X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם ייתכן שבמדינתנו הדמוקרטית מפלים אוכפי שלטון החוק לרעה את הערבים על פני היהודים? האם ייתכן שמערכת חוקים אחת במדינתנו חלה על הערבים ומערכת אחרת חלה על היהודים? אפליה רעה
▪  ▪  ▪
חוקים שונים לערבים [צילום: AP]

סיפוק מילא את לבנו כאשר קראנו שהוגש כתב אישום נגד כמה מערביי שפרעם שעשו שפטים בנתן זאדה היהודי, שרצח ארבעה אזרחים ערביים בעיר. ידענו: הדבר נעשה בשם העיקרון המקודש של שלטון החוק הנהוג במדינה דמוקרטית. אך במהרה עננה כבדה העכירה את סיפוקנו, כאשר ריחפו מעלינו קרעי זיכרונות מימים רחוקים - ולא כל כך רחוקים.
לא יכולנו שלא לזכור את טבח כפר קאסם, מאוקטובר 1956, שבו נרצחו 43 מתושבי הכפר, בהם נשים וילדים, על-ידי יחידה של משמר הגבול, בגין הפרת עוצר שעליו לא ידעו כלל. 11 מהחיילים שהשתתפו בטבח הועמדו לדין, הורשעו ונידונו לתקופות מאסר ארוכות. את שנות המאסר בילו המורשעים באכסניה, ולאחר שלוש שנים קיבלו כולם חנינה מנשיא המדינה יצחק בן-צבי. המח"ט, יששכר שדמי, זוכה במשפט מאשמת רצח, ונידון לתשלום קנס של 10 פרוטות בגין חריגה מסמכות... מפקד הגדוד שביצע את הרצח, שמואל מלינקי, חזר לשרת במשמר הגבול, ולאחר מכן מונה לתפקיד קצין הביטחון של הקריה למחקר גרעיני בדימונה.
נזכרנו בפרשת קו 300, שבו נרצחו מחבלים כפותים על-ידי שב"כניקים חרוצים, שקיבלו חנינה מנשיא המדינה עוד בטרם הועמדו לדין. הרוצח אף נבחר אחר-כך לכנסת (ברשימת הליכוד).
נזכרנו בהריגת 13 מערביי ישראל על-ידי שוטרינו באוקטובר 2000. למרות המלצתה של ועדת השופט אור - איש מהם לא הועמד לדין. נזכרנו בעשרות מערביי ישראל שנהרגו מאז מאש כוחותינו. מעטים מהם נחקרו, מעטים יותר - הועמדו לדין.
נזכרנו בשני פלשתינים שנרצחו על-ידי חיילים שלנו, והפרקליט הצבאי הראשי החליט להעמיד אותם לדין משמעתי בלבד. למזלנו החליט בג"צ לפסול את ההחלטה, והורה לפצ"ר להגיש נגדם כתב אישום.
נזכרנו גם במתנחלים שהרגו ופצעו פלשתינים, השמידו את יבולם, גרמו נזקים לרכושם - ולא הובאו לדין. ואם הובאו לדין - זוכו, או קיבלו עונשים מגוחכים.
נזכרנו במקרים שבהם וידאו אזרחים את הריגתם של מחבלים, לאחר שאלו נוטרלו ולא היוו יותר סכנה. איש מהם לא הועמד לדין. הם הוכתרו כגיבורי האומה.
ושוב נזכרנו במג"ד, שלפי החשד הורה לחיילו לירות ברגלו של עציר כפות ומכוסה עיניים, והחייל ביצע את הפקודה ללא ערעור. שוב החליט הפצ"ר להגיש נגד השניים כתב אישום בגין "התנהגות שאינה הולמת" בלבד, ושוב הציל את המצב בג"צ, שפסל את ההחלטה, והורה לפצ"ר לשקול שנית את החלטתו - שהבג"צ הגדיר כ"בלתי סבירה באופן קיצוני".
