X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדי לקיים אותו כהלכה צריך היה לדאוג מראש למוכנות מירבית של מקלטים וממ"דים, שעדיין נעדרים במקומות רבים בארץ, וגם למסכות-אב"כ ראויות
▪  ▪  ▪
לא הייתה הכנה ראויה [צילום: פלאש 90]
תרגיל העורף הגדול ייצא בבוקר לדרך
איציק וולף
התרגיל יימשך חמישה ימים ובמהלכו יתרגלו אזרחי ישראל והרשויות כניסה למרחבים מוגנים ולמקלטים * מפקד פיקוד העורף: קיימת חשיבות רבה לכך שכל אזרח, מוסד ומפעל יתרגלו באופן מלא על-מנת לחזק את המוכנות לחירום והחוסן הלאומי
לרשימה המלאה

   עידן יוסף
חלקים מדוח המבקר הקרוב יצונזרו

תרגיל העורף הגדול של יום האתמול היה אמור להוריד למקלטים מדינה שלמה. אבל במציאות השלומיאלית של ישראל, הסתבר שזוהי בקשה גדולה מדי ולא פחות מחזיון-תעתועים.
העדר מקלט או ממ"ד בבתים ובבתי-ספר רבים פגע בהצלחתו המלאה של התרגיל. כדי לקיים אותו כראוי נדרשת, מטבע הדברים, מגננה טוטאלית, ללא אפלייה, לכל תושב ותושב. אלא שהצרה היא שמגננה כזאת נעדרת מבתים ומבתי-ספר רבים ברחבי הארץ. אז מה הועילו חכמים בתקנתם?
אי המוכנות לתרחיש הגרוע מכל איננה תופעה חדשה בארץ הזאת. כבר היו דברים מעולם במלחמות יום הכיפורים, המפרץ, שלום הגליל ועופרת יצוקה. אלא שגם לאחר המלחמות האלה עדיין לא הוסקו המסקנות הנדרשות. דוח מבקר המדינה הצביע על כך בעליל.
ללא בשורות
גם בהמשכו של התרגיל בימים הקרובים אין כדי לבשר ישועות ונחמות. כך, למשל, חלוקת מסיכות האב"כ במסגרתו, שנועדו לשעת חרום, לא תגן כהלכה מפני תרחישים ביולוגיים או כימיים אפשריים, וגם על כך כבר מחה המבקר.
בדברים האלה אין, חלילה, כדי לזלזל בצורך המובן לקיומו של תרגיל שכזה. המוכנות למלחמה היא בנשמתה של כל מדינה, על אחת כמה וכמה של ישראל, אבל היא מותנית בהכנה לשמה ולא בדרך של "חאפ-לאפ".
ובכל זאת יש בפינו גם מלה טובה לעורכי התרגיל. הפעם, לפחות, הובהר ברבים שהמדובר בתרגיל בלבד ולא ברוחות-מלחמה - להבדיל מן התרגיל הפומבי האחרון, שנערך בדיוק לפני 50 שנה, ושהתנהל באווירה היסטרית.
המדובר בתרגיל שזכה לכינוי "ליל הברווזים", של ה-1 באפריל 1959. באותו ערב בקעה ממקלט הרדיו הודעה דרמטית, שקטעה את השידורים הרגילים ושכמעט טילטלה את המזרח התיכון אלי מלחמה. ההודעה, ששודרה בראש מהדורת החדשות של 'קול ישראל', בישרה אז על גיוס כללי של יחידות המילואים. כל החיילים, ששמות יחידותיהם הוקראו בסיסמאות הגיוס, התבקשו להתייצב ביום שלמחרת בבסיסיהן.
לא רק ישראל, גם העולם כולו היה כמרקחה, והדברים הקצינו עד כדי כך שסוריה וירדן הודיעו על גיוס כללי של צבאותיהן. הכל משום שמישהו בצה"ל פשוט שכח להודיע מראש כי המדובר בתרגיל בלבד. את מחיר המחדל הנורא הזה נאלצו, בסופו של דבר, לשלם שני אלופים שהודחו מצה"ל.
הפעם, לפחות, נלמד הלקח הדרוש. נמצא מי שדאג ליידע מראש, לא רק את האוכלוסיה בארץ, אלא גם את צבאות-ערב, שהמדובר בתרגיל-כוננות בלבד, תוך מתן כל הערובות המשתמעות. וגם זוהי, במדינה כמו שלנו, נחמה פורתא.

תאריך:  03/06/2009   |   עודכן:  03/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
איציק וולף
בשל מחדל מתמשך במוכנות העורף נתונים רוב התושבים באזורים שייחשפו לחומרי לחימה כימיים לסכנה ממשית    ראשי מערכת הביטחון הציגו לכנסת תוכנית לא מציאותית לחלוקה מהירה של ערכות המגן    ועדת ועדת החוץ והביטחון לא עודכנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il