X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד מפנים אוכלוסיה ללא אלימות? מעקרים בתכסיסים פסיכולוגים הדרגתיים את תחושת שייכותה למקום שני מקרים כרוניקה זהה
▪  ▪  ▪
ראשית מקעקעים את זהותו של אדם למקום, ואז עוקרים אותו [צילום: AP]

אחת הדילמות העתידיות העומדות בפני מקבלי ההחלטות בפוליטיקה הישראלית נוגעת לחזון בלתי מגובש, לכאורה בלתי אפשרי, ואולי עלול להביא לשבר בלתי ניתן לאיחוי בין חלקי העם - זה היושב בגבולות הקו הירוק לעומת ישראל המתנחלת, המיישבת את ארץ יהודה וארץ שומרון.
אם נעמוד אי-פעם בפני דילמה של פינוי ישראל המתנחלת, אינני יודע אם נוכל להמשיך להיות עם אחד, צבא אחד, שפה אחת, דגל אחד, עתיד אחד.
מכל מקום, ניסיון רב בפינוי, אין לנו בחברה הישראלית. הניסיון המר של ההינתקות/נסיגה/בריחה/פינוי מחבל קטיף, מנבא בהצלחה מרובה כשלים בסולידריות החברתית הסדוקה בלאו-הכי.
מפונים עתידיים מאזורי "הכיבוש" מצליחים במשך שנים רבות להוכיח זיקה אמיצה לטריטוריה בה הם החיים. טריטוריה זו נמסרה להם מכוח תקנות, חוקים, הסכמים והסכמות של השלטון על צבעיו גווניו. זיקות אלו, או כפי שהן מתקראות בלעז אקדמי "אוריינטאציות לסביבה", עשויות מרקמים ורבדים ססגוניים ומרתקים. אוריינטאציות סנטימנטליות, כלכליות, סימבוליות, אקדמיות, היסטוריות, אמוניות, הרואיות, חקלאיות, תעסוקתיות, תעשייתיות והרשימה ארוכה.
הצלחתו של כל פינוי תלויה לסביבה הקודמת.
כמובן שבלתי אפשרי להחיל תהליכי פינוי מהיום למחר, משום התהליך ההיסטורי הארוך והמייגע אליו נכנסים הצדדים שלובי זרוע - האחד בניסיונותיו לקעקע את האוריינטאציות לסביבה והשני בניסיונות ההוכחה לקיומן, תוך התבצרות והרחבת הזיקות לתחומים בלתי נחזים.
כדי לסבר את אוזנו של הקורא, בחרתי להציג "פינוי" אותו ליוויתי במשך שנתיים ואף ניהלתי יומני שדה הסוקרים אותו, בין השנים 1979-1981, יומנים אותם העזתי לפתוח בימים אלו.
הכפר ערב אל-מפג'ר (מופיע גם בצורת התעתיק "מפג'יר") שורטט לראשונה על מפה בשנת 1923. בספרו של סמילנסקי המתאר את ימיה הראשונים של חדרה, אין כל זכר לערביי הכפר: "שני נהרות נשפכים אל הים בתחומה של חדרה ובנותיה האחד הוא נחל חדרה, או נהר מפג'ר העובר ממזרח למערב ומשמש גם להשקאה..."
על-פי תעודות לידה ישנות מתברר כי אל המקום הגיעו משפחות בסוף המאה התשע עשרה, ללא תאריך מדויק. על-פי סיפורי הכפריים, ההתיישבות החלה לפני מאתיים שנה. את המקום אכלסו שלוש חמולות קטנות. הכושים, הקייסים והבולבולים. האחרונים הגיעו למקום מח'רבת-צ'רקס המצוייה ממזרח לחדרה. ב-1948 גורשו הבולבולים מאדמותיהם (על-פי סיפורם) והתפזרו בין באקה אל גרביה וערב אל מפג'ר. ברבות הימים מתאחדים הבולבולים כולם עם גרעין החמולה בבאקה אל גרביה. חמולת הכושים עוזבת את אל-מפג'ר באמצע שנות השבעים של המאה הקודמת. בכפר נותרה חמולה אחת בלבד. חמולת הקייסים המורכבת משתי קבוצות מוצא: האחת מבית האב סביח והשניה מבית האב אלקייס. ברבות הימים מאמצת קבוצת הסביחים את שם המשפחה של הקבוצה האחרת, כך שלמתבונן הזר נראות כל המשפחות כחמולה אחת הנושאת את השם אל-קייסי.

