X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר משה אינו יכול לשאת עוד את תלונות העם, מתמנים לצידו שבעים זקנים. תפקידם היחיד הוא לספוג את התלונות ולגונן על משה
▪  ▪  ▪

לא קל להיות מנהיג, ודאי לא של העם היהודי, ועוד יותר ודאי - כאשר העם רק מתחיל להתגבש ולהפוך מאסופת עבדים לאומה. אפילו משה רבינו, "רעיא מהימנא" (הרועה הנאמן) כפי שכינו אותו חז"ל, מגיע לנקודת שבירה. זה קורה בפרשת השבוע, פרשת "בהעלותך", כאשר העם מתלונן בפעם המי-יודע-כמה על המזון: "מי יאכילנו בשר? זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חינם, את הקישואים ואת האבטיחים ואת החציר ואת הבצלים ואת השומים. ועתה נפשנו יבשה, אין כל, בלתי אל המן עינינו".
כבר אמרו רבים וטובים, כי העם מבקש בשר - אך מתגעגע להרבה פחות (כשם שבתלונה קודמת אמרו "בשבתנו על סיר הבשר, באכלנו לחם לשובע" - את הבשר רק ראו, את הלחם אכלו). במצרים היו לעם דגים בחינם; ולמה בחינם - כי אפילו עבד יכול ללכוד פה ושם כמה דגים השוחים בנילוס. עיקר המזון היה במקרה הטוב חסר ערך תזונתי (אבטיחים, קישואים) ובמקרה הרע - מזון בהמה (חציר).
כדי להדגיש את כפיות הטובה שבתלונה זו, מציינת התורה את מעלותיו של המן: "והמן כזְרע גד הוא ועינו כעין הבדולח [אבן עזרא: קל ללקט אותו משום שהוא לבן ובולט בשטח]. שטו העם ולקטו [רש"י: מלקטים אותו בקלות, כמו בטיול, שהרי המן ירד בפתחי האוהלים] וטחנו בריחיים, ובישלו בפרוּר ועשו אותו עוגות [ניתן לאכילה הן מבושל והן אפוי] והיה טעמו כטעם לְשַד השמן [אבן עזרא: מרווה]". חז"ל מוסיפים ומספרים, שניתן היה להרגיש במן כל טעם שרצה האוכל לטעום.
התלונות הללו יצאו מהר מאוד מרשות היחיד ועברו לרשות הרבים: "וישמע משה את העם בוכה למשפחותיו, איש פתח אוהלו". מפרש רש"י: "משפחות משפחות נאספים ובוכים לפרסם תרעומתן בגלוי". אבן עזרא מאפיין גם את צורת הבכי וחומרתו: "שהתחברו המשפחות לבכות כאשר יעשו בבכותם על מת" - לא פחות.
כאן למשה נמאס. הוא פונה אל ה' בתלונה חסרת תקדים, כזו שיכול להפנות רק מי שמדבר עם ה' פנים אל פנים ואשר יחסיו עימו כאיש אל רעהו: "למה הרעות לעבדך ולמה לא מצתי חן בעיניך, לשום את משא כל העם הזה עלי? האנכי הריתי את העם הזה, אם אנכי ילידתיהו, כי תאמר אלי: שאהו בחיקך על [=אל] האדמה אשר נשבעת לאבותיו?! מאין לי בשר לתת לכל העם הזה, כי יבכו עלי לאמר: תנה לנו בשר ונאכלה?! לא אוכל אנכי לבדי לשאת את כל העם הזה, כי כבד הדבר ממני. ואם כך את עושה לי - הרגני נא הרוג אם מצאתי חן בעיניך, ואל אראה ברעתי".
תשובתו של ה' מפתיעה. הוא אינו מעודד את משה, אלא קובע שמעתה יהיה עליו להתחלק בנטל ההנהגה: "אספה לי שבעים איש מזקני ישראל, אשר ידעת כי הם זקני העם ושוטריו, ולקחת אותם אל אוהל מועד והתייצבו שם עימך. וירדתי ודיברתי עימך שם, ואצלתי מן הרוח אשר עליך ושמתי עליהם, ונשאו איתך במשא העם ולא תשא אתה לבדך".
מעתה יעמדו לצידו של משה שבעים זקנים - מספר לא מקרי, אלא מספר של קדושה ומספר הקובע שבעתיד יהיו שבעים חברים בסנהדרין. הם אינם דמויות אנונימיות: רש"י אומר שאלו הם מי שמילאו במצרים את תפקיד השוטרים שהעמיד פרעה על בני ישראל. שוטרים אלו, בניגוד למה שהיינו עשויים לחשוב (גם לאור אירועי השואה), היו צדיקים: "ויוכו שוטרי בני ישראל" - העם לא עמד במכסות העבודה, אך השוטרים נטלו על עצמם את האחריות וספגו את המכות. אך מה יהיה תפקידם כעת?
