X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חברת החשמל שכרה "פלוגת טוקבקיסטים" כדי לקדם אינטרסים הסברתיים, פנים מערכתיים מה עושה מדינת ישראל כדי לקדם את האינטרסים בזירת האינטרנט? ובכן, מעט פחות. ליברמן, שים לב
▪  ▪  ▪
ליברמן. ראה ולמד [צילום: AP]
כניסה לאתרים הרשמיים של מדינת ישראל, מעלה אכזבה קשה, אולי אפילו תחושת עלבון לאור ניהול רשלני וכושל של מערכת מידע מטעם גופים ממלכתיים-ביטחוניים. אתר דובר צה"ל, כך לדוגמה, כמעט שאינו רלוונטי בזירה ההסברתית... כך גם אתר משרד הביטחון, אתר משרד ראש הממשלה, אתר מתאם הפעולות בשטחים ואתר משרד החוץ

אתר "גלובס" מפרסם הבוקר (יום ה', 21.5.09), כי על-פי תחקיר ידיעות אחרונות, אשר עתיד להתפרסם מחר (שישי), במגזין סוף השבוע של העיתון - "7 ימים", עולה כי חברת החשמל שכרה באלפי שקלים - ובמימון משלמי המיסים - את משרד יחסי הציבור גוב קרטין, כדי לשתול מאות טוקבקים בידיעות הנוגעות לחברה באתרים כלכליים.
לפי התחקיר, וכעולה מהפרסום באתר "גלובס", בתגובה על ידיעה ביקורתית בגין עיכובים בהתקנת מסננים בארובות הפועלות בפחם בחברת החשמל, הופיעו טוקבקים "חשודים" שתמכו בעמדת החברה. במקרים אחרים, כך על-פי התחקיר, תמכו הטוקבקיסטים בתשלום בשכר הגבוה של בכירי חברת החשמל. טוקבקים אחרים עסקו בהאדרת המנכ"ל, ואף השתלחו באישי ציבור, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, וצמרת משרד האוצר.
דובר חברת החשמל לא מכחיש את הפרסום. להפך. בתגובה לדברים, הוא טוען כי החברה "נקטה שורת צעדים כדי להתגונן מפני המתקפה עליה", ובכך מודה, בעקיפין, גם בלא לומר דבר מפורשות. ואכן, בשנים האחרונות, רשת האינטרנט הפכה לזירת קרב בפני עצמה. הפרסום על חברת החשמל אולי מעורר פליאה לאור העובדה כי מודגשת שאלת תשלום השירות "מכספי משלמי המיסים" - ואולם, לאור הפוטנציאל התקשורתי הטמון בה, טקטיקת האינטרנט הפכה כבר מזמן לנחלת אנשי הציבור ובעלי חברות כלכליות.
בשנתיים האחרונות, הולך ומתחזק שוק יחסי הציבור באמצעות "לוחמי הטוקבקים". וזה לא מסובך: כל איש ציבור, חברה מובילה, וכל מי שנמצא בעין הציבורית, יכול לשכור שירותיו של משרד פרסום ולהציב פלוגה של מגיבים סדרתיים, אשר ידאגו להטות, בכל מצב, את סך התגובות לטובת הלקוח. בכך, יש בכדי להכיר בכוח הנשק הוירטואלי, להודות באינטרנט כמעצב דעת קהל, וגם ב"טוקבקים" - שרבים טוענים שאינם קוראים - ככוח השפעה בלתי מבוטל בעליל.

