X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל המלחמות באו לעולם בגלל מאבקים על זכויות אם כל אחד מאיתנו היה מתחנך לקיים ולמלא את חובותיו – לא היינו צריכים להילחם על זכויות כי החובות שלנו הן הזכויות של הזולת, והחובה הגדולה ביותר היא ואהבת לרעך כמוך הערות מופרכות על המצב
▪  ▪  ▪
לא מבין את התלמוד. מנחם בן [צילום: רונן אקרמן, עכבר העיר]

מנחם בן עדיין במסע אל.אס.די שערך עם אבידן לפני שנים. אז, לדבריו, נולד מחדש, כבר לא אובדני. המסע נמשך. יש עליות ויש כמה "ירידות" שבן לא ממליץ עליהן. לפני כשבוע הוסיף והכריז שהוא מאמין באלוהים אבל שונא את הרבנות. מצווה גדולה, לדבריו, לשנוא את הרבנות, כי יש לכך סימוכין במשנה, בפרקי אבות. זה בתלמוד, שהוא כמו כתבי הקודש של היהודים.
בן מתכוון לרבנים ולכל מה שהם מאפיינים בציבור החילוני. הרי גם הם מותג במציאות המורכבת שלנו. הוא אוהב את אלוהים, לא את כלי הקודש שלו. הוא נעשה פרשן תלמודי.
אבל האמת רחוקה מרחק עצום מדבריו. היא הפוכה. הציטוט מפרקי אבות הוא עצה אישית לכל אחד מאיתנו. עליך לשנוא את השררה, את הנשיאות. אל לך לשאוף לשררה, לכבוד שיש במשרה. אם אתה לומד תורה – למד לשמה.
המנהיגים היהודים המובהקים שלנו לא רדפו אחרי הכבוד והשררה. לא אברהם אבינו (ואני עפר ואפר), לא משה רבנו (שלח נא ביד תשלח), לא שאול המלך (הנחבא אל הכלים) ולא כל נביאי ישראל. הם ברחו מפני הכבוד והכבוד רדף אחריהם. אבל מנחם בן לא מבחין בדברים האלה. במציאות של ימינו יש טלוויזיה, והמנהיגים עומדים בכל כיכר עיר וטופחים על חזיהם מולה, אני, אני, אני ואפסי עוד.
זכות או חובה?
שוב, בכל מקום, מדברים על זכויות. ראיתם או שמעתם מישהו מדבר על חובות? התורה מדברת על חובות, התלמוד מדבר על חובות, המסורת היהודית מדברת על חובות. החינוך היהודי כולו חובות. חובות שבין האדם לבוראו וחובות שבין האדם לחברו. אבל היהודים, כמו כל אזרחי העולם, מדברים רק על הזכויות שלהם. הם מוכנים לצאת למלחמה על הזכויות שלהם.
כל המלחמות באו לעולם בגלל מאבקים על זכויות. לא שמעתי שפרצה מלחמה בגלל שמישהו רצה לקבל עליו חובות. אם כל אחד מאיתנו היה מתחנך לקיים ולמלא את חובותיו – לא היינו צריכים להילחם על זכויות. כי החובות שלנו הן הזכויות של הזולת. והחובה הגדולה ביותר היא, ואהבת לרעך כמוך. חלום בהקיץ. רבים חושבים שזה ממש סיוט.
מתנחבל בפתח-תקווה
כבר שנים אני מנהל ויכוח מר עם "שלום-עכשיוניק", שמאלני צרוף. נאור. הויכוח מתנהל באחד הפורומים הציבוריים שכל אחד יכול להיכנס לתוכו. הוא אומר לי, אתה רוצח חפים מפשע בעזה ולפני כן רצחת אותם בלבנון. הפלשתינים נלחמים על אדמתם שנגזלה. אתם כולכם מתנחבלים, גנבים, שודדים. רוצחים חפים מפשע בשביל נדל"ן. גזלנים. אתה לא מוסרי, מטיף לטרנספר. יש עם פלשתיני ואתה מנסה לאייד אותו. אתה גזעני ארור.
