X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ערב נוסטלגי ליום ההולדת ה-100 של ת"א במסעדת אלימלך עם הזמרת יעל בדיחי, החזיר לי את הנטייה הנוסטלגית הטבעית, ממנה התנערתי זמן רב. החלטתי לערב אחד, שנעים להיסחף אל העבר - שכולו טוב
▪  ▪  ▪
תל אביב - עיר מלאת נוסטלגיה - גם היום [צילום: ורד ורסנו]

באיזשהו שלב בחיי אימצתי אל לבי את המגמה האנטי-נוסטלגית לאמור: מה יש להתרפק על העבר? הרי הוא כבר עבר. דבקתי בתיאוריה של: הביטי קדימה וחיי את היום! השתדלתי לא לדבר (לא התאפקתי מלחשוב) על העבר המתוק, אלא לעסוק רק בהווה הנהדר ובעתיד הכה-מבטיח.
יום ההולדת המאה של תל אביב טפח על פני האנטי-נוסטלגיה שלי וגרם לפרץ של רגשות נעימים כמו קומפוט-תפוחים עם צימוקים ושזיפים שחורים. יעל בדיחי, זמרת, מוסיקאית ואשת אשכולות, שרה ומספרת על אנשים שהכרתי ולא הכרתי מהעבר הרחוק שכולם כבר מנוחתם עדן. החומר המתועד שהיא מציגה עם מבחר השירים מציגים עולם תמים ובלתי ציני: עיר מופלאה בתחילת המאה ה-20 שאנשיה חולמים ועובדים, מחזרים ומתאהבים, מבלים וצוחקים, בונים נמל וירידי המזרח, בונים בתים ומטפחים גינות, מתחתנים ושולחים את ילדיהם ללמוד בגימנסיה הראשונה ברחוב הרצל.
אגב, מורי גימנסיה הרצליה התלבשו כמו אצילים מהמאה ה-19 והנימוסים הטובים שאפיינו, ככל הנראה, את תושבי העיר הים-תיכונית הישראלית הראשונה, של אז, נראים היום כמו אגדה אורבנית.

אוכל יהודי-אשכנזי ושירים של פעם

אלימלך היא מסעדה שנשארה כמו שהייתה לפני 70 שנה. קטנה וצפופה, ברחוב משיק לרחוב הרצל - הרחוב הראשון של תל אביב. האוכל מגיע מסירים של אוכל פולני טעים: גפילטא, כבד קצוץ משובח עם בצל מטוגן, איקרה (קפיצה לרומניה), מרק עוף של אימא יהודייה, צ'ולנט עם קישקא, גזר - צימעס, פירה, תפוחי אדמה מטוגנים עם נקניק, קומפוט ועוגת שוקולד. הבירה זורמת פה כמו מים יחד עם דג מלוח מיוחד למביני דבר, ומצב הרוח עולה יחד עם מפלס הבירה. אין מי שיעמוד בפני הבירה הקרה כקרח המקבלת כאן מזיגה מקצועית עם קצף וטעם מן החבית.
הערב המשולב, ארוחת ערב רבת-מנות של אוכל פולני, עם נגיעות של אוכל ים-תיכוני וסיפוריה-שיריה ונגינתה של יעל בדיחי, העבירו אותי אחורה בזמן. בעודי מתענגת על האיקרה והכבד הקצוץ ולוגמת בירה קרה כאילו הייתה מי-מעיין זכים, שוחחתי עם אבי ברמן, דור שלישי למייסדי אלימלך שנוסדה על-ידי סבו ואביו ברחוב וולפסון בשנת 1936. בני הדור הרביעי, בניו של אבי, ממשיכים לעבוד במסעדה, מבשלים ומגישים את הצלחות הגדושות לבאי המקום ומוזגים בירה במקצועיות של דור רביעי.
יעל בדיחי בת 47 מנטף שבדרך לירושלים היא מורה לשעבר, אם לחמישה בנים ובת שהפכה זמרת בגיל 35. היא מקבלת אורחים לערבי שירה וסיפורים בביתה, בנטף, ונודדת במקומות שונים בארץ עם שירים נוסטלגיים ועם סיפורים נוטפי הומור, שהיא מספרת באהבה ובחן ועם גיטרה. המחווה שלה לתל אביב כוללת שיקופיות החל משנת 1909, ובמהלך חמישים השנים הראשונות של תל אביב. היא מקריאה מכתבים אותנטיים מפולקלור העיר הראשונה. לדוגמה: תושבים מתלוננים במכתב למאיר דיזנגוף שנסע במכונית בין בשעת השלאף שטודה (שתיים עד ארבע אחר-הצהריים) והפריע את מנוחת השכנים בעיר הגנים והבתים הלבנים.
השירים "בחולות" וטיטינה הו טיטינה, שירי הנמל העברי הראשון, שירי פורים מימי העדלאידע שירים על חיזורים ואהבה מעוררים חיוכים מתמוגגים: "רינה, אני אוהב את השמים, רינה אני אוהב את הספסל, רינה, אני אוהב את סנדלייך, את אור עינייך, את ארנקך אשר נפל" (ככה חיזרו פעם). הקהל שהגיע כדי להתמוגג מהנוסטלגיה, ששתה בירה ואכל לשובע מטעמים מבית אימא, מצטרף לשירה. והקירות של אלימלך של רחוב וולפסון, ליד רחוב הרצל ששורדת 73 שנים, שמעו כבר לא מעט שירים, צחוקים וסיפורים הופכים ערב נוסף לפיסת היסטוריה אותנטית.

