X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מה כדאי לעשות ו/או לא לעשות כשבוחרים סיסמה למחשב?
▪  ▪  ▪
סיסמה קשה לפיצוח [צילום: AP]

עבור רבים מאיתנו, השימוש בסיסמה למחשב כבר הפך לפעולה שבשיגרה, כמעט אוטומטית, בדומה לעצימת העיניים בשעת עייפות או לשתיית כוס מים בעת צמא.
לעתים קרובות (מדי...) אנו נדרשים לבחור או לחדש סיסמה - החל מהפעלת המחשב האישי בבית או במשרד, דרך שימוש באתרי האינטרנט השונים למטרות ניהול חשבון בנק, עיון בתכנים, מסחר אלקטרוני, רשתות חברתיות וכיו"ב. מאחר שמדובר בפעולה כה נפוצה, ומאידך-גיסא מעט "מעיקה", אנו בדרך-כלל נעדיף לקצר ולהקל על עצמנו את התהליך בכך שנבחר בסיסמה הפשוטה והנוחה לזכרוננו הקצר: שמות שלנו ושל ילדינו, תאריכי לידה, ארועים מיוחדים וכיו"ב.
ואולם, ככל שמדובר ב'מטלה' קלה מסוג זה עבורנו, כך המשימה הינה קלה מאוד גם עבור "אויבינו" - ההאקרים וכל מי שידו חפצה בחשבון הבנק שלנו, מספר כרטיס האשראי, חשבונות נוספים שלנו באינטרנט ובמחשב עצמו.
רבים אינם מודעים לעובדה, כי החשבונות שלהם באינטרנט, אף אם הם לכאורה חסרי חשיבות, עלולים להיות נתונים לנסיונות פריצה אגרסיביים מצד גורמים מבחוץ (האקרים, חוקרים פרטיים וכיו"ב), וכן מצד גורמים הקרובים אלינו. פורצים אלו יודעים כי לרוב אנו בוחרים סיסמאות פשוטות ונוחות ומנצלים זאת עבור ניסיונות הפריצה. לחלופין - רבים אינם מודעים לכך שניתן לייצר סיסמה מורכבת שתקשה על ניסיונות הפריצה, אך פשוטה מאוד לתפעול ולזכירה עבור כל אחד מאיתנו.
להלן טבלה [ראה משמאל, לחץ להגדלה] המציגה את משך הזמן הממוצע שבו מחשב ביתי מסוגל לפרוץ סיסמה באופן אקראי (ללא מידע מוקדם על בעל החשבון), בהתבסס על אורך תווים של סיסמה המורכבת מאותיות גדולות/קטנות, מספרים וסימנים מיוחדים.

עשה ואל תעשה

להלן מספר כללי "עשה ואל תעשה" שיוכלו לסייע לכם בבחירת הסיסמה הבאה:
עשה
  • באופן כללי, סיסמה טובה צריכה להיות בת 6 אותיות לפחות, המשלבת בתוכה אותיות גדולות וקטנות, מספרים וסימנים מיוחדים (!, @, #, $, % וכדומה). לדוגמא: D$f5gF, S94f!d. ככל שהסיסמה תהא "לא הגיונית", כך יהיה קשה יותר לפרוץ אותה או לנחשה, גם בקרב אנשים הקרובים לכם.
  • בכדי להתמודד בהצלחה מול איומי ההאקרים ההולכים ומתרבים, השתמשו ביתרונכם כישראלים וביחרו סיסמה באנגלית אותה תכתבו על המקלדת בעברית. כך תוכלו ליצור מילה משובשת ולא מובנת. לדוגמא: חגשמח jdanj. הוסיפו מספרים וסימנים מיוחדים והרי לכם סיסמה מצוינת.
  • כדי להקל על זכירת הסיסמה, ניתן להשתמש בשיטת הקיצורים: קחו משפט ארוך וקליט וקצרו אותו: אם אין אני לי מי ליאאאלמל. אותו דבר באנגלית. ביחרו שורה מהשיר האהוב עליכם וקצרו אותו.
  • תוכלו למצוא צירוף של שתי מילים שקל לכם לזכור, כמו שמות חוגים בחדר כושר: yoga ו-karate. הוסיפו סימנים ומספרים והנה לכם סיסמה חזקה: 20!karate@ @yoga.
  • אם במקום העבודה מבקשים להחליף סיסמה כל חודש-חודשיים, תוכלו ליצור רצף הגיוני של סיסמאות. לדוגמא: שמות האחים מהמבוגר לצעיר, חודשי השנה העברית, שמות של חברים וכד'. אל תשכחו, כמובן, להוסיף לזה את הסימנים שיקשו לנחש.
אל תעשה
  • אל תבחרו סיסמה הכוללת פרטים אישיים עליכם, כגון פרטים שניתן למצוא באינטרנט (שם, שנת לידה, טלפון, כתובת וכדומה).
  • אין להשתמש במילים נפוצות כגון, "love", "password" "computer" וכדומה.
  • אין להשתמש בסדרות מקלדת ידועות כמו 123 או qwert. גם סדרות כפולות -123123 - אינן מומלצות.
  • טעות נפוצה הנה שימוש בסימנים מיוחדים ובאותיות גדולות באופן פשטני, לרוב בתחילת הסיסמה ובסיומה, לדוגמא: !happy, Goodlifeforme. שלבו את הסימנים והאותיות הגדולות בתוך הסיסמה ולא רק בקצוות.
  • אין לרשום את הסיסמה על דף נייר או בקרבת המחשב. במידה שמישהו נחשף אליה, שנו אותה. כמו-כן, אל תחזיקו קובץ ובו סיסמאותיכם על המחשב! חיפוש קצר בתוכנות P2P כגון eMule ו-Kazza יעלה קבצי סיסמאות רבים שזלגו לרשת.

חיים טולדנו הנו שותף בכיר בחברת דיס ביקורת ואבטחת מידע, ודניאל אגמון הוא יועץ במחלקת ביקורת פנימית וניהול סיכונים בחברה.
תאריך:  26/05/2009   |   עודכן:  26/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
דרישה של יהודי לשוויון בין ערבים ליהודים הינה לא פחות מאשר חוצפה! וואללה, לקחתָ להם את הבית בכוח הזרוע ואתה עוד תובע בעבורם שוויון?
צילה שיר-אל
מזל תאומים והתאמתו לשאר המזלות האסטרולוגיים    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
ציפי לידר
שלל צבעים, מגזרים ותרבויות בעיר הבירה וכך גם שלל הדעות    על ירושלים של טיש, קפה ושופינג
אורי גנני
איננו רשאים להמר ולקחת על עצמנו שום סיכון ביחס לעתידה. האימרה, ש"מי שלא דואג לעצמו, אף אחד לא ידאג לו" כדאי שתעמוד מול עינינו בכל רגע ובכל בית במדינתנו
ענבל בר-און
שיכון הדר יוסף בצפון תל אביב הוא אחד השרידים האחרונים לשכונות 'של פעם'    היזמים מפתים את הדיירים להסכים לפינוי בינוי    יש מי שהעדיפו פתרונות יצירתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il