X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוח המבקר ל-2008 מותח ביקורת חריפה על הפערים החמורים בעלויות ובלוחות הזמנים של מיזם הרכבת "המהירה" לירושלים. במקום להעמיק אל בטן האדמה כדי להתחמק מן הפתרון המצוי בהישג יד, ראוי שהממשלה תנטוש את התכנון שנעשה משיקולים שאינם תחבורתיים-ענייניים ותפנה אל הפתרון הזול והבטיחותי
▪  ▪  ▪
חריגות של מיליונים - גשר המיתרים [צילום: אתר עיריית ירושלים]
קילומטרים בודדים צפונה משם משתרע מעלה בית חורון, המעלה הטבעי, הבטוח והנוח מן השפלה לירושלים... מדובר בתוואי כביש 443, שללא המגבלות הפוליטיות שישראל כובלת את עצמה בהן היה הופך מזמן לדרך המלך המהירה והבטיחותית לירושלים, ומותיר את כביש 1 כחלופה נופית

   עידן יוסף
קו הרכבת לירושלים - לקח לפרויקטים אחרים

דוח מבקר המדינה לשנת 2008 מותח ביקורת חריפה על הפערים החמורים בעלויות ובלוחות הזמנים של מיזם הרכבת "המהירה" לירושלים, בין התכנון לבין המציאות שאינה צריכה להפתיע איש. כבר היום מדובר בפיגור של 8 שנים לעומת התכנון, ובהוצאות גדולות בהרבה בהשוואה לתקציב המקורי. ספק אם הביצוע יושלם אי-פעם.
בשלהי כהונתם של אהוד ברק כראש ממשלה ושלמה בן-עמי כשר החוץ, המציאו השניים חלוקה הזויה של ירושלים, חלוקה אנכית, לפיה מה שמעל פני הקרקע יהיה למוסלמים, ומה שמתחת לפני הקרקע - במעבה האדמה בלשונם - יהיה ליהודים. במילים אחרות, זה המקום היאה ליהודים.
הרכבת "המהירה" לירושלים היא היבט אחר של הסתכלות היהודים על מקומם. תוואים אחדים נבחנו למסילה לירושלים, ובלבד שזו לא תחרוג מן "הקו הירוק" הזכור לרע. בסופו של דבר נבחרה החלופה הכוללת קילומטרים תת-קרקעיים רבים מאוד בין מודיעין לירושלים והמסתיימת אי-שם במעבה האדמה, עשרות מטרים מתחת לאזור בנייני האומה, שמשום מה איבדו את שמם לטובת הצירוף הלועזי ICC, (International Conventions Center). אין בעולם בירה שמגיעים אליה מן המעמקים, בבחינת "ממעמקים קראתיך יה" (תהלים ק"ל). מדובר בתוואי עתיר מנהרות וגשרים, יקר לאין שיעור, שהבסיס היחיד לבחירתו הוא הנצחת מיטת סדום של פרוזדור ירושלים.
חשיבה ירוקה-כתומה
קילומטרים בודדים צפונה משם משתרע מעלה בית חורון, המעלה הטבעי, הבטוח והנוח מן השפלה לירושלים, שבו נעו יהושע בן-נון, המכבים ועוד לא מעט יהודים ולא יהודים שהגיעו ופעלו בארץ ישראל, שבחרו בנתיב הטבעי לעלות אל הבירה. מדובר בתוואי עם שיפועים מתונים ונוחים המוזילים את הנחת המסילה ומגבירים את בטיחותה. מדובר בתוואי כביש 443, שללא המגבלות הפוליטיות שישראל כובלת את עצמה בהן היה הופך מזמן לדרך המלך המהירה והבטיחותית לירושלים, ומותיר את כביש 1 כחלופה נופית. כבר היום, מי שרוצה להגיע לעיר הבירה ללא פקקים וללא פיתולים מסוכנים, בוחר בכביש 443. הגברת השימוש בו תמנע גם את הצורך להרחיב את כביש 1 ולפגוע בנוף המרהיב שבו הוא עובר.
למרבה הצער, הארגונים הירוקים למיניהם עוצרים ב"קו הירוק". הם מוחים נגד כל פגיעה נופית בתוך קו זה, ומוכנים לגרור את המדינה להשקעות עתק רק כדי לא לחרוג ממנו, אבל מתעלמים מפתרונות שהם ירוקים באופיים, רק בגלל שהם חורגים במעט מן "הקו הירוק". יש מקום לחשיבה ירוקה-כתומה במקום ירוקה-צרה.
במקום להעמיק אל בטן האדמה כדי להתחמק מן הפתרון המצוי בהישג יד, ראוי שהממשלה החדשה תנטוש את התכנון שנעשה משיקולים שאינם תחבורתיים-ענייניים ותפנה אל הפתרון הזול והבטיחותי, וגם המהיר יותר. הגיעה העת ששתי עריה המרכזיות של ישראל תהיינה מקושרות ביניהן באמצעות רכבת מהירה, וראוי גם שהנוסעים יוכלו להתרשם מן הנוף במהלך הנסיעה. גם זה שיקול ירוק.

