X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שאיבת היתר של מים באקוויפר ההר המערבי על-ידי הפלשתינים, והנטייה הסורית להפר הסכמים - מחייבים אותנו לשמור על ריבונותנו בכל הקשור למקורות המים שלנו
▪  ▪  ▪
הכנרת. לשכנים, בהשראת מוחמד, יש נטייה לירוק לבאר שישראל שותה ממנה [יחסי ציבור]
האופן שבו נהגה סוריה כלפי שכנתה ירדן צריך לשמש לנו אזהרה, שאין לסמוך על כוחו של הסכם. הסורים לחצו על ירדן לתרום להם 90 מיליון מ"ק מים בשנה מימי הירמוך על-ידי בניית סכרים על יובליו, אך לכדו במאגריהם למעלה מ-200 מיליון מ"ק מים בשנה

   רשימות קודמות
  פתרון כולל ובר-קיימא למים ולאנרגיה

הסוגייה של מקורות מים חוצי גבולות מעסיקה מדינות רבות, ולעתים קרובות חלוקת השימוש במים אף מעוררת מלחמות. אומנם ניתן למצוא פרסומים רבים של כלכלנים בדבר דרכים לפתרון הבעיה, אך אלו בדרך כלל מבוססים על הנחות מופרכות של שוויון.
אלו נוחות אולי לכתיבת מאמרים ולמתמטיקה (לא מסובכת מדי), אך מתעלמות מרקע היסטורי, מהבדלי תרבות ומאופני התנהגות שונים של הצדדים השותפים לאותם מקורות מים.
ישראל התנסתה במאבקים על מים עם סוריה. אם ישראל ויתרה בשעתה על הטיית חלק ממי הירדן בקרבת לגשר בנות יעקב, למרות שהדבר היה מועיל לפרויקט מוביל המים הארצי, הרי שסוריה החליטה בתחילת שנות ה-60' להטות את מקורות הירדן ולמנוע מישראל כל שימוש במימיו, ולו רק להכעיס.
אמנם לא כדאי לנו להכריז על מלחמה עם שכנותינו על מים, היות שבמחיר נמוך הרבה יותר אנו יכולים להקים מתקני התפלה, שיפיקו יותר מים. אך יחד עם זאת, בהתחשב בסוג היחסים שלנו עם שכנותינו, ובהתחשב באופי התרבות הסובבת אותנו, אין אנו פטורים מעמידה סבירה על עקרונות ועל קיום הסכמים עם שכנותינו.
כיוון שאין דומה בעיית המים ביהודה ושומרון לזו שבצפון הארץ, יש לבדוק את מאפייני סוגיית המים בכל אזור לגופו, ולהגיע להסכם הולם.

