חגית התגרשה לפני 10 שנים. היא הייתה בת 30, ילדיה רועי בן 5 ושירה בת 3.
"מבין חברותיי הייתי חלוצה בתחום והובלתי על-ידי הגרוש לגירושין וגם לתהליך.
"כדי לנהל את התהליך", אומרת חגית, "יכולנו לבחור בין שתי אופציות, עורך דין משותף או שני עורכי דין ומאבקים בבית המשפט על כל ההשלכות המשתמעות מכך. בסוף בחרנו לנהל את הפרידה על-ידי עורך דין משותף, וזו הייתה הבחירה הטובה ביותר שיכולנו לקחת באותו זמן. ניהלנו רק את המערך המשפטי וניתנו תשובות לסוגיות משפטיות בלבד. גם בבחירה זו ההסכם נתן מענה לנקודת הזמן בה התנהל התהליך, קרי גיל הילדים והמצב הכלכלי נכון ליום הפרידה. לא נלקחו בחשבון התהליך שהילדים צריכים לעבור, ההכנה לקראת החיים שאחרי הפרידה, גיל ההתבגרות של הילדים לרבות הוצאות כלכליות".
ביום בהיר אחד, לאחר הבר מצווה, דרש הילד לעבור לגור בביתו של אביו, בלי הכנה מוקדמת. התקשורת ביני לבין הגרוש שמהרגע הראשון לא התנהלה בשיתוף פעולה, לא יצרה קרקע לשיחה גם במקרה הזה. אינני רואה את הצעד של הבן כמשהו בלתי נמנע, אך אם הייתה תקשורת ביננו הצעד לא היה חד-צדדי.
צריך להיות גורם שיגשר בין הפערים גם בשלבים המאוחרים של הפרידה, לאחר כמה שנים.
חגית מדגישה את חשיבות האחידות בחינוך הילדים. "הצבת גבולות צריכה להיות אחידה, טובת הילד היא במרכז. לא מדובר במילה שלי מול המילה שלו אלא יצירת חזית אחידה מול הילדים גם כאשר אנחנו במשבר. לא לבסס מניפולציות של הילדים כלפי מי מההורים. הילדים זקוקים לגבולות בכל גיל ולהורים יש חובה ליצור דרך חינוך אחידה כלפיהם.
גם אם מדובר בוויתורים על "אגו" של מי מההורים, טובת הילדים היא העומדת במרכז החינוך.
אכן, בני זוג מתגרשים גם בשל בעיות תקשורת, אך יש חשיבות לתקשורת בעיקר כאשר ההורים גרושים.
גם כשאין תקשורת,ואין דרך משותפת, ואין רצון לחיות יחד ומגיעים להחלטה כי יש להיפרד, קיים הכרח למצוא גורם שלישי. "אם היה לי גורם שלישי היינו יכולים להגיע לתוצאות טובות יותר עבור הילדים".
היום, כל אחד מאיתנו עושה את הטוב ביותר עבור ילדיו, אך הדרכים שלנו שונות לגמרי האחת מהשניה. אין תקשורת, וזה מבחינתי המצב הכי לא בריא לילדים. הילדים עצמם נלחצים מהסיטואציה בה יש שתי דעות למצבים בחייהם. מאחר והם יודעים שאין דרך משותפת הם ידעו למי לפנות כדי לבקש כסף ותמיד יקבלו אותו, ולמי לפנות כאשר נכשלים בלימודים ומפחדים מתגובת ההורה האחר.
אפילו בר מצווה לא הצלחנו לארגן ביחד.איך הילד חווה את הסיטואציה הזו? בר מצווה נתפסת אצל ילדים כאירוע משמעותי ביותר בחייהם!!!
לא ניתן להתעלם מבן הזוג שהתגרשתי ממנו כי יש ילדים משותפים הזקוקים לחינוך משני ההורים.
כיצד ילד יבנה חיי זוגיות אם הוא חווה יחסים ללא תקשורת? החוויה מתעצמת כשיש גירושין. כיצד הוא יראה חיי זוגיות? איך הוא יצליח להקים משפחה? מהו המודל שמנחה אותו?
הגירושין קורים ומערכת היחסים עם הגרוש וההתמודדות עם המשבר הם שנבחנים.
הייתי עושה את זה אחרת לו רק ידעתי...
יעל טמיר, מגשרת ומאמנת אישית ממרכז "דף חדש" מאמינה שאפשר גם אחרת.
"אם הילדים רואים זוג מבוגרים שמתקשרים ביניהם כמו בני אדם, בכבוד ובצורה מנומסת, הם ינזקו פחות מילדים החווים את המאבק והשנאה בין ההורים. כבר בשלב הפרידה ועריכת הסכם הגירושים, יש להתנהל בתקשורת, שיתוף פעולה, הדברות ואחידות כשהילדים בראש סדר העדיפות".
עורכת הדין אלישיב דגנית ממרכז "דף חדש" מדגישה, כי יש לתת את הדעת גם לסוגיות עתידיות בחיי כל אחד מבני המשפחה ולבנות הסכם שיתן מענה לאורך זמן. "הסכם שנעשה תוך הדברות כוללת בין הצדדים יתן את הבסיס להתמודדות עם קונפליקטים עתידיים".
"בניית הסכם הגירושין הוא רק חוליה אחת בכל התהליך", אומרת יעל טמיר. "מה שחשוב הוא איך מתנהלים ומתמודדים ביום שאחרי".