הכותב הוא יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי בשנים 2001-2005.
תאריך:  21/05/2009   |   עודכן:  21/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אקספרס למעבה האדמה
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
הירוקים זרוע של הקרן החדשה
גלילית  |  21/05/09 11:23
 
- תודה לגלילית
ד"ר רון בריימן  |  21/05/09 23:08
 
- יהודים גלותיים
מוטי צביאלי  |  22/05/09 05:31
 
- על ציונות התישבות ורכבת
גלילית  |  23/05/09 07:38
 
- הפירוש שלך לעברית כל כך נכון.
נה  |  28/05/09 21:12
2
לא כל ירוק הוא שמאלני
צבי גלברד  |  21/05/09 19:17
 
- הוא ענה לך היטב; 443.
ירון זכאי  |  21/05/09 21:18
 
- תשובה לצבי גלברד
ד"ר רון בריימן  |  22/05/09 00:08
3
נכון והגיוני, מכל בחינה!!! ל"ת
הניה  |  21/05/09 21:14
4
הנתיב הנוכחי הוא מעבר לקוו
משה לבל  |  21/05/09 23:24
5
אפשר גם דרך שכם, לא ?
ימין מוטרף והזוי  |  22/05/09 07:08
 
- השמאל המטורף הביא עלינו מלחמות
בתיה  |  22/05/09 19:41
6
הקו "ירוק"- כי עלה בו העובש... ל"ת
ד"ר שלום פליסר  |  23/05/09 21:06
7
ללא ספק אין צורך לקדוח במעבה
אברהם זנגביל  |  24/05/09 20:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
יציאת מצרים בדרך הארוכה והמפותלת - במצב בו יכל ה' לעשות נס ולהביאם לארץ המובטחת לאלתר - מוסברת כהימנעות מכוונת מנסים, הן בטבע העולם והן במזג האדם
ראובן לייב
במשך 30 שנה, משלהי שנות החמישים ועד שלהי שנות השמונים של המאה החולפת, נודעה עיר הבירה בשיא-תפארתה    נקרולוג לכרך שירד מגדולתו
עו"ד יאיר שלה
האם אנשי הפרקליטות לעולם אינם טועים? או שמא בתי המשפט אינם מהווים מסננת מפני הרשעה    ברוכים הבאים לרוסיה הסובייטית
ירון זכאי
האם ארה"ב הצילה את ישראל ב"רכבת אווירית" בעיצומה של מלחמת יום כיפור? למעשה ישראל השיגה הישגים מרשימים במלחמה זו, וארצות הברית תמכה בישראל מאינטרסים שלה    חיבוק הדוב של ארצות הברית לישראל    המיתוס ושברו
בנצי שי
אריק - תחמן, מניפולטור; יואב - שונא סיכון, שנכונותו לוויתורים גוררת אי-מימוש הפוטנציאל; נטע-לי - סוליסטית, שמקדמת את האינטרסים שלה בלי לחפש אהדה; מירית - שהפגינה יושרה, כנות ויכולת לשתף פעולה - מיהו באמת השורד האמיתי האחרון?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il