X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זכריה פלווין ד"ר למוסיקה ופסנתרן, חוקר חברה ומחנך על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אם נותרה בקרבינו הכמיהה להיות עם חופשי, עלינו להבין שללא זהות אוהבת-אדם לא נצליח ולא נשרוד עלינו להבין כי הציניות ה"פקחית" איננה עזר במאבק נגד הקיצוניות, אלא רעל המחליש כל נפש הנסוגה מול הרודנות
▪  ▪  ▪
להשתחרר מן "הרגש האורתודוקסי" [צילום: פלאש 90]

רשעות רודנית תוקפת את תושבי ישראל, ואנו ממאנים להתעשת. מתוך אסקפיזם נהנתני אנו ממשיכים לשתף איתה פעולה, בהופכנו למדינה שכל בעל לב הוגן ידרוש להלחם בה עד לפירוקה.
הפיכת ציונה של הנָכּבּה למעשה פלילי, וקידומו של חוק הנאמנות - הם ביטויים לרוח סטליניסטית שטנית. האנשים הלא רואים זאת שבויים בקונספציות רודניות, ההופכות אותם למביאי רוע קטלני לכל החיים כאן.
הרודנות הזאת איננה רק מנת חלקם של חניכי ברה"מ, החיים בתחושה זחוחה כי הם מגיני-האמת של המדינה. הרודנות הזאת נושאת אופי גזעני דוחה, והיא ניזונה גם מהאורתודוקסיה היהודית, שרבים מאתנו חשים לה סימפטיה ואף רואים בה את שורש זהותנו. הרודנות הזאת מלווה אותנו מאז לא השכלנו לבלום את מפעל ההתנחלויות, אחרי מלחמת ששת הימים.
לא פעם שאלתי את עצמי: מדוע היו הכוחות המשיחיים הרדיקליים רדומים במדינת ישראל בעשרים השנים הראשונות לקיומה? מדוע לא התפתח לחץ לוהט על בן-גוריון לפרוץ את גבולות שביתת הנשק ולכבוש, לכבוש בכל הכוח את חלקי המולדת?
למיטב הבנתי התשובה היא זו: איש לא חלם שכיבושי 1967 יהיו כה קלים (בהשוואה לאבדות מלחמת העצמאות). גבולות שביתת הנשק נתפשו כגבולות מהותיים. הם גימדו את הלהט המשיחי של הנוטים לכך, והעצימו את הפרגמטיזם של בוני המדינה המעשיים. כל זה נהרס בחודש אחד של המתנה מתוחה וששת ימי הקתרזיס ביוני 1967. הלהט המשיחי החל מיד להפעים את אלה המחונכים לאורו.
אך מדוע התמסרו לו גם אנשי מעשה רבים כל כך?
זה קרה, למיטב הבנתי, מכיוון שבפועל הנפש היהודית איננה מכירה במצב של קיום מאוזן - או שהיא תופסת את עצמה כקורבן של כוחות גדולים ממנה (ואז היא בוכה מרה), או שהיא מגלה את עצמה ככוח שולט, ואז זוהי חדוות הקיום. את חדוות השליטה הרודנית ירשנו ממשפחותינו, כי תפשנו אותה כערובה להמשכה של המורשה; מאז יוני 1967 אנו חוגגים אותה תוך הקרבה של יותר ויותר בנים ובנות למענה, למען זהותנו היהודית המסורתית.
שכרון הכוח מסנוור את המוח, ומונע מאתנו לראות תהליכים ארוכי טווח והירקמות קואליציות עוינות, שכוחן עולה בהרבה על כוחנו.
השלב הנוכחי של העיוורון - הרצון הקולקטיבי לוותר על שאריות הדמוקרטיה המקומית ולהפוך אותנו לשבט-רודן המשפיל את השונה, ורצון מיסטי-חולני לתקוף את אירן ללא מטרייה בינלאומית תומכת וללא כל סיכוי להשיג משהו מלבד הרס של מדינת ישראל עצמה.
אם נותרה בקרבינו הכמיהה להיות עם חופשי, עלינו להבין שללא זהות אוהבת-אדם לא נצליח ולא נשרוד. עלינו להבין כי הציניות ה"פקחית" איננה עזר במאבק נגד הקיצוניות, אלא רעל המחליש כל נפש הנסוגה מול הרודנות.
ערכי הנאורות שהפעימו את ראשיתה של הציונות הליברלית, ושזכו בלעג ובוז מצדם של המשיחים והציניקנים המקומיים כאחת, היא רקמת יחסי אנוש שיכולה להציל אותנו. זוהי מערכת יחסי הגינות של בני אדם באשר הם, שחיים משותפים מאפשרים להם לפתח קשרים ספונטניים פתוחים. הם נעזרים בקשרים אלה במימושו העצמי של האדם, מימושו היצירתי, האינטלקטואלי והרגשי של כל אדם, תוך דאגה לחלש, לילד ולזקן. זוהי דרך להשתלב בעולם, עם בני הרצון הטוב. אם נחשוש להשתחרר מהרגש האורתודוקסי, נמשיך להיות מריונטות בידי הרודנות המרושעת הצומחת. אם נעיז לנשום עמוק, ולחוש שעומדת לנו הזכות לקונצפציית זהות משל עצמנו - נוכל להדוף את הרוע. או אז נוכל גם לעמוד נגד שכרון הכוח, המסנוור אותנו מבפנים, ולהבין טוב יותר איך מקרבים את השלום המיוחל - במקום שבו כה הרבה אנשים מושפלים וחסרי עתיד.

