X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רכישת מקרקעין בנאמנות הינה דרך מקובלת, אך חשוב להקפיד על ביצועה הנכון על מנת להימנע מחיוב כפול במס רכישה ביטול הסכם בין נאמן לנהנה עשוי להוביל בנסיבות מסויימות לחבות כפולה במס
▪  ▪  ▪

לאחרונה נדונה השאלה מהי המשמעות המיסויית של ביטול הסכם נאמנות לאחר שכבר נחתם הסכם מכר, וזאת בפ"ד של ועדת הערר בתל אביב וע' 1115/07 בעניין מרום השרון.
באותו עניין החברה (העוררת) התקשרה בהסכם לרכישת קרקע. על פי הסכם נאמנות בין החברה כנאמן לבין שני יחידים (הנהנים) נקבע כי חלק מהזכויות יירכשו בידי החברה בנאמנות עבור הנהנים. הסכם הרכישה והודעת הנאמנות נמסרו למנהל מיסוי מקרקעין. הנהנים שילמו תשלום ראשון על חשבון הרכישה שבוצעה עבורם. תשעה חודשים מאוחר יותר הודיעה העוררת על ביטול הנאמנות, השיבה לנהנים את כספם והפכה לפיכך להיות בעלת הזכויות למלוא המקרקעין.
מנהל מיסוי מקרקעין ראה בהודעה על ביטול הנאמנות משום מכר מהנהנים (ביחס לזכויותיהם) לחברה (הנאמן) והטיל מס רכישה נוסף. לעומתו, טענה החברה להיעדר עסקה נוספת שכן יש לראותה כרוכשת מלכתחילה מהמוכרים את מלוא הזכויות. לחילופין טענה שיש לראות בעסקת המכר שהנהנים צד לה כאילו בוטלה ותחתיה נחתמה עסקה חדשה בה החברה רכשה מהבעלים המקוריים את הזכויות.
ועדת הערר דחתה את טענות החברה וקבעה שביטול הנאמנות הינו עסקה נוספת. הנמקת הועדה היתה שמערכת ההסכמים והצהרת הנאמנות הוכיחו שהרוכשים האמיתיים בתחילה היו הנהנים, ורק מאוחר יותר הוחלט שהזכויות יעברו לחברה. לכן נדחתה הטענה שיש לראות את החברה כרוכשת מלכתחילה.
ביחס לטענת ביטול עסקה, קבעה הועדה שאילו היה ביטול היו הזכויות אמורות לחזור למוכרים המקוריים של הקרקע. לעומת זאת בענייננו המוכרים המקוריים כלל לא היו מודעים לקיומה של הנאמנות ובמשך כל פרק הזמן ראו לנגד עיניהם את החברה בלבד. לפיכך, קבעה הועדה שהמצב אינו שונה מסיטואציה בה שותף אחד לרכישה מכר את חלקו לשותף השני.
עוד הדגישה הועדה כי לרעת החברה פעלה גם העובדה שלא הוכיחה שאכן היא עצמה נשאה בכל התמורה בגין הקרקע מלבד התשלום הראשון וכן שלא זימנה לעדות את הנהנים.
אנו מסכימים בהחלט עם החלטת הועדה בנסיבות העניין, אך חשוב להצביע כי בנסיבות אחרות ייתכן שהתוצאה היתה שונה:
כך לדוגמה, מגישת הועדה עולה שאם וככל שהנאמנות הייתה גלויה בפני המוכרים ייתכן שהייתה מכירה בביטול עסקה.
מעבר לכך, לדעתנו לעיתים גם בהיעדר ידיעה של המוכר על הנאמנות עדיין עשויה להיות התוצאה שונה. לדוגמה, אם וככל שהנאמן חרג מההרשאה שניתנה לו ע"י הנהנה, הרי שבמקרה כזה בהתאם להוראות חוק השליחות ויחסי שולח - שלוח, רשאי המוכר (המתקשר) לראות את השלוח כבעל דברו. במקרה כזה, ניתן לטעון שההסכם התקף היחיד הוא בין המוכר לבין הנאמן, ולכן ממילא אין מקום למס רכישה נוסף בגין עסקה בין נאמן לנהנה.
כמו כן, אם את העיסקה הראשונית ניתן היה לבטל מחמת הפרה של הנהנים, או כיוון ששורשיה לא ניטעו בקרקע המציאות, אזי קיימת לדעתנו אפשרות להכיר בביטול עם הנהנים וכריתה מחדש עם הנאמן וזאת גם ללא החזרה פורמלית של הזכויות למוכר המקורי. לדוגמה מקרה בו קבלן ובעל קרקע חתמו על עסקת קומבינציה שתבוצע לאחר הפשרת הקרקע, ובינתיים מכרו את זכויותיהם כ"א לצד ג' אחר. היעלה על הדעת שצדדי הג' החדשים אשר מבקשים לבטל את ההתקשרות שלא הם ערכו (לאור אי קיום תנאי מתלה או מטעם אחר), ייחשבו כמי שאינם מבטלים עסקה רק בשל היעדר האפשרות להחזרת גלגל מלאה עד הסוף?

תאריך:  02/06/2009   |   עודכן:  02/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
בהנחה שדודו טופז הינו אדם שפוי בדעתו, כיצד יצא ממנה אל הביריונות הנוראה הזאת? הסיבה לכך חשובה מאין כמותה. מה עוללו לו?
אורנה רב -הון
כל המערכת שהמליכה אותם מבוססת על אותם ערכים שקריים, על אנשים שמתבטלים בפני סלבריטי, על הזדהות טוטאלית של הכוכב עם מעמדו ולא עם עצמו כאדם    עגל הזהב המודרני
ד"ר צבי מרום
ארוע תרבותי בעל משמעות עצומה חלף הלך לו בין החדשות "המרעישות" על האו"ם, על דודו טופז ועוד...    להלן פרטים על האירוע ההישרדותי-יהודי הזה
עו"ד משה גולדבלט
דברי היועמ"ש לפיהם במדינה מתוקנת ליברמן לא היה מתמנה לשר, אף בטרם הוגש נגדו כתב אישום, מעידים שלדובר חסרה הבנה בעקרונות יסוד דמוקרטיים, כמו גם ביחס לתפקיד המעין שיפוטי שהוא ממלא בפרשה זו    המסקנה אחת - מזוז הביתה
מ. אלקרייאף
אובמה נבחר זה לא מזמן והחליט שהמשימה החשובה זה גימוד ישראל, במקום להתחיל בבעיות הרבות של ארצו    למה שלא ימסור את וושינגטון לאינדיאנים?    מנהיגי ישראל צריכים להבהיר לאובמה כי כשם שאנו לא נחליט על גבולות אמריקה ולא על חלוקת בירתה - אין לאמריקה זכות להחליט עבור העם היהודי היכן גבולות המדינה ומה מעמדה של בירת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il