X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עו"ד כמלחין, מנצח וכלי בתזמורת המשפטית
▪  ▪  ▪
למנצח שיר מזמור. עורכי דין

במאמר קודם פרסמתי את דעתי לגבי המסמך המשפטי הראשון (כתב הגנה, כתב תביעה) ואת הרעיון בו הצלחת המשפטן תלויה בעמידה עיקשת על האינטואיציה הראשונית. הפעם אציג את "כתב ההגנה" כמלודיה מוסיקלית, שהיא "לב היצירה המשפטית".
במלודיות המונופוניות מימי הביניים לא היה מקום למלודיה מתחרה. היצירה אופיינה כמלודיה חד-קווית, חד פאזית, אין בלתה. מוסיקאים סילקו רמצי מלודיות מתוך היצירה כמו משפטנים המתעלמים מעובדות לא רלוונטיות לקו ההגנה.
יותר מאוחר, תוך חיפוש אחר יופי, ייחוד, חן, הדר, צצו מלודיות פוליפוניות בימי הרנסאנס ותקופת הבארוק, מלודיות ארוגות זו בזו, מלודיות בעלות משקל זהה, מלודיות הטומנות בחובן את זרעֵי- ֶּשֶל הַתִּזמור ואי ניצול יכולותיהם של הכלים: בתדר, בעוצמה ובאורכי הצליל.
אל התקופה הקלאסית "גלשו" מלודיות מסוג כזה, תוך עידון ונסיונות שליטה בדרוג פנימי של המלודיות ההומופוניות, בהן ניתן משקל שונה לכל מלודיה: אחת ההופכת למוטיב המרכזי ואחרות פחותות ערך התומכות במלודיה המרכזית.
מלחינים שלטו במרחבי-הצליל, בצבעיו, בגון-גווניו, במזגו, בנשמתו של תו מוסיקלי בודד היוצא מתיבת התהודה של הוִיוֹלָה, מְחָרִירֵי האבּוּב ומלוֹעָהּ של הַטּוּבָּה. אמירה יחידה (תו) עובְּדָה דרך חלומו של הכותב, מחשבתו של המנצח, אצבעותיו של הנגן, אזניו של מאזין. עתים היו הסדרים הפוכים: צלילים החודרים אל חלומם של מאזינים, דרך פרשנותו של המבצע, או הגיונותיו של הכותב. אך מכל מקום ניתן היה לייצר כיוון בתוך היצירה. יצירת כיוון נעשתה באמצעות סימנים פשוטים: יש לנגן בגסות (bruscamente), במהירות (agile), בהתלהבות (agitato), אך לא יותר מדי (ma non troppo).
התזמור הפך למרכיב מכריע ביצירה המוסיקלית. יוצרים רבים נטלו יצירות קודמות ותזמרו אותן מחדש. הפרטיטורה נעשתה מורכבת ומרתקת גם כמוצר עצמאי מבלי שתנוגן כלל היצירה; פרטיטורה הפכה לנושא בו דנים, דשים, לומדים, מלמדים את הקשרים בין בחירת הכלים, חלוקת העבודה ביניהם, יצירת קשב פנימי בין המבצעים, התחשבות במגבלות הכלים, באופי האקורד המתקבל מריבוי צלילים, מקצבים ועוצמות. התזמור הפך ללב העניין. ניקולאי רימסקי קורסקוב בשחרזאדה ניצל כל כלי על צליליו ומנעדיו, ברליוז ב"קרנבל רומאי" הפגין יכולת שימוש פנומנאלית במרכיבים התזמורתיים, איגור סטרוינסקי הביא את הכלים לקצה המנעד ב"פולחן האביב", דביסי וראוול הדגימו בצורה נפלאה את השימוש בתכונות התחושתיות של כל כלי.
עורכי דין, כמו כותבי הפרטיטורות, השקיעו את מיטב מרצם לעבד כיוון ברור ליצירה המשפטית עליה הם גם אמורים לנצח ואולי אף להשתתף כנגנים מן השורה, כחיישני קהל, כמטרונום לקצב שאסור שיחמוק, כמכוון שפקודותיו חבויות בפרטיטורה המשפטית: האט (adagio), האט מאד (adagissimo), העצם (Crescendo). אין שום מקום למלודיה נוספת! המוזיקה נשלטת, מפוּקחת, מוּבלת, מוּנעת.