האוריינטציה הטריטוריאלית- הפקעות

הפעולה הראשונה היא לערער את הלגיטימיות של הבעלות. יצירת מצב בו האוכלוסיה המקומית אינה מסוגלת להוכיח בעלות על הקרקע. בשנת 1955 הופקעה אדמת הכפר לצורכי ציבור, אך לתושבי הכפר לא נודע הדבר, אלא רק בשנת 1963. בשנה זאת מקבלת כל משפחה מכתב בזו הלשון:
"...אדמותיכם הופקעו ב-1955 לצורכי התיישבות יהודית... עליכם להסיר את המבנים תוך עשרה ימים... אזהרה אחרת לא תינתן... כל ההוצאות יחולו עליכם...".
במכתב זה אין מוצע פיתרון אחר לכפריים. לא מוצע פיצוי כספי, לא מוצעת אדמה חליפית, ואין אפילו הזמנה להתדיינות כלשהי. תושבי הכפר אינם עוקרים ממקומם ובעצם אינם מתייחסים כלל למכתבים אלו, מלבד קומץ קטן של פעילים. הם פונים לעורך הדין סולומון בחיפה והנ"ל מרגיע אותם, טוען שאין להתרגש ממכתבים אלה, שתפקידם ליצור לחץ פסיכולוגי על תושבי המקום.

האוריינטאציה הכלכלית – הרס ענף הדייג והחקלאות

קשה לעקור אדם ממקורות פרנסתו, המשא-ומתן עם מי שנעקר מאדמתו ונעקר ממקום פרנסתו קשה יותר לאין ערוך. חמש שנים לפני מכתב הפינוי, מזדהם נחל חדרה, שלגדתו שוכן הכפר. הזיהום נגרם כתוצאה מהזרמת שפכים של אזור התעשיה בחדרה והמפעלים האזוריים של קיבוצי גרנות. זיהום הנחל מביא את ענף הדייג לידי חיסול כללי. תושבי המקום שמצאו פרנסתם על הדגה והחקלאות, נאלצים לוותר על ענף מכניס ומחפשים עבודות אלטרנטיביות. רבים מהם משתלבים במפעלים המקומיים ובבתי מלאכה זעירים בעיר. בנוסף על העבודה השכירה ממשיכים הכפריים לעבד את חלקותיהם.
שנת 1963 היא שנת פעילות קדחתנית מבחינת האוכלוסיה המקומית. לא נוצר שום קשר ישיר בינה לבין גורם שלטוני כלשהו. הכפריים מגששים באפילה ומנסים לדעת מה הוא הסטאטוס הרשמי של הישוב. לאחר פגישה נוספת עם עורך הדין סולומון, פונים הפעילים לקצין המחוז האחראי על מיעוטים והוא מבטיח להם כי לא יאונה להם רע.
"הוא אמר לנו שאין כוח בעולם שיכול להוציא אותנו מאדמתנו... אין כוח בעולם שיכול לזרוק אותנו מבלי להציע לנו מקום אחר... אם האדמה והבתים נדרשים למדינה נקבל בתים אחרים בנוסף לאדמות... מאז לא התייחסנו לכל המכתבים האחרים שנשלחו אלינו, בגלל שראינו במשרד ראש הממשלה ובקצין המחוז את הגיבוי הפוליטי הטוב ביותר..."
באותה שנה התחילו לזמן את הכפריים לבירורים משפטיים. תחילה זימנו את הפעילים והציעו להם להשתתף בגיבוש הפינוי.
שנת 1965 היא השנה בה מתחסל ענף כלכלי נוסף שהיה במקום. התושבים מקבלים מכתבים האוסרים עליהם לזרוע את האדמה. אדמות הכפר נמסרות לידי החברה לפיתוח קיסריה בראשות הברון רוטשילד. הסיבה הרשמית נעוצה ברצונם של המתכננים ליצור רזרבות קרקעיות להתיישבות יהודים (כך מספרים הכפריים).
אדמות הכפר השתרעו מקיבוץ שדות ים, שבצפון ועד נחל חדרה. אדמות אלו ידועות כאדמות פוריות. עתה משנותרה האוכלוסיה המקומית ללא אמצעי מחיה עצמיים, מקומיים, החלו התושבים להשתלב בעיר חדרה מחוסר ברירה. חלקם רכש טרקטורים, מכוניות משא, חלקם עבד בעבודה שכירה בערים אחרות, כך שמלבד אדם אחד (מוסך) לא נמצאו במקום בוגרים גברים במשך היום. הכפר הפך לחדר שינה עבורם.

