X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צריך להבחין בין המצווה לבין החובה. יש שהמצווה היא חובה, כגון - הלובש בגד שבו ארבע כנפות - מתווה וחובה כי בגד זה יכיל ציצית. יש שהמצווה אינה חובה. כגון - הלובש בגד שאין בו ארבע כנפות אלא פחות, לא חייב במצוות ציצית
▪  ▪  ▪

בספר במדבר פרק ט"ו פסוק ל"ח (פרשת שלח) כתוב: "דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם, ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם לדורותם, ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת". מדובר במצוות ציצית, אשר ידוע כי יש לקיימה רק בבגד שיש בו ארבע כנפות, ואם לא היו בו ארבע כנפות - אינו מחויב בציצית. לאמור, יש מצווה - אך אין חובה.
החובה חלה רק בתנאים המתקיימים, וההולך ללא ציצית - וללא בגד בעל ארבע כנפות - לא עובר שום עבירה, כי הוא, כאמור, פטור. היחס בין מצווה לחובה, וביתר דיוק - המצב בו המצווה אינה חובה החלה בכל תנאי אלא המצווה תלויה בקיומם של תנאים מסוימים, מהווה עיקר ביהדות. ראה גם בפרשת מצורע, שם מתוארת הטבילה במים כאמצעי לטהרה מכל מיני טומאות.
הרמב"ם מבאר זאת בספר המצוות - מצוות עשה ק"ט, ואומר כי הטבילה במי המקווה (המקווה הבנוי לפי הוראות חז"ל) - היא מצוות עשה מן התורה לאור פרשה זו, אלא שבניגוד לציווי לעשות מעקה (כל מי שיש לו בית חייב לעשות מעקה) - אין חובה לטבול: רשאי הטמא להישאר בטומאתו ולא לטבול כלל, ולא עבר עבירה.
להלן ציטוט מדבריו שם: "ואין הכוונה באומרנו שהטבילה מצוות עשה, שכל טמא חייב לטבול בהכרח, כדרך שכל המתעטף בטלית חייב לעשות ציצית, או שכל מי שיש לו בית חייב לעשות מעקה - אלא כוונתי בכך לדין טבילה שאנו נצטווינו שכל הרוצה להיטהר מטומאתו לא יתכן דבר זה אלא בטבילה במים, ואז יטהר... שזה דין בלבד למי שרוצה להיטהר שיעשה כך - ודין זה הוא המצווה: אבל לא שנחייבהו טבילה דווקא, אלא הרוצה להישאר בטומאתו - ולא ייכנס למחנה שכינה איזה זמן - רשאי".
אם הטמא רוצה להיכנס למחנה שכינה (עזרת ישראל) - חובה עליו להיטהר, אך רשאי הטמא להישאר בטומאתו פרק זמן כפי שנראה לו, מבלי להיטהר, ובפרק זמן זה לא ייכנס.
למעשה יש כאן הקבלה גם לשאר מצוות עשה המובאות על-ידי הרמב"ם כאן: כי רשאי שלא לבנות בית וממילא לא ייבנה המעקה, ורשאי שלא להתעטף בטלית וממילא לא יהיה חייב לעשות ציצית, כפי שרשאי שלא להיכנס לעזרת ישראל ולא להיטהר, אלא נראה שהרמב"ם לא ראה לנגד עיניו אפשרות סבירה שמי מישראל לא יתעטף בטלית או שלא יבנה בית, ואילו לגבי טמא, נראה לו כי האפשרות שהטמא יישאר בטומאתו פרק זמן בלתי מוגדר כרצונו - יותר שכיחה.
ועוד אפשרות, ההשוואה היא למי שכן מתעטף בטלית - והוא חייב בציצית, וכן ההשוואה היא למי שכבר יש לו בית - והוא כמובן חייב במעקה. ולעומתם, מי שטמא - אינו חייב להיטהר.
צריך להבחין בין המצווה לבין החובה. יש שהמצווה היא חובה, כגון - הלובש בגד שבו ארבע כנפות - מתווה וחובה כי בגד זה יכיל ציצית. יש שהמצווה אינה חובה. כגון - הלובש בגד שאין בו ארבע כנפות אלא פחות, לא חייב במצוות ציצית; הוא אומנם לא מקיימה, אך אינו עבריין על חוקי התורה.

תאריך:  10/06/2009   |   עודכן:  10/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
עדנה לספרים ששבים אלינו בגדול: לקראת החופש הגדול הממשמש ובא, יחזרו ספרי הילדות הפופולריים של מחצית המאה החולפת לפקוד את הספריות והחנויות
אייל זמיר
כמי שעוסק בקידומה של מנהיגות מנהלים ואסטרטגיות של חברות, אני יכול לקבוע שהחזון של אלי רייפמן מציב אותו בשורה אחת עם מנהיגים מובילים בארץ ובעולם. ייתכן שהוא לא המנהל הטוב ביותר בעולם אבל ללא ספק מנהיג. בזכות מנהיגים כאלה העולם נעשה טוב יותר .
מאיר וידר, יועץ משכנתאות
בטרם נוטלים משכנתה יש להצטייד במסמכים המתאימים    יש לברר את מכלול העלויות    ולבחור במסלול הריבית והפרעון המתאימים
ד"ר חיים משגב
למעלה משנתיים חלפו מאז שנגזר דינו של חיים רמון, שר משפטים לשעה, אבל הרוחות טרם נרגעו    ארבעת מכתבי ההתראה ששלח מבקר המדינה, בין השאר, למי שמכהנת, עדיין, כפרקליטת מחוז תל אביב ולמי שעמדה אז בראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, בוודאי לא הולכים להתנדף באוויר הצח
יצחק מאיר
בעוד ב"מדינת תל אביב" מנהיגים חסרי הבושה ויראת האלוהים את הגאווה לראווה ואת תרבות מיצוי הרגע לשיאי עולם, ב"מדינת מסירות נפש" מנהיגים בוני סוכות א"י, שאת בנייתן מבקשים אוכפי החוקים למנוע    על ימין ועל שמאל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il