בעת האחרונה קיימת מגמה הולכת וגוברת לבחון פרטיטורות משפטיות כבעלות ישות עצמאית המנבאת את תוצאות הדיון המשפטי. ניתן לחוש בקצב המוסיקאלי של היצירה, בסטיכיות הזרימה, באמינותה, בהגיון הפנימי, בהרמוניה, בהשתלבותה עם מגמות מוסיקאליות/משפטיות הרווחות בתרבות, בחברה, באופיים של גיבורי הדיון המשפטי, בנוכחותו של שופט זה או אחר, בהתעמתות החוזרת ונשנית עם יוצרים אחרים (משפטנים), בתקשורת, בעדי ההגנה, בעדי האופי, עדויות שמיעה, כתבי אישום, שחזורים, האזנות סתר, כשלכל כלי כזה יתרונות וחסרונות, כשלכל כלי מנעד של עצמות ועוגני-תמך למוטיב המרכזי, למלודיה, לקו ההגנה ולאמת המשפטית המוצגת בתיאטרליות מרתקת.
פעם, בעבר הרחוק, נהגתי להשתעשע בנוטלי רשימה מסויימת מתחום חברתי תרבותי ומנסה להתאים לה רשימה מתחום אחר. כך מצאתי עצמי שואל מי הוא עורך הדין הכי דומה לרימסקי קורסקוב, ומי לסטרווינסקי, מי לראוול ומי לדבוז'אק. ברגע שמצאתי את הקשרים הללו פניתי לחברים אחרים כדי לבדוק האם תשובותינו זהות. בזהות הזו מצאתי הוכחה ניצחת שאכן יש קרבה בין התחומים. עורך הדין במקרה דנן, הוא המלחין, המתזמר, המלהק, המנצח, המנגן והמכתיב את קצב האירועים. עורכי דין שכאלה, המייצרים פרטיטורות משפטיות המנבאות את תוצאות הדיון המשפטי, מגיעים בטבעיות לבמות פריפריאליות של בוררים ומגשרים היודעים להעריך נכונה, מעבר לכל, את משקלה של הפרטיטורה.
מלה אחרונה על תהליך היצירה
תהליך היצירה הוא ארגון מחדש של קשרים בין מרכיבים מוכרים, אשר נותן להם את המשמעות החדשה. התזמור מחדש מתפקד כיצירת אומנות פרשנית. המלחין/עו"ד מפרש את העולם בכך שהוא מראה מה אפשר להפיק מחומריו, ובונה עולם חדש בעל משמעות חדשה. על-פי אריסטו, האמן מראה לא את מה שכבר התממש בחומרי ההתנסות, כי אם את מה שאפשר לעשות בהם.

תאריך:  27/05/2009   |   עודכן:  02/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
כל ניסיון מצד השמאל לשגר לתודעתנו מסרים שסותרים את צוואתו המדינית של רבין על גבו של המיתוס, גרוע מנוכלות פוליטית - זה חילול כבוד המת    שימו לב לדעתו של הענק - לפי השמאל - בשתי הסוגיות העקרוניות של מדינה פלשתינית וחלוקת ירושלים
אריה פרלמן
כוח צבאי עדיף, יתרון טכנולוגי ואורך נשימה יש גם לישראל, ואילו הבידוד שבו היו נתונים המורדים הטמילים אינו שונה בהרבה מהבידוד שנתונים בו הטרוריסטים הפלשתינים פלשתינים, כיוון שאין אף מדינה הגובלת ביהודה, שומרון ועזה שמעניקה סיוע פעיל וגלוי לטרור    יש דרך לנצח את הטרור הפלשתיני
מדלן גולדשטיין
רובנו צורכים את חלב הפרה ומוצריו, כאשר דווקא לחלב עיזים, אשר פחות מבוקש ונראה במדפי החנויות, יתרונות בריאותיים רבים העולים על זה של החלב פרה
חיים נוי
הצגה משעשעת והזויה מלוהקת בשחקנים מנוסים, המשתטים על הבמה הענקית    'שלוש מסיבות' -בכורה, תיאטרון חיפה    ביקורת תיאטרון
שלמה בן אליהו
הבדואים יודעים היטב לזהות נחישות או רפיסות    כאשר הם קוראים בדוח ועדת גולדברג את ההצהרה "מכאן ואילך חייבת להיות אכיפה נחושה" - ברור להם לחלוטין כי גם הפעם מדובר במילים, הרבה מילים, וכי הרפיסות שנהגה בעבר לגבי אכיפת החוק תימשך גם בעתיד, ומי שממתין – רק מרוויח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il