מדוע קטעי זיכרונות אלה טורדים את נפשנו? חיש קל מצאנו את המכנה המשותף: בכל המקרים הללו, ובמקרים רבים אחרים שלא הוזכרו פה (שרובם אירעו בשטחים הכבושים), לוקחי החוק לידיים היו יהודים - והקורבנות היו ערבים. האם ייתכן שבמדינתנו הדמוקרטית מפלים אוכפי שלטון החוק לרעה את הערבים על פני היהודים? האם ייתכן שמערכת חוקים אחת במדינתנו חלה על הערבים ומערכת אחרת חלה על היהודים?
קן ישר נמתח בין שליטתנו בת 42 השנים בשטחים הכבושים ובעם הפלשתיני - לבין המקרים שנזכרו לעיל. מכולם עולה תמונה קשה של גזענות, שאחת מביטוייה היא אפלייתם לרעה של הערבים במדינתנו היהודית. אפליה זו באה לידי ביטוי ביתר שאת בתחום אכיפת שלטון החוק. בכמה מהמקרים הפך בג"צ את ההחלטות המפלות על פיהן והסיר את רוע הגזירה. האם בג"צ מסוג זה עוד יהיה כאן בעוד שנה-שנתיים? האם ניסיונות הימין הקיצוני להשתלט על בית המשפט העליון יצלחו? ואם כן - כיצד ניראה אז ללא שומר הסף, שמנסה לשמור לנו על הדמוקרטיה?
בדצמבר 1956 כתב נתן אלתרמן, בהתייחסו לטבח כפר קאסם: "לא תיתכן חברת אנוש אשר מקרה כזה לא יחרידנה כסיוט...". שלל האירועים של השנים מאז הטבח, הוכיחו שאלתרמן שגה.

למאמר במקור - על צד שמאל
הכותב נמנה עם ראשוני "שלום עכשיו"; עורך דין במקצועו; בעבר ראש מינהל התעופה האזרחית; חבר הוועד המנהל של התנועה למען איכות השלטון בישראל וחבר מערכת "על-צד-שמאל".
תאריך:  09/07/2009   |   עודכן:  09/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לקחת את החוק לידיים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אין טעם להתווכח עם מי שזכרונו
יוסיפון  |  9/07/09 20:39
2
המידתיות וזיכרון הסלקטיבי שלך
זיכרונו של דמגוג  |  9/07/09 23:41
3
סמולן שטחי ודמגוגי ל"ת
אלי קופטר  |  12/07/09 22:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה יואלי
חמישה דברים ארעו את אבותינו בי"ז בתמוז וחמישה בתשעה באב; מה המאפיין של כל יום ומה יותר חמור?    מעט לבין המצרים
תמי מולד-חיו
איך קורה שיש ילדים שהפעם הראשונה בחייהם שבה הם רואים אמנים על במה או שחקנים מציגים - היא בפסטיבל בשקל? איך קורה שמשפחות של אנשים עובדים לא זוכות לבילויים משפחתיים הכוללים גם הצגה, מוזיקה, מופע או הפנינג שאינו מתמצה באוכל?    התשובות: השלטונות בכיסי האזרח
ציפי לידר
בלק הוא דמות מפתח בפרשת בלק, האסטרטג הראשי ואבי קונספירציית הכיבוש הישראלי    מדוע נסמכה פרשת בלק לפרשת חוקת    בלעם, שגנב את ההצגה מן הקול היהודי, נחשף בשפלותו מול אתונו החכמה והאסרטיבית, הפותחת פה    מודל התרבות המערבית? – לא במחוזותינו    בין חופש הביטוי לחופש השיסוי
אפרי הלפרין
התקדמנו בתחומים מסוימים. קפאנו בתחומים מסוימים. והלכנו לאחור - במירב התחומים    אל מול המשפחות השכולות עומדים מנהיגינו, כשלגופם בגדי המלך החדשים, ומדברים על התקדמות, מבלי שיש להם כל פרספקטיבה ע"מ להבחין בה. תילי תילים של מילים, עם אפס בריבוע תוכן
רות פורסטר
המדינה שחלמו עליה דורות של יהודים נרדפים הפכה לאחר שני דורות של קיום עצמאי, למדינה המתנכרת לתושביה, לאזרחיה ולחייליה - אכזבה אמיתית לכל מי שהאמין בציונות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il