X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כך קיבלנו את ישראל: מדינה שאינה רק חסרת חוקה עד עצם היום הזה, וחסרת גבולות קבועים ומוסכמים, אלא שאין לה אפילו לאום ייחודי משלה מצב זה - מסכן את המשך קיום המדינה בביטחה
▪  ▪  ▪
הלאום - היכן הוא? [צילום: AP]

מקובל לראות במדינת ישראל מדינה דמוקרטית שהוקמה על-ידי עם ככל העמים. הוויכוח הציבורי נסב בדרך-כלל על אודות מהות הדמוקרטיה בישראל, כאשר יש הטוענים כי הציונות היא תנועת שחרור לאומית לכל דבר, ולעומתה ההיסטוריונים החדשים מגדירים אותה כתנועה קולוניאלית.
אולם הביקורת על הציונות יכולה וחייבת להיות גם על עצם הגדרתה כתנועה לאומית. עם הקמתה התייחסה הציונות לקהילות יהודיות במזרח אירופה בעיקר, ויהודים הגיבו בדרכים שונות ואף מנוגדות למה שנראה לחלק מהם כאתגר לאומי. החרדים יצאו באופן נחרץ נגד המעש הציוני ופגיעתו בסדרי עולם; הזרם האוטונומיסטי צידד בזכויות קולקטיביות ליהודי מזרח אירופה במסגרת מדינות מושבם; יהודי המערב ראו עצמם כצרפתים או גרמנים "בני דת משה" וסירבו לקבל את ההגדרה הלאומית.
סביב הציונות התלכדו אלה שהאמינו בצורך לבנות את "היהודי החדש". הם אכן יצרו בפלסטינה ארץ ישראל, מעצם הקמת היישובים והתרבות המקומית העברית, גרעין ללאום חדש שהיה מוכר בשם:"היישוב העברי", ואחר כך "היישוב העברי בדרך למדינה".
המדינה שהוקמה ב-1948 אמורה הייתה לענות להגדרת בנדיקט אנדרסון לאומה: "אומה היא קהילייה פוליטית מדומיינת- ומדומיינת כמוגבלת וכריבונית מעצם הגדרתה".תוכנית החלוקה של האו"ם משנת 1947 כללה את הצורך לנסח חוקה למדינה, על-ידי האסיפה המכוננת, שהבחירות לה התקיימו בתחילת 1949. אולם האסיפה המכוננת הפכה מיד לפרלמנט רגיל, וכך שונה הכיוון התחוקתי של ישראל ונמנע כינונה כרפובליקה, כפי שניתן היה לצפות שתהיה. הלל קוק וערי ז'בוטינסקי הגדירו את המהלך הזה "פוטש" - כלומר צעד שרירותי אנטי תחוקתי.
וכך קיבלנו את ישראל: מדינה שאינה רק חסרת חוקה עד עצם היום הזה (יש לה חוקי יסוד לא מעטים, אך הם נתונים לפרשנות שונה של בתי המשפט), וחסרת גבולות קבועים ומוסכמים, אלא שאין לה אפילו לאום ייחודי משלה. על-פי התפיסה שעוגנה בחוקי המדינה, אין כלל אזרחיה של ישראל מהווים את הלאום שלה. ישראל רואה את "העם היהודי" כעמה, רעיון שהוא ייחודי ואינו קיים בשום מדינה בעולם. ראוי לציין שתפיסה זו שונה לחלוטין מתפיסתם של אבות הציונות וקודם כל בנימין זאב הרצל שהבהיר כי יהודי המערב למשל אינם אמורים להיכלל תחת הכותרת "העם היהודי", והכיר בכך שבצרפת ימשיכו להיות אזרחים יהודים שהם ה"יזראלטים" למשל.
בבתי הספר בישראל מלמדים את ההיסטוריה של הצהרת בלפור, אך אין כוללים מידע על אודות מי שערערו על הלגיטימיות של מהלכי הציונות, ותגובות חוגים אנטי ציונים זוכות במערכת החינוך להגדרה "מתבוללים". וכך, בן דורו של בלפור - אדוין מונטגיו - מעולם לא חשב שה"בית היהודי" אמור להיות ביתו, ובימינו הסנאטור ג'וזף ליברמן, שהיה מועמד לסגן נשיא ארה"ב, או הנרי קיסינג'ר, לא ראו עצמם מעולם כאזרחים פוטנציאלים של מדינת ישראל.
כך שהיהודים אינם בהכרח ישראלים וגם אינם אמורים להיות כאלו. לעומת זאת, קיימים בהחלט ישראלים רבים שאינם יהודים. הקונסנזוס ברוב היהודי בישראל אינו רואה באנשים אלה "ישראלים" מבחינה לאומית. את הגישה הזאת מייצג היטב הסופר א.ב. יהושע, הגורס בספרו "הקיר וההר" שרק היהודי הטוטאלי יכול להיות ישראלי. בשעתו טען כנגדו הסופר אנטון שמאס (שאינו יהודי), שרצה להשתלב כאזרח שווה במדינה: "כל עוד תגדיר המדינה את עצמה כמדינה יהודית איני יכול לומר, כפי שהייתי רוצה לומר, שאני ערבי ישראלי". ואכן, כל עוד ישראל אינה מדינה ישראלית דמוקרטית, אין מקום למי שאינו יהודי להשתלב בה כאזרח שווה וכשותף במקור הריבונות שלה.
שמאס סבר שהפתרון החוקתי-פוליטי-לאומי ימומש "רק כאשר יחליט הרוב שבתעודת הזהות שלי ושלכם יהיה כתוב ישראלי. רק אז תישמע יריית הפתיחה של חזון הדור הבא".
אולם בישראל הטוענת לכתר "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון", אין לאום ישראלי ואין שוויון זכויות אזרחי. עמותת "אני ישראלי" הדורשת מזה קרוב לעשר שנים שהמדינה תכיר בלאום הישראלי (אחת דתו או מוצאו האתני של האזרח), נתקלת בהתנגדות מוחלטת מצד נציגי המדינה. פרקליטות המדינה טוענת במסמכים רשמיים שתביעה זו "חותרת תחת יסודות המדינה".
המסקנה היא עגומה: לאום טריטוריאלי של מדינה דמוקרטית, כפי שצמח בצפון אמריקה, אינו לגיטימי בישראל. חבריי לעמותת "אני ישראלי" ואנוכי חוששים שהמצב הזה הוא המהווה חתירה תחת סיכוייה של המדינה להמשיך להתקיים בביטחה.

