מהלכים כלכליים שונים נעשו בחודשים האחרונים כדי להציל את החברה. מדובר בחברה המעסיקה חצי מיליון עובדים בארה"ב, בברזיל, בגרמניה, בשבדיה, באיטליה, ביפן, בקוריאה ובאוסטרליה, שם יש ל-GM מפעלי ייצור ועוד מאה אלף עובדים בסוכנויות שונות בעולם למכירת מכוניות (כולל סוכנות UMI בישראל). הממשל האמריקני והנשיא אובמה קיבלו החלטה לרכוש 60% מהחברה החדשה שנוצרה אחרי פשיטת הרגל ב-31 למאי 2009 כדי שהחברה החדשה תוכל להמשיך להתקיים. בין השינויים בחברה המולאמת: ביטול הייצור של מותגי מכוניות אחדים ופיטורין של "רק" 22% מתוך 500 אלף העובדים. לדעת הנשיא אובמה ויועציו, ממשל אחראי חייב למנוע את אפקט הדומינו של מאות אלפי המובטלים שהיו צפויים ללא הלאמת החברה. וכן לתת תמיכה-בעת-משבר לעובדים ששילמו מיסים והניעו את הכלכלה האמריקנית בייצור מבורך משך שנים. הלאמת החברה מונעת טרגדיה של מאות אלפי משפחות מובטלים ה"תורמות" להקטנת כוח הקנייה של אזרחים הפוגע במשק האמריקני. זוהי עוד החלטה של הממשל לנקיטת אמצעים לפתרונות משברים במשבר הכלכלי: תמיכה בחברות קורסות הגורמות מצידן לעוד חברות קורסות. בנוסף, הכריז הנשיא אובמה לפני כשבוע, כי "עד 2016 ייסעו בארה"ב רק במכוניות הצורכות 15 ק"מ לליטר דלק". זו תהיה, אולי, אמריקה אחרת, נקייה מזיהום ובזבזנית הרבה פחות.
|
ל"כל אמריקני" - פורד שחורה מודל T
|
|
בשנת 1915 הציע דורנט את הדגם שאי-אפשר לסרב לו והחל את התחרות הבלתי נמנעת בין שתי החברות. דורנט בנה באמצעות המהנדסים את דגם שברולט 490. משוכלל ונוצץ בשלל אביזריו הציע אותו למכירה במחיר 490 דולר כתחרות למודל T. פורד נאלץ לרדת במחיר מכוניותיו לסך של 440 דולר והשברולט נמכרו כלחמניות טריות ומתוקות. מכוניות GM: אולדסמוביל פונטיאק, שברולט, ביואיק וקאדילאק יצרו את האגדה על המכונית האמריקנית הגדולה, הנוחה, המאובזרת, המרהיבה והמצוינת מהבחינה הטכנית. במהלך המאה ה-20 היו מכוניות GM, החברה שגדלה להיות הגדולה בארה"ב, מכוניות החלום שהתאימו כל כך לאמריקני הנוהג מחוף לחוף. קאדילקים ורודים, שברולטים נוצצים, ביואיקים מנקרי עיניים, פונטיאקים מוזהבים - התאימו לאמריקני המצליח לימים שהיו, בהם מכוניות היו זוללות דלק שמקורו בטקסס, ואמריקה הייתה, בכל תחום, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.
|
המשבר הכלכלי הגלובלי רק האיץ את קריסת החברה, אבל הגורם העיקרי לנפילתה הוא עלייתה של טויוטה היפנית - חברה חכמה שהציעה בזמן הנכון את הדגמים הנכונים, משוכללים יותר וזוללי פחות דלק. טויוטה פיתחה בזמן מכוניות יעילות וחדשניות וחלקן היברידיות (מנוע בנזין ומנוע חשמל משולבים). היום טויוטה היא החברה הגדולה בעולם. אין חולק על העובדה, כי בתחום התחרות, המנצח הוא זה שמציע בזמן את המוצר הנכון. כלומר מנצח הטוב ביותר.
|
מה שהפיל את GM היו המתחרים המוצלחים יותר
|
|
במהלך מאה שנים התחרו ביניהן, ללא הפסק, שתי חברות המכוניות המובילות בארה"ב - פורד וג'נרל מוטורס. הנרי פורד, גאון בדורו והאיש שהפך את המכונית לנגישה ל"כל אמריקני", היה מתחרה בלתי מנוצח. פורד החל ב-1910 בייצור תעשייתי של מכוניות לפי שיטת הסרט הנע והדגם המצליח שלו מודל T נמכר במחירים שבין 400 ל-500 דולר ומכר משך שנים באמריקה כמות של אלף מכוניות ביום!
