X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זכריה פלווין ד"ר למוסיקה ופסנתרן, חוקר חברה ומחנך על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ההנהגה הליבראלית הישראלית צריכה להציג בפני הציבור המקומי לא את הדיאלוג הציני עם הפלשתינים, אלא את השיח המקיף - המערב את הכוחות שיסכימו לעזור להפסיק כאן את העימות המדמם
▪  ▪  ▪
לקחת ממנו דוגמה. אובמה [צילום: AP]

אני מתייחס בכובד ראש לסוגיית ה"אין-פרטנר", שהשתרשה בשיח הישראלי מאז קריסתה של וועידת קמפ-דייוויד השנייה (2000). אני נוטה לקבל את אבחנותיו של אהוד ברק מספטמבר 2000, שלהנהגה הפלשתינית אין כוח לממש את חלוקת ארץ-ישראל, ולשמור על יציבות ללא פגיעה נוספת בישראל. אלא שהבה נזכור - אבחנה זו של ברק פירקה למעשה את שורות מחנה השלום הישראלי, שנשען עד אז על כמחצית מאוכלוסיית המדינה.
פירוק מחנה השלום גרם להעצמת משקלם של המתנחלים ותומכיהם, ולהעצמת תמיכתו של הצבא בהם - לפני ואחרי ההינתקות מעזה בסתיו 2005. הנוכחות הדומיננטית של שיח המתנחלים בתקשורת הישראלית, בדגש הטרור הפלשתיני והצורך להמשיך להתנחל כדי לא להעניק לפלשתינים תקוות טרוריסטיות - השיח הזה משכיח את העובדה שסוגיית ה"אין-פרטנר" לא נדונה בכלים ליברליים, האמורים להבטיח את קיומה של ישראל עצמה. ומכאן אחת החולשות הקשות של שיח השמאל.
החברה הפלשתינית מסתנוורת משיח הזהות, ברמה העולה בהרבה על הקיים בחברה הישראלית (גם בתוכנו שיח-זהות מדכא שיח למען בני-אדם). ייתכן שבשל כך, האלימים והקיצונים בקרב הפלשתינים עלולים לא לאפשר למשטר הפרגמאטי שלהם לקיים יציבות מתוך ויתור (מוצהר או מוצנע) על חלום חיסולה של מדינת ישראל.
מה אז? הרי לא נוכל להמשיך להחזיק בשטחי הגדה המערבית עוד הרבה זמן; המערב יחנוק את מדינתנו באמצעות בידוד וסנקציות, הצבא יתחיל להתפרק למיליציות, בעלי דרכונים כפולים יברחו מפה, והלכודים ללא אשרות כניסה לארצות אחרות יישארו כאן כלבנים בזימבבווה, רק ללא אדמות. זאת מבינים רבים. אז מדוע הפסקת הכיבוש גם ב"אין פרטנר" לא נדונה באופן מעמיק?
זוהי בדיוק הטרגדיה של עידן ליקוי המאורות (אבל מצב התדרדרות האינטליגנציה של האומה הוא נושא שיש לדון בו באופן נפרד). נתנגד לזרם זה של הפניית עורף לתבונה, ונציג תמונה של פתרון "שתי מדינות", בהנחה שלפלשתינים אין כוח לקיים מתוך עצמם את השקט היציב מול מדינת ישראל.
מתבקשת נכונות של כוח בינלאומי. לא מדובר כאן בכוח שיטור או הפרדה בין הפלשתינים לבין ישראל. מדובר בכוח פלשתיני-מדיני, שיתבסס על יחידות המאוישות בחלקן הניכר באנשי ארצות המערב וירדן ומצרים, בנוסף לפלשתינים עצמם שקיבלו הדרכה מערבית (במתכונת הקיימת בזעיר אנפין כבר עתה). בניית הצבא הפלשתיני בעזרת משתתפים מארצות המערב, כמוהו כבניית מוסדות פלשתינים אזרחיים המתקיימת כבר בימים אלה בעזרתו המדינית של טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר.
מיד יאמר: הפלשתינים יידחו צבא זר למחצה שכזה. נכון, הפלשתינים במצבם הנוכחי ידחו זאת. אבל הם יתקשו לדחות זאת אם הדרישה - יחד עם הדרישה לוויתור על שיבה מאסיבית של צאצאי הפליטים לשטח מדינת ישראל - תבוא מגוש מאוחד של ארצות מערב, בתמיכת ארצות ערב המתונות.
ומתי זה יקרה? כאשר ישראל תתחיל להסיג את המתנחלים מהגדה המערבית (תוך מגע הדוק עם ארצות המערב).
ההנהגה הליבראלית הישראלית צריכה להציג בפני הציבור המקומי לא את הדיאלוג הציני עם הפלשתינים - שכולו מיועד לעודד את המתנחלים ואת תומכיהם, אלא את השיח המקיף - המערב את הכוחות שיסכימו לעזור להפסיק כאן את העימות המדמם. זהו שיח שאיננו נשען על כוחנות פשטנית של "או פלשתינים או אנחנו", אלא דיבור שיחזיר את השיח האינטליגנטי לחברה, וכך יחזיר לה את כוחה. במקרה של אובמה - הניסיון לשנות אווירה וכך לחזק אומה - הצליח. זה יכול לקרות גם אצלנו...

המאמר במקור
הכותב הינו ד"ר למוזיקה, חוקר, מחנך ופסנתרן
תאריך:  28/04/2009   |   עודכן:  28/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אין פרטנר" ו"שתי מדינות"
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
החמאס מתייק גם את המאמר הזה!
דודו אלהרר  |  28/04/09 13:00
2
אין פרטנר ואינטלגנציה
אלי דרומי  |  28/04/09 15:22
 
- מאפייני הפתרון העתידי,
אבנר צפוני  |  28/04/09 17:53
3
קורבנם של חללי צה"ל יהיה לשווא
קורן נאוה,טבריה  |  28/04/09 17:03
4
המחנה הנאור משחק שח עם עצמו
יהודי פשוט  |  28/04/09 18:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות    משפט זה מתאים ככפפה ליד לנשיא הכושל בוש הבן    הוא רצה להלחם בטרור האיסלאמי    הוא רק קידם את יכולתו להשיג ולהשתמש בנשק גרעיני
ד"ר יובל ברנדשטטר
במזרח התכון, כורח הפעולה הנדרשת מונע מהגיון של 'הפוך על הפוך'    אובמה רוצה לפרק את ישראל מנשק גרעיני במסגרת מסע ההתרפסות שלו לאייטולות? על כן, מוטב, אם לא הכרח עכשיו, מאשר לעולם לא
שמואל ירושלמי
דימטרי רייזמן
האם אחמדינאג'דים ודומיהם הם הסכנה המוחשית ביותר לקיומה של ישראל? לא בהכרח    דווקא שוחרי השלום, יפי הנפש, הקוסמופוליטים וההומניסטים אשר במתק שפתיים מערערים על ההצדקה לקיומנו פה, מסבים נזק רב יותר
מוטי פלד
"הצבענו על התעלמות הוועדה מהתנהלותן הבעייתית של ממשלות ישראל ומאופן טיפולם הכושל של משרד הביטחון ואגף השיקום בנכי צה"ל המשליכים על היקף התקציב הנדרש ועל המשאבים המבוזבזים על ידיהם, שלא לצורך..."
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il