X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרטין שרמן מייסד ומנהל המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS)
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הטקסים הפומביים לציון ה"נכבּה" לא נועדו להבעת צער אישי על אובדן, אלא להבעת זעם קולקטיבי על אי-הכחדתה של "הישות הציונית" תכליתם אינה תיקון עוולות העבר, אלא ליבוי איבה בהווה
▪  ▪  ▪
ציון יום הנכבה. לא צער ואבל גרידא, אלא צער על הכשלון בהשמדת המדינה [צילום: פלאש 90]
אם העונש שייקבע בחוק הנכבה יהיה עונש מאסר – הוא יהיה קשה לאכיפה. במקום זאת, יש להטיל קנסות כבדים ומרתיעים על כל משתתף באירוע מעין זה, ובמקרה של עבריינים חוזרים ונשנים, העונש ההולם הוא שלילת האזרחות הישראלית

המחויבות למשטר דמוקרטי אין פירושה הסכם התאבדות. היא אינה מציינת הסכמה להכחדה עצמית. תנאי הכרחי ליישומם של עקרונות בדמוקרטיה הוא היענות לתכתיבי השכל הישר והבחנה בין ידיד ליריב, בין אוהד לאויב.
למרבה הצער, נקודה זו כנראה נעלמה מעיניהם של ח"כים רבים - כולל דמויות מובילות ב"ליכוד", דוגמת דן מרידור, בני בגין ומיכאל איתן - אשר התנגדו לחוק הנכבה המוצע, האוסר טקסים פומביים של הבעת צער על תוצאות התבוסה הערבית ב-1948.
לניסיונם של ערביי ישראל למסד את ציון ה"נכבה" אין כל קשר למימוש המקובל של חופש ביטוי בדמוקרטיה תוססת וחיונית. שהרי כתופעה קבוצתית מאורגנת, הוא מהווה לא רק אֵבל על תוצאות התבוסה הערבית, אלא - מעצם טיבו - גם התרסה כנגד ההישרדות היהודית. אלה הם שני צדדים בלתי ניתנים להפרדה של אותו מטבע. למעשה, ציון הנכבה הוא, בהכרח, הצהרה קולקטיבית של עצב וחרטה על כך שהיהודים - כישות לאומית - לא נכחדו. אילו היו אלה באמת סוגיות נפרדות, לא היה כל טעם לדרוש חפיפה בין מועד יום העצמאות של היהודים לבין מועד יום הנכבה של הערבים.
הבלים רבים נכתבו מצד המסנגרים על זכות ההנצחה של ה"נכבה". אחרי ככלות הכל, ציון ה"אסון" הערבי אינו משול למחאה מצד פרט או קבוצה על עוול (אמיתי או מדומה) או על פגם (עובדתי או דימיוני) השורר בחברה, אשר מחייבים טיפול או תיקון. אין זו תביעה למניעת אי-צדק, שהחברה או המדינה מסבות לאזרחים או למגזרים מסוימים, אלא דחייה טוטלית של המדינה והחברה על-ידי מגזר שלם שהוא חלק מהן; סירוב קולקטיבי להשלים עם קיומן, עם עצם טיבן ועם היסודות שעליהם הן נוסדו. הלא, אם התבוסה הערבית, שהולידה את ה"נכבּה", נתפסת כאירוע שלילי, המסקנה הבלתי נמנעת היא, שעדיף היה אילו לא אירעה - דבר שהיה מתאפשר רק באמצעות חיסול המדינה היהודית, שזה עתה הוכרזה. והרי בציון הנכבה אין כוונה להביע צער על עצם ההתקפה הערבית, אלא רק על תוצאותיה.
