X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר משה שולח את המרגלים, הוא משנה שני פרטים ממה שציווה עליו ה'. התוצאות כידוע היו טראגיות
▪  ▪  ▪
המרגלים חוזרים מארץ ישראל [ציורו של גוסטב דורה]

מדוע לא נכנסו משה ואהרון לארץ? לא טעינו, אנחנו בפרשת "שלח" ועוד לא הגענו לחטא מי מריבה שבפרשת "חקת", אך מיד נראה שיש קשר הדוק בין השניים. ובכן, ר' יצחק אברבנאל אומר, שכאשר נענשו משה ואהרון במי מריבה - היה זה למעשה "סיפור כיסוי" לחטאיהם האמיתיים, שלא פורשו מפני כבודם. אהרון נענש על כך שעשה את העגל, ואילו משה נענש על חטא המרגלים.
במה חטא משה במרגלים? הפירוש הרגיל הוא: בעצם שליחתם. בתחילת פרשתנו אומר לו ה': "שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען". חז"ל שמו לב למילה "לך", כפי שמפרש כאן רש"י: "לדעתך. אני איני מצווה לך; אם תרצה - שלח. לפי שבאו ישראל ואמרו 'נשלחה אנשים לפנינו', כמה שנאמר: 'ותקרבון אלי כולכם', ומשה נמלך בשכינה - אמר [הקב"ה]: אני אמרתי להם שהיא טובה, שנאמר 'אעלה אתכם מעוני מצרים [אל ארץ טובה ורחבה, ארץ זבת חלב ודבש]'; חייכם שאני נותן לכם מקום לטעות בדברי מרגלים למען לא יירשוה".
משה ידע היטב, עוד ממעמד הסנה, שה' הבטיח לבני ישראל ארץ טובה מאוד. כאשר באו אליו בני ישראל וביקשו "נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו לנו את הארץ וישיבו אותנו דבר, את הדרך אשר נעלה בה ואת הערים אשר נבוא אליהם" - היה עליו לסרב. משה היה צריך לומר: ה' הבטיח לכם ארץ טובה וכבר ראיתם שהוא מקיים את הבטחותיו; אין צורך במרגלים. אך משה נכנע ללחץ העם - ולכן באה הטרגדיה של חטא המרגלים.

גם משה עלול לטעות ולחטוא

הכיצד טעה משה בצורה כזו? כבר אמרנו מספר פעמים, שאין התורה מסתירה את חולשות האנוש של גיבוריה, ויהיו הבולטים, הקדושים והגדולים שבהם. גם משה עלול לטעות, וזה קורה לו יותר מפעם אחת.
כבר במעמד הסנה נענש משה על כך שהוציא דיבה על בני ישראל באומרו "והן לא יאמינו לי". בתחילת שליחותו, כאשר התלונן "למה זה שלחתני", עונה לו ה' "עתה תראה אשר אעשה לפרעה" - וחז"ל אומרים: תראה מה שאעשה לפרעה, אבל לא תראה את הכניסה לארץ. על דבריו לשופטים "והדבר אשר יקשה מכם תקריבון אלי ושמעתיו", נענש משה בכך שנתעלמה ממנו ההלכה בשאלת בני צלפחד לגבי מתן ירושה לבנות. חז"ל אומרים שמשה דיבר שלא כהוגן, כאשר הגיב בציניות להבטחת ה' להאכיל את העם בבשר: "שש מאות אלף רגלי העם אשר אנכי בקרבו, ואתה אמרת: בשר אתן להם ואכלו חודש ימים?! הצאן ובקר יישחט להם ומצא להם, אם את כל דגי הים ייאסף להם ומצא להם!"
משה נמצא במדרגה עליונה, ששום בן אנוש לפניו ואחריו לא הגיע אליה. הוא מדבר עם ה' פנים אל פנים, כפי שמדבר איש עם רעהו. הוא נאמן ביתו של ה'. הוא איש האלוקים. אך בסופו של דבר, גם הוא עלול לטעות ואף לחטוא - ועם צדיקים מדקדק ה' כחוט השערה.
זהו גם הקשר בין חטא המרגלים לחטא מי מריבה, בנוסף להסברו הנפלא של האברבנאל בו פתחנו. גם במי מריבה משה משנה במקצת את הציווי: ה' אמר "ודיברתם אל הסלע" והוא מכה את הסלע. כפי שבחטא המרגלים לקח קבוצה של ראשי בני ישראל במקום שורה של נשיאים בודדים, כך גם במי מריבה הוא סבור שאפשר להגיע למטרה תוך שינוי שלכאורה אינו משמעותי. אך שם, מאחר שהדבר נעשה בפרהסיה, ה' שוב אינו יכול להבליג - ומשה נענש הן על השינוי כעת והן על השינוי שעשה 38 שנים קודם לכן.

