X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מקורות התסכול ברורים: בטווח הקצר הם נובעים הן מהתחזקות הימין בישראל והן מהתחזקות החמאס והעדר מנהיג כריזמטי בשני הצדדים האם תנועה, כל תנועה והשמאל כמובן בכלל זה, יכולה לפעול בלי אופק, בלי תקווה?
▪  ▪  ▪
ללא כיוון [צילום: חדשות 10]

הסיבות והמניעים למבוכה והייאוש שתקפו את השמאל לאחרונה ברורים למדי. אך מסתבר שהייאוש והתסכול הם כה עמוקים שהם הביאו גם לשינוי מגמה, משאיפה ל"שתי מדינות" לשאיפה ל"מדינה דו-לאומית" או אימוץ רעיונות אחרים שקנו לאחרונה שביתה בחוגים מסוימים בשמאל. רעיונות אלה נובעים מתסכול. תסכול הוא יועץ רע, שעלול להביא לתוצאות שתהיינה בלתי רצויות, גם למחולל הרעיון עצמו.
מקורות התסכול ברורים: בטווח הקצר הם נובעים הן מהתחזקות הימין בישראל והן מהתחזקות החמאס והעדר מנהיג כריזמטי בשני הצדדים. אך אל לנו לשכוח לרגע שזה מצב זמני. אך התסכול, יש להודות, נובע גם מסיבה אחרת, שאינה זמנית, אך מנגד גם אינה חדשה ולכן לא הייתה אמורה לתרום למגמה, שלא לומר לאופנה, חדשה זו. זו היא טענת "אי ההפיכות" שנובעת מהבנייה הצפופה בשטחים, הידועה מזה שנים רבות. יש המסיקים מכך שיש לחתור ל"מדינה דו לאומית" ויש אחרים שנתקפו "מרה שחורה" והם עומדים לפני שוקת שבורה ללא מטרה או אופק מדיני שיש לחתור אליו.
לעניות דעתי, מחנה השלום צריך היה דווקא להתעודד לנוכח המגמות ארוכות הטווח שהסתמנו בשנים האחרונות. הצלחת ההינתקות כמו גם הקמת קדימה, מלב לבו של ה"ליכוד", שתומכת באדיקות, בפתרון "שתי המדינות", עד כדי סירוב להצטרף לממשלה אם זו לא תאמץ אותה. קשה כמובן להוכיח או לשלול בוודאות את תקפות טענת "אי ההפיכות". תחושה דומה הרי הייתה בשל כמיליון צרפתים באלג'יר. התחושה נראתה מוצקה - עד שבא דה-גול. המתנחלים חוללו את "עמונה" (יש לזכור שגם שם בוצעה ההריסה חרף ההתנגדות העזה) כדי להרתיענו - ואנו ממהרים ליפול למלכודת הזו. דווקא ההצלחה בפינוי גוש קטיף וההתנחלויות בצפון השומרון הייתה צריכה להוות הוכחה שהדבר אפשרי. וזו אכן הייתה התחושה לאחר השלמת הפינוי. וכי אולמרט היה מעלה בדעתו להגות, לפני הבחירות הקודמות ובראשית דרכו בממשלה, את רעיון הרחבת ההינתקות החד-צדדית גם לגדה? כמובן שנדרשת מנהיגות ודבקות במשימה, מהסוג שהפגין שרון. לגבי הסיכוי להגשים זאת בעתיד זה עשוי לקרות כתוצאה משני מצבים: לחץ בינלאומי כה חזק וכואב שלא יותיר ברירה לקובעי המדיניות, וזה ממש לא משנה אם הם יבואו מימין, מהמרכז או מהשמאל (עלינו להכיר בכך שלימין יהיה קל יותר לבצע זאת) או להוותנו, קטסטרופה ביטחונית (כמו לאחר מלחמת יום כיפור) או כמובן צירוף של שניהם.
באשר למגמות קצרות הטווח. הימין התחזק, לעניות דעתי, בעיקר בשל התחושה שהפלשתינים איכזבו ו"לא סיפקו את הסחורה" לאחר ההינתקות, שהשמאל והמרכז הישראלי, גם זה שנטה ימינה, תמכו בו. לפי השכל הישר של חוגים אלה, שכללו גם את השמאל הציוני - "שקט בדרום" נראה היה כתמורה המינימלית, שניתן היה לצפות לה, לנוכח "ההקרבה" והטראומה של ישראל בהינתקות. לא נדון כאן מדוע הציפיות האלה לא התגשמו וחלקו של מי היה גדול יותר ב"אשמה" זו (בוודאי שהפלשתינים לא נקיים מאשמה). מה שחשוב הוא להדגיש שזו הייתה הסיבה העיקרית, גם אם לא היחידה, לנטייה הזמנית, זו הפעם, של הציבור ימינה. שכן אם הסיבה היא זמנית וחולפת, המגמה עשויה, גם אם לא ברור מתי, להתחלף. יש לזכור, למשל, עד כמה היה קטן כוחו של הליכוד בבחירות הקודמות. המטוטלת, יש לזכור, נעה ממצב קיצון אחד למשנהו, היום היא כאן ומחר היא שם, אך יש לה רק מצב יציב אחד, סטטי, אליו היא תתכנס ברבות השנים, לעיתים לאחר טלטולים רבים. הדרך הזו היא למיטב הבנתי הפתרון של "שתי המדינות". זוהי הנקודה אליה תשאף המטוטלת להגיע, גם אם יטלטלוה הקיצוניים, זה לכאן וזה לשם.
למרבית האירוניה מגמה זו קורית דווקא בשעה, שחוגים רחבים בישראל והקהילה הבינלאומית כולה, מתגייסים להגשמת הרעיון של שתי מדינות לשני העמים. האם תנועה, כל תנועה והשמאל כמובן בכלל זה, יכולה לפעול בלי אופק, בלי תקווה. האם בן-אנוש יוכל לחיות בלי מטרה או תכלית. רעיון "המדינה הדו-לאומית" הוא רעיון עוועים שכן אין הוא משרה תקווה לעתיד טוב יותר כפי שפורט במאמר קודם ("מדינה דו-לאומית - הקזת דם נצחית", 10.4.09).

