X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על מדינת ישראל להכריז שמנהיגי חמאס וקרוביהם ערֵבים בחייהם לחייו ולשלומו של גלעד שליט, ושהתעריף לחילופי שבויים חיים הוא אחד כנגד אחד ולא יותר
▪  ▪  ▪
אחד נגד אחד [צילום: פלאש 90]
עד שיוּתָר לנציג הצלב האדום לבקר את שליט ולתקשר עמו, יש להפסיק את כל הביקורים בבתי הכלא בהם מוחזקים אנשי חמאס, להפסיק כל קשר התכתבות, צפייה או דיבור בינם לבין העולם החיצון, להחמיר את תנאיהם ולהבהיר, שבעניינים אלה פועל בראש וראשונה עקרון ההדדיות

ההתדרדרות החלה אומנם בעסקת ג'יבריל השנייה בשנת 1985, אך כעבור 21 שנים - בעסקת חילופי הגופות (וסוחר הסמים "ג'יניס" טננבאום) עם חיזבאללה בתום מלחמת לבנון השנייה, נפרצו כל הגבולות. למען משאלת לב וסיכוי, שקלישותו הייתה ברורה מלכתחילה לאור התחקירים והדוחות הרפואיים, שאולי-אולי שני השבויים בחיים, ובשל החשש להתייצב מול שתי המשפחות ומול הציבור ולומר להם את האמת - נטשה ממשלת ישראל כל עיקרון וכל היגיון. היא הפקירה את חייהם של שבויים וחטופים בעתיד, ודאי אם ייפצעו בעת חטיפה או נפילה בשבי. היא גם ויתרה על הסיכוי (הקטן) האחרון להשיג מידע על גורלו של רון ארד (על החזרתו - חי או מת - כבר חדלו לדבר מזמן).
עסקת החליפין הייתה המשך טבעי למלחמה הפוסט-מודרנית ועטופת המלל שהתנהלה בקיץ 2006, בלי מטרות (ולכן עם בעיות קשות של דבקות במשימות) ועם מילים גבוהות כתחליף למעשים. היא נעטפה ברטוריקה ריקה על ערכים - רעות, נכונות לשרת, חובת המדינה לאזרחיה ולחייליה - ובעיקר בקלישאה "בכל מחיר".