יהודה ושומרון - סוגית אקוויפר ההר

עוד לפני מלחמת ששת הימים ב-1967, התבצעה ביהודה ושומרון שאיבת יתר באקוויפר ההר המערבי, וכיום מימדיה הם בבחינת אסון. בשנת 1998 שאיבת היתר הייתה 257 מיליון מטר מעוקב (מ"ק). בחמש השנים שלאחריה, עד שנת 2003, עמדה שאיבת היתר השנתית על 85 מיליון מ"ק בממוצע. זאת לעומת סך כל הספיקה המתחדשת, שאינה עולה על 350 מיליון מ"ק בשנה. המשך השאיבה במימדים כאלה יביא בוודאות לחיסול מאגר המים כולו, ובקרוב מאוד. על כן, יש להפסיק כל שאיבת יתר באקוויפר ההר.
באופן טבעי, גידול של צריכת המים הפלשתינית יגרע מהשימוש הישראלי בהם, אולם לפלשתינים אין כל מקור מים חליפי כדי לענות על הגידול בצריכה, ואין הם ערוכים לשנות את המצב. כמו-כן, בשנות בצורת יעמדו הפלשתינים בפני דחף בלתי נשלט לשאוב שאיבת יתר, מה שייצור סכנה גדולה של חיסול כל מקור המים על-ידי פריצה של מי ים. מאחר ששאיבה בפינה אחת באקוויפר משפיעה מהר למדי על המאגר כולו, יהיה ההרס של מקור המים למדינת ישראל בלתי נמנע. אף על-פי שהרס זה ינבע אך ורק מהתנהגותם הבלתי אחראית והבלתי מתוכננת של הפלשתינים, הביקורת על תוצאותיו ודאי תופנה נגד ישראל; שהרי למרות שכבר עשרות שנים תורמת ישראל מים לשטחי יהודה ושומרון, בכל כנס ובכל דיון בינלאומי היא מואשמת בעושק הפלשתינים ממים.
נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון היא, שהאוכלוסיה ביהודה ובשומרון מרווה את האקוויפר במי ביוב. קשה להניח שתופעה זו תצטמצם במידה משמעותית בשנים הקרובות, ויש גם להניח, שכל הנחלים הנשפכים לישראל יזדהמו.
לפיכך, כל הסכם עם הפלשתינים חייב לעסוק במניעת שאיבת יתר ובמציאת מקורות מים, שבאמצעותם תוגדל הספקת המים לפלשתינים שלא על חשבונה של ישראל. לדעתי, גם אם ייקבע בהסכם כי ישראל תיתן את המים לפלשתינים בחינם – וזאת כדי למנוע מלחמה – העניין כדאי. אולם, אסור בשום אופן להרשות פגיעה במקורת המים, זיהום ושימוש בלתי צפוי, תוך פריקת עול ופגיעה בהסכמים, כפי שנהגו הפלשתינים עד כה. כמו-כן, יש לעגן בהסכם את חובתם של הפלשתינים לטפל בתהליכי הזיהום, ובד בבד להתכונן לכך שהם לא יקיימו מחויבות זו.
עם זאת, על ישראל לצאת מתוך הנחה, שזו רק שאלה של זמן עד שהיא תפסיד את מלוא כמות המים של אקוויפר ההר. את ההספקה השנתית של חלק האקוויפר המערבי ניתן להבטיח על-ידי מתקני התפלה והסעה בהשקעה של 1.5 מיליארד דולר לערך, אשר תיפרס על פני זמן.

הכינרת - סוריה לוטשת עיניים

הסכם עם סוריה המתיר לה לרדת עד קו המים בכינרת, כלומר נסיגה ישראלית מרמת הגולן, או הסכם המתיר לה שימוש אפילו בחלק מן המים באגן הכינרת – ייצור סכנות גדולות וממשיות מאוד למשק המים הישראלי, במיוחד לנוכח העובדה שסוריה לא קיימה אפילו הסכם אחד עם אחיותיה המוסלמיות.
האופן שבו נהגה סוריה כלפי שכנתה הערבית-מוסלמית, ירדן, צריך לשמש לנו אזהרה, שאין לסמוך על כוחו של הסכם בלבד כדי להגן על המים שלנו. הסורים לחצו על ירדן לתרום להם 90 מיליון מ"ק מים בשנה מימי הירמוך על-ידי בניית סכרים על יובליו. העובדה, שכמות צריכת המים השנתית לנפש בסוריה גדולה יותר מפי ארבעה מכמות צריכת המים השנתית לנפש בירדן, לא מנעה מסוריה ללכוד במאגרים שבנתה למעלה מ-200 מיליון מ"ק מים בשנה – וזאת כאשר יש ברשותה כמות מים הקרובה ל-1,000 מ"ק לנפש לשנה, בעוד שלירדן רק מעט למעלה מ-200 מ"ק לנפש לשנה.
נטילת כמות מים חלקית ומוסכמת מאגן הכינרת עלולה גם לגרום להמלחה משמעותית של הכינרת, עד כדי הפיכתה לבלתי שמישה. כך, כמות של 100 מ"ק מים לשנה שייטלו הסורים מן הכינרת על-פי הסכם אפשרי, צפויה להביא למליחות של 294 מיליגרם (מ"ג) כלור לליטר, נטילת 150 מ"ק מים לשנה – צפויה להביא למליחות של 341 מ"ג כלור לליטר, ונטילת 200 מ"ק – למליחות של 407 מ"ג כלור לליטר.
עלינו להביא בחשבון גם את הסיכון הממשי לתפיסת מקורות מים ולהטייה כזו או אחרת, תוך הפרת ההסכם, העלולה לגרוע 520 מיליון מ"ק מים בשנה ממשק המים הישראלי. היסטוריה של ההתנהגות הסורית בעבר כלפי שכנותיה הופכת תסריט זה לאפשרי מאוד, כולל האפשרות של הכרזת מלחמה.
תהליך נוסף, כמעט בלתי נמנע, הוא זיהום הכינרת כתוצאה מהתיישבות צפופה ברמת הגולן, אם הסורים יגשימו את תוכניתם ליישב שם חצי מיליון בני אדם. בינתיים אנו דואגים להתחיל את התהליך הזה בעצמנו, ואנו יודעים לזהם את המים שלנו ללא עזרה מבחוץ. גם פיגוע עוין במי הכינרת הוא תסריט אפשרי מאוד, והוא בבחינת סיכון שספק אם לישראל מותר ליטול.
חשוב להדגיש, שעלינו להשתדל להימנע ממלחמה על מים, אבל לא להיגרר לוויתורים. בצד עמידה אמיצה ואיום בכוח, נוכל להציע לשכנינו מים שנייצר. מחירם של אלה יהיה נמוך בהרבה ממחירה של מלחמה. התייחסותנו לשכנותינו בענייני מים צריכה להתבסס על שלושה יסודות: עמידה תקיפה נגד כל ניסיון של גניבת מים או פגיעה בהם; נכונות להציע מים לצד השני בתנאים נוחים לו, אך בשליטה שלנו; והכרה בכך שעמידה בהתחייבויות אינה חלק ממערכת הערכים של שכנותינו, הנוהגות ליטול דוגמה מן הנביא שלהן אשר התגאה בנוכלות, באי-כיבוד הסכמים ובתאוות בצע ורצח במיוחד כלפי היהודים.