עוד 100 שנה

רק בעוד 100 שנה יהיו שוב חגיגות המאתיים הנוסטלגיות של תל אביב. אז תחליטו אם להיות נוסטלגיים או לא. יום הולדת מאה הוא עכשיו ולא יחזור עוד. זוהי הזדמנות להתרגש קצת ואל תתבכיינו, ש"די, נמאס כבר מהזכרונות הדביקים האלה על מאיר דיזנגוף, אברהם שלונסקי, אורי קיסרי, נתן אלתרמן, ביאליק, אלכסנדר פן, ברוך אגדתי, צינה דיזנגוף ואחרים". עם אבות מייסדים כאלה, העיר נשארת צעירה ומגניבה לנצח.

תאריך:  07/07/2009   |   עודכן:  07/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
הנשיא המצרי מאמין שגלעד שליט חי - האם אמונתו מבוססת על ידיעות או על מקורות כלשהם?    באלו עמדות צריך ראש הממשלה לנקוט על-מנת להשיב את החייל-הספק בריא ושלם
עמירם קאופמן
בכל פעם שאנחנו, ברמה האישית, לא לוקחים אחריות - אנחנו שותלים עוד זרע ביצירת תרבות של אי-לקיחת אחריות. אנחנו עושים את זה בקטן, והתרבות הקלוקלת הזו מחלחלת לכל הכיוונים לאנשים אחרים שעושים את זה בגדול - ממש כמו מיידוף
ד"ר צ'לו רוזנברג
שילובם של חיילים דתיים בצה"ל חייב בירור מעמיק ולא מתלהם. לא תהיה זו הפרזה רבתי אם ייקבע שהשירות של הדתיים הלאומיים בצה"ל נתפס כאמצעי להגשמת המאוויים הדתיים    ועוד: בנות - שירותן נחוץ או לא?
איתן גנור
הרצ"ר הוא המחליט והמיישם של ערכי צה"ל. אמור מעתה צבא הלכה לישראל. והיכן הרמטכ"ל? מיישם את הרוח הפוליטית הנושבת, של התפלשות בפני רבנים. אם שאלתם את עצמכם מה מחליף את הציונות? התשובה ניתנת: מדינת הלכה. לא מחר ולא מחרתיים, אך הכיוון ברור. והחילונים? נרדמנו בשמירה
אביתר בן-צדף
הרב רונצקי התגייס כדי לשמש רב ראשי שיאחה את הקרעים, אך הפך לכר חבטות של השמאל ומוסדותיו, כיוון שהוא מסמל את כל השנוא בעיניהם: יהודי לאומי שאינו בוש ביהדותו ואינו מתנצל    הצבא זקוק לבני הישיבות הקרביים, ואינו זקוק לחיילות קרביות    בן-גוריון העדיף את האם היהודייה על החיילת העברית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il