|
המצאת המכונית, ראשיתה בגרמניה בשנות השמונים של המאה ה-19 (המנוע של דיימלר והמנוע של בנץ-כל אחד בנפרד) והמשכה - שהפכה במאה ה-20 למלכת הכבישים ולמוצר הנחשק והנחוץ ביותר לאדם המודרני. בסתיו 1900 ביקרו למעלה מ-50 אלף מבקרים בתערוכה הראשונה למכוניות בארה"ב שהתקיימה במדיסון סקוור גרדן בניו-יורק. בתערוכה הוצגו 300 דגמים שונים של יצרנים אמריקנים, סך הכל היו, באותה תקופה בארה"ב, כ-600 יצרני מכוניות שייצרו "בעבודת יד" כרכרות ללא סוסים HORSELESS CARRIAGES אשר הציתו את דמיונו של העולם. המצאת המכונית שבאה מאירופה כבשה את האמריקנים, בני מהגרים חרוצים ושאפתנים שחשו בפוטנציאל של כלי התחבורה החדש ששינה את פני המאה. אחד מבעלי החזון, הזכור לטוב בתחום, הוא בילי דורנט, מייסד ג'נרל מוטורס, לימים חברת המכוניות הגדולה בעולם. בילי דורנט, צעיר מדטרויט, חזה בתחילת המאה ה-20 כי עסקי המכוניות הם הדבר הבא והצליח לשכנע את האגדיים בין יוצרי המכוניות במדינה למכור לו את החברות שלהם: לואיס שברולט, תומאס ביואיק, אלברט שמפיון, הנרי ליילנד (מייסד קאדילאק) (ובהמשך את אולדסמוביל, אוקלאנד (פונטיאק), אופל סאאב ואחרים. היצרנים, כל אחד מהם מצטיין בתחומו, המשיכו לעבוד עם דורנט תחת הגג של חברה אחת: ג'נרל מוטורס. שנים לאחר מכן, כינה הניו-יורק טיימס את בילי דורנט "הגאון המניפולטיבי". הכל הסכימו כי הוא האיש שראה בגדול את עתיד ענף המכוניות. הוא היה אלוף ה"דילים": עסקות מסובכות של קנייה ומכירה באמצעות בנקים שונים כדי להגדיל את הרכש הענקי של GM. מייסדי החברות שרכש דורנט היו ממציאי פטנטים בתחומי שכלולי המכונית: המנוע, תיבת ההילוכים, מערכת הגלגלים, המעצורים, החימום והקירור במכוניות וכדומה. בין הרכישות של דורנט היו חברות לייצור משאיות, חלקי-מכוניות, אבזרים, צמיגים וכדומה.
|
האם כל אימפריה שהגיעה לשיא מבחינה כלכלית, מבחינת שטח מחיה והשתלטות על ארצות או חברות אחרות, סופה ההיסטורי הוא להיכחד? ההיסטוריה מלמדת כי אכן, שום אימפריה גדולה לא שרדה לנצח. שליטים ומנהלים התחלפו, זרמים חדשים צמחו להם בעולם, וימי זוהרה של האימפריה, איזו שתהיה, תמיד מגיעים לקיצם. GM תמשיך להתקיים באורח מינורי כחברה-יצרנית בינונית, בעלת פנים חדשות. מול עלייתן של טויוטה, חברות יפניות ואסיאניות מוצלחות, תיזכר GM כמי שהייתה הגדולה והזוהרת מכולן. אך ימי זוהרה לא ישובו. גם חברות שנראות כי הן חסינות נגד משברים חולפות, לא פעם, מן העולם ויש לכך תקדימים רבים. עוד משפט אחרון: רוצים לדעת כמה עלו דגמי GM הראשונים שהגיעו לארץ ישראל בשנת 1944? תשובה: 300-200 לירות ארצישראליות.
|
בראשית המילניום הנוכחי נותרו בעולם רק 15 חברות מכוניות, אלה נשארו לאחר שאלפי יצרנים באירופה, באמריקה, באוסטרליה ובדרום אמריקה, נעלמו מן המפה במהלך המאה העשרים. GM הייתה החברה הגדולה בעולם עם מחזור מכירות לשנת 2003 של 177 מיליארד דולר, אחריה לפי הסדר היו פורד, דיימלר קרייזלר, טויוטה, פולקסוואגן, הונדה, פיאט, ניסן, פז'ו, BMW, רנו, יונדאי, מזדה וסוזוקי. מחזור המכירות האגדי של GM, על סך 177 מיליארד דולר, הפך ב-2009 לסך החובות של חברה זו.
|
|