האורינטאציה הסנטימנטלית – הרס בית הקברות והמעיין

שנת 1967 מנחיתה מכה נוספת על הכפר. בעקבות סלילת כביש החוף, פוגעים הדחפורים בבית הקברות המקומי, ובמי התהום של המעיין (עין אל עסל). מע"צ שילמה פיצוי של 45,000 ל"י לעיריית חדרה בעבור הפגיעה במי התהום (על-פי סיפור המקומיים). תושבי המקום נאלצו להביא את המים מרחוק באמצעות חביות, או לגנוב מים מהפרדסים בסביבה. קושי זה אינו מביא להגירה מהמקום, אלא להתבצרות יתר ולאחיזה עזה יותר באדמה. התושבים מתארגנים ומנסים להקים אגודה שיתופית לצורכי מים, אך לאור המגעים עם השלטונות, לא מתממש חלומם לחבר קו מים אל הכפר.

האורינטאציה לסביבה ירוקה – היתושים, הריח והפחם

הכפר הפסטוראלי שנבנה על גדתו הצפונית של נחל חדרה וגבולו המערבי היה הים, ניחן ביופי עוצר נשימה, שקט המופר על-ידי ציוץ ציפורים וזמזום דבורים, אשר בשלם הפך לכפר בלתי נסבל. היתושים היוו את האוכלוסיה העיקרית במקום. הריח המסריח של הנחל היה בלתי נסבל. באחד הראיונות אומר תושב המקום "הריח של הנחל זה ריח של קוקו שאנל" הבושם הכי טוב בעולם. ההחלטה להקים במקום תחנה פחמית רק תרם להעכרת הדימוי של ערב אל מפג'ר ככפר פסטוראלי, אך לא בעיני התושבים שעדיין קיוו לגור ליד התחנה.
בשנת 1971 משהוחלט להקים את תחנת הכח מ.ד. 4 באזור חדרה עמדו שתי אלטרנטיבות בפני המתכננים: האחת למקם את התחנה בשפך נחל תנינים והשניה על שפך נחל חדרה. לבסוף התקבלה האלטרנטיבה השניה. החלטה זו פירושה הקמת תחנת כח על אדמות הכפר. בשנת 1974 החלו לגדר את השטח המיועד לתחנה. תהליך הפינוי של התושבים ארך עד נובמבר 1981, כאשר את אחרוני הבתים הקימו ערמות ענק של פחם.
בשנת 1977 היו במקום 38 משפחות גרעיניות – 370 נפשות. בשנת 1975 כבר יצא למרחוק שמו הרע של גרעין הסרבנים (על המשמר 6.3.75, הצופה 6.3.75, מעריב 18.12.75) אלימות קשה שסופה מעצרים ומאסר בן שנה לאחת הדמויות המרכזיות בפרשה.

האוריינטציה הסימבולית - סגירת בית הספר

באותה שנה נכנסת הכנסת לעובי הקורה, כדי לקבוע את עתידו של הכפר. החלטות סותרות זאת את זאת והתושבים ממורמרים על דרך המשא-ומתן עמם. ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת מפרסמת את מסקנותיה, שאינן תואמות את מסקנות מנהל מקרקעי ישראל ודרישותיה של חברת החשמל. עתידם של תושבי המקום לוט בערפל. בית הספר המקומי "מוזז" לכפר באקה אל גרביה ולא נמצא שום סיכוי לפשרה. באותה שנה ניבעו הסדקים הראשונים בלכידותה של האוכלוסיה המקומית, מצב זה הוביל לקראת סיכומים סופיים עם כל משפחה בנפרד.

