X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הוויכוח על שכר עובדי בנק ישראל סוטה מן העיקר ומתעלם מכך שלא ברור מדוע הבנק המרכזי זקוק ל-684 עובדים
▪  ▪  ▪
עובדים מיותרים בבנק ישראל

לוויכוחים יש נטייה משונה לסטות מן הנקודה העיקרית ולהתמקד בטפל, ואם הטפל מבחינה מהותית מעורר עניין מבחינה ציבורית - על אחת כמה וכמה. כך קורה בוויכוח המתמשך על שכר עובדי בנק ישראל, ויכוח המתמקד במילה הראשונה ("שכר") במקום בשלוש הבאות ("עובדי בנק ישראל"). אלא שהבעיה האמיתית אינה בשכרם של עובדי הבנק המרכזי אלא במספרם.
בשבוע שעבר ביקשתי מדוברות בנק ישראל לקבל פירוט של מספר העובדים בבנק לפי משימותיהם. בתגובה קיבלתי קישורית לדוח שפרסם הבנק לפי חוק חופש המידע. אלא שהפרטים שם רחוקים מלענות על שאלתי. נאמר אומנם שבשנת 2008 היו בבנק 684 משרות (תוך גאווה בלתי מוסתרת על כך שמספרן קוצץ בשליש "החל משנות השמונים"), אך לא נאמר כמה עובדים מועסקים בכל מחלקה ובכל חטיבה.
לעומת זאת, יש שם פירוט ארוך מאוד של תפקידי בנק ישראל. אולי כותבי הדיווח מאמינים, שעם כזה פירוט - הקורא יבין לבד (ואם לא ישאל - מה טוב) מה בדיוק עושים קרוב ל-700 עובדים בבניין השיש הגדול והמרווח שבקרית בן-גוריון. אלא שיש כנראה גם קוראים טרחנים וקטני אמונה, דוגמת הח"מ, שהפירוט הזה דווקא מעורר אצלם עוד יותר שאלות.
המחלקה הראשונה שמציין הדוח היא מחלקת המחקר, העוקבת אחרי ההתפתחויות במשק, עורכת מחקרים בסיסיים ומציעה מדיניות כלכלית. אלא שכאשר מעיינים באתר הבנק תחת הכותרת "פרסומים", מתברר שחלק ניכר מעבודת מחלקת המחקר נעשה לצורך סקר המחקר השנתי, בו מטבע הדברים המחקרים לא הכי מעודכנים. הנה כמה דוגמאות מתוך הסקר שפורסם בחודש שעבר: איכות כוח העבודה בישראל, 2005-1987; התכנסות שיעורי האבטלה, 2007-1970; השפעת המדיניות המוניטרית על התעשיה, 2006-1997.
חוץ מזה, לא ברור מדוע מחקרים כאלו צריכים להיעשות במימון המדינה. ואם תאמרו שהם מחייבים את בנק ישראל - תטעו. בשולי המחקרים נאמר במפורש, שהם מייצגים את דעת הכותבים ולא בהכרח את זו של בנק ישראל. אז למה להחזיק עשרות/מאות עובדים בשכר חודשי ולא לבצע מיקור חוץ של המחקרים הללו?
חטיבה-אחות היא זו העוסקת במידע וסטטיסטיקה. תפקידה המוצהר הוא לספק את הנתונים הדרושים לבנק ישראל לצורך מילוי תפקידיו. אתר הבנק מלמד שזוהי חטיבה פעילה מאוד, עם הרבה מאוד נתונים: חשבונאות לאומית, שוק ההון, סחר חוץ, מאזן תשלומים, ענפי המשק, תעסוקה, שכר, דמוגרפיה ומה לא.
אלא שכאן התם שואל: מה זאת? האין זו חזרה מיותרת על העבודה המבוצעת ממילא בידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה? מדוע בנק ישראל צריך חטיבה משלו ואינו יכול להסתמך על הנתונים הנאספים והמעובדים בידי הגורם הממשלתי המופקד על הנושא?
הלאה. חטיבת השווקים, הפועלת בשוק ההון בהתאם למדיניות הבנק. איכשהו לא נראה, שהיא אמורה למנות יותר מכמה עובדים. בואו נהיה נדיבים ונגיד: 30-20 עובדים. ככלות הכל, ניתוח השוק ופעולה בו נעשים כעניין שבשגרה גם בידי חדרי עסקות של בנקים וגופים פיננסיים אחרים, והללו אינם מונים יותר מכמות כזו של עובדים. ואותן שאלות עולות לגבי מינהל מילוות המדינה.
כמה אנשים צריכה למנות מחלקת המטבע? את עיצוב השטרות והמטבעות קובעת ועדה ציבורית חיצונית, ההדפסה וההטבעה נעשות במפעלים מקצועיים, ההובלה לבנקים נעשית בידי חברה פרטית. אז כמה אנשים כבר צריכים לשבת שם?
גודל מחלקת משאבי אנוש וחטיבת מערכות מידע הוא כמובן, לפחות בחלקו, פונקציה של גודל יתר המחלקות. הרי אם יש עובדים מיותרים - מישהו מיותר צריך לנהל אותם ומישהו מיותר צריך לספק להם שירותי מיחשוב מיותרים.
נשארנו עם הפיקוח על הבנקים, שהוא התפקיד הייעודי המרכזי והחשוב ביותר של בנק ישראל. בואו נהיה מאוד נדיבים (ואולי אופטימיים יתר על המידה) ונניח ש-200 איש עובדים שם יומם ולילה כדי להגן על כספנו. אתם יודעים מה? 300. רוצים להתפרע לגמרי? 400. אבל עדיין נשארנו עם 284 עובדים לפחות, שפשוט קשה להבין תמורת מה הם מקבלים את המשכורות המאוד נאות של בנק ישראל.
לכן, לפני שמתקוטטים על השאלה מי יפקח על שכרם של עובדי בנק ישראל, מוטב לדון בשאלה מי יקבע מהו המספר הנכון שלהם ומי ימנע מהבנק להעסיק עשרות ואולי מאות עובדים מיותרים.

