X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט מעדיף התקנה נכונה ותואמת להוראות במקצועיות הנדרשת, על פני קריטריון חובבני של הסתכלות או המתנה עד לגילויה הפיזי של תוצאת הנזק
▪  ▪  ▪
לבנות בהתאם להוראות החוק

מומחים רבים קובעים כי קיימים ליקויי איטום, לדוגמא, רק במצב בו הם מופנים אל כתמי רטיבות ונזקי איטום ברורים, אשר גם הדיוט מזהה אותם ללא שום צורך בהכשרה הנדסית ומבלי להיות מומחה.
אלה אינם מומחים, ואת תפקידם זה יכול לעשות באותה מידה של הצלחה גם סנדלר או מרצה לגמרא. מומחה קובע קיומו של ליקוי לא רק על-פי מבחן התוצאה, אלא גם על-פי המבנה.
הפסיקה בנושא זה חצויה. למרבה הצער, ברוב פסקי הדין, כשמומחה מבסס את חוות דעתו על היעדר סימני רטיבות או רטיבות ממש, וקובע כי לאור זאת אין ליקויי איטום – דעתו מתקבלת.
להלן שני מקרים יוצאי דופן לטובה, בהם נפסק כי הבנייה צריכה להיות תקינה ללא קשר עם מבחן התוצאה:
נושא נדבך-ראש
נדבך ראש הוא קיר העולה מעל מפלס הגג, ובהיותו המשטח העליון החשוף לפגעי הגשם, יש דרישות הן בתקנות כפי שיובא לקמן והן בתקן הישראלי 1752, לסיימו באופן מקצועי למניעת חדירה של רטיבות למבנה.
לעתים, נדבך הראש לא מבוצע כנדרש אך אף על-פי כן, לא חודרת רטיבות לדירה; מה הדין במקרה כזה?
תשובה הולמת לכך מצויה בפסק הדין של השופט מ' רניאל מבית משפט השלום בחיפה, שקבע כי נדבך הראש צריך להתבצע כנדרש בהוראות החקוקות. באותו מקרה דובר בקיר העולה מעל מפלס הגג בין שכנים, אך דין דומה יהיה לכל נדבך אחר כולל מעקה מרפסת. ציטוט מפסק הדין בעניין זה:
"5.3 ליקוי תכנון בגג.
לא בוצע נדבך ראש מחומר קשיח בראש מעקה ההפרדה עם דירת השכנים בגג. לטענת מומחה התובעים, בחוות דעתו מדובר בליקוי אשר גורם לנזילת מים. מומחה בית המשפט קובע כי כיוון שלא נמצאו סימני רטיבות אשר יכולים להעיד על כשל איטומי כתוצאה מהיעדר סף שיש או אלמנט קשיח אחר בנדבך הראש לאורך המעקה, גם לאחר 8 שנים, הרי שאין ליקוי בסעיף זה.
"התובעים מבקשים להעדיף את חוות דעת המומחה מטעמם בסעיף זה משני טעמים: ראשית, אביזר זה נדרש הן בסעיף 5.36 לתקנות תכנון ובניה והן בת"י 1752.1. שנית, אי התקנת נדבכי הראש גרמה בפועל לנזקי רטיבות בדירת התובעים.
סעיף 5.36 לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש"ל-1970, קובע:
5.36. נדבך ראש
(א) קיר הנמשך והעולה מעל פני גג יכוסה בנדבך ראש שמשטחו העליון יהיה משופע כלפי הגג.
(ב) נדבך ראש יהיה עשוי מחומר מגן אשר ימנע חדירת מים ורטיבות לקיר.
"אין צורך להראות שהיה כשל באיטום. לאור הוראת הסעיף אני קובע כי מדובר בליקוי, ומחייב את הנתבעת בפיצוי שנקבע בחוות דעת מומחה התובעים ע"ס 2,400 ש”ח בגין ראש נזק זה".
[ת"א 03 / 19184 אלי דורון נ' אנגל ג'נרל דיבלופרס בע"מ [פדאור 06 (13) 205 ], עמוד 4-5].
