X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכנסייה הקתולית צריכה לדעת ואכן יודעת כי לכל אחד ואחד ולכל אחת ואחת מחברי קהיליית העם היהודי, יש עמה חשבון ובחשבון הזה אין ולא יכול להיות להם לא נציג ולא ממלא-מקום
▪  ▪  ▪
חשבונות עם האפיפיור והנצרות [צילום: AP]

בנדיקטוס ה-16 מבקר בישראל כראש הכנסייה הקתולית וכראש מדינת הוותיקן. כראש מדינה יש לו בישראל מקבילים. כראש הכנסייה אין לו. היהדות אינה כנסייה. אין בה מבנה היררכי הדומה במשהו למבנה המאפיין את הנצרות הקתולית. איש לא הוסמך לעמוד בראש היהדות, לדבר בשמה, להיות התגלמות ממלא מקומו של בורא עולם עלי אדמות. אפילו תורה שניתנה מסיני לא בשמים היא. גלריה גדולה של נביאים וחכמים, המתאחדים סביב לעיקריה ויסודותיה ומקבלים על עצמם בכל דור ודור תמיד לא להוסיף לה תג ולא להחסיר ממנה תו מפרשים אותה הלכה למעשה על-פי חוקי הרוב הארצי וכל דור ודור מקיים מה שאמרה התורה עצמה בספר דברים פרק יז' פסוק ט: וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט. כך בעולמה של ההלכה הפסוקה ואחת כמה וכמה כן בעולמה של ההגות. חירות המחשבה וחופש היצירתיות בחתירה אחר אמיתות המסתתרות בערכים המנסים להגדיר את מקומו של האדם מול קונו, של אדון כל מול הבריאה, מושלת בעם עד שאין סיכוי לשום דוקטרינה להתקבע בו התקבעות מובילה. היהדות היא כנסת ישראל לא במובן המוסדי אלא במובן המהותי.
לא כן הנצרות הקתולית. כבר לפני קרוב לאלפיים שנה כשהחלה צעדיה ככת העתידה להיפרד פרידה מלאה מהיהדות, חידשה את החידוש כי פטרוס הוא הנבחר בשליחים ולו בלבד הועיד האל כביכול את התפקיד הנעלה להיות בא-כוחו בעולם. כבר במאה השלישית קובעת הכנסייה כי הבישוף של רומא, הוא האפיפיור, הוא יורשו של פטרוס, ממלא מקומו וממלא-מקום שולחו. אף על-פי שהאפיפיור כאדם דומה לכל אדם והוא כמוהו אינו נקי מלכתחילה מעוון אשר עווה ומחטא אשר חטא, הוא הופך לסמכות כנסייתית שאינה יכולה לטעות בענייני הדוגמה של הכנסייה. אסיפת הוותיקן הראשונה ב-1870 מעניקה לו סופית את המעמד של "בלתי הטועה עולמית" בענייני הלכה ואמונה הקובעים את משמעותה התיאולוגית של הנצרות הקתולית. זה קרה בינתיים רק פעם אחת ב-1950 כשפיוס ה-12 הכריז אקס קתדרה כי העלייה לשמים של מריה היא עיקר באמונה הנוצרית, אולם לענייננו ככלל הסמכות הזאת המעניקה לאפיפיור מעמד דל בלתי טועה בענייני הלכות ואמונה היא ביטוי עליון למהות מעמדו של הכס הקדוש בקרב מאמיניו. אין למהות הזאת לא אח ולא אחות, לא רע ולא קרוב בישראל העם ובישראל המדינה.
אין ספק כלל כי ככל שהדברים נוגעים לאפיפיור, ביקורו כאן הוא ביקור של ראש כנסייה וראש הוותיקן. כל ההכנות לקראת הביקור, ההתבטאויות הפומביות, המסרים בעל-פה ובכתב מעידים עדות שאינה יכולה להיסתר כי בנדיקטוס רואה בביקור ביקור מדיני וביקור דתי, ביקור של ראש הוותיקן וביקור של ראש הכנסייה. יחסי הוותיקן עם המדינה מורכבים ומסועפים ויחסי האפיפיור עם העם היהודי מורכבים ומסועפים עוד יותר. הוא בא לכאן לעסוק בשניהם.
