X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דן בבלי לשעבר יו"ר המרכז היהודי-ערבי באוניברסיטת חיפה המרכז היהודי ערבי אוניברסיטת חיפה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הניסיון מורה כי מרבית הישראלים מקדישים רק מעט מחשבה לדרכי החשיבה של נציגי הציבור, ואינם מנסים לבחון באיזו מידה משתמשים הנבחרים במדינה בשיקול דעת
▪  ▪  ▪

לפני מספר ימים ישראל חוותה את יום העצמאות ה-61, והשלטים בחוצות הדגישו כי יחגגו "ללא מורא". האם יעלה על הדעת לאחל לאמריקנים ולצרפתים כי יחגגו את יום עצמאותם "ללא מורא"? חלק מההסבר: מסע ההפחדה שראשי המדינה מקיימים, מאז הקמתה, בהעדפה כי הציבור יחיה בחשש מתמיד משואה שניה.
ספק אם בחיי היום יום הציבור מוטרד מהלכי האימים האלה. הניסיון מורה כי מרבית הישראלים מקדישים רק מעט מחשבה לדרכי החשיבה של נציגי הציבור, ואינם מנסים לבחון באיזו מידה משתמשים הנבחרים במדינה בשיקול דעת.
כשבאים לבחון את דרכי העבודה וההישגים של מנהיגי ישראל בעשור האחרון, אין סימנים כי גילו סקרנות, או נקטו ביוזמות חדשניות. בנוסף, מעט תשומת לב ציבורית ניתנה להיעדרותם של עקרונות מוסריים וכבוד לאמת בקרב המנהיגות.
רמת האמינות, שיקול הדעת והסקרנות המגלים נבחרי העם כיום, מוגבלים עוד יותר, כך נראה, מאלה שהיו בשנותיה הראשונות של המדינה. השאלות הנלוות לתכונות אלה מתייחסות לדרך עבודתם של הנבחרים, החל מקביעת הקדימויות לחלוקת משאבי המדינה, לרבות לחינוך ולביטחון, וכלה בחיפוש דרך כנה להגיע לשלום אמיתי עם האוכלוסיה השכנה. לפעילויות אלה יש השפעה ישירה על דרך החיים של כלל הציבור.
המבחן העיקרי שנשאר ללא מענה הוא מה עשו - ומה ניתן לעשות - למען הסדר קבע שיביא שלום לאזור. דוד בן-גוריון סרב בעקיבות לדון בדרכי שלום (או לעשות למען קביעת גבולות מוסכמים למדינה). שאלה זו לא נידונה מעולם בישיבות ממשלות ישראל, פרט לחריג במענה לממשלת ארצות הברית, שביקשה לשמוע לאחר מלחמת ששת הימים מה הן כוונות ממשלת ישראל בקשר להסדר ולשלום. הבקשה הביאה לדיון בן ארבע ימים שהתקיים ב-16-19 ביוני 1967, ובו נידונו הוויתורים שתסכים ישראל לעשות להשגת יעד זה. באותה ישיבה סוכם כי בתנאים מסויימים ישראל תסכים לוותר על הסיני ועל הגולן. הממשלה לא עשתה לאחר מכן דבר ליישם החלטות אלה, ולמעשה עד לאוקטובר אותה שנה, גם החלטה זו התמסמסה (ועל כך גם דווח לוושינגטון).
לאחר הסכמי השלום עם מצרים וירדן, ותחילת העשייה שלא הושלמה סביב אוסלו, ממשלות ישראל לא חזרו לדון בדרכים ליזום הסדרים עם הפלשתינים, או עם שכני ישראל האחרים.
מן הראוי לבדוק עד כמה מסתמכת המערכת הפוליטית על המומחים הבכירים המכהנים ליד ראשי הממשלה, ובראשם ראשי קהיליית המודיעין, ועד כמה קשובים הם לרעיונות חדשים. ייתכן שהם מקובעים בדעות, ומשדרים ליועצים כי אינם שואפים לשמוע רעיונות חדשים.
יועצים אלה זוהו ברובם, לפחות עד תחילת שנות השמונים, כ"יונים". אין ספק כי ראשי הקהילייה הציגו לממשלה את האמת על-פי המידע שבידם, ולפי מיטב יכולתם ואמונתם. אך ברור, מתוך לימוד הנושא, שכולם נמנעו מלהשקיע אמצעים לבדוק מה הם הסיכויים לעשיית שלום. כשנתבקשו להסביר, הם ציינו כי הנושא לא עניין את ראשי הממשלה או את שרי הביטחון, שהיו רואים בהקצאת משאבים כזו - בזבוז. ניתן להניח כי מעט העצמאות המחשבתית שהייתה להם בעבר, קטנה בדור האחרון, וכי דיווחיהם היום מושפעים מהתיישרותם לציפיות השרים. השרים רגישים להסלמה למלחמות, למערכות אלימות ולאיומי טרור, אך אינם מתעניינים בסיכויי שלום. ניתן להבין כי בהיעדר איסוף מודיעין עצמאי, ובתנאים סימביוטיים אלה, ספק עד כמה מודעים מקבלי ההחלטות לעובדות אמיתיות.
כבעבר, גם כיום, אין כל סימן כי מנהיגי ישראל רואים תנאים שבהם הערבים שותפים שווים לחיים בשלום, ואינם מתעניינים בדרכי חשיבתם. פרט אולי ללוי אשכול בסוף ימיו, לא היה ראש ממשלה אחד שהתעניין בכנות בעם הפלשתיני ובמנהיגיו, וחשב מה ניתן לעשות בשיתוף יצירתי עימם. בהעדר מידע או סקרנות העדיפו ראשי המדינה את החלופה הכוחנית על הסיכויים הקשורים בהושטת יד.
הישראלים לא התייחסו לעובדה שהערבים רואים אותם כתחמנים, שאין לסמוך על מחוייבויותיהם. הדוגמאות המוחשיות שלהם: המשך מדיניות ההתנחלויות, במשך חמש-עשרה השנים מאז אוסלו, והדרך שבה נציגי הרשויות מתייחסים אל הערבים כאזרחים נחותים.
המדובר לעיל מתייחס לא רק לראשי הממשלה, אלא לרוב החברה הישראלית. העובדה כי הקברניטים מעולם לא חשבו על פיתרון של שלום, מתבטאת בדרך הפעילות של מערכות החינוך ובתוכניות הלימודים בבתי הספר. בכל אלה אין סימן להכשרת ילדי ישראל לאפשרות שיום אחד יחיו בשלום ובשיוויון עם שכניהם הערבים.
תוצאות הבחירות האחרונות מורות כי הישראלים השלימו עם המדיניות שמאפשרת לשרים לתפקד ביהירות ובדעתנות, שעל פיהם משתמע כי "מה שהיה, הוא שיהיה".
האמנם?