מתעלמים מהרצוי

הידיעה בדבר מעשיה של חברת החשמל אינה מטרידה אותי בפני עצמה, אלא בהמחשה שיש בפרסום, לעניין מדיניות ההסברה של ישראל ברשת האינטרנט. גם בחלוף שנים ארוכות מאז ראשיתה של האינתיפאדה הפלשתינית השנייה, גם בחלוף משברים הסברתיים, מדיניים ודיפלומטיים, גם בחלוף שתי מלחמות חדשות ולאחר חיצי ביקורת שלא היו כמותם, נראה כי ישראל מסרבת לעשות את מה שרבים אחרים מממשים כבר שנים ארוכות: הכרה בכוח הרשת האינטרנטית כמקבעת מציאות, יוצרת נרטיב, ומעצבת דעת קהל.
ואנו נתהה: האם מה שטוב לחברת החשמל ולגופים מסחריים, אינו נכון גם למדינת ישראל ומאמצי ההסברה? ובכן, כניסה לאתרים הרשמיים של מדינת ישראל, מעלה אכזבה קשה, אולי אפילו תחושת עלבון לאור ניהול רשלני וכושל של מערכת מידע מטעם גופים ממלכתיים-ביטחוניים. אתר דובר צה"ל, כך לדוגמה, כמעט שאינו רלוונטי בזירה ההסברתית. כמעט שאין בו נתונים ומידע, המהווים בבחינת מענה עובדתי לביקורת הקשה אשר מוטחת כנגד ישראל. כך גם אתר משרד הביטחון, אתר משרד ראש הממשלה, אתר מתאם הפעולות בשטחים ואתר משרד החוץ.
מנגד, אנו רואים כי ארגוני הטרור האיסלאמיים הפנימו את חשיבות האינטרנט. אל-קאעידה לדוגמה, מנהל את מערכת ההסברה, התעמולה והגיוס היעילה שלו דרך האינטרנט, המשמש אמצעי רב-ערך להפצת עיתונים וירטואליים, סרטוני וידאו, קטעי אודיו ולקיום במה פתוחה לדיונים, הרצאות, שיתוף מידע וכיוצא באלה. מידת ההצלחה של ארגון אל-קאעידה ושלוחותיו להעביר את המסרים הרצויים היא גבוהה ביותר. כל סרטון וידאו של אוסמה בן-לאדן או סגנו זוואהירי זוכה לחשיפה מיידית בראש מהדורות החדשות ברחבי העולם וזאת מבלי שאל-קאעידה ישלם עבור "פרסומת החינם".
אדגיש כבר עתה, אין בדבריי בבחינת תמיכה או עידוד במעשיה של חברת החשמל. למעשה, אין זה הנושא לדיון ביריעתנו הקצרה, לא לכאן ולא לשם. כל שיש בדברים, הוא כדי להמחיש את חדלונה של ההסברה הישראלית, והיעדר השימוש באינטרנט, על דרך תיאור פועלם התקשורתי של גופים אחרים. על שר החוץ הנכנס, אביגדור ליברמן, מוטלת עתה האחריות שהוטלה על קודמיו, ואשר כמסורת קודמי קודמיהם, נטשו את זירת ההסברה ככלי נשק עצמאי, והתעלמו מדרישות העת החדשה.

תאריך:  21/05/2009   |   עודכן:  21/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליברמן, ללמוד מחברת החשמל!
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד יוס'קה
מלכה  |  21/05/09 16:21
2
צודק! ל"ת
סאני 1  |  21/05/09 16:31
3
לערבים יש הסברה הרבה יותר טובה ל"ת
נארם  |  21/05/09 17:00
 
- הרשמה פתוחה ב אנג'אח לכולם ל"ת
פר' מרטין  |  22/05/09 03:10
4
המדינה מתדרדרת... ל"ת
ריבי  |  21/05/09 17:06
5
מדיניות החוץ - מקרה אבוד
ליבי  |  21/05/09 17:34
6
אני בטוחה שעדיין לא יהיה שינוי ל"ת
זמירה  |  21/05/09 17:34
7
חוצנו, כאמריקאי, שמאלני קיצוני
א מ רול  |  21/05/09 23:10
8
אולי זה לגיטימי, אך מגעיל
גיא דמק  |  22/05/09 17:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד''ר אברהם שלום
אם מבקשות המדינות התורמות לעזור לשוכני עזה לחיות חיי שלווה ברווחה, עליהן להשקיע את כספן בבבניית בתים חדשים ויישובים חדשים לתושבים אלה במרחבים הריקים של סוריה    פלשתינים, החוצה!
דודו אלהרר
במקום להביע את עצמם הם עושים שקר בנפשם והרמאות הייתה להם לטבע שני. התופעה הזאת מסוכנת ליהודים פי כמה וכמה מאשר התקשורתנים הנבובים הממלאים בריקנותם את חלל התקשורת בישראל
ד"ר אברהם בן-עזרא
האיום האירני על האזור הוא גם איום על ערביי ישראל ועל הפלשתינים, אלה וגם אלה נהנים מההגנה ואולי גם מההתקפה שתהיה, המוענקות להן חינם על-ידי מדינת ישראל שהיא מעצמה אזורית מהבחינה הצבאית
אורן פרסיקו
העיתונים נשאבים לריק זמני    אבל לא שוכחים את ההקשר המתאים לסיקור אירן    וידיעות אחרונות משתף פעולה עם גורם זר
ד"ר הילה גבע-אבירם
הזנים רבים, המגוון הרחב והצבעים מושכי-העיניים - כל אלו ועוד מספקים תרופות טבעיות לרוב    העיקר, קח פרי ותהיה לי בריא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il