וכך, התביעה לציון הנכבה אינה מצויה במישור האישי אלא במישור הלאומי. היא אינה מונעת מרצון להבעת אובדן אישי אלא מרצון להבעת אובדן לאומי, לא מכמיהה להשבת רכוש לפרט אלא להשבת כבוד ללאום. ואין דרך להשיב כבוד זה זולת באמצעות חיסולה, או לפחות שלילתה, של מדינת הלאום של היהודים. אין לשכוח, שמי שחווה אישית את אירועי הנכבה מתקרב כיום לגיל 70, לפחות. אלה אינם הקולות הבולטים במקהלת התובעים את עריכתה של קִינָה ציבורית על המפלה הצבאית הערבית. הקריאה להנצחת זיכרון האובדן עולה לא מגרונם של פליטים מרודים ומנושלים, אלא מפי אזרחים בעלי זכויות אזרחיות מלאות, שאינם סובלים רדיפות, רעב, או היעדר קורות-גג, כפי שיעיד שפע הווילות הנאות, הפזורות למכביר במרבית הכפרים הערביים במדינה. יתרה מזה, אלמלא ה"נכבה", היה מצבם החומרי של מרבית ערביי ישראל ירוד ממצבם היום במדינת היהודים - ודומה למצבם של מרבית האזרחים במדינות הערביות הסובבות את ישראל, כגון ירדן וסוריה, שלא התברכו בעתודות נפט מפליגות. ברור, אם כן, שמקורה של התביעה להנצחת הנכבּה אינו בתחושה אישית של האזרח הערבי, אלא ברגש לאומי של הקולקטיב הערבי.

לצעוק "אש" באולם תיאטרון מלא
הנכבה: נרטיב היסטורי שונה?

ג'ון סטיוארט מיל, מהוגי הדעות הליברליים הבולטים, מסביר שקיום מוסדותיו של משטר ייצוגי-דמוקרטי מחייב "היסטוריה לאומית משותפת וכתוצאה ממנה – זיכרון קולקטיבי של גאווה והשפלה, של הנאה ושל חרטה, שנובעים מאותן התרחשויות בעבר", ומזהיר כי "במדינה שבה אין אחדות דעים הנחוצה לתפקודו של ממשל ייצוגי... לא ניתן לקיים מוסדות חופשיים".

במדינת לאום בעידן המודרני יש בהחלט מקום לנרטיבים שונים, שאותם ניתן לאחד בזהות לאומית קוהרנטית אחת, במסגרת "הרמוניה של שוני". אך לא כך כשמדובר בנרטיב הציוני ובנרטיב הפלשתיני.
אלה אינם נרטיבים שונים זה מזה, אלא נוגדים זה עם זה, מבטלים זה את זה ואינם יכולים להתיישב זה עם זה ולהתקיים זה בצד זה באותה יחידה מדינית. ג'ון סטיוארט מיל, מהוגי הדעות הליברליים הבולטים, מסביר שקיום מוסדותיו של משטר ייצוגי-דמוקרטי מחייב "היסטוריה לאומית משותפת וכתוצאה ממנה – זיכרון קולקטיבי של גאווה והשפלה, של הנאה ושל חרטה, שנובעים מאותן התרחשויות בעבר", ומזהיר כי "במדינה שבה אין אחדות דעים הנחוצה לתפקודו של ממשל ייצוגי... לא ניתן לקיים מוסדות חופשיים".
השאיפה לעריכת טקסי "נכבה" נועדה ליצור מצב, שהוא היפוכו הגמור של המרשם שמשרטט מיל. ייעודם של אותם טקסים הוא הנצחת נרטיב עוין, שימור הכאב, הזעם והאיבה מצד מגזר אחד כלפי מגזר אחר, על כך שסיכל את השאיפות לחסלו, והצגת תוצאות אותו סיכול כעוול. שהרי לא ניתן להפריד – לא מושגית, ובוודאי לא מעשית – בין הנצחתה הממוסדת של ה"נכבּה" לבין הכמיהה ל"שיבה" שאמורה לתקן את תוצאותיה. כאמור, אילו היו אלו סוגיות נפרדות, לא היה טעם ביצירת חפיפה בין מועד יום העצמאות של היהודים לבין מועד יום ה"נכבה" של הערבים.
בהקשר זה ראוי להיזכר בפסיקתו של שופט בית המשפט העליון של ארה"ב, הולמס, אשר למרות שניתנה בשנת 1919, עדיין נחשבת לאחד מעמודי התווך של החשיבה המשפטית בנושא חופש הביטוי: "טיבה של פעילות כלשהי תלוי בנסיבות בהן היא מתבצעת. גם במסגרת ההגנה הנמרצת על חופש הביטוי לא יותר לאדם לצעוק 'אש' באולם תיאטרון מלא ובכך לזרוע בהלה... כאשר אומה נמצאת במצב לחימה, רבים הם הדברים – אותם ניתן לבטא בעתות שלום – אשר מהווים מכשול כה חמור למאמציה, ששום בית משפט לא יראה באמירתם זכות חוקתית".