בלוף העצמאות

בנק ישראל חוזר בכל הזדמנות אפשרית על דרישתו לעצמאות. "חוק בנק ישראל מדגיש את עצמאותו של הבנק", נאמר באותה סקירה רשמית של הבנק המרכזי. רבותיי, זהו בלוף אחד גדול.
עברתי על כל חוק בנק ישראל ולא מצאתי בו אפילו פעם אחת את המילה "עצמאות" על הטיותיה. אם כבר, אז החוק מדגיש שבנק ישראל כפוף לממשלה כמעט בכל תחום. כך קובע סעיף 3: "תפקידיו של הבנק יהיו לנהל, להסדיר ולכוון את מערכת המטבע וכן להסדיר ולכוון את מערכת האשראי והבנקאות בישראל, בהתאם למדיניותה הכלכלית של הממשלה ולהוראות חוק זה, על-מנת לקדם באמצעים מוניטריים - ייצוב ערכו של המטבע בישראל ומחוץ לישראל; רמה גבוהה של ייצור, תעסוקה, הכנסה לאומית והשקעות הון בישראל" (ההדגשה שלי).
כלומר: בנק ישראל כפוף למדיניותה הכלכלית של הממשלה ועליו להפעיל את סמכויותיו כדי ליישם מדיניות זו. ושימו לב ליעדיו: נכון שהוא צריך לפעול לשמירת יציבות המטבע (קרי: מניעת אינפלציה), אך גם למניעת אבטלה ולהגברת הפריון. כלומר: דגל המלחמה באינפלציה שמניפים הנגידים לדורותיהם, הוא דגל חשוב - אך בהחלט לא בלעדי.
אפשר להמשיך לאורכו של החוק ולהראות עד כמה הבנק כפוף לממשלה - כפי שראוי בדמוקרטיה פרלמנטרית. הנה רק כמה דוגמאות: "נגיד הבנק ימונה על-ידי נשיא המדינה על-פי המלצתה של הממשלה"; "הממשלה, תוך התייעצות עם הנגיד, תמנה משנה לנגיד"; "הממשלה תקבע את המשכורות של הנגיד ושל המשנה לנגיד"; "הממשלה תמנה ועדה מייעצת... הוועדה תייעץ לנגיד בכל עניין שעליו להיוועץ בה לפי חוק זה"; "הממשלה תמנה מועצה מייעצת... הנגיד ימסור למועצה דין וחשבון על עיצוב המדיניות המוניטרית"; "הבנק רשאי להוציא ולחזור ולהוציא מטבע בסכום שלא יעלה על הסכום שקבע הנגיד בהתייעצות עם הוועדה ובאישור הממשלה"; "הנגיד, בהתייעצות עם הממשלה ובאישור שר האוצר, יקבע את ערכם הנקוב, צורתם, תוכנם ושאר הפרטים של שטרי הכסף"; "הבנק רשאי, באישור הממשלה, ללוות מבנק זר"; "הנגיד רשאי, לאחר התייעצות עם הוועדה ובאישור הממשלה, להורות לתאגידים בנקאיים להחזיק נכסים נזילים בשיעור מסוים ולפי הרכב מסוים"; "נגיד בנק ישראל רשאי, לאחר התייעצות עם הוועדה ובאישור הממשלה, להורות לתאגידים בנקאיים להגביל את סך כל האשראי, ההשקעות או ההתחייבויות שלהם".
אולי בחוק בנק ישראל החדש המצב יהיה שונה ואולי לא. אבל דבר אחד ברור: כל עוד החוק הקיים בתוקף - עצמאות בנק ישראל היא המצאה שלו ושל נגידיו. ולמרבה הצער, העצמאות הזו משמשת גם - ואולי בעיקר - לצורך ניפוח מספר עובדי הבנק והעלאת שכרם לרמות שערורייתיות.

תאריך:  23/06/2009   |   עודכן:  24/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
אין זה מאוחר מדי עבור נתניהו להראות כי אכן הוא השתנה וכי דרכו איננה דרך "פתרון" שתי המדינות אלא דרך הבנייה וההתיישבות הציונית. במקרה שלפנינו, חנוך לנער על-פי דרכו, ראוי שיתבסס על החינוך הציוני הטוב שקיבל נתניהו בבית אבא
יורם דורי
איש בתקשורת לא חזה מראש את המהומות באירן וגם אנשי המודיעין למיניהם לא ראו את הנולד. אומנם הנשיא פרס, בשיחותיו עם מנהיגים בעולם, טען מזה שנים כי אין תוכה של אירן כברה    חזאי ישן-חדש
אורן פרסיקו
החשיפה של ידיעות אחרונות מלאה סייגים    הראיון הבלעדי של מעריב שווה שלוש שורות    ושרי אריסון ממשיכה לספוג
בועז ארד
המשטר האירני עוקב אחר פעילות האופוזיציה ברשת בסיוען של חברות טכנולוגיות מערביות ביניהן נוקיה וסימנס
ד"ר אברהם בן-עזרא
ההבדל בין החוקים והמשפטים הוא בכך שאת המשפטים - ההמון מבין ומכיר בתועלתיותם, ואילו את החוקים - ההמון מקבל מבלי להבין כלל את טעמיהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il