אבל, ככל שהדברים נוגעים לנו, אי-אפשר לנו לקבלו רשמית אלא כראש מדינה. אין לנו לא איש ולא מוסד, לא רב ולא כוהן היכול והרשאי להידבר עמו בשם העם היהודי, לא בעבר ולא בהווה. כל אדם בישראל רשאי לבטא את עמדתו כיהודי ליחסה של הכנסייה לדורותיה לאומה היהודית לדורותיה, לדרוש חשבון, לקבל התנצלויות, לדחות אותן, לברך על שינויים, לקבוע שאין בהם די, וכל כיוצא באלה. ההידברות הממוסדת עמו אינה יכולה להיות רלוונטית אלא במישור של יחסי מדינה עם מדינה.
לא שהתשתית ההיסטורית המעובה יותר משאנו מסוגלים לחוש אותה של יחסי ישראל העם עם הקתוליות ככנסייה אינם משפיעים השפעה עמוקה עד למאוד על התשתית המדינית, אלא שהשפעה זאת אסור לה להיתעל לצינורות דיפלומטיים בהם יש מקום לדון בענייני מדיניות, מעמד, רכוש, חופש הפולחן, וכהנה עניינים חשובים הנדונים בין מדינות. לכך יש משרד החוץ ומשרד המשפטים וכמובן משרד ראש הממשלה. בעניינים של תיאולוגיה אין מלכות צריכה לגעת בחברתה אפילו כנימה דקה שבדקה. לא רק שהיהדות אינה תיאולוגיה, ואינה דוקטרינה וכבר אמרנו, אינה כנסייה ועל כן אין למעמד כוהניה ורבניה כלים של התדיינות עם דת שהיא תיאולוגיה ודוקטרינה וכנסייה, אלא שספק גדול הוא שאם היו כלים כאלה ראוי היה להזדקק להם. הכנסייה הקתולית, כולל זו שבראשה עומד אורחינו הנכבד, צריכה לדעת ואכן יודעת גם יודעת כי לכל אחד ואחד ולכל אחת ואחת מחברי קהיליית העם היהודי, איש ואישה על-פי הכרתם את ההיסטוריה ואת מי שכתב אותה בדברי הימים, יש עמה חשבון ובחשבון הזה אין ולא יכול להיות להם לא נציג ולא ממלא-מקום.

תאריך:  11/05/2009   |   עודכן:  11/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
לחולי הפירומניה ל"ג בעומר הוא סתם עוד יום של "חג", שבו לפחות ניתן להבעיר מדורה ללא מורא
ד"ר יובל ברנדשטטר
צלצולי פעמוני אזהרה חזקים במיוחד נשמעים בנגב בעקבות המהומות שפרצו ברהט בסוף השבוע, כאשר נעשה בהן שימוש באמל"ח רבים - חלקם ללא רישיון, וגם אם כן - עצם הימצאותם בכפרי הנגב מסכנת ומסוכנת
איתן גנור
הכתבים הכלכליים אשמים בהטעיית הציבור ובהטיית השיח הציבורי    המלחמה הפופוליסטית נגד פקידי האוצר רק מחמירה את הבעיה ונותנת פתח התחמקות לאחראים האמיתיים. לכל הנעשה באוצר אחראי שר האוצר, הוא ולא פקידים    לחקיקת חוק ההסדרים אחראים חברי הכנסת, הם ורק הם
יחיאל (חיליק) רוזמן
קשה לשנות את סדרי העדיפויות של המשק האירני הממקד את כוחו ביצירת "כח גרעיני" למרות הבידוד והסנקציות הבינלאומיות, משום שהאופוזיציה כולה לא מעזה להתנגד וכך משכפלת החברה האירנית את עצמה ואת צרותיה: אחוזי אבטלה גבוהים ופערים בלתי נתפשים בין עניים לעשירים
קובי לירז
הכחשת השואה, שהאפיפיור הזוכה בימים אלה להתקבל בארצנו התייחס אליה בקלות דעת, אינה מקרה בודד בתרבות הנוצרית והאנטישמית בכלל. האם אין כאן דפוס הכחשות קבוע?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il