X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע הרצף בין שני חלקיה של עיר הבירה נקטע באופן מלאכותי במו ידיהן של רשויות התכנון? מדוע הנציחו הרשויות את הגבול שכל כך רצינו למחוק? מדוע גורמים פה דווקא להעמקת הצלקת?
▪  ▪  ▪
מבנים היסטוריים נהרסו [צילום: AP]
במקום לאפשר לשכונת ממילא להשתקם באופן אורגני, על-ידי יזמים פרטיים רבים ובשיתוף עם דיירי השכונה, הוחלט על פינוי בכפייה של התושבים, הריסת מרבית המבנים, בכללם מבנים היסטוריים, ובניית שכונה חדשה לחלוטין

שער יפו הוא השער שדרכו יצאו בימי קדם מירושלים העתיקה לכיוון העיר יפו. כאן מתחיל הציר הנקרא רחוב יפו, הנמתח עד פאתי העיר החדשה. משם ואילך הוא קרוי כביש מספר 1 - ציר תנועה היסטורי שהוא גם ציר התנועה החשוב ביותר בישראל, המחבר את שני המטרופולינים הגדולים. בסמוך לשער יפו ולאורך דרך יפו התפתחו בשלהי המאה ה- 19 מסחר, מלונאות ומגורים. בהמשכה הוקמו השוק, אזור התעשיה של אז, ובתי חולים.
במקביל לרחוב יפו הלך והתפתח רחוב הנביאים, הנמתח משער שכם, עד למפגשו עם רחוב יפו, בצומת הקרויה כיום "כיכר הדוידקה". קרבתו של רחוב הנביאים לציר הראשי יפו, וכן היותו רחוב שקט.
הפכו אותו לרחוב מלכותי, שלא מעט משכיות החמדה של ירושלים רוכזו לאורכו: כנסיות, קונסוליות, בתי חולים ווילות הדורות.
מלחמת העצמאות, כידוע, יצרה מציאות שהפרה את הרצף בין שני חלקי העיר. קו הפסקת האש ושטח ההפקר החדש קטעו את שני הרחובות - יפו והנביאים - ודרדרו את שכונת ממילא, המשתרעת מסמוך לשער יפו ולאורך רחוב יפו ואת שכונת מוסררה הסמוכה לשער שכם.
לאחר שסולקו במלחמת ששת הימים גדרות תיל, שדות מוקשים וחיילים ירדנים בלתי צפויים, שאיישו עמדות על חומת העיר הקדושה, ננקטו במודע או שלא במודע כמעט כל הפעולות האפשריות להנצחת הקטיעה של הרחובות ההיסטוריים הנזכרים, ויחד איתם קטיעת הרצף שבין העיר העתיקה לבין העיר החדשה. השלכה נוספת של אלו הייתה החנקת המרכז הייחודי של ירושלים. די אם נביט במפה המצורפת כדי להבין את גודל האיוולת.