נשיאים לעומת ראשי בני ישראל

עיון מדוקדק בשני פסוקים בתחילת פרשתנו עשוי להראות שמשה טעה בצורה קריטית ואף טראגית בבחירת האנשים ששלח, ולא דקדק בדברי ה'. ואולי זה היה חטאו.
מה אומר ה'? "שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען אשר אני נותן לבני ישראל, איש אחד איש אחד למטה אבותיו תשלחו, כל נשיא בהם". ומה עושה משה? "וישלח אותם ממשה ממדבר פארן על-פי ה', כולם אנשים ראשי בני ישראל המה". שני הבדלים יש בין הציווי לבין הביצוע. הראשון: ה' אומר לשלוח "איש אחד איש אחד" ומשה שולח "כולם אנשים". השני: ה' אומר לשלוח "כל נשיא בהם" ומשה שולח את "ראשי בני ישראל". התורה אינה עוסקת במשחקי ניסוח ובצחצוחי לשון, לכל אות ולכל מילה יש משמעות, ולכן עלינו לנסות ולהבין את פשר השינויים הללו.
את המילים "כל נשיא בהם" מפרש ר' עובדיה מספורנו: "כל מי שהוא המעולה שבכל שבטו להכיר עניין הארץ". כלומר: אנשים בעלי תפיסה צבאית וגיאוגרפית, אשר יוכלו למלא כהלכה את משימת הריגול שהוטלה עליהם.
הרשב"ם מפרש אחרת: "כל אלה שנים עשר אנשים - תיקח אותם מאותם שבישראל שנשא אותם ליבם ללכת, שתכוון [=שתכריז] אל העם מי האיש שירצה ללכת לרגל את הארץ, ומאותם שיאמרו ללכת תיקח ותבחר מהם שנים עשר. ולפי שאנשים גיבורים שאינם יראים ורך לבב ראויים ללכת בארץ נוכריה וגם להתחזק ולקחת מפרי הארץ, לכך הוצרך להכריז, ולא נקבם הקב"ה בשמות כשם שעשה לנשיאים שמנו את ישראל ובנשיאים שהנחילו את ישראל ב[פרשת] אלה מסעי". לדעת הרשב"ם, משה ביקש מתנדבים ומהם בחר את תריסר המרגלים. ה' לא קבע מי יהיו אלו, משום שהתנדבות מטבעה היא כמובן לרצונו של האדם. הם קרויים "נשיאים" משום ש"נשא ליבם אותם".
קשה לומר שפירושים אלו הם פשט הכתוב. כאשר התורה אומרת "נשיאים", היא מתכוונת בכל מקום לראשי השבטים - אלו שהשתתפו במפקדים, אלו שהקריבו בחנוכת המשכן, אלו שהשתתפו בחלוקת הארץ. מדוע שדווקא כאן תשנה התורה את המינוח הרגיל? הפשט הוא, שמשה הצטווה לשלוח לריגול את תריסר הנשיאים שמינה ה' רק שלושה חודשים קודם לכן, בתחילת חודש ניסן.
ברור שמי שנשלח היו אנשים אחרים - "ראשי בני ישראל". מפתיע לראות שרוב המפרשים לא שמו לב לשינוי זה. רק החזקוני אומר בשמו של ר' יוסף בכור שור, מחכמי צרפת בימי הביניים: "שרי אלפים". בכל מקרה, אין ספק שלא היו אלו הנשיאים, שהרי התורה משתמשת בכינוי אחר. אם כן, זה היה השינוי הראשון שעשה משה: לא שלח את הנשיאים אלא בכירים אחרים.
זהו שינוי משמעותי מאוד. חז"ל מסבירים את חטא המרגלים בין היתר בכך, שאותם בכירים ששימשו כמרגלים, חששו שבארץ ישראל ייבחרו מנהיגים אחרים והם יאבדו את מקומם, ולכן זממו למנוע את הכניסה אליה. האם כך היו נוהגים שנים עשר הנשיאים? מותר להניח שלא. היו אלו שנים עשר צדיקים, שלא לחינם נבחרו ספציפית בידי ה'. את צדיקותם וענוותנותם הפגינו לעין כל בעת חנוכת המשכן, כאשר לא קינאו זה בזה על סדר ההקרבה והביאו כולם את אותו קורבן, בלא רצון להפגין ייחוד או עושר. לכן, סביר שאם הם היו יוצאים למשימת הריגול - היו מוסרים דיווח אמיתי, בלא שום שיקול אישי.
השינוי השני מעניין עוד יותר. נחזור עליו: ה' אומר "איש אחד איש אחד", ואילו משה שולח "כולם אנשים". למרות אופיים של הנשיאים כפי שראינו, הם עדיין היו "איש אחד איש אחד" - בעלי דעות עצמאיות, דבקים איש-איש באמת הפנימית שלו ולא ניתנים להשפעה ולהטיה של הרוב. לעומת זאת, משה שלח "כולם אנשים" - חבורה מגובשת, שאנשיה כבר הכירו זה את זה. הוא מן הסתם חשב שיש לכך יתרון במשימה כה מסוכנת בארץ אויב, אך התוצאה הייתה קשה ביותר: עשרה מהם יצרו קואליציה של שקר והטעיה, ובכך חטאו והחטיאו את העם כולו.

