שלא כבשנים קודמות תקוע ענף התיירות הישראלי בקיץ הזה במשבר עמוק, אולי מן הקשים שידע מעודו. מיעוט התיירים המגיעים לארץ והירידה במספר הישראלים היוצאים לחו"ל, כבר נותנים היטב את אותותיהם בשטח. במקום שהתייר המצוי ירוץ, כבכל עונת קיץ רגילה, אחר סוכן הנסיעות שלו - נאלץ הפעם הסוכן לרוץ אחר הלקוח שלו.
מי שאמור ליהנות מן המצב הזה ולהפיק ממנו תועלת הוא, כמובן, התייר המצוי. שלא כבעונת-קיץ רגילה, הנחשבת לשיא עונת התיירות, צונחים בקיץ הזה תעריפי הטיסות, המלונות והרכב המושכר באורח משמעותי. למרות העלייה בתעריפי הדלק, מוכנים עכשיו חברות התעופה ומשרדי הנסיעות לספוג את ההפסדים, ובלבד שהמטוסים ייצאו מלאים. לצורך כך הם מוכנים להעניק ללקוחותיהם, ככל שניתן, הנחות מפליגות ובונוסים, רק שיבואו.
עם זאת, אין לכחד כי במקרה הרע נרתע התייר הישראלי מיציאה אל מעבר לים ומעדיף להישאר בארץ. במקרה הטוב הוא אולי ייסע, אבל יצמצם, עד קצה גבול היכולת, את שהותו מעבר לים. בכל מקרה הוא יתור אחר העסקה הזולה והכדאית ביותר בשבילו.
יישור קו
בלית ברירה מיישרים ספקי התיירות קו עם לקוחותיהם ומוכנים לעשות כל שלאל ידם כדי לרצות אותם, ובלבד שיסעו. זוהי, כמובן, שעתו היפה של התייר הישראלי. הכדור, המצוי סוף סוף בידיו, מעניק לו הזדמנות-פז להתמקח, ללא חשש, עם ספק הנסיעות שלו ואפילו להכתיב לו, במידה מסויימת, את תנאיו. חזקה על הסוכן שישתדל לסגת מדרישותיו הראשוניות ולמלא אחר בקשותיו של לקוחו, שאם לא כן, הוא עלול, בסופו של דבר, לאבד אותו.
כדי שיראה, אומנם, שכר בעמלו, אל יהסס התייר שלנו להתמקח, עד קצה גבול המיקוח, שהרי אין לו מה להפסיד בכך. ראשית מעשה, ובטרם ייצא לדרך, מומלץ שיערוך סקר-שווקים מהיר, שבו ישווה הצעה פלונית להצעה אלמונית. הוא ייטיב לעשות זאת אם יעקוב אחר המודעות המתפרסמות, חדשות לבקרים, באמצעי התקשורת. מודעה אחת עשויה, למשל, להציע טיסה במחיר מסוים, ומודעה אחרת, של חברה מתחרה, תציע אותו מחיר, אבל ייכללו בו, מלבד הטיסה, גם מלון או רכב מושכר. בכל מקרה כדאי מאוד לעקוב גם אחר האותיות הקטנות, שבהן מציעה מודעה פלונית עסקת-תיירות בתעריף מפתה של "החל ב...", בעוד מודעה אלמונית נוקבת במחיר המלא של אותה עסקה. בדרך כלל יש להיזהר, כמו מאש, מהמודעה שאינה נוקבת בתעריף הסופי, כאשר טמון בה, פעמים רבות, איזשהו מכשול, המסתיר את המחיר האמיתי, שעלול, בסופו של דבר, להתגלות כלא כדאי, ואולי אפילו כהונאה.
אלא שגם על מה שקרוי "המחיר הסופי" ניתן בהחלט להתמקח, כשהמדובר במשבר עמוק כל כך. מי שיש, למשל, בידיו מידע על הצעה זולה יותר, כדאי שיביא זאת לידיעתו של הסוכן שלו. או אז חזקה עליו שיירד מן המחיר שנקב ובלבד שלא יפסיד את לקוחו.
טיפים
כך או אחרת, יכול הלקוח שלנו לעמוד על פריסת תשלומים מן הספק שלו, שתהיה נוחה לו ככל האפשר, וללא ריבית והצמדה. יש לא מעט חברות-תעופה ומשרדי נסיעות שמוכנים לעשות זאת בימים טרופים אלה. צריך רק לדעת לאתר אותם ולהתעקש. באותה הזדמנות אפשר, אפילו, לבקש מאותו משרד התובע מן הלקוח עמלת-נסיעות, לוותר עליה, וחזקה עליו שבמרבית המקרים אכן יוותר. זו הרי בטלה בשישים לעומת הרווח ממכירת העסקה בכללותה.
טיפ נוסף וחשוב לתייר שלנו, המגיע למשרד הנסיעות בהרכב של לפחות תשעה נוסעים נוספים (משפחה או חברים) המצטרפים למסע שלו: במקרה שכזה עשוי הסוכן להעניק ללקוח שלו בונוס של כרטיס-טיסה חינם כהוקרה על טירחתו. במקרה שהסוכן אינו מציע ללקוחו את הבונוס הזה ביוזמתו הוא - אל יירתע הלקוח מלעמוד על זכותו לקבל אותו. זה, פשוט, מגיע לו.
וטיפ אחרון: מי שעובד בקביעות עם חברת-תעופה או משרד-נסיעות, אל נא יתבייש לבקש מהם הנחה נוספת, אם לא שדרוג, ואולי אפילו שניהם גם יחד. הכדור הרי נמצא עכשיו בידיו של התייר, וחבל שיאבד אותו בשעת כושר שכזו, אולי בלתי-חוזרת.