האורייטנציה של לכידות חברתית - קעקוע המנהיגות

תושבי ערב אל מפג'ר התגבשו במשך כל השנים לידי חמולה אחת. בראש החמולה עמדה אישה מבוגרת שהצליחה לאגד סביבה את כל התושבים. יועץ ראש הממשלה לענייני ערבים בחר בחתנה לשמש כמתווך בין תושבי הכפר לבין השלטונות. תושבי הכפר הדביקו לחתן אשמת שוחד, לטענתם הוצעו לו זיכיונות כרייה של חול וחמרה וכמו-כן הובטח להכניס את הזקנה למוסד סיעודי בחדרה. הלכידות נסדקה ובעת שהגיעה לכפר וועדת המשנה של הכנסת היא שמעה מפי התושבים ומפי ראש עיריית חדרה על הרצון לקלוט את תושבי הכפר בתחומה של העיר חדרה.

האוריינטציה של הזכרון - הריסה עצמית

כאשר מציינים שנה בשנה את פינוי ימית, עולים המפונים לנקודת ציון מסוימת המשקיפה אל ימית וניכרת התשוקה הסמויה לשוב שמה. הזיכרון של הישוב הישן, הקהילה, הכאב, הטריטוריה, הבית, כל אלה מחזקים ערגת-אמת לשוב למקומות שמהם התפנו התושבים. כדי לקעקע אוריינטאציה זו השכילו במנהל מקרקעי ישראל לפתח אסטרטגיית פיצוי המחולקת לשתי פעולות שונות. המשפחה המתפנה מקבלת סך של 65,000 ל"י בעת החתימה על מסמכי ההסכמה לפינוי. את המחצית השניה תקבל המשפחה רק אם תהרוס את הבית במו ידיה, תפנה את ההריסות ותעזוב את המקום.