ברור שאין הם נוטלים ממשה חלק מתפקידו כדיין. הרי לשם כך התמנו, שנה קודם לכן, השופטים כפי שהציע יתרו. הם גם אינם מקשרים בין העם לבין ה': נכון, הם מקבלים את רוח ה' ומתנבאים, אך בשום מקום לא מצינו שה' דיבר איתם או עם אחד מהם במקום עם משה. ההגדרה של התורה היא "ונשאו איתך במשא העם" - הגדרה עמומה, במיוחד לנוכח ריבוי תפקידיו של משה: מנהיג רוחני, מנהיג חומרי, מנהיג צבאי, נביא, מלמד התורה, שופט עליון.
רש"י מפרש מילים אלו בעקבות חז"ל: "הַתְנה עימהם [שהם מתמנים] על-מנת שיקבלו עליהם טורח בנַי [=עם ישראל], שהם טרחנים וסרבנים". לכאורה, רש"י אומר במילים אחרות את מה שאומרת התורה, והיכן הפירוש? אלא שכדרכו, רש"י קולע במילים בודדות לליבו של העניין.
כל תפקידם של הזקנים הוא לשאת את טורח העם, לקבל את התלונות, להיות חיץ בין המתלוננים לבין משה. הם מעין כליא ברק שיסנן את הזעם בטרם יפגע במשה. התלונות, העומס, המתח - כל אלו עלולים להביא את משה להתמוטטות. נכון שהוא איש האלקים - אבל הוא תחילה איש, עם כל המגבלות הפיזיות של בשר ודם, ורק אחר כך יש בו רוח אלקים. אם האיש לא יחזיק מעמד, גם האלקים שבו ייעלם.
הוכחה לכך היא במקום היחיד הנוסף בתורה בו מופיעים אותם זקנים: במעשה קרח. שם, במרד החמור ביותר נגד מנהיגותו של משה, מספרת התורה: "ויקם משה וילך אל דתן ואבירם, וילכו אחריו זקני ישראל". מפרש שם אבן עזרא: "הנכון בעיני שהם השבעים הזקנים הנבחרים". ומדוע דווקא הם? - משום שזהו בדיוק תפקידם: להרגיע את העם המתלונן על משה.
כעת נבין גם מדוע נבחרו לתפקיד זה דווקא מי שהיו השוטרים במצרים. הם כבר הוכיחו את נכונותם לסבול עבור העם. הם כבר הוכיחו שהמנהיגות מבחינתם היא רק כלי לשירות הכלל ולא לקידום אישי. הם כבר עמדו במבחן הקשה ביותר לכל מנהיג: היכולת לספוג תלונות ואף פגיעות בלתי מוצדקות, להבליג ולהמשיך בתפקידם. לכן הם זוכים לנבואה, לכן הם הופכים להיות הבסיס למוסד הרוחני החשוב ביותר של עם ישראל - הסנהדרין.

תאריך:  04/06/2009   |   עודכן:  04/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנהיגים לשעת זעם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נשלח לך ערכת זעם במחיר מיוחד.
M.I.C LTD  |  4/06/09 13:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שלמה פרלה
אדישות הבוחר מעוררת דאגה בקרב החוגים הפוליטיים, לאור העובדה שהפרלמנט האירופי הוא המוסד היחיד מבין מוסדות האיחוד שמעניק לפוליטיקה הכלל-אירופית יסוד חשוב וגלוי של דינמיקה דמוקרטית    בין המוצעים בבחירות: ידוענים חסרי ניסיון פוליטי
ראובן לייב
"מל ומישל", אחת ממסעדות העילית של ישראל, מוכיחה את כושרה הקולינרי גם בימים של מיתון
עו"ד משה גולדבלט
הנימוקים נגד מינוי אורי אריאל לוועדה למינוי שופטים הם נימוקי הבל. ח"כ אריאל נפסל לא מפני שאינו ראוי לעסוק בנושא במישור האישי, אלא כי דעותיו העקרוניות אינן נושאות חן בעיני מי שמבקשים להשליט את האג'נדה שלהם על מינוי השופטים    מי שיושב בבית זכוכית רצוי שיימנע מלזרוק אבנים
איילה צורף
בכירי משרדי האינטראקטיב העדיפו לפתח את הפרסום בבאנרים ולהתעלם מהפרסום במנועי חיפוש    נראה כי משרדי הפרסום איחרו את הרכבת    עכשיו הם מנסים לתפוס אותה
אמיליה פרוני
ממשלת ישראל מבקשת להצטרף לרשימה ארוכה של מדינות ואנשים למיניהם המתכחשים לאסונותיהם של עמים אחרים: האסונות היחידים שאנו מוכנים להכיר בהם הם האסונות שנגרמו לנו. בזה אנחנו גדולים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il