תאריך:  11/06/2009   |   עודכן:  11/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
ארוחה ב"סזאר" שבפארק המדע רחובות היא חוויה גסטרונומית
יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מפרסם עדויות של שלושה "פועלים" פלשתינים על "התעללות קשה" של חיילי צה"ל בהם    הארגון נמנע מלפרסם את תגובת דובר צה"ל ומלהזכיר כי לשלושה רקע ביטחוני בגינו נעצרו מספר פעמים וכי שניים מהם חברים בארגון טרור    שוב מוכיח בצלם שיש לבדוק היטב את מהימנות ושלמות דיווחיו
אייל גולדמן
מי יילחם בחזירות ובהתבהמות של החברה הישראלית שהולכת ומכה שורש בכל חלקה טובה?
חיים שיבי
במכתב לאיגוד הארצי של עיתונאי ישראל - במהלך השבוע - הודיעה הפדרציה הבינלאומית של העיתונאים כי היא מבטלת את חברותם של הישראלים בה    לכאורה, ברקע, נושאים של מחלוקת באשר להיקף הכספי של דמי חבר שנתיים    בפועל - תוצאה של קו אנטי ישראלי שהלך והחריף
אמיר קוליק
הגם שכולם ציפו כי מחנה ה-8 במרס ינצח, המחנה המתון והשפוי - מחנה ה-14 במרס ניצח    התנהלות החיזבללה ביולי 2006 ובמאי 2008 תרמה לסלידת הציבור מזרם זה    אולם נסרללה לא מתייאש    הדמוגרפיה והנשק האירני יעשו את שלהם....
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il