X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם בשבוע הספר העברי יש עדיין מקום להזכיר את יצירותיהם האותנטיות של שלושה ענקי רוח עולמיים כמו נוסטרדמוס, ורן ואורוול, שבכישרונם הנבואי הצליחו לחזות את מה שעתיד לקרות שנים רבות לאחר מותם
▪  ▪  ▪
הכל התממש. האח הגדול של אורוול

על עולמנו מהלכות אימים שלוש דמויות ספרותיות, שניחנו בכושר נבואי מדהים: מישל נוסטרדמוס, ז'ול ורן וג'ורג' אורוול, שיצירותיהם הדמיוניות הפכו, ברבות השנים, למציאות אמיתית.
לא בכדי נחשב נוסטרדמוס (1503-1566), רופא ואסטרולוג צרפתי, ממוצא יהודי, לגדול הנביאים של כל הזמנים. עוד בתקופתו, במאה ה-16, הוא הצליח לחזות, ביצירותיו הספרותיות הדמיוניות, את מה שעתיד להתחולל בטווח גדול של שנים. כך, למשל, חזה נוסטרדמוס את עלייתו של היטלר לשלטון, את אסון מעברת החלל צ'לנג'ר ואת נפילתו של סדאם חוסיין.
מחרה-מחזיק אחריו הסופר הצרפתי ז'ול ורן (1828-1905), מחלוצי המדע הבדיוני בספרות, שחזה מראש המצאות רבות, כמו צוללת, מטוס, טיסות-חלל, טלוויזיה וקלעים מעופפים, שלא היו קיימים בתקופתו. יצירותיו הספרותיות ("מסביב לעולם ב-80 יום"; "20 אלף מיל מתחת למים"; ו"אי התעלומות") שימשו השראה לדורות של מדענים, ממציאים ומגלי-עולם. רבות מהמצאות המדע של המאה העשרים, כמו הפקס, דלת הקניון האוטומטית, ואפילו אופי המוזיקה של אותה מאה, באו לידי ביטוי ביצירותיו.
האח הגדול
ואחרון חביב: ג'ורג' אורוול (1903-1950), שם העט של הסופר האנגלי אריק ארתור בלייר. ברומן הדיסטופי שלו, "1984", שהתפרסם עוד ב-1948 (היפוך-מספרים!), תיאר אורוול, כבר אז, חיים המתנהלים לפי ערכים טוטאליטריים קיצוניים.
בספר, שהפך למציאות של ממש עוד בסוף המאה החולפת, מתואר עולם קודר, המנוהל והמפוקח באמצעים של שליטה פיזית ומנטאלית, שרבים מהמשטרים של ימינו אימצו בלהט. לספר ולרעיונות הגלומים בו נודעת השפעה חברתית עצומה, הניכרת עד עצם היום הזה. כך, למשל, הביטוי "האח הגדול", המופיע תדיר בספרו, הפך כבר למטבע-לשון, שמשמעותו אחת ויחידה: מצב שבו הפרט מפוקח על-ידי השלטונות, המנטרים את כל צעדיו.
אורוול אומנם חזה את המצב הזה בדמיונו הפרוע, אלא שכיום עומדים לרשות מדינות וגופים, החפצים בכך, כל האמצעים הטכנולוגיים הדרושים כדי ליישם אותו, במידה זו או אחרת, הלכה למעשה.
אורוול גם היה זה שטבע את המושג "משטרת המחשבות" - משטרה חשאית, שדואגת לכך שאזרחים לא יעלו בדעתם דברים הנוגדים את המשטר. לימים הפך המושג הזה לתיאור מקובל של שלטון, המגביל את חופש הביטוי של האזרח. והמבין יבין.

תאריך:  09/06/2009   |   עודכן:  09/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אבנרי
בית-החרושת הזה לחוקים גזעניים, שריח פאשיסטי חריף נודף מהם, יעבוד מעתה במלוא הקיטור. זה מובנה בקואליציה הנוכחית. כל הסיעות האלה מתחרות זו בזו. כשאחת מציעה הצעת-חוק מוטרפת, נאלצת השנייה להציע משהו מטורף עוד יותר, וכך הלאה
אלי משולם
נראה שגם בקרב הגרעין הקשה של הימין כבר מבינים שעם אובמה בארה"ב, החל השלב הפוליטי המעשי שיוביל להסדר קבע עם הפלשתינים. על השמאל להיאבק על תודעת הציבור הישראלי "ביום שאחרי" כיום ניצחון, פיוס והשלמה
אברשה טנא
במקום חלומות על ארץ ישראל השלמה, יש להישיר מבט ולומר בגלוי: רק שלום בינינו לבין שכנינו יפתור את המצוקה הגדולה שנקלענו אליה, ויפה שעה אחת קודם. כי לא לעולם חוסן!
ד"ר טלי מרק
בשוק העולמי קיים מגוון עצום של מכשירי שמיעה    בעוד שמכשירי השמיעה הרבים נראים דומים לכאורה, הרי שלכל חברה קיים פיתוח טכנולוגי אחר
אברהם שרון
הצעה: יש לשקול לגזור עונש מידתי על דודו טופז - מאסר בפועל עם עבודת שירות. אם וכאשר יירקב בכלא, איש לא ירוויח דבר. אם ירצה בפני תלמידים על הנזק שעלולה לגרום התהילה הטלוויזיונית החולפת, אולי הוא יציל ממלתעותיה של מפלצת התהילה בת החלוף קורבנות נוספים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il