רמיסת מתחם היסטורי שלם

ביציאה משער יפו יש כיכר, שאינה אלא גשר מעל כביש ראשי. הכיכר מנסה ובדרך כלל מצליחה לקרוץ לעוברי האורח לבקר במרכז המסחרי החדש של ממילא. אם בכל זאת הם עומדים בפיתוי ובוחרים ללכת על ציר יפו ההיסטורי, עליהם לצעוד רגלית לאורך מעבר להולכי רגל, כשמשמאלם כביש ראשי ומימינם חומת העיר העתיקה, חוויה המקנה תחושה של צעידה בתלם, בלי אפשרות לסטות ימינה או שמאלה. בשלב מסוים מתעקל המעבר ומסתיים ברמזור של צומת סואן.
כדי להמשיך לרחוב יפו עליהם להמתין בסבלנות עד שהאור ייתחלף – המתנה האורכת זמן רב, והמלווה לעתים קרובות במארבי משטרה בעברו השני של הכביש למי שאיבדו את סבלנותם. לאחר מכן יש לפנות שמאלה ולחצות כביש נוסף. אז מגיעים לחלק של רחוב יפו שעדיין קיים. מסכת ההתעללות שחוֹוֶה רחוב יפו שעדיין לא נהרס – לא תיסקר במאמר זה.
גם את רחוב הנביאים, כמו את רחוב יפו, קטע בעבר הגבול, וממש כמוהו עובר בו תוואי הכביש הראשי החדש במקום שבו עבר הגבול, ומנציח את הקיטוע. קטע רחוב הנביאים בצידו המערבי של הכביש עובר בשכונת מוסררה היהודית, ואילו הקטע שבצידו המזרחי – עובר בשכונה ערבית. כל צידו הדרומי של קטע זה נהרס, בימים שבו שימש שטח הפקר. הרחוב נשאר למעשה מחושף בצידו הדרומי עד עצם היום הזה. גם כאן ייחסך מן הקוראים סיפור ההתעללות הממושכת של הרשויות בחלקו המערבי של רחוב הנביאים.
הכביש הראשי, העובר בתוואי הגבול הישן, ולמעשה מנציח את קטיעת שני הרחובות הנזכרים, הוא לא אחר מאשר הכביש המחבר את חברון עם רמאללה. דבר זה נעשה בו בזמן תוך כדי הסטת תוואי הרכבת המחברת בין ירושלים לתל אביב מדרכו הטבעית – דרך מעלה בית חורון, כדי שלא יחצה "אדמה פלשתינית". והנה הרשויות שלנו דאגו במו ידיהן להעביר את תוואי הכביש הראשי, אשר מחבר את שתי הערים הפלשתיניות הגדולות, דרך הנקודה הרגישה ביותר שאפשר להעלות על הדעת.
במפה ניתן לזהות את הנקודות הבאות: 1. קטיעת רחוב יפו נקטע על-ידי כביש ראשי; 2. דרך להולכי רגל היוצאת משער יפו, מתעקלת ומסתיימת באופן סתמי. 3. קטיעת רחוב הנביאים. 4. מנהרה בכביש חברון-רמאללה; 5. מדרחוב ממילא.
הסיבות האנתרופולוגיות לכך שירושלים מחולקת גם היום, 42 שנים אחרי, הן רבות, אך מדוע הרצף בין שני חלקי העיר נקטע באופן מלאכותי במו ידיהן של רשויות התכנון ובאמצעים פשוטים למדי? מדוע הנציחו הרשויות בישראל את הגבול שכל כך רצינו למחוק? כיצד הגענו לכך שמעבר לסיבות האנתרופולוגיות לחלוקת העיר, הביאו רשויות התכנון, שמטרתן המוצהרת היא סיפוח ואיחוד באמצעים טכניים פשוטים, דווקא להעמקת הצלקת?
לכאורה, יש סיבה טכנית פשוטה לאופי התוואי של הכבישים שנסללו: תוואי הגבול הישן ושטחי ההפקר יצרו שטח מחושף, והיה קל יחסית לסלול כבישים בתוואי הגבול לשעבר מבלי להתמודד עם מבנים קיימים. אולם ליצירת הקיטוע סיבות נוספות.
שכונת ממילא, אשר שכנה לאורך החומה החל משער יפו, זכתה לאחר שחרור ירושלים לטיפול מיוחד. הוקמה חברה ממשלתית לצורך שיקום השכונה, ולשם כך נבחר למתחם אדריכל בעל שם. במילים אחרות, במקום לאפשר לשכונה להשתקם באופן אורגני, על-ידי יזמים פרטיים רבים ובשיתוף עם דיירי השכונה, הוחלט על פינוי בכפייה של התושבים, הריסת מרבית המבנים, בכללם מבנים היסטוריים, ובניית שכונה חדשה לחלוטין. אותן רשויות הדורשות מיזמים להקפיד על קוצו של יו"ד בשימור מבנים, מילאו את תפקיד הבולדוזר ורמסו ברגל גסה ובלי למצמץ מתחם היסטורי שלם.
האם ניתן לזהות כאן תפיסה של העיר העתיקה כמונומנט השייך לעבר – מעין תפאורת רקע לזירת ההתרחשות העכשוית? האם נדמה כאילו היא נמצאת שם כדי "לראותה בלבד". נראה שכן, יש נטייה להרחיק את הבנייה מסביבות העיר העתיקה או לאפשר בנייה באופן שישאיר זויות ראייה – כאילו המקום אינו אמור להיות מקום חי ונושם אלא מצֵבה קפואה.
כל אלה יוצרים את אופיה של ירושלים כעיר עם הפסקה, או יותר נכון הפסקות. הדבר נכון גם במימד הזמן וגם במימדי המקום. אילו ניתן היה לחבר אותה יחדיו, אולי היינו מקבלים עיר שנעים יותר לחיות בה ולחוות אותה.

אסף בן דור עוסק באדריכלות ופובליציסט באתר "הקפיטליסט היומי".
תאריך:  16/05/2009   |   עודכן:  16/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גד גזית
התמימות, רק היא תביא לשינויים ואולי לשיפור, אם קונים אדמות על הירח, למה שלא יקנו את זה?
עמיעד (עדי) ניב
אין ספק כי אחת ולתמיד יש לפתור את בעיית התיישבות הבדואים בנגב ולהביא את הבדואים, הנאמנים כל כך למדינה, "לשביעות רצון קרקעית" בכל הקשור לבתי מגוריהם, אבל הכל חייב להיעשות בכפוף לאכיפה מלאה של חוקי ישראל ובשוויון לגבי כל אזרחי המדינה
ארנון סופר
הנגב על מתקניו האסטרטגיים יהפוך לאזור מופקר וישראל תתכנס ל"מדינת תל אביב"
אהרון רול
בעוד מספר ימים עומד ראש ממשלתנו מר בנימין נתניהו לצאת למפגש תיאום מדיני עם נשיא ארצות הברית אובמה    מפגש זה אפשר ויקבע את אופי היחסים למשך השנים הקרובות בין ישראל לארצות הברית ומכאן חשיבותו
שאול חנוכה
כל עוד קיים גיוס חובה, המוטיבציה של המשרתים בצה"ל נובעת מזיקתם של חיילי הסדיר והמילואים למדינה ולא מזיקתם של אנשי הקבע לפנסיה, לרכב ולאופק הרחוק    האם למוטיבציה זו אין משקל בביטחון מדינת ישראל?
רשימות נוספות
מרד העבדים  /  ד"ר מרדכי קידר
זה לא בושה להצליח במלחמה נגד הטרור  /  דני בן-ישי
דברים שצריך להגיד לאובמה  /  ד"ר מרטין שרמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il