אין ספק, שקיים פגם עמוק ומהותי בחברה, המתירה ביטוי ממוסד ופומבי של אֵבל מצד מגזר שלם ומשמעותי על כישלון השמדתו אותה. לפיכך, חוק ה"נכבה" המוצע אינו הפרה של זכויות דמוקרטיות, אלא ביטוי מרענן של שפיות וחיות לאומית.
אולם בעניין אחד צודקים מתנגדי החוק: אם העונש שייקבע בו יהיה עונש מאסר – הוא יהיה קשה לאכיפה. במקום זאת, יש להטיל קנסות כבדים ומרתיעים על כל משתתף באירוע מעין זה – בין אם הוא פרט, ארגון או רשות מקומית, ובמקרה של עבריינים מועדים, העונש ההולם הוא שלילת האזרחות הישראלית. מהלך כזה אינו אמור להיות בעייתי, שכן אין סיבה לכך שאדם יתנגד לשלילת השתייכותו לישות, אשר עצם היווצרותה בעיניו היא... אסון.
על כן, בתגובה לתביעתם של אזרחינו הערבים לעריכת טקסי "נכבה" ולמיסוד הנצחתה של מסורת האֵבל על "העוול הציוני", על ישראל להשיב ברוח ימינו: No – you can't!.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרטין שרמן הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב והמנהל האקדמי של ארגון Jerusalem Summit
תאריך:  03/07/2009   |   עודכן:  05/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ציון הנכּבּה : No - you can't!
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הכל נכון, והחוק הזה יחוקק - על ל"ת
אפם וחמתם  |  3/07/09 23:33
2
לשם שינוי במדינה לא נורמלית ל"ת
הגיון נורמלי  |  4/07/09 11:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אודי לבל
בטרם נייסד מדינה פלשתינית, יש עדיין לעמול על עצמאותה של המדינה היהודית הקיימת ולחזק את אמון הציבור בה
סופיה רון-מוריה
העובדה שהשמאל פתח בקמפיין נגד השופט משה דרורי לא בהכרח אומרת שגלעד ארדן נכנע    מבחנו - במינויים שיבואו
ד"ר אברהם בן-עזרא
הנשיא חוסיין כשל שוב בהבל פיו, כאשר הציב בפני ממשלת ישראל דרישה אולטימטיבית לחבל בצורכי היישובים ביהודה ושומרון בצורה סלקטיבית – רק נגד היהודים    אולי הוא לא השכיל לזהות שהתקשורת הישראלית המוחאת לו כפיים היא בסך הכול עוד מפלגת מיעוט של שמאל קיצוני, וזה לא ייחשב לו כאי הבנה מקרית
מאיר אינדור
מסנגרי נתניהו למיניהם עשו עבודה כל כך טובה, עד שבליכוד לא קמה מחאה ציבורית, למרות שנתניהו חצה את הקווים והסכים לוותר על עקרון מקודש של תנועתו – התנגדות למדינה ערבית נוספת ממערב לירדן   בהעדר אופוזיציה מימין – בכנסת ובעיקר מחוצה לה - הויתורים של נתניהו הם רק ההחלה    לגבי הצבור הישראלי זוהי סכנה גדולה, אלא אם כן נצליח ל"להעמיד חומה" שתאגוף אותו מימין
שלמה גזית
מקורות המודיעין מסוגלים לספק לנו - באמינות - רק עובדות    הם אינם יכולים לדעת ואינם יכולים לומר לנו - וזה מה שבאמת מעניין אותנו - כיצד יתפתחו הדברים באירן    עלינו לזכור כי תמיד עלול אחד הצדדים לקבל החלטה שגויה, החלטה שתביא לתוצאה הפוכה מן המתוכנן    יתר על כן, לעולם אין לך שליטה על אירוע חריג ובלתי צפוי, העשוי לשנות מן היסוד את התמונה
רשימות נוספות
הלשכה נאבקת באפליית ערבים במגזר הציבורי  /  ענבל בר-און
תוקפי אהרן ברק לא הבינו דבר  /  ענבל בר-און
הפרקליטות: אין לנו מידע על תיקי ערבים  /  רותי אברהם
שלום כיתה א'  /  צבי גיל
מתחתית הבאר  /  הלל ויס
אהרן ברק מגלה קלפיו  /  אליקים העצני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il