ההצעה

בשנת 1977 מציעים לתושבים פיצוי כספי בסך של 65,000 ל"י לכל משפחה, או 1/2 דונם בשכירות ל-30 שנה. הצעה זו נמסרה לתושבים על-ידי מנהל מקרקעי ישראל. האווירה לא התאימה להצעה. בישיבת הכנסת שהתקיימה ביום כ"ז...1977, העלה חבר הכנסת תופיק טובי, כהצעה לסדר היום, את עניין המצב בכפר ערב אל מפג'ר. הכנסת החליטה להעביר את ההצעה לדיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה. וועדה זו דנה בעניין השתתפות נציגים ממשרד הבריאות, הפנים, לשכת יועץ ראש הממשלה לענייני ערבים, מנהל מקרקעי ישראל, חברת החשמל, ראש עיריית חדרה ונציגי ערב אל מפג'ר – והחליטה שוועדת המשנה בראשות... תמשיך בטיפול בעניין. וועדת המשנה ביקרה במקום בו מתגוררים ערביי אל מפג'ר, נפגשה עם התושבים והתרשמה מהסביבה בה הולכת ומוקמת תחנת הכוח שתופעל בפחם. בפני הוועדה הועלו שתי הצעות. הראשונה: על-ידי מספר אנשי הכפר, המדברת על השארת הכפר במקום, הרחבת ושיפוץ בית הספר ומתן היתרי בניה לשיפור תנאי החיים, דבר המצריך הוצאות נכבדות. ההצעה השנייה נגזרת מצרכי התכנון באזור הזה. בקרבת מקום על שפת הים, כמה מאות מטרים מבתי הכפר, הולכת ונשלמת בנייתה של תחנת הכח של חברת החשמל. בבית המערבי ביותר של הכפר נמצא אזור חקלאי המיועד לשמש אתר אחסון למיליון טון פחם והכפר עצמו נמצא באזור המיועד לשמש, כרצועה ירוקה, שתקיף את האתר ואזור האחסון. במקביל לתכנון זה קיימת טענת משרד הפנים, כי אין לתושבים בעלות על הקרקע עליה הם יושבים, הם לא מוכרים כגוף מוניציפאלי ואינם משלמים מיסים לשום גוף מוניציפאלי. מכאן נובעת הצעת משרד הפנים וחברת החשמל להעביר את תושבי הכפר ממקומם הנוכחי למקום אחר. לחברי הוועדה נמסר כי אכן עזבו את המקום מספר משפחות לאחר ששולם להם פיצוי ומתנהל משא-ומתן עם מספר נוסף של תושבים. הוועדה עמדה על התנאים המזעזעים בהם פועל בית הספר המקומי: הצריף הרעוע, הצפיפות הגדולה בכיתות, העדר ריהוט מתאים, וכן בעיית מי-השתיה. הוועדה גם התרשמה בעת ביקורה, משיחות עם כמה מתושבי המקום, שאין הם עומדים על כך שיישארו לגור במקומם הנוכחי ושהם מוכנים לבנות את עתידם במקומות אחרים, באם יינתן להם פיצוי הולם.
סיום הפרשה בנובמבר 1981. אחרון המתפנים היה זה שהצליח להוכיח את מרבית האורינטאציות לסביבה. הפיצוי שקבלה המשפחה האחרונה היה גבוה יותר מאשר שאר המשפחות. משפחה זו בנתה את ביתה בעיר ואף רכשה קרקע להקמת מוסך באזור התעשיה. כל שאר המתפנים הרסו את בתיהם במו ידיהם והתפזרו בחדרה, באקה אל גרביה, כפר קאסם, פרדיס וטייבה. הצלחת הפינוי הייתה מעבר למשוער. לא הופעל כוח כנגד האוכלוסיה המקומית. לא נוצרו משפחות שנפלו למעמסה על החברה הישראלית, לא נותרה משטמה בלב תושבי ערב-אל מפג'ר ונראה כי זו הפעם הראשונה שישראל הצליחה לייצר "פינוי" באמצעים מועטים. תהליך שהחל ב-1955 הסתיים בהצלחה לאחר 26 שנים.

תאריך:  31/05/2009   |   עודכן:  02/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מעריב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תהליכים נוקבים במשא-ומתן לפינוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני רשף
הימין מוביל אותנו למדינה דו-לאומית    יש לנו אפשרות להיות הסרבנים התורנים של הקהילה הבינ"ל, להגרר באופן שטטעלי אחרי יוזמותיה, או ליזום    להיגרר או ליזום - ליזום עדיף
עו"ד דב אבן-אור
מ.י. (וגם א"י) היא מנשא לעם ישראל - ולא ההפך    שתיקת והתעלמות "השלטון" מהעוולות היום-יומיות שנעשות כלפי האזרח נמשכות    בפועל - גם הימין וגם השמאל, מנהלים את המדינה באופן שממאיס על האזרח את חייו
ד"ר צ'לו רוזנברג
העולם חסר מנהיג שיוביל מהלכים גדולים ורציניים. אובמה איננו רייגן, הוא מבקש לנהל מדיניות "פיוס" בתקווה שהמדינות המאיימות על שלום העולם ישתכנעו לוותר על תוכניותיהן הצבאיות. זו המדיניות המוצהרת כלפי אירן וגם המדיניות הנקוטה כלפי צפון קוריאה. ימים יגידו אם אובמה צדק אם לאו
אורי אבנרי
בעוד שבפגישה בין נתניהו לאובמה נטה נתניהו קדימה בשקיקה, כסוכן-נוסע המבקש למכור את סחורתו, נשען אובמה אחורה, רגוע ובוטח בעצמו. הוא דיבר בקול רך, רך מאוד. אך מאחוריו, ליד הדגל, בלתי-נראה לעין, עמד מקל גדול מאוד
איתן קלינסקי
מאחר שהיית בעבר מנהל משרד החינוך, אני מציע לך, שתכלול בהצעת החוק החדשה שלך שהמאסר יחול גם על משוררים וסופרים שהלכו לעולמם וביצירותיהם הביעו את כאבו של העם הפלשתיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il