X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גישת רשויות המס הרואה בחברות שהינן חברות בעלות קניונים המנהלות עסק חי ותוסס כאיגודי מקרקעין חוטאת לטעמנו לאותה גישה תכליתית הבאה לבודד תכנוני מס לא ראויים
▪  ▪  ▪

לאחרונה ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב בעניין שקורי (עמ"ה 1250/05). פסק דין זה עסק בסוגיית החישוב הנפרד בין בני זוג, סוגיה הרחוקה כרחוק מזרח ממערב ממיסוי נדל"ן, אך מרוחו והגיונו של פסק הדין אפשר להקיש רבות על פרשנותם של סעיפי חוק בחוק מיסוי מקרקעין.
בעניין שקורי נדון עניינם של שני בני זוג שעבדו בעסק משותף שבשליטתם. לכאורה, לפי הוראות החוק יש לבצע במקרה זה חישוב מאוחד של הכנסות בני הזוג, בשל חזקת תלות שקובע החוק בין מקורות הכנסתם, יחד עם זאת חזקה זו ניתנת לסתירה. בית המשפט בדק אם נתקיימו התנאים לסתירת חזקת התלות באמצעות בחינת נחיצות האישה כעובדת בעסק ובחינת נאותות שכרה ביחס לשכר המקובל בשוק. לשיטת בית המשפט, הפרשנות הנכונה של הוראות החוק איננה פרשנות טכנית אלא פרשנות תכליתית של החוק, המאפשרת התנהלות כלכלית יעילה, תוך צמצום הוראות החוק המקשות על ההתנהלות הכלכלית היעילה רק לגבי המטרה לה נועדו מלכתחילה - מניעת תכנוני מס בלתי נאותים.
יישום הוראה זו אפשרי ואף ראוי לעניין חוקי מס אחרים ודוגמאות לכך לא חסרות. כך לדוגמה בעניין איגודי מקרקעין ברור גם מדברי ההסבר להצעת החוק משנת 1963 כמו גם מעניין אפרים גלעד (ע"פ 4355/98), כי מטרת המחוקק הייתה ללכוד העברות מקרקעין הוניים המחכים לעליית ערכם המוחבאים במסווה של חברה. גישת רשויות המס הרואה בחברות שהינן חברות בעלות קניונים המנהלות עסק חי ותוסס כאיגודי מקרקעין חוטאת לטעמנו לאותה גישה תכליתית הבאה לבודד תכנוני מס לא ראויים.
כך לדוגמה לטעמנו כיום, בייחוד לאור רישת סעיף 39 לחוק ולאור פסק הדין בעניין מ.ל. השקעות (ע"א 4271/00), יש למעשה להכיר בכל הוצאה שהשפיעה על הרווח הכלכלי מאותם מקרקעין למעט הוראות אנטי תכנוניות. כך לדוגמה, הוראות סעיף 39(2א) לחוק האוסרת ניכוי דמי פינוי אשר שולמו לקרוב במסגרת אותו סעיף, כמו גם ההוראה בסעיף 39(5)לחוק האוסרת ניכוי דמי תיווך ברכישה בסכום העולה על 2%.
בהסתכלנו על פרק ההוצאות הנ"ל ראשית יש לומר, כי הכלל הינו התרת מלוא ההוצאות, למעט אם ההוצאות נאסרו במפורש ואין צורך יותר להיכנס בצורה מדויקת למי מסעיפי המשנה האוסרים זאת.
זאת ועוד, גם בסעיפי המשנה האוסרים על ניכוי הוצאות, בהם יש לכאורה הוראות קטגוריות, ניתן לטעמנו לפרשם ברוח הלכת שקורי. כלומר, כסעיפים של חזקת חוסר סבירות ולא של איסור ניכוי. ובדוגמאות שהבאנו, בתשלום דמי פינוי לקרוב תיבחן אמיתות התשלום ביתר שאת והסיבות לתשלום דווקא לקרוב, ואולם ניכוי זה לא ייאסר באופן קטגורי ומוחלט. כך גם לטעמנו, ועל אף נוסחו של סעיף 39(6) לחוק (המאפשר ניכוי דמי תיווך במכירה בסכום שאינו עולה על 2%), היה ויוכיח רוכש סיבה טובה לתשלום דמי תיווך גבוהים מ-2% כמשולם היום לדוגמה למארגני קבוצות רכישה, ניתן יהיה להתירם בניכוי, תוך בחינת נסיבות המקרה.
השימוש הראוי בהלכת שקורי מתפרש אף על מקומות נוספים בחוק מע"מ, בחוק מיסוי מקרקעין ובחיקוקי מיסים אחרים, אך ברשימה זו ביקשנו להדגים את העיקרון הנ"ל.

תאריך:  14/07/2009   |   עודכן:  14/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשנות אנטי תכנונית: היבטי מיסוי מקרקעין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
על אף ניהול כושל של המלחמה היו הישגים רבים    חיזבאללה לא הוכרע, אך הובס וסבל אבידות קשות בנפש, ברכוש ובהרס תשתיות    החלטת האו"מ 1701 - הישג דיפלומטי גדול על הנייר, אך פחות מרשים על הקרקע    סיכום ביניים: רבותי, סליחה, אבל ניצחנו
עדי פלאוט
שני העקרונות החשובים ביותר להצלחת עסק: שיווק נכון ולמידה מניסיון של אנשים אחרים    וגם: לעבוד רק במה שאוהבים ולהאמין בחלומות
ד"ר צ'לו רוזנברג
"אני מודה שלא שעיתי לעצות חברים, לפוליטיקאים נקיי כפיים. זהו חטא היוהרה. עבדכם הנאמן נפל אל תוך המלכודת של 'יהיה בסדר'"
ענת גרינשטיין
רצוי לאכול פירות כשהם בשלים ולא בוסר    רצוי לאכול אותם עם הקליפה    סחיטה ממעיטה מאיכות הפרי
אלכס נחומסון
צריך לתת לאירנים את הקרדיט שבחירתם באחמדינג'אד הינה רציונאלית בדיוק כמו לעזתים שבחרו בחמאס    כל גלי המחאות לא הניבו ראיה ברורה אחת שמדובר בזיוף ועלינו להיזהר מלהפוך לפרקליטי השטן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il