דוד אדלר הוא ד"ר להנדסה רפואית, כיהן כמנהל האגף למכשור, הנדסה רפואית ותקשורת, בבתי החולים של "הדסה". מחבר מאמרים בנושאי מדע חברה וספרות. בעבר עורך אפסילון עיתון הסטודנטים בטכניון, חיפה. שיריו בשלבי עריכה סופיים לפני פרסומם בספר.
תאריך:  25/05/2009   |   עודכן:  25/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התסכול הוא יועץ רע - המבוכה בשמאל מופרזת
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
הם בלי חזון ותמיכה מיום 1, ל"ת
רק אנחנו אדישים..  |  25/05/09 14:23
 
- מי זה אנחנו ומי זה הם
לרק אנחנו אדישים  |  25/05/09 15:41
2
כוונתך שתי מדינות לערבים??
תורת השלבים  |  25/05/09 21:52
 
- זו תכנית ישראלית-יהודית
לתורת השלבים  |  25/05/09 23:17
3
אכן התסכול הוא יועץ רע.....
י.ש  |  25/05/09 23:29
 
- נחכה נהיה מיעוט ושלום על ישראל
לי.ש.  |  26/05/09 00:36
 
- איזה מזל......
י.ש  |  26/05/09 10:04
 
- בן גוריון היה בעד נסיגה
לי.ש.  |  26/05/09 13:07
4
הצלחת ההיתנתקות? אתה חייזר? ל"ת
א מ רול  |  26/05/09 08:23
 
- ההינתקות הושלמה
לא מ רול  |  26/05/09 13:14
5
איזו הצלחה אתה מגלה בהתנתקות?
נחום שחף  |  26/05/09 11:12
 
- הסברתי את הכשלון הזמני בבחירות
לנחום שחף  |  26/05/09 13:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
כמה רחוק רשאי שדר ומגיש תוכנית רדיו להרחיק לכת בהתבטאויותיו?    גבי, זמן חשבון נפש
זאב גלילי
הם אינם "נטורי קרתא" כמו שרבים נוטים לחשוב, כי ארגון כזה כבר לא קיים    הם מחזיקים בדעות של הרבי מסאטמר אך חסידי סאטמר מחרימים אותם    הסופר חיים באר: אלה קיצונים שעברו את הגבול, כשהתיאולוגיה הפכה לפתולוגיה
ראובן לייב
רבים מהתלמידים, הניגשים היום לבחינת-בגרות במקצוע הזה, נכשלים בו, אם משום שאין להם חשיבה לוגית ואם משום שמוריהם אינם יודעים ללמד אותו    ליקוי מאורות של מקצוע יוקרתי
עו"ד אברהם פכטר
יש הטוענים שביבי לא גילה את אמריקה, בביקורו הנוכחי    אבל מאידך - ניתן לומר בוודאות, שאובמה גילה את נתניהו והקשת הימינית של ישראל
ח"כ שלי יחימוביץ'
אם כל ההפרטות בפתח: עד עכשיו זה היה הפרומו    עכשיו מוכרים את המדינה    הקרקעות שיופרטו תרכשנה על-ידי גורמים אינטרסנטים כגון שייחים סעודים וגורמי פשיעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il