יוסי ברנע הוא חבר עמותת "אני ישראלי" www.ani-israeli.org
תאריך:  30/06/2009   |   עודכן:  30/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם קיים הלאום הישראלי?
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
קשקשן - את המנון המדינה אתה מכ
אחמד זיבי אורגינל  |  30/06/09 17:42
2
שמע יא חביבי
xce453  |  30/06/09 17:50
3
בית משפט השמאל לקח את החוקים
מרק טווין  |  30/06/09 19:27
4
ישראל לישראלים
סיישל  |  30/06/09 19:57
5
תשובה למגיבים
יוסי ברנע  |  30/06/09 23:13
 
- "העם היהודי" אינו חלק מישראל
אבי עומר  |  1/07/09 06:11
6
מדינת ישראל לא הוקמה
יוסף אבי ישוע  |  1/07/09 07:09
 
- ולכן כה חשוב לשמור בדם וביזע
עידןסובול  |  1/07/09 09:18
7
ניאו כנעניות במסווה
מד' ליונה עיוורת  |  1/07/09 10:11
 
- התקפה אידיאולוגית חסרת בסיס
יוסי ברנע  |  1/07/09 22:22
 
- מודה באשמה!
מד' ליונה עיוורת  |  3/07/09 01:05
8
מסקנתך מדוייקת
אין סיכוי ל"לאום"  |  1/07/09 15:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי יעקוביאן
כיצד תבחרו את השירותים הנוחים, המתאימים והזולים ביותר לתקשורת בחו"ל
ד"ר טלי מרק
גם אצל צעירים יותר, תיתכן תופעה של ירידה באיכות השמיעה, והם עשויים לחוש קושי בקשב ובתקשורת תקינה ויעילה
שולמית קיסרי
האיש החמדן ביותר בעולם, שהוליך שולל אלפי אנשים עשירים, אינו האחרון בהיסטוריה. חמידה ואמירת שקר היו ויהיו תמיד נחלתו של האדם, וקשה להאמין כי 150 שנה בכלא ירתיעו את האדם הבא שמתכנן בחוכמה את מעשה הנוכלות הבא
אפרי הלפרין
חיים רמון קיבל החלטות אשר השפיעו על כל אחד ואחת מאיתנו, כאשר כישורי ההחלטה שלו, לדעתי, הם אפס בשלישית    יצא, סוף סוף, הוא יצא
נרי אבנרי
המסר מהעיתונות עם פרישת רמון היה אחיד: חיים רמון הוא החמצה פוליטית ואלמלא "פרשת הנשיקה", היינו זוכים ליהנות מתבונתו עוד זמן רב    הסיפור האמיתי בהרשעת רמון היה הרשעת התקשורת. בניגוד לרושם אותו ניסו עיתונאים לייצר - חיים רמון היה נפל פוליטי    חיים רמון הולך, ואנחנו נשארים עם עיתונות שאין לה אלוהים ואתיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il