למאמר במקור: 'על צד שמאל'
המחבר הוא ד"ר למוזיקה; חוקר, מחנך ופסנתרן.
תאריך:  29/05/2009   |   עודכן:  29/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אם החירות חשובה לנו
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
לדעתך איסור מעשי נבלה והסתה
החופש לאנטישמיות  |  29/05/09 22:23
 
- התשובה הנכונה
אדל  |  30/05/09 01:28
2
האם העיתון לאנשים חושבים....
י.ש  |  29/05/09 23:48
 
- אני אולטרא שמאלני חוזר ל67
"רפורמי" משדרות  |  30/05/09 03:35
3
חשוב שחופש לא יהיה לפושעים
בשם החופש  |  30/05/09 10:12
 
- פתגמים של צ.קוריאה ומיאנמאר ל"ת
בשם זיבוטינסקי  |  30/05/09 17:56
4
תודה לזכריה על המאמר
איתן.  |  31/05/09 18:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן בבלי
עד כה אין סימן כי מרצ מצאה דרך שתצביע על היותה חלופה רצינית לדרך שבה מתנהל השלטון במדינה
גבריאל בן-עמי
כשהשמאל רוצה משהו - הוא קורא לו "שלום", וכשהוא אינו רוצה - הוא קורא לו "הפרת זכויות אדם"    מעניין איך הוא יקרא לנאמנות ממשלת ישראל לבוחריה, לנוכח לחץ אמריקני לעקירת יהודים לטובת השתלטות פלשתינית עוינת
עמוס גורן
שפה צריך לטפח, כפי שעושים במדינות אחרות, גם בעזרת חוקים
ד"ר אברהם בן-עזרא
ברק חוסיין אובמה מצחיק בדרישת הגזירה שלא להרחיב יישובים קיימים ביהודה ובשומרון, ואשרי מדינת ישראל שמעמדת הכוח בה היא מצויה, יכולה להרשות לעצמה ללגלג על דרישת הגזירה ולהשיב במעשים המתבקשים
ידידיה ארגמן
כל אחד והדרך שלו להתמודד עם העובדה שההתלהבות הציונית שהקימה את המדינה הזו היא לא משהו שיכול להחזיק לאורך זמן; שחלק מלהפוך להיות נורמליים, עם ככל העמים, זה השחתת המידות. זה איבוד התמימות. זה הרבה ציניות. זה קצת ניכור. זה פיתוח של שכבת אליטה שהיא קצת מנוכרת לעמך. כזו שחושבת שמה שמראים בערוץ שתיים זה זבל שאיננו ראוי לצפייה. כזו שלא מאמינה לאף אחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il