הוא מרבה לצטט את הנביאים שבתנ"ך, את המוסר היהודי שבתוכו. אבל התנ"ך עצמו הוא קישקוש מגוחך אם רוצים להסתמך עליו בויכוח למי שייכת ארץ ישראל. זה לא קושאן, לדבריו. מכירים את זה?
מפעם לפעם אני דוחף כמה משפטים מרגיזים לויכוח שבינינו. אני אומר לו, תשמע, אתה גר בפתח-תקווה. הערבים לא מוותרים עליה. הם רוצים להחזיר את הפליטים שלהם לשם. אז איך אתה יכול להטיף לי מוסר? אני מתנחבל – ומה אתה? ומה כל חבריך שגרים ביפו, בחיפה ובנהלל?
הוא לא עונה. הוא לא מתייחס לשאלה הזאת. זה הרבה מתחת לכבודו, כבר כמעט שנתיים. השבוע התחלפה רוחו והוא ענה לי. הנה תמצית תשובתו המלומדת.
"הקטע שלך עם פתח-תקווה לא ממש עובד כי בכל ההסכמים שהיו עד היום עם הפלשתינים (אתה מוזמן לבדוק בעצמך במקום לחזור עם גידופים) הייתה הכרה מלאה מהצד הפלשתיני בגבולות 67 (הקו הירוק)... אם ברצונך שיענו לך בתבונה, חפש לך קו טיעון יותר אינטליגנטי..."
התרגשתי. כי הוא מתייחס לפתח-תקווה אחרי כמעט שנתיים.
עניתי לו כדלקמן: עכשיו תראה כמה לא מוסרית העמדה הלא-מוסרית שאתה נוקט בה באופן הכי מוסרי, צדקני ומוסרני. כל קיומנו בארץ ישראל – לתפיסתך העקרונית – הוא פועל יוצא מהסכמה ערבית. זה מה שזה. אם הם מסכימים שנאחז בפתח-תקווה (כי יש הסכמים, אתה אומר) אז אנחנו בסדר גמור מהבחינה המוסרית שלך. כלומר, אנחנו עדיין בחזקת כובשים ומתנחבלים גם בפתח-תקווה, יפו וחיפה, אבל לזה הערבים שלך כבר מסכימים שנהיה כאלה ונשאר שם.
כיוון שאתה תושב פתח-תקווה, אז קבלת על עצמך את המוסר המעוות הזה בעזות מצח נחושה ולא עופרת יצוקה. מתנחבל – אבל ברשות הפלשתינים. זה אחלה מ ו ס ר י.
אם הערבים לא מסכימים שנשב איפשהו, אז מצב היהודים הוא בכלל לא מוסרי ואתה יוצא נגדם כמו במערת המכפלה, בחברון ובבית-לחם. נו, נביא אתה רוצה להיות?

המחבר גם יודע לחסר
תאריך:  07/05/2009   |   עודכן:  08/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
"הישראלים" השכילו ומשכילים להילחם ב"יהודים" באמצעות גיוס דעת הקהל בתקשורת המקומית והעולמית, באמצעות בתי המשפט ובהסתה של הערבים ושיסוים ב"יהודים". תמיד טענו, טוענים ויוכלו לטעון שידם לא שפכה את הדם הזה. והדם נשפך ונשפך ונשפך
עו"ד אלי סבן
המשך הגזירות נגד אנשים שמסרו את גופם למען המדינה עלול לעודד המשך ההשתמטות מצה"ל, ובסופו של דבר להפוך את צה"ל לצבא של שכירים כפי שקורה במדינות אחרות בעולם
דן בבלי
הניסיון מורה כי מרבית הישראלים מקדישים רק מעט מחשבה לדרכי החשיבה של נציגי הציבור, ואינם מנסים לבחון באיזו מידה משתמשים הנבחרים במדינה בשיקול דעת
מנשה בן-מאיר
ברגעי אמת המסקנה היא שאף מלחמה שניהלה ישראל לא הייתה הכרח היסטורי, והיא באה לרוב ממקום של מחדל מדיני. אילו לא היינו חומדי כוח, כזה שהשתוקקנו לו כ"כ בעת צרה ושלא היה בידינו - קורבנות החינם והעקידות המרובות לא היו נדרשים
שאול דישי
סקירה ביקורתית לסרט "שתי אהבות" היוצא היום לבתי הקולנוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il