נושא הרכבת תריס בדירה
גם כאן ידובר בחדירת רטיבות. כאשר מסגרת התריס מורכבת על הבטון ואטומה סביב, לא צריכה לחדור רטיבות במרווח שבין המסגרת לבין הבנייה. ואולם כאשר הרכבת התריס היא על הטיח, במיוחד במצב בו הטיח אינו חלק אלא (לדוגמא) מסוג השלכה או שפריץ, יש מרווחים בין המסגרת לבין הבנייה המהווים מוקד מוכח לחדירת רטיבות – וזאת ללא כל קשר עם המצב העובדתי, האם יש סימני רטיבות או לא.
בית המשפט המחוזי בחיפה דן בסוגיה זו וקבע:
ב. "באשר לטענת ב"כ המוכרת בקשר לקביעת המהנדס בן-עזרא בסעיף 14 לחוות דעתו ת/1, הרי שאין מחלוקת בין המהנדסים שמסגרת התריס הורכבה על טיח מותז (שפריץ). המחלוקת ביניהם נסבה בשאלה אם צורת הרכבה שכזו גורמת לחדירת מים ואויר אם לאו. בעוד שהמהנדס בן-עזרא חווה דעתו לחיוב שלל עמיתו, המהנדס טיגרמן, את חדירת המים ומסביר בעדותו - ע' 14 המודפס - כי "מזרח זה לא כוון הגשם" ולכן אין חדירת מים ואין אף סימנים לחדירה שכזו. דעתו של המהנדס בן-עזרא היא - ע' 9 המודפס - כי אז אין קשר בין כוון המרפסת לחדירת או אי חדירת מים לעניין הבצוע הנאות של עבודה זו. המהנדס טיגרמן מתעלם בחוות דעתו נ/1 ובעדותו מקביעתו של המהנדס בן-עזרא כי בניה שכזו היא פגומה מעצם טיבה, ומחייבת את התקון שהוצע על ידו, וזאת ללא קשר עם חדירת מים או אי חדירתם. גם תריס שאינו מחדיר מים צריך להיות בנוי כראוי. מה גם שלא הובאה כל ראיה מטעם המוכרת לטענה כי מצד מזרח אין גשם. אין לקבל השגתו זו של ב"כ המוכרת."
[ע"א 86 / 86 אחד העם שפירא בע"מ נ' לשם רבקה ואריה, שופטים: י' מרגלית, מ' סלוצקי, ח' אריאל, פס"מ מח (1) 3].
בשני המקרים העדיף בית המשפט את ההתקנה הנכונה והתואמת להוראות ביצוע בהתאמה לתקנות או במקצועיות הנדרשת על פני קריטריון חובבני של הסתכלות או המתנה עד לגילויה הפיזי של תוצאת הנזק.

תאריך:  17/04/2009   |   עודכן:  17/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליקוי בנייה לא נבדק רק לפי התוצאה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירון זכאי
ממשל חוסיין אובמה מבשר "שינוי" גדול מזה שגרם הסכם מינכן    הפעם העולם מלא מטורפים אוחזים בנשק גרעיני    סביר להניח כי מוסלמים שיעים וסונים יפעילו זה על זה פצצות גרעיניות בחסות ארה"ב    גם במדינות "שפויות" יתקשו להתאפק!
אברהם (פריצי) פריד
על שטייניץ אשף התעלולים, בית הספר הטהור של חב"ד, החצר המצרית של נתניהו ולסקר לומד נהיגה חשמלית
טובה ספרא
תחזית הכוכבים לשבוע שבין 23.4.09-17.4.09    אנרגיה חדשה וחיובית נדלקת השבוע    כלכלה ושווקים: סיום המשבר הכלכלי קרוב? - לא בטוח    אצלנו: נתניהו ואובמה יחליטו האם לפצוח במחול טנגו סוחף
גורי גרוסמן
אין צורך לתרגם את דבריהם של אויבינו, ניתן לשמוע אותם בעברית צחה מפיהם של שניים מבכירי התקשורת הישראלית. כשיש לנו עיתונאים בכירים שכאלה מי בכלל צריך אויבים...
איתמר לוין
איסורי האכילה דומים למגבלות המוטלות על יחסי אישות: בשני המקרים התורה מציבה גבולות בפני פעולות בהן האדם דומה מאוד לבהמה. זהו חלק מתפיסתה הכוללת של היהדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il