מרפסותיהם המעוצבות, תופסים היום מפלצות-בטון וגורדי-שחקים חסרי-צורה ואופי. הגינות הירוקות והמטופחות של פעם נותרו מוזנחות ושוממות; האשפה מתגוללת בראש חוצות, ובפחי הזבל נוברים, בלית ברירה, מעוטי-יכולת, כדי לדלות מהם את שללם היומי. העיר היפה והמטופחת של פעם נותרה רק בזיכרונות.
אבד הכלח
על רחובות הדגל של ימים עברו, כבר אבד מזמן הכלח. רחוב דיזנגוף, ה"שאנס-אליזה" התל אביבי, ששמו הלך לפניו לתפארת, הוא היום רחוב מוזנח ומכוער. את מקומם של חנויות הפאר, בתי האופנה ובתי הקפה של הבוהמה, תפסו באסטות מכוערות. את כיכר צינה, על מזרקת המים שלה, עם משחקי האור הצבעוניים, אפשר רק למצוא באלבום התמונות; את חיי הלילה הסוערים שהתנהלו פעם ברחוב הזה, המירה דממת-מוות של השעות הקטנות. צדק ז'בוטינסקי כשקבע כי "שקט הוא רפש". גם רחוב הירקון המסוגנן, שוקק החיים של ימים עברו, ירד זה מכבר מגדולתו, ואפילו התיירים שנהגו לפקוד אותו מדירים את רגלם ממנו.
את הקריה, לשעבר שרונה, מושבת הטמפלרים היפהפיה על בתיה המעוצבים, ממלאים כיום גושי בטון מכוערים. הטיילת שעל שפת הים לא מהווה, למרות הפוטנציאל הרב שטמון בה, מוקד משיכה לתיירים. לא הושקעו בה שום יוזמות להקמת חנויות, בתי-קפה ושעשועים, כפי שנהוג בטיילות אחרות בעולם הרחב.
תל אביב היא עיר פקוקהת, וצריך לירוק הרבה דם כדי למצוא בה חנייה. התחנה המרכזית שלה היא בושה וחרפה; נגישותם של המוסדות בה לנכים היא רעה חולה; גני המשחקים לילדים, שבעבר הרחוק גדשו אותה, כמעט שאינם בנמצא, ושירותי העירייה הם למורת-רוחם של רבים מתושביה.
את כל המחדלים האלה מנסים עכשיו פרנסי העיר לטשטש בחגיגות ראווה. בעלותן הגבוהה ניתן היה לכסות פרויקטים חיוניים רבים, שאולי היו מחזירים לעיר הזאת את צביון העבר המפואר שלה.

תאריך:  11/04/2009   |   עודכן:  11/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זקנתה מביישת את נעוריה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
קשה להיות מומחה בכל
humanape  |  11/04/09 12:54
2
תל אביב-שהיתה
mosheval  |  11/04/09 13:33
3
נחמה פורתא- הלוואי שהמדינה בת
100 תיראה כת"א  |  11/04/09 15:43
4
צודק ל"ת
MUSE  |  12/04/09 12:52
5
איפא בדיוק כתוב שהרצל הגה את ת
ריטה, ילידת תל-אב  |  12/04/09 18:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
מדוע אני מתגאה בחמש שליליים מכיתה ט'? מדוע משרד הביטחון מתחיל לחלק מדליות לכל מי שהשתתף באירועים ביטחוניים, החל מחברות בארגון 'ניל"י' וכלה ב'מבצע' עדכני בגדה? ומדוע קשה לפתוח עסק קטן בישראל, ואם פותחים כבר - למי זה מועיל, אבל באמת?
טובה ספרא
תחזית כוכבים    יש להיזהר ולהישמר עד לתאריך 17.04, אלה ימים בהם צריך להיות זהירים יותר בכל מקום בו אנחנו נמצאים
שי שמואל
המהנדסים במזרח אולי עדיין לא מהווים תחרות לישראל, אך אם לא נמשיך לקדם את החדשנות, נקפא על שמרינו ונראה את מרכזי הפיתוח הזרים והישראלים עוברים לחו"ל, ולנו לא יהיה מה להציע
ד"ר אברהם בן-עזרא
הפתרון לבעיה הקשה של התעצמות הביורוקרטיה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, הוא פשוט בתכלית: ביטול כליל של הוועדות המקומיות    כמו מוסד נשיא המדינה - אף הן אינן נדרשות, כפי שיובהר להלן, זאת ועוד, הן מיותרות וגם מזיקות
צבי זרחיה
מבקר המדינה שובר שתיקה ומדבר על חקירת אולמרט, הכספים של נילי פריאל, פרשת בנק לאומי והטענות נגדו    לינדנשטראוס: "אנשי אולמרט טענו שתיק החקירה בפרשת מרכז ההשקעות ייסגר. הוכח שצדקנו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il