למאמר במקור - על צד שמאל
הכותב הוא יו"ר המרכז היהודי-ערבי באוניברסיטה בחיפה, תושב מצפה-חרשים שבגליל, בעבר רואה-חשבון.
תאריך:  07/05/2009   |   עודכן:  07/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התעלמות מחלופת השלום
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אגיב בלשון מנומסת וזה לא קל !
מיכאל ב  |  7/05/09 21:07
 
- עזוב אותך משמאלנים
שמוליק 22  |  8/05/09 08:16
2
איזה רעיון חדשני איך לא חשבנו
גדעון אמיר  |  7/05/09 23:29
3
אם נסוג עד הים יהיה שלום. בדוק
אבי געזונט  |  8/05/09 01:18
4
אתה לא באתר הנכון
חפ"ש  |  8/05/09 02:55
5
שקרן או טפש
ע.ג1  |  8/05/09 12:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנשה בן-מאיר
ברגעי אמת המסקנה היא שאף מלחמה שניהלה ישראל לא הייתה הכרח היסטורי, והיא באה לרוב ממקום של מחדל מדיני. אילו לא היינו חומדי כוח, כזה שהשתוקקנו לו כ"כ בעת צרה ושלא היה בידינו - קורבנות החינם והעקידות המרובות לא היו נדרשים
שאול דישי
סקירה ביקורתית לסרט "שתי אהבות" היוצא היום לבתי הקולנוע
ליאת נוקד-וינדר
ההבדלים בין דיקטטורה לדמוקרטיה אמורים להיות ברורים, שם רחוק זו דיקטטורה ואצלנו יש דמוקרטיה    אך כאשר מתברר שדמוקרטיה כרוכה בסחבת, צדקנות וביורוקרטיה, לא נותר לנו אלא לשאוף לקצת דיקטטורה
אבי זנו
כשהלקוח נפגע, מי שככל הנראה נפגע יותר הוא דווקא בונה האתר    מה אפשר לעשות כדי להפוך לקוח קיים ללקוח מרוצה שחוזר ומתעדכן ומבקש עוד?
עו"ד פנחס פישלר
המפכ"ל רנ"צ דודי כהן שבע-רצון ומביע "סיפוק" מדוח מבקר המדינה ה"חיובי" (בעיניו) החושף את מחדלי המשטרה וערוותה. לדודי כהן בעיות בהבנת הנקרא. עולה כיתה אך לא בבית ספרנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il