לאתר מגזין מראה
פרופ' דן זסלבסקי הוא מהנדס מים וקרקע. בין יתר תפקידיו היה דיקן הפקולטה להנדסה חקלאית בטכניון, יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח, ונציב המים למדינת ישראל.
תאריך:  04/07/2009   |   עודכן:  05/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להציע מים לשכנים מבלי לוותר על השליטה בהם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עכשיו אין מים בכינרת
צדק חברתי  |  4/07/09 21:50
2
חשוב ביותר! ! היש שומע לדברים? ל"ת
הניה  |  5/07/09 08:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
שם ימניים כלל, וכל איש תרבות אשר יש לו ביקורת על יוסי שריד, אנא יביט במראה תחילה
עו"ד משה גולדבלט
מבצע עופרת יצוקה לא הציב לעצמו כמטרה את חיסול שלטון החמאס בעזה ואכן הוא לא השיג מטרה, זו וכל היתר לא כל-כך חשוב מבחינה פוליטית    שאלת השאלות העומדת לפנינו כיום היא שאלת הסכסוך עם העם הפלשתיני
אביתר בן-צדף
השבוע שעבר היה שבוע רע מאוד לל"ו צדיקינו    מאחורי מסכת הכבשה התמימה של אהרן ברק נחשפו טלפיו של חזיר יבלות מאיים    השופטים בתחרות "פרס ספיר" היו נגועים בניגוד אינטרסים
עו"ד יוסי דר
על קשריו הידועים בציבור עם ידיעות אחרונות מילא יוסי שריד טופס מתאים, ועל קשריו – הידועים אף הם בציבור - עם רנה ורבין, נמנע יוסי שריד מלמלא את הטופס    הסיבה: על התענוג לכהן בתפקיד המכובד של יו"ר ועדת פרס ספיר לספרות – יוסי שריד לא יכול היה בשום אופן לוותר
אריה אבנרי
התעקשותו של ריבלין נגד מהלכי התחיקה של הממשלה והפגנת השרירים האישית שלו מול נתניהו, הביאה לריבלין עדנה קצרת מועד בלבד אצל האופוזיציה    התקווה שלו שבכך הוא יצבור נקודות למועמדות העתידית שלו לתפקיד נשיא המדינה עלולה להתברר כמקסם שווא שעלול להיגמר בבכי נוסף בסדרה    הערות אזהרה (41)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il