להפסיק עם תגרנות השוּק

המושג "בכל מחיר" אינו נוגע לסחר באנשים או בגופות. אין לו קשר למצוות פדיון שבויים, שכן "אין פודין את השבויים יותר מדמיהן" וודאי שאין פודים אותם "בכל מחיר". במקורו, "בכל מחיר" התייחס למילוי משימות צבאיות, על אף התנאים הקשים והקורבנות הצפויים. בהקשר של שבויים או חטופים, פירושו היה, שמדינת ישראל וצה"ל יעשו כל מאמץ מודיעיני ומבצעי, כדי להביא להחזרתם של שבויים וחטופים, גם אם מבצעים כאלה עלולים לעלות בנפגעים נוספים ובהשקעה אדירה של משאבים. כך יש לראות את המבצעים שנעשו כדי לשבות חיילים ירדנים וסורים בתמורה לג'יבלי הקטן ולחוליה שנפלה בשבי הסורי בשנת 1954, את פעולת כינרת בדצמבר 1955, את חטיפת חמשת הקצינים הסורים הבכירים בתחילת שנות ה-70' ומבצעים רבים נוספים בשנים מאוחרות יותר, כגון "מבצע יונתן", או חטיפתם של מוסטפה דירני והשייח' עובייד. החשש מפני נפגעים, במיוחד לאחר ניסיון החילוץ הכושל של נחשון וקסמן ונפילתו של ניר פורז - הוא בעיקר אשר הביא להעתקת המושג מן התחום המבצעי לתחום המיקוח בנוסח תגרני השוק.
אלא שהגיעה השעה לשנות שוב את כללי המשחק, בטרם יהפכו חיינו בארץ ומחוצה לה לסיוט של פחד מחטיפות ושל מיקוח עם חוטפי חיילים ואזרחים, המתנהל תוך סחטנות רגשית ומניפולציות של חברים ושל התקשורת. ראשית, על מדינת ישראל להכריז בפומבי, שהיא רואה באיסמעיל הנייה, במחמוד א-זהאר, במרעיהם ובכל מי שיימצא ברדיוס מסוים מהם (נניח 50 מ') ערֵבים לחייו ולשלומו של גלעד שליט. אם הנייה יבחר להקיף את עצמו בנשים ובילדים — דמם בראשו. אם חמאס יכול לנהל משא-ומתן על עסקה לשחרורו של גלעד שליט, הוא גם יכול לערוב לשלומו, שהרי אם אינו יכול לעשות כן - אין הוא צד לעסקה כזו.
שנית, על מדינת ישראל לשים קץ לטירוף המערכות ולהבהיר שהתעריף לחילופי שבויים חיים הוא אחד כנגד אחד. הפלשתינים יוכלו לקבוע את מי ברצונם לקבל - ברגותי, או מישהו אחר - ללא תלות בשאלה, אם יש לו "דם על הידיים". רק בחילופי גופות יכולים להיות פערים מספריים גדולים בינינו לבינם, שכן אין לישראל עניין להחזיק בגופות מחבלים שלא לצרכי מיקוח.
שלישית, לא ייתכן שעצורי חמאס (או חיזבאללה או כל ארגון טרור אחר) יזכו בכלא הישראלי לביקורי קרובים, לטלוויזיה וללימודים, לביקורת הצלב האדום ולשיחות טלפון, ויוכלו להתראיין מן הכלא כמו שעשה ברגותי, ובו בזמן חטוף או שבוי ישראלי יועלם על-ידי ארגונם ולווייניו. עד שיוּתָר לנציג הצלב האדום לבקר את שליט ולתקשר עמו, או עם כל שבוי אחר בעתיד, יש להפסיק את כל הביקורים בבתי הכלא בהם מוחזקים אנשי חמאס (לפחות), להפסיק כל קשר התכתבות, צפייה או דיבור בינם לבין העולם החיצון, להחמיר את תנאיהם ולהבהיר, שבעניינים אלה פועל בראש וראשונה עקרון ההדדיות.
כאזרחים, זכותם וחובתם של בני משפחות שבויים וחטופים ושל חבריהם לעשות הכל למען שחרור יקיריהם. הם ראויים וזכאים לכל ההזדהות ולתמיכה האפשרית לפי נסיבות המקרה. חובתן של הרשויות לגלות כלפיהם הבנה והגינות ולשתפם במידת האפשר במידע העומד לרשותן. עם זאת, על הממשלה והצבא לשקול את שיקוליהם ולקבל את החלטותיהם במנותק מן הלחץ הרגשי של המשפחות. ראשי ממשלה, שרים, אלופים, ראשי שב"כ, מפכ"לים ונציבי שירות בתי הסוהר נבחרו או התמנו לתפקידיהם, כדי לקבל החלטות קשות ולא כדי לשאת חן.
מאז עסקת ג'יבריל השנייה, לא מילאו ממשלות ישראל את חובתן בנושא זה, ומשום כך הגענו לשפל המדרגה הנוכחי. עתה על ראש הממשלה להבהיר, שתנאי חמאס לשחרורו של גלעד שליט אינם מתקבלים על הדעת, שהמצור על עזה יימשך ושהקשר בין אסירי החמאס לעולם החיצון ינותק לחלוטין, עד שייווצר קשר עם גלעד ויורשה לצלב האדום לבקרו. המתווכים מצד החמאס מוזמנים להגיש שֵם של אדם אחד שאותו הם מבקשים לשחרר, וישראל תתחייב לשחררו, בלי קשר לחטאיו ולפשעיו בעבר או לתוכניותיו לעתיד.

תאריך:  09/06/2009   |   עודכן:  09/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
מה דעת בית המשפט העליון כיום על הכלל לפיו אין לבחור שופטים בזמן כהונתה של ממשל מעבר?
אורן פרסיקו
מדוע שילה דה-בר, העורך הראשי של ידיעות אחרונות, טעה כשכתב לקוראת מוטרדת כי "'ידיעות אחרונות' אינו עיתון צהוב"
ישראל דודזון
האם המדינה עליה הכריז דוד בן-גוריון היא באמת מדינה עצמאית גאה או מדינה תלותית אשר לא יכולה להתנתק מה"עטין" של ה"דוד מאמריקה"?    מדינה אשר תלויה במקורות חיצוניים הכוללים מענקים ומתנות נעשית תלותית ומשועבדת לנושיה והיא משדרת תלות וחוסר יציבות
שלומי סמלסון
הקאות מרובות ולא סבירות עלולות לגרום נזק ליולדת ואף להעיד על בעיה בהריון    לארומתרפיה יש פתרונות וכל אישה צריכה לראות איזה מהריחות מקלים על הסימפטומים
ראובן לייב
גם בשבוע הספר העברי יש עדיין מקום להזכיר את יצירותיהם האותנטיות של שלושה ענקי רוח עולמיים כמו נוסטרדמוס, ורן ואורוול, שבכישרונם הנבואי הצליחו לחזות את מה שעתיד לקרות שנים רבות לאחר מותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il